Yrittäjän osaaminen

Haave omasta parturiliikkeestä toteutui – hinnoittelu herättänyt keskustelua
Omar Taha (vas.) ja Teemu Heiskanen ovat yhtiökumppaneita. BGD Barbers tarjoaa tilat myös parturiyrittäjä Shqipe ’Susan’ Aliulle.

Haave omasta parturiliikkeestä toteutui – hinnoittelu herättänyt keskustelua

Parturiliike BGD Barbers pyörii irakilais-suomalaisella yhteistyöllä.

| |

Moni asiakas astuu helsinkiläiseen parturiliike BGD Barbersiin hieman skeptisenä. Lähes kaikki poistuvat kuitenkin tyytyväisenä ja hymyssä suin. Näin kuvailee Teemu Heiskanen, joka pyörittää liikettä parturi Omar Tahan kanssa.

Asiakkaiden epäileväisyys liittyy tekniikoihin, joita Irakista kotoisin oleva Taha käyttää. Niitä ei perinteisessä suomalaisessa parturissa näe. Työvälineinä ovat saksien lisäksi veitsi, vaha ja tavallinen ompelulanka. Niillä Taha siistii paitsi asiakkaidensa hiukset, myös kulmakarvat, parrat ja viikset.

Kulttuurien erilaisuus näkyy asiakaspalvelussa muutenkin. Kun Suomessa kysytään, mitä asiakas haluaa, arabikulttuurissa parturi on asiantuntija, jonka näkemykseen luotetaan. Niinpä Tahan on pitänyt opetella, millaista palvelua suomalaiset asiakkaat haluavat ja odottavat.

Heiskanen kehuu parturin tapaa kohdata asiakkaat. Tärkeintähän on, että palvelu puhuu puolestaan.

– Hän suhtautuu asiakkaisiin kuin kavereihinsa. Hän on rento, ei yhtään virallinen tai jämpti.

Valtaosa BGD Barbersin asiakkaista on noin 20–40-vuotiaita miehiä. Samassa liiketilassa on toiminut parturiliike 83 vuotta. Se on tuonut ovelle myös asiakkaita, jotka ovat käyneet paikassa vuosikausia.

Parturinopeja jo lapsena

Yritystoiminnan käynnistäminen ei ole Suomessa aivan yksinkertaista. Entistä vaikeammaksi sen tekee se, jos ei osaa kieltä.

– Minullekin oli yllätys, miten iso homma yrityksen perustaminen on. Jos ei osaa suomea, siihen tarvitsee kaverin, Heiskanen sanoo.

Hän on kasvanut perheyrityksen parissa, mutta oli ensimmäistä kertaa pistämässä yritystä pystyyn. Heiskanen ja hänen äitinsä, kokenut kampaamoalan yrittäjä Johanna Ahlberg auttoivat Tahaa toteuttamaan haaveensa omasta parturiliikkeestä. Kaikki kolme ovat yrityksen osakkaita.

Tahalla on lähes 14 vuoden kokemus parturin työstä Irakista, Egyptistä, Syyriasta ja nyt viimeisimpänä Suomesta, johon hän saapui turvapaikanhakijana. Ensimmäiset oppinsa hän sai lapsena autellessaan veljensä parturiliikkeessä Bagdadissa. Myöhemmin hän opiskeli ammatin.

Kun BGD Barbers aukesi Helsingin Kampissa viime elokuussa, Taha oli ollut Suomessa kaksi vuotta. Hän oli pyrkinyt työllistymään parturina.

– Kiersin Helsingin keskustassa kyselemässä parturin töitä. Töitä ei ollut helppo löytää, koska en juuri puhunut englantia enkä varsinkaan suomea.

Taha alkoi tarjota parturipalveluja kaverinsa kanssa vastaanottokeskuksessa Baghdad Barbers -nimellä. He pääsivät mukaan muun muassa kasvuyritystapahtuma Slushiin Startup Refugees -verkoston avulla. Sitä kautta Taha myös tapasi Ahlbergin, joka otti hänet työharjoitteluun perheyritys Tukkataloon.

Mikä on oikea hinta?

Hinnoittelu on aihe, josta yrittäjät ovat käyneet perusteellisia keskusteluja.

