Yrittäjän osaaminen

Vahva visio siivitti eteenpäin – Kampaamoyrittäjien ensimmäinen vuosi ei takunnut koronaan
Kampaamon nimeksi valikoitui Aroha Helsinki muun muassa siksi, että Aroha tarkoittaa maorien kielellä rakkautta ja myötätuntoa. ”Lisäksi nimi kuvastaa hyvin sitä matkailutunnelmaa, mitä toivomme täältä löytyvän”, Tiina Junno ja Laura Santanen kertovat.

Vahva visio siivitti eteenpäin – Kampaamoyrittäjien ensimmäinen vuosi ei takunnut koronaan

Laura Santasen ja Tiina Junnon perustama matkailuteemainen kampaamo Aroha Helsinki syntyi pikavauhdilla, jotta maailmanmatkaajat ehtivät matkoilleen.

| |

Mitä tapahtuu, kun yhdistetään matkailu ja työskentely hiusalalla? Tätä pohti Aroha Helsingin toinen perustaja Laura Santanen reilu vuosi sitten. Matkablogia pitänyt Santanen oli palannut Suomeen matkoiltaan, ja oli aika päättää, kutsuisiko maailma jälleen vai olisiko sopiva hetki kokeilla siipiä oman yrityksen parissa.

Yrittäminen ei ollut Santaselle ennestään täysin vierasta, sillä hän oli työskennellyt useampaan kertaan vuokratuoliyrittäjänä eri kampaamoissa.

– Hetken pohdittuani mietin, että olisi ehkä kuitenkin kivempi perustaa oma yritys yhtiökumppanin kanssa, jotta en olisi aivan yksin. Laitoin ilmoituksen omaan someyhteisööni, ja hetken kuluttua olin löytänyt yhtiökumppanin, Tiina Junnon, jonka ajatukset osuivat täysin yksiin omieni kanssa, Santanen kertoo.

Santanen ja Junno päättivät tavata, ja Aroha Helsinki oli pystyssä jo parin viikon kuluttua. Yrityksen kantavana ajatuksena on tuoda matkailuteemainen kampaamo ja kauneudenhoitokeskus keskelle Helsinkiä.

– Meillä on molemmilla pitkä kokemus alalta, ja olemme kummatkin vannoutuneita maailmanmatkaajia. Tässä yhdistyvät kummankin intohimot ja unelmat, Junno kertoo.

Aroha Helsinki AY
Kampaamoyritys
Perustettu: 2019
Henkilöstö: Kaksi yrittäjää ja kaksi vuokratuolilaista

Matkailuteema näkyy etenkin Aroha Helsingin tunnelmassa ja sisustuksessa – ja siinä, että yritys oli perustettava nopeasti, jotta sekä Junno että Santanen ehtisivät matkoilleen, jotka he olivat ehtineet varata jo ennen yrityshaaveita.

– Olemme alusta asti halunneet panostaa siihen, että meille tullessaan asiakas voi tuntea olevansa kuin matkoilla. Nyt, kun olemme halunneet asettua enemmän aloillemme, on tärkeää, että rakkaus matkailuun näkyy myös työpaikalla, Santanen kertoo.

Mottona ”Kaikki järjestyy”

Vahva yhteinen visio on Santasen mukaan suurin syy siihen, miksi yrittäjät katsovat luottavaisena kohti tulevaan myös ensimmäisen toimintavuoden jälkeen.

– Tässä on koko ajan pitänyt uskoa siihen, että kaikki järjestyy. Siitä on kehkeytynyt meidän motto, hän nauraa.

Yrittäjäkaksikon ensimmäiseen vuoteen on mahtunut niin ylä- kuin alamäkiä, eikä palvelualaa runnellut koronapandemia ole helpottanut ensimmäisen vuoden kulkua.

– Se tuli kieltämättä yllätyksenä, yhtäkkiä kaikki halusivat peruuttaa aikansa ja jouduimme sulkemaan ovet hetkeksi kokonaan, Junno kertoo.

Kampaamon ovet avautuivat kuitenkin nopeasti, ja yrittäjät päättivät nostaa hygieniatasoa entistä paremmaksi.

– Lisäksi meidän etuna on se, että tila on aika suuri, ja pystymme pitämään hyvin etäisyyttä liikkeen sisällä.

Vuokranmaksusta yrittäjät eivät saaneet alennusta, mutta maksupäiviä siirrettiin loppuvuoteen.

– Siitäkin oli toki hyötyä. Lisäksi ilahduttavan moni asiakas ilmaisi tukensa ja osti meiltä lahjakortteja etukäteen tai piipahti ostamassa hiustenhoitotuotteita, Santanen sanoo.

Yrittäjien vahvaa luottoa tulevaisuuteen on lisännyt se, että loppujen lopuksi asiakasvirtakin alkoi palata.

– Löysimme juuri uuden vuokratuolilaisen, mikä luo uskoa siihen, että kaikki todellakin järjestyy.

Rutiinien luomista tarvitaan

Yrittäminen on Junnon ja Santasen mukaan ollut helppoa, vaikka matkaan on mahtunut myös yllätyksiä.

