Talous

Myyntisaatavien kierron polku: Sillä on väliä, kuinka nopeasti rahat kotiutuvat

Myyntisaatavien kierron polku: Sillä on väliä, kuinka nopeasti rahat kotiutuvat

Kun yrittäjä laskuttaa asiakasta tekemästään työstä, käynnistyy polku myyntisaatavien kotiuttamiseksi. Yrittäjä voi vaikuttaa sen sujuvuuteen ja kierron nopeuteen.

| |

Myyntisaatavat ja niiden kierron nopeuttaminen ovat yksi yrittäjän tärkeimmistä tehtävistä. Rahojen nopealla kotiuttamisella on iso vaikutus yrityksen kassavirralle.

Myyntisaatavien polun sujuva eteneminen vaatii yrittäjältä tiettyjä toimia.

Polun ensimmäinen askel on se, että yrittäjä lähettää laskun tekemästään työstä asiakkaalle. Laskulle määritetään maksuehto, johon mennessä asiakkaan tulisi maksaa se.

Myyntisaatava tai myyntisaaminen kuvaa tätä väliaikaa, kun lasku on lähtenyt, mutta asiakas ei vielä ole maksanut ja laskuttava yritys odottaa rahojaan.

Kaikkia yrityksiä myyntisaatavat eivät koske. Esimerkiksi sellaisilla yrityksillä, jotka käyvät kauppaa käteisellä, ei ole niitä.

– Jos ajatellaan vaikkapa ravintolaa, siellä hyvin harvoin laskutetaan ja valtaosin käydään niin sanottua käteiskauppaa ja maksut hoidetaan maksukorteilla. Silloin myyntisaatavia ei kerry, kertoo Taloushallintoliiton jäsenpalveluiden johtaja Ari Lahdenkauppi.

Tosin jos ravintola vuokraa tiloistaan esimerkiksi kabinetin toiselle yritykselle, maksu saatetaan laskuttaa, ellei asiakas hoida sitä saman tien käteisellä tai maksukortilla.

Myyntisaatavien kotiutus

Ideaalitilanteessa myyntisaamisten kierron toinen vaihe on se, että asiakas maksaa laskun ajallaan. Aina näin ei kuitenkaan käy, eikä maksua kuulu laskuttaneen yrityksen kassaan.

Lahdenkauppi sanoo, että yrittäjän kannattaa seurata laskun maksamista ja olla asiakkaaseen yhteyksissä pian eräpäivän ylittymisen jälkeen. Toimiva tapa voi esimerkiksi olla soittaa asiakkaalle ja varmistaa, onko tämä tyytyväinen työn laatuun, jos maksua ei ole kuulunut.

Lahdenkauppi sanoo, että yrittäjän on myös hyvä pohtia, mistä maksuajan venyminen johtuu. Onko asiakkaalla ylipäänsä kykyä ja halua maksaa?

– Jos molemmat puuttuvat, tilanne on heikko. Jos asiakkaalla on kykyä maksaa muttei halua siihen, perintätoimilla voi vaikuttaa hyvinkin asiaan.

Entä jos asiakas ei maksa?

Joskus voikin käydä niin, että yrittäjä joutuu perimään saamisiaan perintätoimiston välityksellä.

Lahdenkauppi kertoo, että nykyaikaisista taloushallinnon sovelluksista saatavan voi siirtää perintätoimistolle niin sanotusti napin painalluksella.

Hänen mielestään riittää, että asiakasta huomauttaa laskusta kerran noin viikon kuluttua eräpäivästä ja antaa tällöin viikon maksuaikaa. Jos laskua ei makseta maksukehotuksessa annettuun määräaikaan mennessä, kannattaa saatava yleensä lähettää perittäväksi perintätoimistolle.

Useista muistutuskerroista on harvemmin merkittävää hyötyä. Kun tilanne pitkittyy, se yleensä mutkistuu ja saatavan kotiuttaminen on yhä epävarmempaa.

Kannattaa myös muistaa, että kun laskutuskuukauden päättymisestä on kulunut kuukausi ja 12 päivää, tulee laskulle kohdistuva arvonlisävero maksaa verottajalle. Niin sanottu alv-päivä onkin Lahdenkaupin mukaan usein tarkoituksenmukainen aikaraja, johon mennessä saatava olisi hyvä saada kotiutettua.

Rahan riittävyyden kannalta ei ole järkevää maksaa arvonlisäveroa saatavasta, jonka kotiuttaminen ei ole enää kovin todennäköistä. Eli jos asiakas ei maksa laskua, kannattaa saatava kirjata viimeistään alv-päivänä luottotappioksi.