– Tällä alalla on kaikenlaisia hintoja. Se asettaa tietynlaista painetta, pitäisikö meidänkin tehdä halvemmalla. Ei kuitenkaan olla haluttu lähteä siihen mukaan, koska silloin lopulta kaikki kärsivät, jos hintaa poljetaan jatkuvasti, Heiskanen kertoo.

Taha iloitsee siitä, että voi omassa liikkeessään vaikuttaa palvelun hintaan. Aiemmin muille työskennellessään hän teki pitkää päivää pienellä palkalla.

– Hinta laitettiin niin alas, että oli vain leikattava hiukset nopeasti, ei ammattitaitoisesti.

Tahaa kiinnostaa kuitenkin hinnan lisäksi myös laatu. Hän ei halua ottaa asiakkaita vastaan vain liukuhihnalla.

– Omar on sanonut hinnan alakanttiin ja me yläkanttiin, Heiskanen naurahtaa.

BGD Barbersin hinnoittelu onkin syntynyt lopulta tietynlaisena kompromissina.

Opit jakoon

Työnjako on ollut selkeä alusta asti: Taha huolehtii asiakkaista, Heiskanen kaikista muista käytännön asioista, kuten hallinnosta, markkinoinnista, sopimuksista, veroista ja tuotteiden tilaamisesta. Ahlberg toimii taustalla mentorina.

Heiskanen ja Taha ovat yhtä mieltä siitä, että hyvä yhteistyö rakentuu keskinäisen luottamuksen, arvostuksen ja kunnioituksen kautta. Kaikesta ei ole sovittu tarkasti.

– Enemmän olemme menneet eteenpäin inspiraatiolla ja tunteella. Sen ideaa on lähdetty toteuttamaan, jolla on vahvoin mielipide tai joka pitää omastaan tiukimmin kiinni, Heiskanen sanoo hymyillen.

Taha haluaa myös jakaa osaamistaan. Hän käynyt opettamassa hallitsemiaan tekniikoita muun muassa hiusalan opiskelijoille.

BGD Barbersin tavoitteet ovat korkealla: niihin kuuluu uusien parturiliikkeiden avaaminen. Heiskanen mainitsee jopa kansainvälistymisen. Kaikki kuitenkin aikanaan.

Ensimmäinen yritys epäonnistui ‒ mutta Juha Järviselle se oli onnenpotku

Juha Järvinen otti opikseen tekemistään mokista, eikä pelko epäonnistumisesta leimaa häntä yrittäjänä.

Kotipizzan Tervanen kouluttaa yrittäjiä: Älä myy alihintaan – Katso koulutus

Uusimmassa Y-Koulussa puhutaan hinnoittelusta. Mikä hinnoittelumalli sopii parhaiten yrityksellesi?

Turha kainostella: Nosta rohkeasti hintoja

Hinnoittelu vaikuttaa suoraan yrityksen tuloihin ja lopulta kannattavuuteen.

Kuinka oppisimme pyytämään työstämme riittävän korvauksen?

Kannattavuus on jokapäiväinen haaste, kirjoittaa Mäkelän Sähkön toimitusjohtaja Sami Lari.

Taiteilija otti uuden kulman yrittäjyyteen – opettelee vetävää hissipuhetta

Tero Annanolli jätti opetustyöt ja ryhtyi toteuttamaan liikeideaansa taiteilijan uransa rinnalla.

Oppi hinnoittelusta: Satasella on turha antaa tonnin panostusta

Rohkeus ja avoimuus kannattaa hinnoittelussa. Jos kaikki tarjoukset hyväksytään, yrittäjä myy liian halvalla.

Jokaisen yrittäjän dna:sta pitää löytyä kolme asiaa: Hinnoittelu, ajanhallinta ja myynti

Oikea hinnoittelu vaikuttaa lähes kaikkeen. Y-Studion testi kertoo, että hinnoittelussa riittää paljon kehitettävää.

Milloin kannattavuus on kohdillaan? Kolme näkökulmaa

Ravintoloitsija, hieroja ja kunnossapitoalan yrittäjä kertovat, miten he varmistavat yrityksensä kannattavuuden.

Laita kannattavuus kuntoon – näin se onnistuu

Kannattavuus on yrityksen elinehto. Se vaatii kustannustietoisuutta ja tarkkaa seurantaa.

Lataa lisää