– Itse yrityksen perustaminen oli varsin vaivatonta, eikä siihen vaadittu juurikaan sen kummempaa byrokratiaa. Alussa teimme toki tarkat kannattavuuslaskelmat ja laskimme muutenkin tarkkaan, että toiminta kantaa, Junno kertoo.

– Haastavinta on ollut se, että kaikkeen tekemiseen on täytynyt luoda rutiinit, ja jokaiselle tavaralle paikkansa. Käytännön työt sujuvat meiltä kyllä mallikkaasti, mutta tässä on joutunut ihan uudenlaiseen johtamisoppiin, Santanen lisää.

Vaikka Santanen ja Junno ovat sittemmin ystävystyneet, työnjakoa on helpottanut se, ettei kaksikko tuntenut alussa toisiaan turhan hyvin.

– On ollut hauskaa huomata, miten samanlaiset tavoitteet, toiveet ja unelmat meillä on ollut yrityksen suhteen. Ja nyt toki olemme jo hyviä ystävyksiä koko työporukankin kanssa.

Jatkossa Santasen ja Junnon tavoitteena on järjestää Arohan tiloissa jatkossa myös erilaisia tapahtumia.

– Emme halua, että kalenteri on liian täynnä, vaan toivomme, että tässä on liikkumavaraa kehittää yritystä eteenpäin. Täysin valmista tästä tuskin tulee koskaan, ja hyvä niin, Santanen summaa.

Fakta

3 x perusta yritys

Päätä yhtiömuoto. Eri yhtiömuodot sopivat eri aloille ja erilaisiin tilanteisiin. Joskus toiminimi on paras vaihtoehto aloittaa, joskus kannattaa laittaa hynttyyt yhteen yhtiökumppanin kanssa ja perustaa osakeyhtiö tai esimerkiksi avoin yhtiö.

Muista laskelmat. Tee kannattavuuslaskelmat tarkkaan ja laske, että toiminta pysyy plussan puolella. Varaudu laskelmissa myös yllättäviin tilanteisiin.

Katso tulevaan. Laadi yritykselle tavoitteet ja vankka visio siitä, millainen yrityksen tulisi olla esimerkiksi vuoden tai viiden vuoden kuluttua perustamispäivästä.

Insinööri halusi palavasti yrittäjäksi – Ruumiskylmiö vaihtui salaatiksi

Kuukauden yrittäjä Samuli Laurikainen viljelee salaattia espoolaisessa teollisuushallissa. Menestys on vaatinut positiivista elämänasennetta ja epämukavuusalueella viihtymistä.

Mitä tilinpäätös tarkoittaa ja miten sitä tulkitaan? Tässä vastaukset

Tilinpäätös koostaa tilikauden tapahtumat yhteen. Yrittäjälle se on tärkeä keino arvioida myös yrityksen tulevaa kehitystä.

5 faktaa konkurssista – pahimmillaan vuosien prosessi

Konkurssin tekeminen ei ole niin suuri leima kuin takavuosina. Konkurssi ei estä yrittäjän työllistymistä tai uuden yrityksen perustamista.

Myyntisaatavien kierron polku: Sillä on väliä, kuinka nopeasti rahat kotiutuvat

Kun yrittäjä laskuttaa asiakasta tekemästään työstä, käynnistyy polku myyntisaatavien kotiuttamiseksi. Yrittäjä voi vaikuttaa sen sujuvuuteen ja kierron nopeuteen.

Tiedätkö yrityksesi käyttöpääoman tarpeen? Laskukaava auttaa arvioinnissa

Käyttöpääoman tarve vaihtelee yrityksen toiminnan luonteen mukaan. Hahmotatko, kuinka paljon rahaa tarvitset pitämään yrityksen toimintakuntoisena läpi vuoden?

Haaveiletko yrittäjyydestä? – Kunnollinen markkinakartoitus maksaa itsensä takaisin ja tuo varmuutta tekemiseen

Markkinakartoituksen tekemiseen on rajattomat mahdollisuudet. Aluksi voi vaikka soittaa mahdolliset asiakkaat läpi, kirjoittaa henkilöstöpalvelu Linnanväen toimitusjohtaja Kari-Matti Markus.

Riittävätkö rahat? Kassavirtalaskelma kertoo olennaisen

Kassavirtalaskelma auttaa varmistamaan, että yritys pysyy toimintakuntoisena myös vaikeina aikoina.

Tähtäimessä kasvu? Yrittäjän täytyy ennakoida – ja pitää pää kylmänä

Yritystoiminnan kasvattaminen vaatii ennakointia ja riittävästi resursseja. Tuottavuutta ei sovi unohtaa, kirjoittaa RTA-Yhtiöiden toimitusjohtaja Nina Lindström.

Yritysneuvoja auttaa menestyksen tielle

Yritysneuvonnalla näyttää olevan selkeä vaikutus yrityksen ikään ja menestykseen, kirjoittaa Suomen Uusyrityskeskukset ry:n Susanna Kallama.

Lataa lisää