Tällöin laskulle kohdistuvan alv:n saa vähentää arvonlisäverotuksessa. Luottotappiokirjauksen tekeminen edellyttää näyttöä siitä, että perintää on harjoitettu, mutta se ei ole tuottanut tulosta.

Nopeampi myyntisaatavien polku

Yrittäjä voi vaikuttaa itse myyntisaatavien kierron pituuteen. Lasku kannattaa lähettää heti, kun työ on tehty.

Myös sillä on merkitystä, kuinka pitkä maksuehto on. Yleisin maksuehto on 14 päivää, mutta usein yrittäjä joutuu tyytymään myös yli 30 päivän maksuehtoihin.

Yrittäjä voi harkita, onko hänen mahdollista neuvotella ennakkomaksua tai esimerkiksi jakaa maksuja tuotteen valmistamisen eri vaiheisiin.

Jos rahoja haluaa kotiuttaa heti, voi yrittäjä harkita myös factoring-palvelua.

Myyntisaamisten kotiuttamiseen on mahdollista vaikuttaa myös ennalta. Asiakkaan luottotiedot kannattaa tarkistaa etukäteen.

– Hyville maksajille voidaan antaa paremmin maksuaikaa. Huonoille maksajille kannattaa laittaa tiukemmat maksuehdot, ja käyttää jopa ennakkolaskutusta ja tiukempaa perintää.

Vastuullisuudesta kilpailuvaltti: Optikkoliike päätti erottua vastuullisilla kehyksillä

Vastuullisuudesta kehittyi tapa erottua alalla, joka on todella kilpailtu ja vahvasti ketjuuntunut, kertoo tamperelaisen Kind Opticalin yrittäjä Lauri Rikkonen.

Sarjayrittäjä Kim Heiniö on ollut kehittämässä yli sataa ravintolakonseptia: Olen ollut sielultani yrittäjä koko elämäni

Soupster Familyn toimitusjohtaja Kim Heiniö kertoo, että onnistumisessa keskeisiä tekijöitä ovat olleet isot riskit, tuuri, hyvät ihmiset ja ripaus uhkarohkeutta.

Kriisiaikana sosiaalista vastuuta tarvitaan entistä enemmän

Yrittäjän tehtävänä on tarkistaa, että vastuullisuus on tekoja eikä pelkkää sanahelinää, kirjoittaa M Roomin toimitusjohtaja Markku Kosonen.

Asiakaspalvelun ulkoistaminen ei kannattanutkaan – Kokemus kirkasti yrityksen kilpailuvaltin

Kun korona-aika kiihdytti Weekendbee-verkkokaupan myyntilukuja, yrittäjien oli aika hankkia auttavia käsiä. Asiakaspalvelun ulkoistus ei kuitenkaan sujunut suunnitellusti.

Konkurssista kukoistukseen – Uusi omistajaviisikko käänsi huonekalutehtaan suunnan

Nastolassa sijaitseva Selka sai yrityskaupan jälkeen uuden suunnan. Miten yrittäjät ovat johtaneet yrityksen kovaan kasvuun?

Yrittäjyys jatkuu konkurssista huolimatta: 31-vuotias sarjayrittäjä on kokenut lähes kaikki yrityksen vaiheet

Noin 15 yrityksessä mukana ollut Johannes Laine ei anna yhden yrityksen konkurssin hidastaa vauhtia. Muut yritykset vievät mukanaan ja tahti vain kiihtyy.

Yrittäjä näki lähiössä hyödyntämätöntä potentiaalia: Asukkaat ottivat kahvilan heti omakseen

Linda Mustakari toivoo, että Pupusaari-kahvilat toimivat pelinavauksena lähiöiden palvelujen monipuolistumiselle. Ensimmäinen kahvila avasi ovensa keskellä koronarajoituksia.

Elämysmatkailuyritys laittoi kohderyhmän ja tuotteet uusiksi, kun ulkomaalaiset turistit kaikkosivat

Korona seisautti ulkomaalaisten turistien matkailun, ja kohderyhmäajattelu oli käännettävä päälaelleen. Adventure by Designin Elina Hutton kertoo, miten yrityksen toimintaa on ajateltu uusiksi.

Yrityskauppa pelasti suosikkileipomon konkurssista: Ostopäätös kirkastui kolmessa sekunnissa

Syyskuussa Otto Lundström sai yllättäen hyvänpäiväntutultaan puhelun. Puoli tuntia myöhemmin he olivat päättäneet ostaa Eromangan.

Lataa lisää