Talous

Vuokko Mäkinen

Kuitti on miljoonien eurojen ongelma, joka koskee kaikkia

Taloushallintoliiton Vuokko Mäkinen ihmettelee, miksi yritysten kuittitietoja ei ole vielä saatu automatisoitua.

|

Tämän tilanteen tuntevat kaikki yrittäjät ja osa palkansaajistakin: Määräpäivä lähestyy. Tilitoimistolle ja matkalaskujärjestelmään pitää kasata iso kasa kuitteja. Sen jälkeen selvitetään ostojen tai matkojen syy, sillä muuten yritys ei ole oikeutettu esimerkiksi arvonlisäverovähennyksiin.

En edes tiedä, paljonko tässä maassa syntyy kuukausittain paperisia kuitteja. Joka tapauksessa niitä on monta miljoonaa. En myöskään tiedä, paljonko yrittäjien ja palkansaajienkin aikaa tuhraantuu kuittiselvityksiin. Yhden kuittiselvityksen hinta on kuitenkin laskettu: se on 5-7 euroa per kuitti.

Uskallan väittää, että kuukaudessa lasku paperisista kuiteista ja niiden selvittelystä on miljoonia euroja. Ja täysin turhaan.

Nykyiset sähköisetkään versiot eivät poista ongelmaa, vaan kirjanpitäjä käsittelee skannatut kuittien kuvat kuten paperikuitit.

Nyt seuraa tärkeä kysymys: miksi emme siirry täysin automatisoituun eKuittiin?

Teknisesti se on nimittäin täysin mahdollista, sillä yritysten kirjanpidossa ja matkalaskujärjestelmässä voidaan rakenteisen kuitin rivi- ja alv-tietojen käsittely automatisoida. Tällöin kuitit kulkevat samalla idealla kuin verkkolaskutkin.

Eniten yrittäjille ja yrityksille kertyy ostokuitteja kauppaostoksista ja matkoista. Kaupan keskusliikkeiden edustajat eivät ole innostuneet muutoksesta. He vetoavat järjestelmämuutoksista aiheutuviin lisäkustannuksiin. Isoilla kauppaketjuilla on jo asiakas- ja jäsenkortit, joiden avulla kauppa tietää hyvinkin tarkasti, mitä asiakkaat ostavat.

Aiheesta on keskusteltu taksiyritystenkin kanssa, jotka suhtautuvat asiaan positiivisesti. Heillekin kuittien printtaus aiheuttaa turhaa työtä. Keskusteluissa on mukana myös hotelli- ja ravintola-ala.

Investointina eKuitti ei ole kallis. Jo nyt jokaisessa kassa- tai maksujärjestelmässä syntyy rakenteinen tieto. Merkittävin muutos tulee siinä, miten välitämme kassajärjestelmälle osoitteen, johon kuittitiedon pitää automaattisesti lähteä. Sekään ei ole ongelma, sillä erilaisia vaihtoehtoja on olemassa.

Mitä me siis odotamme?

EKuitin käyttöönotto on paljon pienempi hyppy kuin verkkolaskutukseen siirtyminen. Toivottavasti kukaan ei ainakaan vastusta muutosta, josta lopulta kaikki hyötyvät.

Kirjoittaja on yrittäjä tilitoimisto Hawcon Oy:ssä ja Taloushallintoliiton puheenjohtaja