Yrittäjän osaaminen

Hallitsetko verkostojen rakentamisen? Näin pääset alkuun

Hallitsetko verkostojen rakentamisen? Näin pääset alkuun

Yksikin oikea kontakti voi tuoda yritykselle isot hyödyt.

|

Verkostot ovat yrittäjän paras sosiaaliturva. Tätä mieltä on yrityssparraaja Sanna Jylänki.

Kun hän neljä vuotta sitten sairasteli pahasti ja toimistolla paljastui homeongelma, moni tuttu riensi apuun esimerkiksi kantamaan huonekaluja ulos. Myös hänen yrityksensä Redesan Oy nojaa verkostoihin.

– Yli 90 prosenttia yrityksen asiakkaista tulee verkostojen kautta, Jylänki kertoo.

Yritys syntyi keväällä 2011, kun Jylänki innostui verkostojen yhdistämisestä ja konsultin työstä. Sysäyksenä oli brändiasiantuntija ja yrittäjä Lisa Sounio-Ahtisaaren luento ja Brändikäs-kirja. Tätä ennen Jylänki oli ollut viisi vuotta franchising-yrittäjänä alusvaatebisneksessä.

– Olin jo aiemmin nähnyt, että yrittäjät ovat aika yksin ja väliin tarvittaisiin linkki, joka tuntisi yrittäjiä, yhdistyksiä ja julkisen tahon toimijoita. Se oli ajatus Redesanin taustalla.

Yritys keskittyy erityisesti yksinyrittäjien sparraamiseen ja kouluttamiseen myynnin, markkinoinnin, sosiaalisen median ja itsensä johtamisen alueilla.

Jylänki pitää verkostoitumista investointina yrityksen markkinointiin. Pienyrittäjien pitäisi hänen mielestään ajatella säästävänsä markkinointieuroja, kun he käyttävät aikaansa kontaktiverkostojen rakentamiseen.

– Yrittäjä on yrityksensä mainos. Aina, kun hän tapaa ihmisiä, on se pitkässä juoksussa markkinointia ja myyntiä.

Jylänki kehottaa osallistumaan aktiivisesti kaikenlaisiin tilaisuuksiin ja lähestymään rohkeasti kiinnostavia ihmisiä. Tämä on oleellista varsinkin yrittäjyyden alussa.

– Uuden yrittäjän ja yrityksen pitää olla näkyvillä monessa paikassa, ujutella lonkeroita ja kerätä kontakteja.

Joskus pienikin asia sysää liikkeelle jotain suurta. Näin Jylängille kävi aikoinaan aloittelevana yrittäjänä pienessä myyjäistapahtumassa.

– Sain yhden asiakkaan, joka tuotti lopulta satoja tuhansia euroja. Bisnes lähti leviämään hänen kauttaan ja sain isoja kauppoja.

Pois mukavuusalueelta

Liikkeelle voi lähteä pienestä tapahtumasta. Jylänki neuvoo asettamaan itselleen tavoitteeksi, että tutustuu esimerkiksi edes yhteen uuteen ihmiseen joka tilaisuudessa.

– Turvallisesta ympäristöstä voi siirtyä pikkuhiljaa epämukavuusalueelle. Verkostot eivät lähde ikinä kasvamaan, jos on vain tuttujen ihmisten kanssa.

Jylänki pitää yrittäjäjärjestöjä hyvänä ensiaskeleena verkostojen rakentamisessa. Hän liittyi heti yrittäjäksi ryhtyessään Keski-Suomen Yrittäjänaisiin. Järjestön tapahtumista on löytynyt hänelle kullanarvoisia kontakteja ja myös asiakkaita.

Nykyisin Jylängin on jo valittava, mihin ehtii osallistua.

– Jossain kohtaa vähensin menoja selvästi. Se näkyi heti kaupankäynnissä. Opin, että joka viikko pitää käydä jossain tapahtumassa näyttämässä naamaansa. Niitä on mahdutettava kalenteriin. Ei pidä ajatella, että se on pois muusta tekemisestä.

Jokaisen yrittäjän on arvioitava itse, mitkä ovat hänelle tärkeimmät verkostot. Jylängin mukaan moni sanoo, ettei ehdi käydä kissanristiäisissä mutta toisaalta asiakkaitakaan ei ole.

– Ei markkinointi koskaan toimi vain sormiaan napsauttamalla. Se vaatii toistamista ja jankuttamista niin paljon, että se alkaa jo kyllästyttää itseään. Vasta silloin yleensä alkaa tapahtua.

– Nyt Redesanin yli viiden vuoden taipaleen jälkeen kauppaa, asiakkaita ja kontakteja tulee ovista ja ikkunoista. Yrittäjyys ei ole pikajuoksu vaan maraton, jota pitää harjoitella.

Kasvot käyntikorttiin

Jylänki kokee pystyvänsä palvelemaan asiakkaitaan paremmin laajojen verkostojensa ansiosta.

– Jos asiakkaani kaipaa jotain, mitä en pysty tarjoamaan, verkostoistani löytyy yleensä aina joku palveluntarjoaja, josta voin vinkata.

Hän ryhtyi rakentamaan tunnettuuttaan ja uskottavuuttaan yrityssparraajana lähes nollasta. Alkuun Jylänki panosti nettisivuihin, käyntikortteihin, sosiaalisen median kanaviin ja blogiin. Käyntikorteista hänellä on selkeä mielipide:

– Se pitää olla kuvalla, jotta jää paremmin mieleen.

Viimeisenä vinkkinä yrityssparraaja neuvoo seuraamaan niin sanottuja omia idolejaan.

– Muilta saa vinkkejä tekemiseen, mutta pitää pyrkiä keksimään oma tyyli ja tapa tehdä. Oma itsensä kannattaa olla 24/7.

Fakta

4 x Vinkit verkostoitumiseen

Tunne itsesi ja yrityksesi. Mieti, miten esittelet itsesi, yrityksesi ja mitä teet. Esittely- ja myyntipuheita voi harjoitella esimerkiksi kuvaamalla itseään videolle.

Kättä pidempää mukaan. Kun kuljet tapaamassa ihmisiä, pidä aina käyntikortteja tai esitteitä mukana. Käyntikortissa kannattaa olla kuva, vaikka se on vielä harvinaisempaa. Kuvan kanssa jää parempi muistijälki. Etsi ihmiset jälkikäteen LinkedInissä tai Facebookissa ja pyydä heitä kontaktiksi.

Ole rohkea. Lähesty ihmisiä rohkeasti ja pyri olemaan itsevarma. Mene kiinnostavan henkilön luo, kysy hänen työstään, kuuntele kiinnostuneena ja kysele lisää. Kerro samalla lyhyesti omista jutuistasi. Jos tilanne jännittää, voi tilaisuuksiin mennä kaverin kanssa.

Toista. Markkinointi on viestin toistamista. Toista viestiä mahdollisimman usein, jopa omasta mielestäsi kyllästymiseen asti. Älä turhaudu, vaikka kauppoja ei syntyisi heti. Kontaktista voi olla hyötyä vaikkapa kolmen tai viiden vuoden kuluttua.