Yrittäjän osaaminen

Yrittäjä, löydytkö vai unohdutko? Digitaalinen markkinointi ratkaisee
Anni Ronkaisen mielestä jokainen yrittäjä tarvitsee nykyään digitaalista markkinointia.

Yrittäjä, löydytkö vai unohdutko? Digitaalinen markkinointi ratkaisee

Digitaalinen markkinointi on loistava tapa tutustua asiakkaisiin. Viestinnän huippuammattilainen Anni Ronkainen antaa vinkit, kuinka viesti löytää perille.

|

Digitaalisen markkinoinnin avulla löydät asiakkaat tarkasti ja pystyt tarjoamaan heille juuri sellaista sisältöä kuin he haluavat – ainakin jos teet sen oikein.

Digimarkkinointi voi lähteä liikkeelle pienestä, kuten Facebook-sivun perustamisesta. Siellä esimerkiksi hieroja voi kertoilla kuulumisiaan ja antaa ohjeita kipeytyneen niskan hoitoon. Samalla hän voi vinkata toimipisteensä sijainnista ja ohjata omalle verkkosivulleen varaamaan hoitoaikaa, jos sanallisista ohjeista ei ollut apua. Parhaimmillaan tuloksena on asiakassuhde.

Joka tapauksessa asiakkaan vierailu jättää yrittäjän sivulle digitaalisia jälkiä. Niistä selviää muun muassa, kuinka paljon, miten ja millä laitteella asiakas viettää aikaa sivustolla. Kun tieto lisääntyy, sivustoa pystyy parantamaan ja korjaamaan heikkoja kohtia. Voi olla, että asiakas lähtee nopeasti pois tai sitten osto keskeytyy aina tiettyyn kohtaan.

– Asiakas ei ehkä näe kokonaishintaa, pysty vahvistamaan varausta tai näe vapaina olevia aikoja. Voi myös olla, että sieltä on vaikea löytää etsimäänsä asiaa tai sitten sisältö ei vain puhuttele, kuvailee Chief Digital Officer Anni Ronkainen Keskolta tyypillisiä ongelmatilanteita.

Hän tietää, mistä puhuu. Ennen työtään Keskossa Ronkainen toimi muun muassa Googlen maajohtajana Suomessa sekä mainostoimistokonserni McCann Helsinki Groupin toimitusjohtajana.

Digiaika vähentää hukkamarkkinointia

Ronkainen painottaa, että tärkeintä on tulla löydetyksi digitaalisessa maailmassa – onpa se sitten kyseessä kotisivu tai vaikka karttapalvelu.

Liikaa ei voi korostaa taitavasti hakukoneoptimoitua sisältöä. Ja kun asiakas onnistuu pääsemään luoksesi, varmistu, että sivullasi on vähintään puhelinnumero tai että sen kautta pystyy jättämään ainakin yhteydenottopyynnön.

Ronkainen muistuttaa, että aiemmin tavattiin sanoa ”tiedän puolet markkinoinnistani olevan turhaa, mutta en tiedä kumpi”. Nyt on toisin.

–  Digimaailmassa tiedetään, mikä toimii. Samalla voi pienentää hukkamarkkinointia ja saada eurolla enemmän.

Asenne ratkaisee, joten on tärkeää uskaltaa kokeilla uusia asioita.

Anni Ronkainen tiivistää viiteen asiaan, kuinka otat digitaalisen markkinoinnin haltuun entistä paremmin.

1. Älä ammu haulikolla

Kirkasta tavoitteesi. Haluatko esimerkiksi lisätä tunnettavuutta, kävijöitä vai myyntiä? Sen jälkeen keskityt niihin asioihin, joilla parhaiten pääset tavoitteisiin. Jos sinulla on useita markkinointikanavia käytössä, mieti mikä tai mitkä ovat sinulle tärkeimmät.

2. Sisällön pitää olla laadukasta

Jokainen kanava vaatii omanlaisen sisällön. Facebookissa toimii henkilökohtaisempi sisältö kuin Twitterissa. Instagram taas on visuaalinen.

Lisäksi sisällön pitää olla asiakkaille tärkeää. Tällä on jokin tarve, johon hän etsii apua. Jos niskakipu osoittautuu hierojan asiakaskunnan ykkösongelmaksi, hänen nettisivunsa tulisi kertoa, kuinka niskakipu helpottaa. Tekstissä pitää suosia sanoja, joita ihmiset hakuohjelman kautta hakevat, kuten esimerkiksi ”niskajumi” ja ”helpotusta”. Tämä niin sanottu hakukoneoptimointi lisää tekstin löydettävyyttä nettihakujen kautta.

3. Tunne asiakkaasi

Kerää aktiivisesti tietoa asiakkaista, jotka tulevat digitaalisia kanavia kautta luoksesi – ja hyödynnä tietoa.

