Talous

Mitä tehdä, kun asiakas ei maksa?

Mitä tehdä, kun asiakas ei maksa?

Pienyrittäjän on välillä pakko kirjata asiakkaiden ostokset luottotappioihin. Lue vinkit saatavien perimiseen.

|

Maksamattomat laskut aiheuttavat luottotappioita ja ovat iso ongelma yrityksille. Pitkät maksuehdot tuovat omat haasteensa, mutta jos asiakas jättää laskun maksamatta, pienyrittäjän on turvauduttava perintätoimistoon ja toivottava, että laskujen perintä herättää maksuhalun.

Käsityötarvikkeita myyvä Heidi (nimi muutettu) kertoo joutuvansa turvautumaan perintään usein. Hänen mukaansa erityisesti verkkokaupan asiakkaat ovat holtittomia hoitamaan laskujaan.

– Perittävät summat vaihtelevat kymmenen ja 150 euron välillä. Paras keino välttyä tällaiselta olisi, jos en myisi laskulla lainkaan, mutta se tekee kokonaismyyntiin selvän piikin alaspäin, Heidi kertoo.

Suuret, maksamatta jääneet summat ovat säikäyttäneet verkkokauppayrittäjän niin, että hän on rajoittanut laskulla myymistä.

– Yli 50 euron arvoiset ostokset saa nykyisin vain ennakkolaskulla. Lisäksi edellisen laskun täytyy olla maksettuna ennen kuin toimitan seuraavat tuotteet.

Räikeimmät tapaukset ovat silti osuneet kohdalle kasvokkain.

– Tuttavani osti tuotteita laskulla ja jätti ne lopulta maksamatta. Kun kyselin perään, hän vetosi tunteisiin ja siihen, että rahat ovat loppu. Venytin tilannetta, kunnes minun oli lopulta pakko siirtää asia perintätoimistolle. Tuttava lakkasi vastaamasta yhteydenottoihin enkä koskaan saanut rahojani. Lopulta perintätoimisto käski merkitsemään rahat luottotappioiksi.

Yleensä perintätoimiston hoitama laskujen perintä tuo tuloksia.

– Perintätoimiston lasku on sen verran virallinen, että asia ratkeaa usein helposti.

– Olen oppinut myös tulkitsemaan asiakkaan käytöstä: usein tietynlainen tapa käyttäytyä ostohetkellä kertoo tämän tavasta hoitaa laskut, yrittäjä kertoo.

Reagoi nopeasti

Perintätoimisto Intrum Justitian myyntijohtajan Juha Iskalan mukaan jopa kymmenillä tuhansilla yrityksillä olisi parantamisen siinä, miten ne reagoivat myöhästyneisiin laskuihin.

– Yrittäjän kiireet kohdistuvat muihin asioihin, joten usein ajatellaan, että asiakas maksaa kyllä joskus. Moni pelkää myös asiakassuhteen puolesta varsinkin silloin, kun kyse on suurista summista.

Iskala kehottaa toimimaan mahdollisimman pian eli pitää katse kassassa.

– Moni yrittäjä reagoi kahden viikon kuluessa, mutta valitettavan monessa yrityksessä asiat roikkuvat ja reskontrassa saattaa näkyä jopa 30–90 päivää vanhoja saatavia.

Iskalan mukaan ongelmia on varsinkin B2B-puolella: yhä useampi suuryritys käyttää pk-yrityksiä eräänlaisina pankkeina.

– Lain mukaan yli 30 päivän maksuehtoja ei saa enää käyttää, mutta käytännössä lakimuutos ei näy yritysten toiminnassa, koska pidemmistä maksuajoista voidaan kuitenkin erikseen sopia. Monesti jo pelkät sopimusehdot luetellaan sellaisiksi, ettei pienyrittäjällä ole muuta mahdollisuutta kuin totella.

Pienyrittäjän ei tarvitse kuitenkaan taipua mihin tahansa, vaikka alussa tuntuisi, ettei maksuviiveisiin voi vaikuttaa. Myös suurelle yritykselle voi lähettää perintäkirjeen.

Iskala huomauttaa, että tehokkain keino saada maksamatta jääneet rahat toiselta yritykseltä on trattaperintä. Tratta on maksuvaatimus, jonka tehokkuus perustuu julkisuusuhkaan. Maksamattomasta tratasta aiheutuu merkintä velallisyrityksen luottotietoihin.

