Talous

Myyntisaatavien kierron polku: Sillä on väliä, kuinka nopeasti rahat kotiutuvat

Myyntisaatavien kierron polku: Sillä on väliä, kuinka nopeasti rahat kotiutuvat

Kun yrittäjä laskuttaa asiakasta tekemästään työstä, käynnistyy polku myyntisaatavien kotiuttamiseksi. Yrittäjä voi vaikuttaa sen sujuvuuteen ja kierron nopeuteen.

| |

Myyntisaatavat ja niiden kierron nopeuttaminen ovat yksi yrittäjän tärkeimmistä tehtävistä. Rahojen nopealla kotiuttamisella on iso vaikutus yrityksen kassavirralle.

Myyntisaatavien polun sujuva eteneminen vaatii yrittäjältä tiettyjä toimia.

Polun ensimmäinen askel on se, että yrittäjä lähettää laskun tekemästään työstä asiakkaalle. Laskulle määritetään maksuehto, johon mennessä asiakkaan tulisi maksaa se.

Myyntisaatava tai myyntisaaminen kuvaa tätä väliaikaa, kun lasku on lähtenyt, mutta asiakas ei vielä ole maksanut ja laskuttava yritys odottaa rahojaan.

Kaikkia yrityksiä myyntisaatavat eivät koske. Esimerkiksi sellaisilla yrityksillä, jotka käyvät kauppaa käteisellä, ei ole niitä.

– Jos ajatellaan vaikkapa ravintolaa, siellä hyvin harvoin laskutetaan ja valtaosin käydään niin sanottua käteiskauppaa ja maksut hoidetaan maksukorteilla. Silloin myyntisaatavia ei kerry, kertoo Taloushallintoliiton jäsenpalveluiden johtaja Ari Lahdenkauppi.

Tosin jos ravintola vuokraa tiloistaan esimerkiksi kabinetin toiselle yritykselle, maksu saatetaan laskuttaa, ellei asiakas hoida sitä saman tien käteisellä tai maksukortilla.

Myyntisaatavien kotiutus

Ideaalitilanteessa myyntisaamisten kierron toinen vaihe on se, että asiakas maksaa laskun ajallaan. Aina näin ei kuitenkaan käy, eikä maksua kuulu laskuttaneen yrityksen kassaan.

Lahdenkauppi sanoo, että yrittäjän kannattaa seurata laskun maksamista ja olla asiakkaaseen yhteyksissä pian eräpäivän ylittymisen jälkeen. Toimiva tapa voi esimerkiksi olla soittaa asiakkaalle ja varmistaa, onko tämä tyytyväinen työn laatuun, jos maksua ei ole kuulunut.

Lahdenkauppi sanoo, että yrittäjän on myös hyvä pohtia, mistä maksuajan venyminen johtuu. Onko asiakkaalla ylipäänsä kykyä ja halua maksaa?

– Jos molemmat puuttuvat, tilanne on heikko. Jos asiakkaalla on kykyä maksaa muttei halua siihen, perintätoimilla voi vaikuttaa hyvinkin asiaan.

Entä jos asiakas ei maksa?

Joskus voikin käydä niin, että yrittäjä joutuu perimään saamisiaan perintätoimiston välityksellä.

Lahdenkauppi kertoo, että nykyaikaisista taloushallinnon sovelluksista saatavan voi siirtää perintätoimistolle niin sanotusti napin painalluksella.

Hänen mielestään riittää, että asiakasta huomauttaa laskusta kerran noin viikon kuluttua eräpäivästä ja antaa tällöin viikon maksuaikaa. Jos laskua ei makseta maksukehotuksessa annettuun määräaikaan mennessä, kannattaa saatava yleensä lähettää perittäväksi perintätoimistolle.

Useista muistutuskerroista on harvemmin merkittävää hyötyä. Kun tilanne pitkittyy, se yleensä mutkistuu ja saatavan kotiuttaminen on yhä epävarmempaa.

Kannattaa myös muistaa, että kun laskutuskuukauden päättymisestä on kulunut kuukausi ja 12 päivää, tulee laskulle kohdistuva arvonlisävero maksaa verottajalle. Niin sanottu alv-päivä onkin Lahdenkaupin mukaan usein tarkoituksenmukainen aikaraja, johon mennessä saatava olisi hyvä saada kotiutettua.

