Yrittäjän osaaminen

Ida Salo

Kirjoittaja on mustikkalimua valmistavan I’m Bluen toimitusjohtaja ja yksi perustajista.

Jos voit auttaa, tee se

Moni haluaa auttaa sellaista, joka ajaa muutakin kuin vain omaa etuaan, kirjoittaa I’m Bluen Ida Salo.

|

Verkostot ovat elintärkeitä yritykselle kuin yritykselle. Paras tapa verkostoitua on ajatella rakentavansa pitkäaikaisia suhteita. Verkosto ei ole automaattisesti pysyvä kokonaisuus, jonka voi käyntikorteilla kerätä, vaan sitä täytyy vaalia.

Tärkeintä on, että saadut kontaktit myös säilyvät. Se onkin haastavinta verkostoitumisessa, mutta aito kiinnostus toista kohtaan on erinomainen lähtökohta. Kokemukseni mukaan sellaiset suhteet pysyvät, joiden kanssa olen samalla aaltopituudella. Siitäkään ei ole haittaa, että lounastaa esimerkiksi kerran puolessa vuodessa ja vaihtaa kuulumisia. Teen niin muutaman ihmisen kanssa.

Moni haluaa auttaa sellaista, joka ajaa muutakin kuin vain omaa etuaan. Kannattaa pyrkiä siis ennemmin edistämään yhteistä etua ja auttamaan muita. Me esimerkiksi haluamme edistää yhteistyökumppaneidemme etua luomalla positiivisen kuvan heistä. Emme ikinä myy tuote edellä, vaan yrityksen idea, brändi ja ajatusmaailma edellä. Mietimme, kuinka vaikkapa kahvila tai ravintola pystyisi tuomaan esiin omia arvojaan meidän tuotteella ja sen edustamilla arvoilla.

Hyvä palautuu auttajalle. Kun edes yrittää auttaa, se vie jo pitkälle. Vaikkei jostakin olisi minulle hyötyä juuri nyt, se saattaa palautua takaisin 20 vuoden päästä ja jollakin odottamattomalla tavalla.

Kun aloitimme NY Vuosi yrittäjänä -kurssilla, tiesimme, ettei meillä ole riittävää osaamista ja kokemusta ideamme toteuttamiseen. Lähdimme rakentamaan tarvittavia verkostoja tyhjästä. Nyt kolme vuotta myöhemmin meillä on kontakteja ympäri maailmaa.

Meillä kävi NY-vuoden jälkeen onni: menimme puhumaan Team Finlandin tilaisuuteen ja se avasi paljon uusia ovia. Se vei meidät muun muassa Kazakstaniin Astana Expoon maailmannäyttelyyn osaksi Suomen paviljonkia.

Omalla asenteella on suuri merkitys. Pyrin ajattelemaan, että saan jotain hyödyllistä irti jokaisesta tapaamisesta ja jopa jokaisesta saapuvasta sähköpostista. Ne eivät välttämättä tuo suoranaisesti lisää bisnestä, mutta keskustelujen kautta tulee uutta tietoa, ajatuksia ja ideoita. Uuden tiedon hallitsemisesta on lopulta hyötyä myös yrityksellemme.

Yhteistyö on voimaa – 7 pienyrittäjää perusti kivijalkakaupan

Yhteinen myymälä säästää aikaa ja rahaa. Kuopiolaisille yrittäjille jää entistä enemmän aikaa oman brändin ja liiketoiminnan kehittämiseen.

Verkosto laittaa hyvän kiertämään – ja se palaa takaisin

Kollegoiden verkostossa ei ole tarpeen olla kateellisia tai mustasukkaisia, kirjoittaa Fysio MU:n Mikko Utecht.

Mökkitie avasi pelin – musamiehet metsästävät seuraavaa isoa hittiä

Tuotanto- ja levy-yhtiö Mökkitie Records syntyi Arttu Wiskarin uran tueksi. Musiikkibisneksen murros pakottaa miettimään yrityksen ansaintalogiikkaa.

Yksinkertainen sopimus on tyhjää parempi

Sopimusten merkitys on kasvanut, ja niiden kanssa pitää olla todella tarkkana, kirjoittaa LVI-Trion Martti Saarnio.

Tulipalo tuhosi hotellin – kuinka yrittäjä selviää kriisistä?

Pudasjärvellä Hotelli Iso-Syötettä yli 20 vuotta pyörittänyt Juha Kuukasjärvi ei ole tuntenut vihaa tapahtuneesta. Katse on jo tulevassa.

Arvojen yhteensovittaminen on taitolaji

Yritys kuin yritys joutuu punnitsemaan, sopivatko omat arvot asiakkaiden ja yhteistyökumppaneiden arvoihin, kirjoittaa Pohjois-Suomen Sähkön Juha Lounatvuori.

Me-henki tuo lisää työtarjouksia

Suomalaisten yrittäjien pitäisi ratkoa rohkeasti ongelmia, sillä se lisää työn arvostusta, kirjoittaa Stream Industriesin Lauri Kröger.

Osuuskunta tulee taas ‒ tekee pienistä yrittäjistä isompia

Yrittäjät hakevat osuuskunnista monipuolisuutta ja mahdollisuuksia omaan toimintaansa.

Aasia kouli viinigurun verkostoitumaan: Yrittäjien on puhallettava yhteen hiileen

Timo Jokinen oli vuosikymmeniä yrittäjänä maailmalla. Nyt hän luotsaa viinibistroa Tampereella.

Lataa lisää