Olennaista on nähdä, mitä sivulta etsitään. Jos vierailijat tahtovat vaikkapa varata ajan hoitoon, heille pitää luoda mahdollisimman hyvä ja helppo reitti ajanvaraukseen.

Näet myös, tulevatko asiakkaat nettisivullesi suoraan vai hakukoneen, sosiaalisen median tai vaikka jonkin linkin kautta. Näin voit kohdentaa ja lisätä markkinointia juuri oikeaan paikkaan.

4. Kehitä sinulle sopivia kanavia

Omat markkinointikanavat ovat oikein käytettyinä tehokkaita ja usein lähes ilmaisia. Mieti, kuinka sähköposti, sosiaalinen media ja verkkopalvelu palvelevat juuri sinua parhaiten. Varmista, että ne toimivat kaikilla laitteilla ja erityisesti niillä, joita asiakkaasi käyttävät.

Nykyään puhelin ja samalla internet kulkevat lähes jokaisen taskussa, joten suuri osa yritysten liikenteestä tulee mobiilin kautta. Omien palvelujen täytyy toimia myös pienellä ruudulla, muuten nettivierailu päättyy muutamassa sekunnissa.

Sisällön kehittäminen yhä paremmaksi eri laitteille on loputon, mutta samalla välttämätön sarka.

5. Huolehdi osaamisesta

Opettele käyttämään digitaalisia työkaluja, joilla pystyt tutkimaan muun muassa sivustojesi vierailutietoja – ja huolehdi, että osaamista on riittävästi muillakin. Vain sillä tavoin onnistut datan avulla tehtävässä markkinoinnissa.

Useilla toimijoilla on tarjolla erilaisia työkaluja analytiikasta digitaaliseen mainontaan ja sähköpostimarkkinointiin – osa on saatavana netissä ilmaiseksi.

Ohjelmien käyttö vaatii kuitenkin hieman harjoittelua ja kiinnostusta. Jos omat taidot eivät riitä, useimpien lähipiiristä löytyy henkilö, joka on hyvin perillä asioista ja tarjoaa mieluusti apuaan. Toinen vaihtoehto on kääntyä vaikka pienen markkinointitoimiston puoleen ja päästä sitä kautta alkuun.

Pariskunta rakensi veneyrityksestä kasvumenestyksen – myyntiopit autokaupasta

Nylunds Boathouse myy kalliita veneitä hienojen videoiden avulla. Liikevaihto kasvaa myös yrityskauppojen kautta.

Autokauppiaat jättivät hyväpalkkaisen työnsä ja perustivat ravintolan – tavoitteena olla Suomen paras

Kilpailtu toimiala pakottaa erottautumaan muista. Tony Branderin ja Mikko Vettenrannan ravintolan ruokalistalla on karhua ja sirkkoja.

Black Friday lähestyy – kuinka myyntiryntäyksistä saa kaiken irti?

Erilaiset sesonkipäivät houkuttelevat tekemään huipputarjouksia. Yritysten on tunnistettava, milloin niihin kannattaa lähteä mukaan.

Päätös pistää paukut verkkoon kannatti – tuo 80 prosenttia myynnistä

Lastenvaatevalmistaja Gugguu luottaa verkkokaupan lisäksi pop-up-tapahtumiin, sillä ne vahvistavat asiakaskuntaa ja brändiä.

Varustefirma räjäytti markkinoinnin: Pappabrändi vaihtui paukkeeseen ja huumoriin

Pitkän linjan perheyritys Finn-Savotta ei pelkää herättää markkinoinnillaan tunteita, vaikka asiakkaana on myös viranomaisia.

Kotipizzan Tervanen kouluttaa yrittäjiä: Älä myy alihintaan – Katso koulutus

Uusimmassa Y-Koulussa puhutaan hinnoittelusta. Mikä hinnoittelumalli sopii parhaiten yrityksellesi?

Yksinkertainen neuvo myynnin johtamiseen: Muista kiittää – Katso koulutus

Y-Koulun lähetys koostuu kolmesta osasta: Myynnin johtaminen ja mittarit, lisää myyntiä B2B-yrityksissä ja lisää myyntiä B2C-yrityksissä.

Kalsarifirma tarvitsi uuden alun: ”Rahaa paloi kuin krematoriossa”

The other danish guy houkutteli sijoittajaksi Supercell-miljonäärin ja tähtää edelleen 300 miljoonan euron myyntiin.

Hattufirma nuorentui kerralla – saa markkinointiin vetoapua bloggaajilta

Kati Niemi laittoi uusiksi mallistot, markkinoinnin ja myynnin. Niin perheyrityksestä kuoriutui KN Collection.

Lataa lisää