Yrittäjän osaaminen

Hinnoittelu kaikki kaikessa: tili pitää tehdä 100 päivässä

Hinnoittelu kaikki kaikessa: tili pitää tehdä 100 päivässä

Teemu Hiltunen aloitti kalastusmatkojen tarjoamisen Tervossa nollasta.

|

Kun Pohjois-Savossa sijaitsevaan Tervon kuntaan alettiin joitain vuosia sitten puuhata kalastusmatkailuhanketta, oli Teemu Hiltunen innolla mukana.

Hän on harrastanut järvikalastusta yli 20 vuotta ja kouluttautunut Turun ammattikorkeakoulussa iktyonomiksi eli kalatalouden asiantuntijaksi.

Aluksi Hiltunen oli mukana projektissa neuvonantajana, mutta innostui yrittäjyydestä, vaikka hänellä ei ollut yrittäjyyskokemusta.

Nyt Hiltunen toimii toista vuotta kalastusoppaana omalla toiminimellään. Hän vie matkailijoita järville ja koskille, ja opettaa asiakkaille muun muassa jigikalastusta.

Kalastusmatkailu oppaineen ja Savon alueen järvien hyödyntäminen ovat Hiltusen mukaan tärkeä osa alueen brändin rakentamista.

– Halusin olla suunnannäyttäjä omalla esimerkilläni, hän kertoo.

Kalustoon isot investoinnit

Yritystoiminnan kannattavuuden selvittämisen Hiltunen aloitti laskemalla vaadittavan kaluston hintoja.

– Ne ovat tässä tosi tärkeässä roolissa. Esimerkiksi vene ja traileri on pakko olla, Hiltunen kertoo.

Trailerin vetämiseen sopiva auto hänellä oli entuudestaan. Näiden päälle tulevat vielä esimerkiksi kalastussettien ja luotaimien hankinnat, YEL-vakuutukset ja muita jatkuvia kiinteitä kuluja.

Hiltusen mukaan hänellä oli perstuntuma siitä, mitä yritystoiminnan kannattavaksi saaminen vaatii. Asiakaskunnan luominen on kuitenkin hidasta puuhaa. Yksinyrittäjänä Hiltunen on joutunut vastaamaan yksinään kaikesta.

– Alueellamme ei ole kalastusmatkailukulttuuria, joten kaikki on lähtenyt nollasta liikkeelle.

Juuri haasteellisuus Hiltusta yritystoiminnassa kiehtookin. Sesongin aikana kalastuspäiviä pitäisi saada noin sata, jotta toiminta elättäisi yrittäjän ympäri vuoden.

– Hankinnat pitää laskea tosi tarkasti, samoin tuotteiden hinnoittelu ja kate ylipäätään.

Kalastukseen tarvittavan välineistön hankkiminen ei ole ollut halpaa, mutta kalliimpiakin hankintoja olisi voinut tehdä. Esimerkiksi Hiltusen käyttämän veneen hinta on hänen mukaansa noin kolmasosa ”Amerikan veneiden” hinnoista.

– Tosin niihinkään ei mahdu yhtään sen enempää kalastajia kuin omaan veneeseeni.

Hinnoittelu tärkeässä roolissa

Miten nollasta aloittava kalastusmatkailuyrittäjä tietää, miten hinnoitella palvelunsa? Hiltusen mukaan tärkein kriteeri on palvelun kesto. Myös kalustokulut on saatava katettua.

Suomen Kalastusopaskilta suosittaa päivän opaskierroksen hinnaksi 700 euroa. Hiltunen sanoo, että tuntihinta kalastajaa kohden on edullisempi kuin esimerkiksi SUP-lautailussa tai personal trainerin palveluissa, vaikka investoinnit ovat hintavammat.

– Moni ei osaa suhteuttaa ja voi tuomita hintatason miettimättä sen enempää, mitä toiminta ylipäätään vaatii. Kalastusoppaiden hintatason pitäisi olla yhtenäinen, jotta se olisi yrittäjille kannattavaa, eikä kukaan alihinnoittelisi ja laskisi siten yleistä hintatasoa.

