Talous

Myyntisaatavien kierron polku: Sillä on väliä, kuinka nopeasti rahat kotiutuvat

Myyntisaatavien kierron polku: Sillä on väliä, kuinka nopeasti rahat kotiutuvat

Kun yrittäjä laskuttaa asiakasta tekemästään työstä, käynnistyy polku myyntisaatavien kotiuttamiseksi. Yrittäjä voi vaikuttaa sen sujuvuuteen ja kierron nopeuteen.

| |

Myyntisaatavat ja niiden kierron nopeuttaminen ovat yksi yrittäjän tärkeimmistä tehtävistä. Rahojen nopealla kotiuttamisella on iso vaikutus yrityksen kassavirralle.

Myyntisaatavien polun sujuva eteneminen vaatii yrittäjältä tiettyjä toimia.

Polun ensimmäinen askel on se, että yrittäjä lähettää laskun tekemästään työstä asiakkaalle. Laskulle määritetään maksuehto, johon mennessä asiakkaan tulisi maksaa se.

Myyntisaatava tai myyntisaaminen kuvaa tätä väliaikaa, kun lasku on lähtenyt, mutta asiakas ei vielä ole maksanut ja laskuttava yritys odottaa rahojaan.

Kaikkia yrityksiä myyntisaatavat eivät koske. Esimerkiksi sellaisilla yrityksillä, jotka käyvät kauppaa käteisellä, ei ole niitä.

– Jos ajatellaan vaikkapa ravintolaa, siellä hyvin harvoin laskutetaan ja valtaosin käydään niin sanottua käteiskauppaa ja maksut hoidetaan maksukorteilla. Silloin myyntisaatavia ei kerry, kertoo Taloushallintoliiton jäsenpalveluiden johtaja Ari Lahdenkauppi.

Tosin jos ravintola vuokraa tiloistaan esimerkiksi kabinetin toiselle yritykselle, maksu saatetaan laskuttaa, ellei asiakas hoida sitä saman tien käteisellä tai maksukortilla.

Myyntisaatavien kotiutus

Ideaalitilanteessa myyntisaamisten kierron toinen vaihe on se, että asiakas maksaa laskun ajallaan. Aina näin ei kuitenkaan käy, eikä maksua kuulu laskuttaneen yrityksen kassaan.

Lahdenkauppi sanoo, että yrittäjän kannattaa seurata laskun maksamista ja olla asiakkaaseen yhteyksissä pian eräpäivän ylittymisen jälkeen. Toimiva tapa voi esimerkiksi olla soittaa asiakkaalle ja varmistaa, onko tämä tyytyväinen työn laatuun, jos maksua ei ole kuulunut.

Lahdenkauppi sanoo, että yrittäjän on myös hyvä pohtia, mistä maksuajan venyminen johtuu. Onko asiakkaalla ylipäänsä kykyä ja halua maksaa?

– Jos molemmat puuttuvat, tilanne on heikko. Jos asiakkaalla on kykyä maksaa muttei halua siihen, perintätoimilla voi vaikuttaa hyvinkin asiaan.

Entä jos asiakas ei maksa?

Joskus voikin käydä niin, että yrittäjä joutuu perimään saamisiaan perintätoimiston välityksellä.

Lahdenkauppi kertoo, että nykyaikaisista taloushallinnon sovelluksista saatavan voi siirtää perintätoimistolle niin sanotusti napin painalluksella.

Hänen mielestään riittää, että asiakasta huomauttaa laskusta kerran noin viikon kuluttua eräpäivästä ja antaa tällöin viikon maksuaikaa. Jos laskua ei makseta maksukehotuksessa annettuun määräaikaan mennessä, kannattaa saatava yleensä lähettää perittäväksi perintätoimistolle.

Useista muistutuskerroista on harvemmin merkittävää hyötyä. Kun tilanne pitkittyy, se yleensä mutkistuu ja saatavan kotiuttaminen on yhä epävarmempaa.

Kannattaa myös muistaa, että kun laskutuskuukauden päättymisestä on kulunut kuukausi ja 12 päivää, tulee laskulle kohdistuva arvonlisävero maksaa verottajalle. Niin sanottu alv-päivä onkin Lahdenkaupin mukaan usein tarkoituksenmukainen aikaraja, johon mennessä saatava olisi hyvä saada kotiutettua.

Rahan riittävyyden kannalta ei ole järkevää maksaa arvonlisäveroa saatavasta, jonka kotiuttaminen ei ole enää kovin todennäköistä. Eli jos asiakas ei maksa laskua, kannattaa saatava kirjata viimeistään alv-päivänä luottotappioksi.

