Yrittäjän osaaminen

5 faktaa IPR-oikeuksista – Älä tee ilmaista työtä kilpailijalle, vaan suojaa yksinoikeutesi

5 faktaa IPR-oikeuksista – Älä tee ilmaista työtä kilpailijalle, vaan suojaa yksinoikeutesi

Yrittäjä, kiinnostaako tuotteesi tai brändisi muitakin kuin itseäsi? Jos kyllä, toivottavasti IPR-asiasi ovat ajan tasalla. Huolehdi ainakin nämä asiat kuntoon.

|

Yrityksen omaisuudeksi on helppoa mieltää esimerkiksi kiinteistö tai kalusto, mutta kaikki omaisuus ei ole käsin kosketeltavaa. Omaisuus voi olla myös aineetonta, ja aineettoman omaisuuden oikeuksiin viitataan yleisesti kirjainyhdistelmällä IPR, eli Intellectual Property Rights.

IPR:llä tarkoitetaan tekijänoikeuksia ja teollisoikeuksia. Tekijänoikeus koskee luovan työn uniikkia lopputulosta, kuten kirjaa. Tekijänoikeus teokseen syntyy automaattisesti, eikä sitä tarvitse erikseen rekisteröidä.

Teollisoikeudet sen sijaan vaativat rekisteröinnin, ja niiden avulla suojataan, hallitaan ja kaupallistetaan kehitystyön tuloksia. Teollisoikeuksia ovat esimerkiksi patentit, hyödyllisyysmallit, mallioikeudet, tavaramerkit ja verkkotunnukset, ja niitä tutkii ja myöntää Patentti- ja rekisterihallitus.

Miksi pk-yrittäjän kannattaa olla kiinnostunut IPR-oikeuksista? Patenttitoimisto Papula-Nevinpatin toimitusjohtaja, eurooppapatenttiasiamies Markku Simmelvuo kertoo.

1. Ymmärrä, mistä IPR:ssä on kyse

Pk-yrittäjien tietämys IPR-oikeuksista vaihtelee nollasta sataan.

– Osa on hyvinkin tietoisia, mutta osalla oikeudet menevät keskenään sekaisin ja ne ovat kuin toisesta maailmasta. Kun niitä ei tunneta, niitä vierastetaan, Simmelvuo kertoo.

Ensin on ymmärrettävä, mikä suoja on tarkoitettu mihinkin. Patentti antaa yksinoikeuden keksinnön ammattimaiseen käyttöön sillä alueella, johon patenttia haetaan, ja sen avulla saa oikeuden kieltää muita käyttämästä keksintöä.

Hyödyllisyysmalli, eli ”pikkupatentti”, on nopeampi saada kuin patentti, ja se on tarkoitettu yksinkertaisille laite- ja tuotekeksinnöille. Mallioikeudella tarkoitetaan muotoilun suojaamista.

Tavaramerkin avulla yrityksen tuotteet ja palvelut erottuvat kilpailijoista. Myös verkkotunnus eli domain on osa yrityksen brändiä, eikä sitä kannata unohtaa IPR-asioiden hoidossa.

Markku Simmelvuo IPR

Näkökulmia IPR-oikeuksiin on yhtä monta kuin yrityksiäkin.

– Jos vaikka kehittää teknisiä keksintöjä, on ymmärrettävä patenttimaailmaa. Jos taas myynti perustuu hyvin brändättyyn tuotteeseen, on tavaramerkki- ja mallisuojamaailman oltava hallussa.

2. Varmista yksinoikeutesi

IPR:n avulla voi saavuttaa yksinoikeuden itseluotujen ja -kehitettyjen tuotteiden ja brändien kaupalliseen hyödyntämiseen.

Jos omalla tuotteella tai palvelulla ei ole suojaa, sen kopioiminen on helppoa, ja silloin kaikki tehty työ valuu hukkaan.

– Kun oma tuote alkaa menestyä markkinoilla, se tarkoittaa kilpailua, mikä tarkoittaa kopiointia, Simmelvuo tiivistää.

