Yrittäjän osaaminen

5 faktaa IPR-oikeuksista – Älä tee ilmaista työtä kilpailijalle, vaan suojaa yksinoikeutesi

5 faktaa IPR-oikeuksista – Älä tee ilmaista työtä kilpailijalle, vaan suojaa yksinoikeutesi

Yrittäjä, kiinnostaako tuotteesi tai brändisi muitakin kuin itseäsi? Jos kyllä, toivottavasti IPR-asiasi ovat ajan tasalla. Huolehdi ainakin nämä asiat kuntoon.

|

Yrityksen omaisuudeksi on helppoa mieltää esimerkiksi kiinteistö tai kalusto, mutta kaikki omaisuus ei ole käsin kosketeltavaa. Omaisuus voi olla myös aineetonta, ja aineettoman omaisuuden oikeuksiin viitataan yleisesti kirjainyhdistelmällä IPR, eli Intellectual Property Rights.

IPR:llä tarkoitetaan tekijänoikeuksia ja teollisoikeuksia. Tekijänoikeus koskee luovan työn uniikkia lopputulosta, kuten kirjaa. Tekijänoikeus teokseen syntyy automaattisesti, eikä sitä tarvitse erikseen rekisteröidä.

Teollisoikeudet sen sijaan vaativat rekisteröinnin, ja niiden avulla suojataan, hallitaan ja kaupallistetaan kehitystyön tuloksia. Teollisoikeuksia ovat esimerkiksi patentit, hyödyllisyysmallit, mallioikeudet, tavaramerkit ja verkkotunnukset, ja niitä tutkii ja myöntää Patentti- ja rekisterihallitus.

Miksi pk-yrittäjän kannattaa olla kiinnostunut IPR-oikeuksista? Patenttitoimisto Papula-Nevinpatin toimitusjohtaja, eurooppapatenttiasiamies Markku Simmelvuo kertoo.

1. Ymmärrä, mistä IPR:ssä on kyse

Pk-yrittäjien tietämys IPR-oikeuksista vaihtelee nollasta sataan.

– Osa on hyvinkin tietoisia, mutta osalla oikeudet menevät keskenään sekaisin ja ne ovat kuin toisesta maailmasta. Kun niitä ei tunneta, niitä vierastetaan, Simmelvuo kertoo.

Ensin on ymmärrettävä, mikä suoja on tarkoitettu mihinkin. Patentti antaa yksinoikeuden keksinnön ammattimaiseen käyttöön sillä alueella, johon patenttia haetaan, ja sen avulla saa oikeuden kieltää muita käyttämästä keksintöä.

Hyödyllisyysmalli, eli ”pikkupatentti”, on nopeampi saada kuin patentti, ja se on tarkoitettu yksinkertaisille laite- ja tuotekeksinnöille. Mallioikeudella tarkoitetaan muotoilun suojaamista.

Tavaramerkin avulla yrityksen tuotteet ja palvelut erottuvat kilpailijoista. Myös verkkotunnus eli domain on osa yrityksen brändiä, eikä sitä kannata unohtaa IPR-asioiden hoidossa.

Markku Simmelvuo IPR

Näkökulmia IPR-oikeuksiin on yhtä monta kuin yrityksiäkin.

– Jos vaikka kehittää teknisiä keksintöjä, on ymmärrettävä patenttimaailmaa. Jos taas myynti perustuu hyvin brändättyyn tuotteeseen, on tavaramerkki- ja mallisuojamaailman oltava hallussa.

2. Varmista yksinoikeutesi

IPR:n avulla voi saavuttaa yksinoikeuden itseluotujen ja -kehitettyjen tuotteiden ja brändien kaupalliseen hyödyntämiseen.

Jos omalla tuotteella tai palvelulla ei ole suojaa, sen kopioiminen on helppoa, ja silloin kaikki tehty työ valuu hukkaan.

– Kun oma tuote alkaa menestyä markkinoilla, se tarkoittaa kilpailua, mikä tarkoittaa kopiointia, Simmelvuo tiivistää.

Suojaa on muistettava hakea, ennen kuin keksintö tulee julkiseksi, sillä esimerkiksi patentti myönnetään vain uuteen keksintöön. Siksi hakemus on maltettava tehdä ennen tiedotteiden lähettämistä ja messuesittelyjä.

Hakemusaika on ehdollisen suojan aikaa, sillä jos patentti tai hyödyllisyysmalli myönnetään, se tulee voimaan taannehtivasti hakuajankohdasta alkaen. Erityisesti patenttia hakiessa on muistettava, että hakemuksesta patentin mahdolliseen myöntämiseen voi kulua jopa kolme vuotta.

3. Älä loukkaa muiden oikeuksia

On myös tärkeä varmistaa, ettei loukkaa toisen oikeuksia, sillä maailmassa on kymmeniä miljoonia patentteja ja vielä enemmän tavaramerkkejä.

– Voi olla, että kaikki on tuotantolinjaa myöten valmista, kun selviää, että jollakin on jo patentti ja samaa tehdään tuhansien kilometrien päässä. Silloin olisi tullut halvemmaksi teettää ensin toiminnanvapausselvitys PRH:lla, Simmelvuo huomauttaa.

Usein juuri toiminnanvapausselvityksellä selvitetään, että ei ole sellaisia patentteja tai patenttihakemuksia, jotka voisivat tulla ongelmaksi ja joita mahdollisesti loukkaisi.

Tavaramerkkien suhteen voidaan tehdä vastaavanlainen tutkimus, jolla selvitetään oman tavaramerkin tai brändin kanssa samanlaiset ja liian läheiset tavaramerkkirekisteröinnit. Myös oman tavaramerkin rekisteröinti antaa maasta tai alueesta riippuen lisävarmuutta sille, että sitä voi käyttää.