Rahan riittävyyden kannalta ei ole järkevää maksaa arvonlisäveroa saatavasta, jonka kotiuttaminen ei ole enää kovin todennäköistä. Eli jos asiakas ei maksa laskua, kannattaa saatava kirjata viimeistään alv-päivänä luottotappioksi.

Tällöin laskulle kohdistuvan alv:n saa vähentää arvonlisäverotuksessa. Luottotappiokirjauksen tekeminen edellyttää näyttöä siitä, että perintää on harjoitettu, mutta se ei ole tuottanut tulosta.

Nopeampi myyntisaatavien polku

Yrittäjä voi vaikuttaa itse myyntisaatavien kierron pituuteen. Lasku kannattaa lähettää heti, kun työ on tehty.

Myös sillä on merkitystä, kuinka pitkä maksuehto on. Yleisin maksuehto on 14 päivää, mutta usein yrittäjä joutuu tyytymään myös yli 30 päivän maksuehtoihin.

Yrittäjä voi harkita, onko hänen mahdollista neuvotella ennakkomaksua tai esimerkiksi jakaa maksuja tuotteen valmistamisen eri vaiheisiin.

Jos rahoja haluaa kotiuttaa heti, voi yrittäjä harkita myös factoring-palvelua.

Myyntisaamisten kotiuttamiseen on mahdollista vaikuttaa myös ennalta. Asiakkaan luottotiedot kannattaa tarkistaa etukäteen.

– Hyville maksajille voidaan antaa paremmin maksuaikaa. Huonoille maksajille kannattaa laittaa tiukemmat maksuehdot, ja käyttää jopa ennakkolaskutusta ja tiukempaa perintää.

Riittävätkö rahat? Kassavirtalaskelma kertoo olennaisen

Kassavirtalaskelma auttaa varmistamaan, että yritys pysyy toimintakuntoisena myös vaikeina aikoina.

Tähtäimessä kasvu? Yrittäjän täytyy ennakoida – ja pitää pää kylmänä

Yritystoiminnan kasvattaminen vaatii ennakointia ja riittävästi resursseja. Tuottavuutta ei sovi unohtaa, kirjoittaa RTA-Yhtiöiden toimitusjohtaja Nina Lindström.

Yritysneuvoja auttaa menestyksen tielle

Yritysneuvonnalla näyttää olevan selkeä vaikutus yrityksen ikään ja menestykseen, kirjoittaa Suomen Uusyrityskeskukset ry:n Susanna Kallama.

Laatu maksaa mutta käy kaupaksi – muovihanska ei kangistu

Muovisia suojakäsineitä Pohjanmaalla valmistava yritys ei pysty kilpailemaan halpatuotannon kanssa hinnoilla. Silti se on säilyttänyt markkina-asemansa.

Onko matkailualalla pian varaa yrittää? 5 muutosta tarpeen

Matkailu- ja ravintola-alan yritysten kannattavuus on luvattoman huono. Tarvitsemme tukea sen kohentamiseksi, kirjoittaa Mäntän Klubin Iris Mäkinen.

Myyntilaskelma kertoo, mitä myydään ja millä hinnalla

Myyntilaskelma on tarpeellinen yritystä perustettaessa mutta myös myöhemmin. Se ohjaa taloudellisesti kohti kannattavaa yritystoimintaa.

Kasvu koettelee kassaa – myyntifirma opetteli hinnoittelemaan oikein

Liian halvalla myyminen uhkasi Nordic Sales Crew’n toimintaa. Yrityksen on ollut pakko saada rekrytointiin tehoa.

Yrittäjät muistelevat vaaran paikkoja: Silloin riski oli suurin

Yrittäjän uralla tulee vastaan aikoja, jolloin jälkeen päin ajateltuna olisi voinut käydä huonosti. Kolme yrittäjää kertoo, millaisen riskin he ovat ottaneet.

Tee kannattavuuslaskelma – se paljastaa, onko ideassa järkeä

Kannattavuuslaskelma tekee selväksi yritystoiminnan kulut ja auttaa määrittämään liikevaihtotavoitteen.

Lataa lisää