Jos Hiltunen myy kahdeksan tunnin kalastusmatkan, se tarkoittaa hänelle itselleen kalustohuoltoineen ja siirtymisineen vähintään 12 tunnin työpäivää. Päälle tulevat markkinointi, sähköpostit ja muut työt, joita asiakkaat eivät näe.

– Karkeasti ottaen noin 25 prosenttia työstä tapahtuu järvellä ja 75 prosenttia muualla.

Yksityisellä elinkeinonharjoittajalla on aina riski siihen, että omat ja yrityksen varat menevät sekaisin. Hiltunenkin sanoo talouden hallinnan olevan tasapainottelua.

– Mutta kyllä firman menot menevät edelle. Vasta sen jälkeen lähden ostamaan itselleni puseroa.

– Yrittäjyys tuo paineita ja stressiä, mutta se on erilaista kuin olla muualla töissä. Saa olla oman elämänsä herra, Hiltunen summaa.

Fakta

3 x Yrittäjän vinkit hinnoitteluun

Selvitä yleinen hintataso. Aluksi on hyvä tehdä katsaus kilpailijoiden ja alan muiden toimijoiden hintatasoon. Silloin ei tule yli- tai alihinnoitelleeksi palveluitaan.

Laske kulusi. Selvitä tarkasti, millaisia kiinteitä kuluja ja investointeja palvelun tarjoaminen vaatii ja laske katetta erilaisilla hinnoilla. Näin selviää, mihin hintaan palveluita on järkevää myydä.

Kerro osaamisestasi. Kun palveluiden hinnat on lyöty lukkoon, niitä kannattaa perustella. Kerro potentiaalisille asiakkaille itsestäsi ja kerro, mitä hinnalla saa. Oman asiantuntemuksen ja ammattitaidon korostaminen kannattaa.

Ensimmäinen yritys epäonnistui ‒ mutta Juha Järviselle se oli onnenpotku

Juha Järvinen otti opikseen tekemistään mokista, eikä pelko epäonnistumisesta leimaa häntä yrittäjänä.

Kotipizzan Tervanen kouluttaa yrittäjiä: Älä myy alihintaan – Katso koulutus

Uusimmassa Y-Koulussa puhutaan hinnoittelusta. Mikä hinnoittelumalli sopii parhaiten yrityksellesi?

Turha kainostella: Nosta rohkeasti hintoja

Hinnoittelu vaikuttaa suoraan yrityksen tuloihin ja lopulta kannattavuuteen.

Kuinka oppisimme pyytämään työstämme riittävän korvauksen?

Kannattavuus on jokapäiväinen haaste, kirjoittaa Mäkelän Sähkön toimitusjohtaja Sami Lari.

Taiteilija otti uuden kulman yrittäjyyteen – opettelee vetävää hissipuhetta

Tero Annanolli jätti opetustyöt ja ryhtyi toteuttamaan liikeideaansa taiteilijan uransa rinnalla.

Haave omasta parturiliikkeestä toteutui – hinnoittelu herättänyt keskustelua

Parturiliike BGD Barbers pyörii irakilais-suomalaisella yhteistyöllä.

Oppi hinnoittelusta: Satasella on turha antaa tonnin panostusta

Rohkeus ja avoimuus kannattaa hinnoittelussa. Jos kaikki tarjoukset hyväksytään, yrittäjä myy liian halvalla.

Jokaisen yrittäjän dna:sta pitää löytyä kolme asiaa: Hinnoittelu, ajanhallinta ja myynti

Oikea hinnoittelu vaikuttaa lähes kaikkeen. Y-Studion testi kertoo, että hinnoittelussa riittää paljon kehitettävää.

Milloin kannattavuus on kohdillaan? Kolme näkökulmaa

Ravintoloitsija, hieroja ja kunnossapitoalan yrittäjä kertovat, miten he varmistavat yrityksensä kannattavuuden.

Lataa lisää