Talous

Kiinnostaako pääomasijoittaja? Tällainen on sijoituksen polku

Kiinnostaako pääomasijoittaja? Tällainen on sijoituksen polku

Pääomasijoituksen polku rakentuu karkeasti neljästä osasta. Tavoitteena on aina exit.

| |

Yrityksen kasvu vaatii aina rahaa. Kasvuyritysten yleisin murheenkryyni on käyttöpääoma eli kassanhallinta. Rahaa palaa muun muassa tuotantokapasiteetin investointeihin, toimitiloihin, varastoon ja rekrytointeihin. Kulut tulevat sisään ensin ja tulot seuraavat perässä.

Käyttöpääomavajetta pystyy paikkaamaan vieraan pääoman rahoituksella, jos vakuudet riittävät.  Kova kasvu vaatii rahan lisäksi muutakin: osaamista.

Suomessa toimii jo satoja enkeli- ja pääomasijoittajia, jotka etsivät sopivia sijoituskohteita. Tehtyjen sijoitusten määrä on kasvanut monta vuotta. Juuri Partnersin osakas Anita Ojala muistuttaa, että pääomasijoittaja on aina aktiivinen omistaja. Näin ollen yrityksen toimintatapoihin tulee yleensä paljon muutoksia.

Pääomasijoituksen polku rakentuu neljästä osasta, jotka Pääomasijoitusyhdistys ja Ojala ovat listanneet. Polku keskittyy pääosin kasvuyrityksiin, eikä startupeihin.

1. Pääomasijoituksen polku alkaa neuvotteluvaiheesta

Jo ennen neuvotteluvaihetta yrittäjän pitää olla henkisesti valmis pääomasijoittajan mukaantuloon yrityksen omistajaksi. Sijoittaja voi olla mukana joko vähemmistö- tai enemmistöosuudella. Näin ollen pelkkä raha ei ole oikea syy hakea pääomasijoitusta.

– Järjestämme yrittäjän kanssa pari tapaamista, jossa yritämme ensiksi ymmärtää liikeideaa ja asemoimme yrityksen muihin verrokkeihin. Toteutunut kasvu, kasvusuunnitelma ja visio ovat meille erittäin tärkeitä, Ojala kuvailee.

Hänen mukaansa sijoittaja arvioi aina, kuinka kiinnostava yritys on viiden vuoden kuluttua. Kiinnostavuuteen vaikuttavat muun muassa megatrendit ja vastuullisuuskysymykset.

– Sen jälkeen teemme alustavan ehdotuksen. Yrittäjällä on yleensä mielessä arvo, josta neuvotellaan. Aiesopimusta seuraa Due diligence -prosessi. Meillä se tarkoittaa talouslukujen, verotuksen, juridiikan ja hr-puolen tarkastusta, Ojala kiteyttää.

DD- ja neuvotteluvaihe kestää kolmesta kuuteen kuukautta.

2–3. Sijoitus ja arvon kasvattaminen

Kun itse sijoitus on tehty, alkaa yrityksen arvon kasvattamisvaihe. Se kestää yleensä kolmesta viiteen vuotta.

Myös toimenpiteet vaihtelevat yrityksestä ja sen toimialasta riippuen. Ojalan mukaan yrityksen hallitustyö ja johtaminen muuttuvat ammattimaisemmaksi. Pääomasijoittaja tuo oman edustajansa hallitukseen.

Kasvun vauhdittamiseksi yrityksen strategia päivittyy, avainpaikoille palkataan lisää henkilökuntaa ja tuotannollisissa hankkeissa kasvua kiihdytetään investoinneilla kapasiteettiin.

4. Exit

Onnistunut pääomasijoitus päättyy aina exitiin ja yrityksestä irtautumiseen.

Yrittäjä teki ensin yli miljoonan investoinnin, ja heti perään 2,3 miljoonaa lisää: ”Karkasi vähän käsistä”

Entinen liikunnanopettaja suunnittelee Lappiin jo lähemmäs kymmenen miljoonan euron hanketta.

Rahoitus on monelle yritykselle elämän ja kuoleman kysymys: Tässä vaihtoehdot

Yritysten ulkopuolinen rahoitus kulkee perinteistä polkua, jossa pankki on yhä suosituin vaihtoehto.

Kova kasvu vaatii rahaa – Milloin pääomasijoittaja on hyvä vaihtoehto?

Pääomasijoittaja edellyttää yrittäjältä näyttöjä. Rahan lisäksi sijoittaja tuo yritykseen osaamista.

Firma pystyyn lukiossa – nyt tavoitteena on jo miljoonan liikevaihto

Vuonna 2017 perustetun Verticsin perustajat tietävät, että nopea kasvu vaatii onnistuneita rekrytointeja ja vakaan rahoitusmallin.

Kahden miljoonan tuotekehitys – mistä yritys löytää sellaiset rahat?

Paikanninlaitetta kehittävällä Emergencellä on paineet onnistua tuotekehityksessä. Sijoittajat ovat mukana isolla riskillä.

Rahoituslaskelma paljastaa paljonko tarvitset euroja

Rahoituslaskelmasta on apua yrittäjälle itselleen, mutta sitä tarvitaan erityisesti ulkopuolista rahoitusta haettaessa.

Kuinka startup-yritys saa rahoituksen kuntoon?

Helsinkiläinen Bankify vakuutti kansainvälisen riskisijoittajan. Sitä varten piti olla jo liikevaihtoa ja asiakkaita.

Kissakahvila herätti idean – toteutus vaati luovan ratkaisun

Terhi Kankaan ja Anna Aallon Merkityskirjat yhdistää hyväntekeväisyyden ja bisneksen. Tuloksena on lastenkirjoja.

Mikä saa yritykset hakemaan kasvua? ”Raha ei ole se juttu”

Kasvua mitataan yleensä numeroin mutta se on yrittäjille myös omien rajojen kokeilemista.

Lataa lisää