– Suurin osa yrityksistä maksaa tratan uhatessa laskunsa. Tratta on nopea, edullinen ja tuloksekas keino, eikä se aiheuta velkojalle paljon kuluja.

Fakta

Toimi näin, kun rahat eivät tule tilille

Toimi nopeasti. Pidä huolta ripeästä ja säännönmukaisesta toiminnasta niin laskutuksen, maksumuistutuksen lähettämisen kuin perintätoimiston osalta. Intrum Justitian Juha Iskalan mukaan perintätoimistoa ei kannata arastella. Perintätoimistojenkin pääpaino on vapaaehtoisessa perinnässä, jossa asiakkaan kanssa tehdään maksusuunnitelma.

Peruutusehdot kuntoon. Viesti asiakkaalle sopimusehdoista mahdollisimman varhain. Yrityksen verkkosivuilla ja esimerkiksi kivijalkaliikkeen kassalla kannattaa kertoa selkeästi, millaiset ajanvarauksen peruutusehdot ovat.

Harkitse välikättä avuksi. Varsinkin kuluttaja-asiakkaiden kanssa toimiessa rahoitusta tarjoavan välikäden käyttäminen voi osoittautua hyväksi ratkaisuksi saada rahansa silloinkin, kun niiden saanti voi muuten olla epävarmaa. Juha Iskalan mukaan välikädestä yritykselle aiheutuvat kulut täytyy muistaa leipoa palvelujen tai tuotteiden hintoihin.

Purku-uhka vaihtui remonttiin ja avajaisiin: Legendaarinen taukopaikka Lahnajärvi herätettiin henkiin

Yrittäjä Pekka Lounio päätti lähteä jatkamaan taukopaikan tarinaa tarkan riskien punnitsemisen jälkeen. Uudelleen avaamisessa ei ollut kyse pelkästään kansallisperinteiden kunnioittamisesta.

Joni Jaakkola oppi kantapään kautta: Mieti, mihin työaikaasi käytät

Kuukauden yrittäjä varoittaa, että alussa innostuu helposti kaikesta. Sparraajat palauttivat Jaakkolan takaisin maan pinnalle.

Aluksi liikeideaa pidettiin mahdottomana, mutta äidit osoittivat luulon vääräksi ja tekivät paikkaamisesta bisnestä

Oikiat Design toi Vaatelaastarin markkinoille reilu vuosi sitten. Vuoden aikana asiakaskunta on laajentunut ja megatrendi tuo toimintaan myötätuulta. Haasteilta ei kuitenkaan ole vältytty.

Vahva visio siivitti eteenpäin – Kampaamoyrittäjien ensimmäinen vuosi ei takunnut koronaan

Laura Santasen ja Tiina Junnon perustama matkailuteemainen kampaamo Aroha Helsinki syntyi pikavauhdilla, jotta maailmanmatkaajat ehtivät matkoilleen.

Korona toi tulikasteen heti alkumetreillä: Terapiayritys ehti toimia vain kuukauden ennen koronaa

Kun Winnie Works aloitti toimintansa, näkymät olivat lupaavat. Sitten iski korona. Millä keinolla nuorta yritystä on viety eteenpäin poikkeusoloissa?

Pia Erlundin toinen yritys kasvoi menestystarinaksi: ”Jumankauta, nyt minä olen se musta hevonen”

Entinen parturi-kampaaja tiesi aina, että jotain suurempaa on tulossa. Hänelle on tärkeää todistaa, että muotifirmakin voi olla hyvää bisnestä. Nyt yritys hipoo 2 miljoonan euron tulosta.

Insinööri halusi palavasti yrittäjäksi – Ruumiskylmiö vaihtui salaatiksi

Kuukauden yrittäjä Samuli Laurikainen viljelee salaattia espoolaisessa teollisuushallissa. Menestys on vaatinut positiivista elämänasennetta ja epämukavuusalueella viihtymistä.

Mitä tilinpäätös tarkoittaa ja miten sitä tulkitaan? Tässä vastaukset

Tilinpäätös koostaa tilikauden tapahtumat yhteen. Yrittäjälle se on tärkeä keino arvioida myös yrityksen tulevaa kehitystä.

5 faktaa konkurssista – Pahimmillaan vuosien prosessi

Konkurssin tekeminen ei ole niin suuri leima kuin takavuosina. Konkurssi ei estä yrittäjän työllistymistä tai uuden yrityksen perustamista.

Lataa lisää