Simmelvuo jatkaa, että mitä enemmän suojausmaailmassa pyörii, sitä valveutuneemmaksi tulee kilpailijoiden toiminnasta.

4. Entä jos joku loukkaa yritykseni oikeuksia?

Omien oikeuksien loukkausta ei valvo käytännössä kukaan muu kuin haltija itse. Myyjät saavat usein ensimmäisenä tiedon mahdollisista loukkaavista tuotteista. Kopiotuotteiden maahantuonnin estämisen apuna voi käyttää tullivalvontailmoitusta, jossa kertoo, mitä oikeuksiaan haluaa valvottavan.

Jos huomaa, että omia oikeuksia on loukattu, oikeuksien haltija todennäköisimmin vaatii aluksi loukkaavan toiminnan lopettamista.

Oikeuksia loukanneelle tämä tarkoittaa kustannuksia hukkaan heitetyistä investoinneista tuotteen markkinointiin ja valmistukseen liittyen, ja myös myyntitulot menetetään. Jos ei ”tottele” lopetusvaatimusta, voidaan joutua oikeuteen selvittämään asiaa.

– Kun saa ensimmäisen loukkauksesta kertovan kirjeen, kannattaa välittömästi kääntyä asiantuntijan puoleen, Simmelvuo ohjeistaa.

Hän kehottaa olemaan yhteyksissä asiantuntijaan myös silloin, jos epäilee, että omia oikeuksia on loukattu.

– Asiantuntija voi arvioida loukkauksen vielä kertaalleen, ennen kuin ryhdytään muihin toimenpiteisiin. Ammattilainen kuitenkin tuntee lait paremmin ja pystyy paremmin määrittelemään mahdollisen loukkauksen.

5. Muista päivittää

Simmelvuo kuvailee IPR-salkun hoitamista jatkuvaksi prosessiksi.

– Teollisoikeuksien rekisteröintiä ja ylläpitoa on mietittävä oman toiminnan kautta. Jos ei ole toimintaa tai aikomusta mennä esimerkiksi Intian markkinoille, kannattaa miettiä, onko siellä mieltä ylläpitää ja rekisteröidä teollisoikeuksia. Niistä tulee helposti isoja ylimääräisiä kustannuksia.

Lähteenä käytetty myös Patentti- ja rekisterihallituksen verkkosivuston IPR-oikeuksiin liittyviä artikkeleita.

Fakta

Miksi IPR-asioita kannattaa pohtia?

Säilytä uniikkius. Kun itselle tulee tunne, että on kehittänyt jotain ainutlaatuista tai kun oma tuote tai brändi alkaa kiinnostaa muitakin kuin itseä, on aika kääntää katse IPR:n suuntaan.

Suojaa oivalluksesi. Varmista yksinoikeutesi ajoissa, jotta kilpailija ei vie työsi hedelmiä.

Pyydä tarvittaessa apua. Kuten verotuksen suunnitteluun, myös IPR-kysymyksiin on tarjolla apua: asiantuntijalle kerrotaan, mitä halutaan, mitä on tehnyt ja millä alueilla toimii. Asiantuntija osaa jopa tunnin keskustelun jälkeen suositella, miten kannattaa edetä.

Vinkit antoi Papula-Nevinpatin toimitusjohtaja Markku Simmelvuo.

Nuorten liikeideat nojaavat vihreisiin arvoihin – jätteistä syntyy sisustuksen helmiä

Cuitu haluaa muuttaa muotiteollisuutta entistä ekologisemmaksi, kun taas Belle Maison valmistaa sisustustuotteita kierrätyspuusta ja betonista.

Voiton tavoittelu tulee vasta toisena – tärkeintä pysyä teknologian kärjessä

Netled keskittyy myös tulevaisuudessa kasvuun ja investointeihin, vaikka takana on yli 10 tappiollista vuotta.

Perheyritys otti uuden vaihteen – vegaanituotteet mullistivat kaiken

Uusi tuoteperhe kaksinkertaisti pikkusuolasia valmistavan Weekend Snacksin liikevaihdon ja laittoi sen imagon uusiksi.

Kahden miljoonan tuotekehitys – mistä yritys löytää sellaiset rahat?

Paikanninlaitetta kehittävällä Emergencellä on paineet onnistua tuotekehityksessä. Sijoittajat ovat mukana isolla riskillä.

Yrittäjän mielessä on jo exit – mutta ensin tuote pitää saada valmiiksi

Marko Höynälän startup-yritys Kipuwex kehittää kipumittaria. Tärkein tavoite on sen markkinoille tuominen.

Tästäkö seuraava hittituote? Papujäätelö syntyi vahingossa

Kipinä oman yrityksen perustamiseen lähti tuotekehityskurssilla ideoidusta härkäpapupohjaisesta jäätelöstä.

Palvelun kehittäminen vaatii sisua ‒ varaudu muuttamaan kaikki

Alkuperäistä visiota ei saa unohtaa, vaikka vastaan tulisi minkälaisia yllätyksiä, sanoo hyvinvointipalvelu Heltiä kehittävä Heiman Khalil.

Missiona maailman pelastaminen – liikeidea syntyi halusta vaikuttaa

Minna Vidgrénin yritys sai alkunsa, kun hän havahtui ilmastomuutoksen haittoihin.

Yrittäjä iski oikeaan aikaan: Vegaanikebab syntyi puolivahingossa

Siva Parlar uskoo, että kebabilla riittää kysyntää ympäri Eurooppaa.

Lataa lisää