Suojaa on muistettava hakea, ennen kuin keksintö tulee julkiseksi, sillä esimerkiksi patentti myönnetään vain uuteen keksintöön. Siksi hakemus on maltettava tehdä ennen tiedotteiden lähettämistä ja messuesittelyjä.

Hakemusaika on ehdollisen suojan aikaa, sillä jos patentti tai hyödyllisyysmalli myönnetään, se tulee voimaan taannehtivasti hakuajankohdasta alkaen. Erityisesti patenttia hakiessa on muistettava, että hakemuksesta patentin mahdolliseen myöntämiseen voi kulua jopa kolme vuotta.

3. Älä loukkaa muiden oikeuksia

On myös tärkeä varmistaa, ettei loukkaa toisen oikeuksia, sillä maailmassa on kymmeniä miljoonia patentteja ja vielä enemmän tavaramerkkejä.

– Voi olla, että kaikki on tuotantolinjaa myöten valmista, kun selviää, että jollakin on jo patentti ja samaa tehdään tuhansien kilometrien päässä. Silloin olisi tullut halvemmaksi teettää ensin toiminnanvapausselvitys PRH:lla, Simmelvuo huomauttaa.

Usein juuri toiminnanvapausselvityksellä selvitetään, että ei ole sellaisia patentteja tai patenttihakemuksia, jotka voisivat tulla ongelmaksi ja joita mahdollisesti loukkaisi.

Tavaramerkkien suhteen voidaan tehdä vastaavanlainen tutkimus, jolla selvitetään oman tavaramerkin tai brändin kanssa samanlaiset ja liian läheiset tavaramerkkirekisteröinnit. Myös oman tavaramerkin rekisteröinti antaa maasta tai alueesta riippuen lisävarmuutta sille, että sitä voi käyttää.

Simmelvuo jatkaa, että mitä enemmän suojausmaailmassa pyörii, sitä valveutuneemmaksi tulee kilpailijoiden toiminnasta.

4. Entä jos joku loukkaa yritykseni oikeuksia?

Omien oikeuksien loukkausta ei valvo käytännössä kukaan muu kuin haltija itse. Myyjät saavat usein ensimmäisenä tiedon mahdollisista loukkaavista tuotteista. Kopiotuotteiden maahantuonnin estämisen apuna voi käyttää tullivalvontailmoitusta, jossa kertoo, mitä oikeuksiaan haluaa valvottavan.

Jos huomaa, että omia oikeuksia on loukattu, oikeuksien haltija todennäköisimmin vaatii aluksi loukkaavan toiminnan lopettamista.

Oikeuksia loukanneelle tämä tarkoittaa kustannuksia hukkaan heitetyistä investoinneista tuotteen markkinointiin ja valmistukseen liittyen, ja myös myyntitulot menetetään. Jos ei ”tottele” lopetusvaatimusta, voidaan joutua oikeuteen selvittämään asiaa.

– Kun saa ensimmäisen loukkauksesta kertovan kirjeen, kannattaa välittömästi kääntyä asiantuntijan puoleen, Simmelvuo ohjeistaa.

Hän kehottaa olemaan yhteyksissä asiantuntijaan myös silloin, jos epäilee, että omia oikeuksia on loukattu.

– Asiantuntija voi arvioida loukkauksen vielä kertaalleen, ennen kuin ryhdytään muihin toimenpiteisiin. Ammattilainen kuitenkin tuntee lait paremmin ja pystyy paremmin määrittelemään mahdollisen loukkauksen.

5. Muista päivittää

Simmelvuo kuvailee IPR-salkun hoitamista jatkuvaksi prosessiksi.

– Teollisoikeuksien rekisteröintiä ja ylläpitoa on mietittävä oman toiminnan kautta. Jos ei ole toimintaa tai aikomusta mennä esimerkiksi Intian markkinoille, kannattaa miettiä, onko siellä mieltä ylläpitää ja rekisteröidä teollisoikeuksia. Niistä tulee helposti isoja ylimääräisiä kustannuksia.

Lähteenä käytetty myös Patentti- ja rekisterihallituksen verkkosivuston IPR-oikeuksiin liittyviä artikkeleita.

Fakta

Miksi IPR-asioita kannattaa pohtia?

