Yrittäjän osaaminen

Koiranruokayhtiö iski tehokkaasti markkinarakoon: Vuodessa ideasta kaupan hyllyille

Koiranruokayhtiö iski tehokkaasti markkinarakoon: Vuodessa ideasta kaupan hyllyille

Dagsmark sai sopimukset Suomen suurimpien päivittäistavarakauppojen kanssa jo ennen kuin tuotteet olivat valmiina.

|

Idean saamisesta ei kulunut kuin vuosi, kun Dagsmarkin koiranruuat olivat jo Suomen suurimpien kauppojen hyllyillä.

Koiranruokamarkkina on erittäin kilpailtu, ja sitä hallitsevat suuret, kansainväliset elintarvikeyhtiöt. Mistä piskuinen suomalainen startup sai rohkeutta lähteä sekaan yrittämään omalla tuotteellaan?

– Meissä kaikissa perustajissa on sisäänrakennettuna tietynlainen hullu yrittäjyys, tiivistää toimitusjohtaja Laura Strömberg.

Dagsmark syntyi kesällä 2016, kun muun muassa Laitilan Wirvoitusjuomatehtaan perustajana tunnetuksi tullut Pekka Siivonen-Uotila syötti koiralleen kuivamuonaa ja harmitteli, että saatavilla ei ollut kotimaista vaihtoehtoa.

Hän soitti Strömbergille ja ehdotti yrityksen perustamista. Kun mukaan saatiin vielä elintarvikeyhtiö Raisiossa uraa tehnyt Jukka Kaitaranta, perunayrittäjä Börje Norrgård sekä markkinatutkimusasiantuntija Topi Jurvanen, perustajatiimi oli kasassa.

– Meillä on osaamista sekä valmistuksesta että kaupallisesta puolesta, Strömberg tiivistää.

Pitkä jumppa vanhalla juustonaksukoneella

Ensin yritys teki pari kuukautta kestäneen markkinatutkimuksen. He kävivät läpi suurimpien kaupoissa myytävien koiran kuivamuonien raaka-aineet ja kirjasivat ne Excel-taulukkoon. Samaan aikaan yhtiö konsultoi eläinlääkäriä ja ravitsemusasiantuntijaa oman reseptinsä kehittämisessä.

Kun reseptiikka oli tuonut tekemiseen raamit, piti ryhtyä etsimään kotimaisia raaka-aineita järkevällä hinnalla. Reseptiikan hiominen ja reseptien tuotannollisen toimivuuden varmistaminen vei noin kahdeksan kuukautta ja oli lopulta pisin ja haastavin vaihe tuotteen kehittämisessä.

YRITYS: DAGSMARK PETFOOD
TOIMIALA: LEMMIKKIELÄINTEN RUOKIEN VALMISTUS
PERUSTETTU: 2016
LIIKEVAIHTO: 1,7 MILJOONAA EUROA (VUONNA 2018)
TULOS: -375 000 EUROA (VUONNA 2018)
HENKILÖSTÖ: 11

Vaikka paperilla kaikki näyttää hyvältä, koneella valmistettava tuote ei tulekaan valmiiksi vain nappulaa painamalla. Insinöörikielellä tuotteen kehittäminen vaati lukuisia iteraatiokierroksia, joiden aikana reseptiin tehtiin raaka-ainemuutoksia.

– Myöhemmissä tuotteissa olemme päässeet vähän helpommalla, kun ensimmäistä jumppasimme kuin Iisakin kirkkoa, Strömberg sanoo.

Sarjatuotanto pääsi lopulta alkamaan perunalastuyrittäjä Norrgårdin käytetyllä juustonaksukoneella.

– Oli vähän onnenkantamoinen, että saimme matalan kynnyksen liikkeellelähdön alalla, joka vaatii usein miljoonainvestointeja laitteisiin.

Tällä hetkellä Dagsmarkin valikoimissa on kuusi erilaista koirien kuivaruokaa ja kolme puruluuta.

Kotimaisuus korostuu brändissä

Ehkä kaikkein olennaisinta Dagsmarkin kasvunopeudessa oli kuitenkin se, että Kesko ja S-ryhmä olivat jo pitkään odottaneet kotimaisen koirien kuivamuonan ilmestymistä markkinoille. Niinpä Dagsmarkin ruokia oli tilattu Suomen suurimpiin päivittäistavarakauppoihin jo ennen kuin tuote oli edes valmis.

– Kyllä siinä laittoi itsensä paineeseen, Strömberg muistelee tilannetta jälkikäteen.

Tuotteen myynnin kannalta olennaista on ollut myös brändi. Strömberg kuvailee kaupoissa olevan 10 metrin rivi kuivaruokia, joten on oleellista saada oma tuote erottumaan joukosta. Dagsmark lähti brändäyksessäänkin korostamaan suomalaisuutta, sillä yrityksen kaikki tuotteet on nimetty maakuntien, kuntien tai kaupunginosien mukaan.

– Tuotteemme ovat yksinkertaisia, maanläheisiä ja ymmärrettäviä. Ne ovat suomalaisuuteen vetoavia ja vastakohta kaikelle kansainväliselle ja globaalille.

Suunnitelmissa lisää tuotteita ja vientiä

Nyt yritys on ylittänyt kuolemanlaakson ja tulevaisuus näyttää valoisalta.

Strömberg kertoo Dagsmarkin suurimpien haasteiden liittyneen tuotantokapasiteettiin ja teknisiin ongelmiin, joista on kuitenkin päästy jo yli.

