Tilaa uudistunut yrittäjäkirje

Kirjeessä kootusti Kuukauden teema ja paljon yrittäjille hyödyllistä tietoa.

Yrittäjän osaaminen

Aasia kouli viinigurun verkostoitumaan: Yrittäjien on puhallettava yhteen hiileen
Timo Jokinen on perustanut monta yritystä. Uusin niistä on Tampereelle avattu viinibistro.

Aasia kouli viinigurun verkostoitumaan: Yrittäjien on puhallettava yhteen hiileen

Timo Jokinen oli vuosikymmeniä yrittäjänä maailmalla. Nyt hän luotsaa viinibistroa Tampereella.

|

Ihmiset. Siinä yksinkertainen syy sille, miksi ravintoloitsija ja viiniasiantuntija Timo Jokisen yrittäjän ura on kestänyt jo reilusti yli 40 vuotta.

‒ Tykkään olla ihmisten kanssa ja tutustua uusiin kulttuureihin. Esimerkiksi viinibisneksessä kiehtoo hyvien makujen lisäksi viinintekijät ja tilojen omistajat sekä kaikki, joita maailmalla tapaan, Jokinen sanoo.

Juuri rakkaus ihmisiin teki hänestä yrittäjän 1970-luvulla. Perustettuaan ensimmäisen yrityksensä Jokinen muutti pian Hongkongiin. Tavoitteena oli tehdä kansainvälistä kauppaa ”räteil ja lumpuil”, kuten hän leikkisästi ilmaisee.

Kaukoidän kulttuuri, mystiikka ja ihmiset olivat kiehtoneet Jokista pienestä pitäen. Niinpä hän päätti toteuttaa haaveensa ja yrittää Aasiassa. Se on kuitenkin helpommin sanottu kuin tehty.

Hitaasti piireihin

Uuteen yrittäjäkulttuuriin totuttautuminen vei aikaa.

‒ Minulla oli tapana siivota työhuoneeni ennen asiakastapaamisia. Sihteerilläni meni useita kuukausia kertoa, että paikalliset eivät uskoneet minulla olevan ollenkaan töitä, koska työpöytäni oli niin siisti. Kun sen jälkeen jätin paperi- ja sanomalehtipinot tarkoituksella lattialle, kaupankäynti nopeutui, Jokinen muistelee.

Aasiasta Jokinen on ammentanut yrittäjän oppinsa, joiden nimeen hän vannoo edelleen.

‒ Kaikki lähtee liikkeelle siitä, että luo verkostoja ja pitää yhteyttä. Rakentaa siis suhteita. Bisneksistä aletaan puhua vasta pitkän ajan päästä, eikä välttämättä silloinkaan.

Vaikka yritys menestyisi monilla muilla kansainvälisillä markkinoilla, Aasiaan ei Jokisen mielestä kannata lähteä ilman kontakteja. Väkisin suhteita ei pysty luomaan.

Jokinen muistuttaa, että käyntikorttien vaihduttua tulevaisuus on yrittäjän käsissä. Luontevat ja rennot yhteydenotot ja keskustelut kasvattavat luottamusta. Myös alueen tapoihin, toimintoihin ja menneisyyteen on hyvä tutustua. Silti bisnessuhteen syntyminen voi viedä vuosia, yrittäjä huomauttaa.

Pitkällisen verkostoitumisen ansiosta Jokinen pääsi lopulta tavoitteeseensa ja alkoi tuoda Kaakkois-Aasiasta tonneittain tavaraa Suomeen, muun muassa optisia tuotteita. Sitten rinnalle tuli kiinteistönvälitys ja lopulta sattuman kautta myös viinit.

Mallia Suomeen Aasiasta

Jokisen mukaan Suomessa yrittämisessä lähdetään liikkeelle aivan eri lähtökohdista kuin Aasiassa. Täällä sopimukset allekirjoitetaan parhaan tarjouksen jättäneen kanssa ihmistä tuntematta. Aasiassa luottamus täytyy ansaita muilla keinoin ennen kumppanuutta.

Jokisen analyysin mukaan ero syntyy jo alueiden historiallisista eroista: Suomi on yksinkertaisesti nuori kulttuuri.

‒ Mielestäni yrittäjän täytyy puhua vähemmän ja tehdä enemmän. Niin niitä tuloksia saadaan aikaan.

Suomessa yrittäjän pitää pärjätä omillaan ja menestys saattaa tuoda mukanaan pahoja sanoja ja kateutta.

‒ Kateus ohjaa suomalaista liikemaailmaa. Aasiassa puhalletaan yhteen hiileen ja tehdään yhteisiä juttuja jo ruohonjuuritasolta lähtien. Esimerkiksi isommat ja pienemmät katukauppiaat tekevät yhteistyötä, josta jokainen hyötyy ja kaikki ovat tyytyväisiä, Jokinen antaa esimerkin.

Nykyisin hän asuu ja johtaa liiketoimiaan Suomesta käsin. Hänen sydämessään on edelleen paikka maailman isoille metropoleille, kuten Tokiolle, Singaporelle ja Bangkokille.