Säilytä uniikkius. Kun itselle tulee tunne, että on kehittänyt jotain ainutlaatuista tai kun oma tuote tai brändi alkaa kiinnostaa muitakin kuin itseä, on aika kääntää katse IPR:n suuntaan.

Suojaa oivalluksesi. Varmista yksinoikeutesi ajoissa, jotta kilpailija ei vie työsi hedelmiä.

Pyydä tarvittaessa apua. Kuten verotuksen suunnitteluun, myös IPR-kysymyksiin on tarjolla apua: asiantuntijalle kerrotaan, mitä halutaan, mitä on tehnyt ja millä alueilla toimii. Asiantuntija osaa jopa tunnin keskustelun jälkeen suositella, miten kannattaa edetä.

Vinkit antoi Papula-Nevinpatin toimitusjohtaja Markku Simmelvuo.

Ämpärikokeiluista menestykseen: Lehtikuohun kasvu sai vauhtia lähiruokabuumista

Kontiolahdelta kotoisin oleva lehtikuohu on innostuneen tuotekehityksen tulos, jonka alkumetreihin liittyy ripaus sattumaa.

Vettä vientiin ja kotimaan suurimmaksi lähdeveden pullottajaksi

Finn Spring lähti aikoinaan viennin tielle, mutta viime vuosina se on tehnyt läpimurron myös kotimaassa. Tuote itsessään, sitä tukeva muotoilu sekä aitous muodostavat vahvan perustan brändille.

Porilainen perheyritys kasvoi kellarista miljoonaluokkaan: ”Kannattava kasvu on yksi yrityksen perusarvoista”

Fiblon on kokenut 40 vuoden aikana lukuisia muutoksia. Vaikka maailma muuttuu, vahva yrityskulttuuri ja yhteinen suunta ovat vankka perusta kasvulle.

Hiihtopummista kahvialan vaikuttajaksi – erikoiskahvit veivät Arttu Muukkosen menestyksen tielle

Kahvi vei Lehmus Roasteryn toimitusjohtajan Arttu Muukkosen mennessään. Samalla yrittäjyys on opettanut, että ajoitus on kaikki kaikessa.

Kasvosuojainten kysyntä johti hurjaan kasvuun: Filterpak palkkasi yli 50 uutta työntekijää ja liikevaihto vähintään tuplaantuu

Helmikuussa Filterpak mietti, pitäisikö kasvosuojaimia alkaa valmistaa. Silloin yritysjohto totesi, ettei mukaan kannata enää lähteä. Nyt kasvosuojaimia valmistetaan ympäri vuorokauden.

Turhautumisen jälkeen uuteen nousuun – Järki Särki tuplasi viime vuonna myynnin ja korona toi uuden kysyntäpiikin

Kun korona sai ihmiset hamstraamaan ruokaa, Järki Särki -säilykettä valmistettiin 1,5 kuukauden ajan lähes yötä päivää. Tie tunnetuksi ei ole käynyt hetkessä, vaan takana on vuosien työ.

Pashan markkinajohtaja tulee idästä ja tähtää länteen: Tehokas tuotekehitys on kuukauden yrittäjän kasvun reseptissä tärkein ainesosa

Lieksan Laatuherkut on kasvava elintarvikeyritys, joka ponnistaa Pohjois-Karjalasta muualle Suomeen ja pian myös ulkomaille. Toiminnan pohjavireenä on toimitusjohtajan Teijo Lyytisen mukaan kotiseuturakkaus.

Ideasta kaupan hyllyille: Hiilineutraalin pakkausmateriaalin matka valmiiksi tuotteeksi on kestänyt jo vuosia

Startup-yritys Woodly on kehittänyt hiilineutraaleja pakkausmateriaaleja pitkään. Matka varsinaiseen tuotantoon on vaatinut pitkällistä tutkimustyötä.

Uusi strategia siivitti muumit miljoonien arvoiseen menestykseen: Yritys sanoo nykyään mieluummin kyllä kuin ei

Vuonna 2019 Moomin Characters teki yli 10 miljoonaa euroa voittoa. Tavoitteena on jatkaa kasvua, mutta se toteutetaan muumien ja Tove Janssonin arvojen mukaisesti.

Lataa lisää