Yrittäjän osaaminen

Kiireessä on vaikea tehdä priimaa

Jyrki Vehmaskangas

Kirjoittaja on porilaisen LVI-alan yritys Vehmasputki Oy:n toimitusjohtaja.

Kiireessä on vaikea tehdä priimaa

Työnantajana saa olla tyytyväinen henkilökuntaan, joka joustaa jopa pyytämättä, kirjoittaa Vehmasputken Jyrki Vehmaskangas.

Moni painii kiireen kanssa. Kun puhutaan rakentamisesta, ei voi kiistää, etteivätkö riskit kasvaisi kovassa kiireessä, vaikka yrittäisi tehdä työt kuinka huolellisesti tahansa.

Kiire ei ole meille arkipäivää. Esimerkiksi tällä hetkellä meillä ei ole yhtään työmaata, jossa olisi aikataulullisesti kiire. Se on hyvä tilanne.

Asuintuotanto on yleensä aikataulutettu järkevästi. Liikerakennusten rakentamisessa sen sijaan on usein mielikuvitusta vaativat aikataulut. Silloin mietitään, voidaanko kohteeseen esimerkiksi lisätä henkilöstöä.

Joskus on tilanteita, että hyvä kun ehtii saada putket paikoilleen, niin seuraava tyyppi on jo tulossa laittamaan eristettä. Meidän pitäisi kuitenkin ehtiä varmistaa siinä välissä oman työn laatu.

Viime syksynä, kun oli kauhea hässäkkä, työntekijät kysyivät, onko ok, jos he tekevät pidempää päivää ilman ylityövelvoitetta ja ottavat vastaavat tunnit takaisin esimerkiksi joulun välipäivinä. Niinpä osa teki vapaaehtoisesti ekstratunteja. Se kuvastaa, kuinka sitoutunutta henkilökuntamme on.

Meillä on hyvä porukka ja henki. En usko, että sama onnistuisi huonossa ilmapiirissä olevassa yrityksessä välttämättä edes rahalla. Se on kiitoksen paikka omalle henkilökunnalle, että he pystyvät lukemaan työmaan tilanteita ja olemaan itse aktiivisia.

Pystymme miettimään aika hyvin tulevia työmaita, kuka sopisi mihinkin työnkuvaan. Meillä on noin 40 asentajaa, joista ovat kaikki tietysti hieman erilaisia. Jokainen on ammattilainen, mutta toinen osaa tiettyä työtyyppiä paremmin kuin toinen.

Huoltopuolella kiirettä aiheuttavat näin talvella pakkasvauriot ja lämmityspuolen ongelmat. Yleensä meillä on täysin eri miehet huoltotoiminnassa ja isoilla työmailla. Tarvittaessa pystymme kuitenkin jeesaamaan ja vaikuttamaan kiireeseen ottamalla työmaalta ihmisiä huollon avuksi.

Joskus kiireen aiheuttaa suunnitelmien puutteellisuus. Onneksi meiltä löytyy rakennuttajia, jotka katsovat kokonaiskuvaa. Niin on tehnyt esimerkiksi Porin ensimmäisen puukerrostalon rakennuttaja Svenska Kulturfonden i Björneborg -säätiö.

Talon oli määrä valmistua tulevan kesän asuntomessuille, mutta rakennuttaja päätti, ettei sitä pyritäkään saamaan täysin valmiiksi siihen mennessä. Otetaan ennemmin lisäaikaa ja mennään laatu edellä. Vaikka viivästys tarkoittaa, että menetetään potentiaalisia vuokratuloja, ainakaan ei tehdä kiireessä arvaamalla tai väärin. Asenne on aivan loistava.

Yrittäjä, tunnetko itsesi? Kaikki lähtee siitä

Jos haluaa onnistua myynnissä, pohjatyön merkitystä ei voi väheksyä, kirjoittaa NewCo Helsingin Heli Vuoksimaa.

Hoitolayrittäjä ei kilpaile vaan palvelee: ”En osaa olla mustasukkainen asiakkaista”

Anne Vuotari on yksinyrittäjä, joka on kerännyt ympärilleen muiden yrittäjien muodostaman yhteisön.

Yksinkertainen sopimus on tyhjää parempi

Sopimusten merkitys on kasvanut, ja niiden kanssa pitää olla todella tarkkana, kirjoittaa LVI-Trion Martti Saarnio.

Tulipalo tuhosi hotellin – kuinka yrittäjä selviää kriisistä?

Pudasjärvellä Hotelli Iso-Syötettä yli 20 vuotta pyörittänyt Juha Kuukasjärvi ei ole tuntenut vihaa tapahtuneesta. Katse on jo tulevassa.

Kalakauppias laittaa itsensä likoon joka päivä

Max Grönholmin yrityksen taustalla vaikuttavat vahva visio ja arvot.

Yrittäjäksi ryhtyminen opetti rohkeutta

Yrittäjä tarvitsee sitoutumiskykyä ja mielikuvitusta. Pettymyksiä on myös siedettävä, kirjoittaa Fitbeastin Anni Meriläinen.

Yrittäjä, olisiko aika nostaa hintoja? Kipuraja selviää kokeilemalla

Hintojen nostaminen ei ole helppoa, mutta sitä pitää tehdä silti. Kulut kasvavat kuitenkin aina.

Hullut haasteet houkuttelivat – Kanada sai jäädä, kun vanhemmat pyysivät perheyrityksen jatkajaksi

Milla Korpela otti veljensä kanssa vastuun vanhempiensa yrityksestä. Puolentoista vuoden siirtymäaika antoi hyvät valmiudet työhön.

Yrittäjä, tiedätkö mitä asiakaskokemus tarkoittaa? Katso koulutus

Hyvä asiakaskokemus ohjaa parhaimmillaan ostokäyttäytymistä ja sitouttaa asiakasta.

Lataa lisää