Verkostoissa tuhansia ihmisiä

Yritysten välisestä yhteistyöstä suomalaisten tulisi Jokisen mielestä ottaa oppia. Näin myös verkostot kasvavat.

Jokisen verkostot ovat valtavat. Pelkästään ystävikseen hän kutsuu niistä tuhansia ‒ eikä hän ole sosiaalisen median puolestapuhuja. Yhteydenpito ystäviin tapahtuu kasvotusten, minkä vuoksi Jokinen jaksaa matkustaa edelleen paljon. Ihmisten tapaaminen on ulospäinsuuntautuneelle yrittäjälle yksinkertaisesti elämän suola.

Hyvistä puolistaan huolimatta Aasiassa toimiessa on oltava tarkkana. Edes aika ja verkostot eivät auta, kun vastaan tulee korruptiota. Jokinen taisteli ongelmaa vastaan kaikkina Aasian-vuosinaan.

‒ Korruptio, vai pitäisikö sanoa ’asioiden kulun helpottaminen’, kuului silloin ja kuuluu edelleenkin selkeästi aasialaiseen bisnekseen.

Intohimosta yritys

Yrittäjänä Jokinen on osoitus siitä, että intohimosta kannattaa tehdä yritystoimintaa. Sellaisia hänelle ovat myös maut. Aasiassa sai alkunsa viinibisnes ja ammattimainen kiinnostus juomaa kohtaan. Ja vieläpä tässä järjestyksessä.

Kyllästyttyään tarjolla olleeseen heikkoon valikoimaan Jokinen alkoi tuoda Aasiaan parempia viinejä. Sitten hän opiskeli alaa, päätyi asiantuntijan asemaan ja tuomaroimaan kilpailuja.

Viinistä tuli elämäntapa, jonka ympärille hän on rakentanut kaiken. Viinialalla hänen nimensä tunnetaan ympäri maailman.

Luonnollisesti Jokisen uusin yritys on Tampereelle avattu viinibistro Winebridge. Ruokalista vaihtuu kerran kuussa ja on tehty täysin sesongin viineille sopivaksi.

‒ Yritän niin kauan kuin jalat kantavat. Perheessäni ei ollut yrittäjiä, mutta minä aloitin jo kymmenvuotiaana vihtojen myynnillä. Olen suvun mustalammas. Yrittämisessä kiehtoo eniten se, että lupaukset täytyy pitää ja niiden eteen on tehtävä töitä, jotta saa ruoan pöytään perheelleen, Jokinen kuvailee.

Seuraavaa askeltaan yrittäjänä hän ei vielä ole päättänyt. Ikä on kuitenkin tuonut toimintaan varovaisuutta. Nykyisin hän puntaroi yhtä tarkemmin, kehen voi ja kannattaa luottaa.

Arvojen yhteensovittaminen on taitolaji

Yritys kuin yritys joutuu punnitsemaan, sopivatko omat arvot asiakkaiden ja yhteistyökumppaneiden arvoihin, kirjoittaa Pohjois-Suomen Sähkön Juha Lounatvuori.

Me-henki tuo lisää työtarjouksia

Suomalaisten yrittäjien pitäisi ratkoa rohkeasti ongelmia, sillä se lisää työn arvostusta, kirjoittaa Stream Industriesin Lauri Kröger.

Jos voit auttaa, tee se

Moni haluaa auttaa sellaista, joka ajaa muutakin kuin vain omaa etuaan, kirjoittaa I’m Bluen Ida Salo.

Osuuskunta tulee taas ‒ tekee pienistä yrittäjistä isompia

Yrittäjät hakevat osuuskunnista monipuolisuutta ja mahdollisuuksia omaan toimintaansa.

Mikä sai hyppäämään sijoitusalalta kalusteyrittäjiksi?

Sebastian Schauman ja Anssi Jokinen pohtivat yrittäjyyttä vuoden. Kun uskallus voitti, syntyi Ikea-kalusteita räätälöivä A.S.Helsingö.

Ovatko toiset yrittäjät sinulle vihollisia vai kumppaneita?

Hyvät kumppanuudet auttavat varmistamaan, että asiakas on tyytyväinen, kirjoittaa Mittasähkön Simo Kosunen.

Suurkaupunki vaihtui pikkukyläksi – Paluumuutto vei yrittäjäksi

Yrittäjä: Suomessa byrokratia Saksaan verrattuna todella pientä.

Kasvusuunnitelma vaihtui lennosta – yrittäjä mietti perusasiat uusiksi

Siivousyrittäjä oli aikeissa palkata työntekijän, kunnes käsitti, ettei se ole ainoa tapa viedä yritystä eteenpäin.

Mistä kumppani yksinyrittäjälle? Yhteistyö johti yhteiseen nimeen

Yrittäjien tiivis yhteistyö edellyttää hyvää henkilökemiaa ja yhteistä visiota.

Lataa lisää