Tällöin laskulle kohdistuvan alv:n saa vähentää arvonlisäverotuksessa. Luottotappiokirjauksen tekeminen edellyttää näyttöä siitä, että perintää on harjoitettu, mutta se ei ole tuottanut tulosta.

Nopeampi myyntisaatavien polku

Yrittäjä voi vaikuttaa itse myyntisaatavien kierron pituuteen. Lasku kannattaa lähettää heti, kun työ on tehty.

Myös sillä on merkitystä, kuinka pitkä maksuehto on. Yleisin maksuehto on 14 päivää, mutta usein yrittäjä joutuu tyytymään myös yli 30 päivän maksuehtoihin.

Yrittäjä voi harkita, onko hänen mahdollista neuvotella ennakkomaksua tai esimerkiksi jakaa maksuja tuotteen valmistamisen eri vaiheisiin.

Jos rahoja haluaa kotiuttaa heti, voi yrittäjä harkita myös factoring-palvelua.

Myyntisaamisten kotiuttamiseen on mahdollista vaikuttaa myös ennalta. Asiakkaan luottotiedot kannattaa tarkistaa etukäteen.

– Hyville maksajille voidaan antaa paremmin maksuaikaa. Huonoille maksajille kannattaa laittaa tiukemmat maksuehdot, ja käyttää jopa ennakkolaskutusta ja tiukempaa perintää.

Porilainen perheyritys kasvoi kellarista miljoonaluokkaan: ”Kannattava kasvu on yksi yrityksen perusarvoista”

Fiblon on kokenut 40 vuoden aikana lukuisia muutoksia. Vaikka maailma muuttuu, vahva yrityskulttuuri ja yhteinen suunta ovat vankka perusta kasvulle.

Koronakevät yritysneuvojan silmin: ”Tilanteen alussa moni oli epätoivon partaalla”

Kevään koronakriisi on pakottanut hyvinkin toimeentulevat yrittäjät hakemaan apua. Uusyrityskeskusten korona-apu on tavoittanut tuhannet yrittäjät ympäri maata.

Sesonkialalla on pärjättävä, oli vastassa mitä vain: Yrittäjä kertoo, mitkä ovat marjabisneksen menestyksen avaimet

Korona on tänä kesänä luonut paineita niille aloille, joiden myynti tapahtuu erityisen lyhyen ajan sisällä. Helsinkiläisen Marjapuodin kauppias Vili Auvinen kertoo, miten sesonkiluonteisella alalla pärjätään poikkeusaikana ja sen ulkopuolella.

Kasvosuojainten kysyntä johti hurjaan kasvuun: Filterpak palkkasi yli 50 uutta työntekijää ja liikevaihto vähintään tuplaantuu

Helmikuussa Filterpak mietti, pitäisikö kasvosuojaimia alkaa valmistaa. Silloin yritysjohto totesi, ettei mukaan kannata enää lähteä. Nyt kasvosuojaimia valmistetaan ympäri vuorokauden.

Vahva visio siivitti eteenpäin – Kampaamoyrittäjien ensimmäinen vuosi ei takunnut koronaan

Laura Santasen ja Tiina Junnon perustama matkailuteemainen kampaamo Aroha Helsinki syntyi pikavauhdilla, jotta maailmanmatkaajat ehtivät matkoilleen.

Korona pakotti palvelualan digiloikkaan – Hyödyt ovat kiistattomat

Digitalisaatio on tullut palvelualalle jäädäkseen, ja alan kannattaa ottaa siitä kaikki irti, kirjoittaa M Roomin toimitusjohtaja Markku Kosonen.

Parempaa tietoa yritysten taloudesta

Koronakriisin vuoksi yrityksille jaetut rahoitustuet ja niitä koskeva kritiikki ovat nostaneet esiin tarpeen saada nykyistä luotettavampaa tietoa yrityksen maksukyvystä, kirjoittaa ekonomi Lassi Mäkinen.

Kun korona iski, yrittäjät toimivat: Kaksi yrittäjää kertoo, miten he käynnistivät myymäläautotoiminnan nollasta viikossa

Tänä keväänä nopeat päätökset ja ketteryys ovat olleet valtteja. Muutosten keskellä on korostunut myös yhteistyökumppaneiden merkitys.

Äkkihypyllä toimitusjohtajaksi ja keskelle koronakriisiä – Miikka Väänänen ryhtyi luotsaamaan perheyhtiötä poikkeusoloissa

Tutustumisvaiheen jälkeen Miikka Väänänen suunnittelee jo kiinteistöihin ja rakentamiseen keskittyneen Master Yhtiöiden kehittämistä ja yritysostoja.

Lataa lisää