– Tuote on nyt hyvälaatuinen ja sitä on saatavissa ympäri Suomen. Kun pohja on betonissa, kasvu on helpompaa.

Yrityksen ykköstavoitteena onkin kasvaa, ja tarkoituksena on myös laajentaa tuoteportfoliota esimerkiksi kissanruokatuotteisiin. Se mahdollistaa tulevaisuudessa myös viennin.

Strömbergin mukaan lähiaikojen kasvu Suomessa tulee ensisijaisesti yrityksen ja sen tuotteiden tunnettuuden kasvusta sekä tuotevalikoiman laajenemisesta. Yritys uskoo, että antibioottivapaa ja puhdas suomalainen tuotanto kiinnostavat myös ulkomailla.

Kasvu on toki tuonut haasteita yrityksen kehittämiselle. Tällä hetkellä Dagsmarkissa työskentelee 11 henkeä, joten asioita ei voi vetää hatusta, vaan on oltava erilaisia prosesseja ja toimintatapoja.

– Byrokratia lisääntyy väkisinkin jonkin verran, mutta sen pitäisi tapahtua ilman ketteryyden kadottamista. Tämä on johtamisasia, johon kiinnitän huomiota.

Kasvuyritykselle tyypillisesti ensimmäiset vuodet ovat olleet Dagsmarkille tappiollisia, mutta Strömbergin mukaan jo neljäs vuosi eli 2020 saattaa olla kannattava.

– Ainakin aika lähelle päästään, vaikka suht raskasta koneistoa tässä on pitänyt vetää perässä.

Fakta

3 x Kilpailluille markkinoille meneminen

Löydä oma markkinarakosi. Kilpaillultakin markkinalta voi löytyä sopiva niche eli markkinarako, kun katsoo oikeanlaisilla linsseillä, sanoo Dagsmarkin toimitusjohtaja Laura Strömberg. Dagsmarkille tuo rako oli kotimaisuus. Pienemmille yrityksille voi löytyä markkinarakoja katveista, joihin suuryritykset eivät näe tai halua nähdä.

Iske oikeaan aikaan. Strömberg sanoo, että on hyvä seurata oman alan trendejä, mutta olla liikkeellä oikeaan aikaan. Hän arvioi, että esimerkiksi ensimmäisen vaiheen sirkkayritykset saattoivat olla liikkeellä liian aikaisin, koska markkinat eivät vielä olleet valmiit sirkkabuumin nostattamaan hypeen. Vaikka jokin asia tuntuisi itsestä kivalta, kannattaa tutkia sitä hyvin tarkkaan.

Erotu joukosta. Kun liikeidea lähtee muotoutumaan, pidä huoli, että teet jotakin eri tavalla kuin kilpailijat. Erilaisuus voi löytyä vaikka pakkauksesta tai yrityksen tarinasta, mutta sen on jollakin tavalla herätettävä kuluttajien huomio.

Uusi strategia siivitti muumit miljoonien arvoiseen menestykseen: Yritys sanoo nykyään mieluummin kyllä kuin ei

Vuonna 2019 Moomin Characters teki yli 10 miljoonaa euroa voittoa. Tavoitteena on jatkaa kasvua, mutta se toteutetaan muumien ja Tove Janssonin arvojen mukaisesti.

Vastavirtaan kulkija: Kaiutinyritys vie tuotteitaan yli sataan maahan, mutta tuotanto pysyy Suomessa

Genelecin maailmanmenestys perustuu innovaatioihin, musiikin kuluttamisen murrokseen sekä poikkeukselliseen yritysfilosofiaan.

Miksi rakas muisto ei voisi kulkea aina mukana? Anna Koskimäen oivalluksesta syntyi moderni käsityötuote

Huttaroon yrittäjien käsissä käsityö kohtaa teknologian. Koruiksi ja avaimenperiksi taipuvat niin piirrokset kuin äänetkin.

5 faktaa IPR-oikeuksista – Älä tee ilmaista työtä kilpailijalle, vaan suojaa yksinoikeutesi

Yrittäjä, kiinnostaako tuotteesi tai brändisi muitakin kuin itseäsi? Jos kyllä, toivottavasti IPR-asiasi ovat ajan tasalla. Huolehdi ainakin nämä asiat kuntoon.

Miten korjata vaatteet ilman neulaa, lankaa, silitysrautaa ja liimapurkkia? – Äidit kehittivät ratkaisun ja ryhtyivät yrittäjiksi

Jetta Liukkosen ja Anne Jurvelin-Pummilan yritys syntyi palkkatöiden ohessa. Tavoitteena on kokopäiväinen yrittäjyys ja vahva kansainvälistyminen.

Nuorten liikeideat nojaavat vihreisiin arvoihin – jätteistä syntyy sisustuksen helmiä

Cuitu haluaa muuttaa muotiteollisuutta entistä ekologisemmaksi, kun taas Belle Maison valmistaa sisustustuotteita kierrätyspuusta ja betonista.

Voiton tavoittelu tulee vasta toisena – tärkeintä pysyä teknologian kärjessä

Netled keskittyy myös tulevaisuudessa kasvuun ja investointeihin, vaikka takana on yli 10 tappiollista vuotta.

Perheyritys otti uuden vaihteen – vegaanituotteet mullistivat kaiken

Uusi tuoteperhe kaksinkertaisti pikkusuolasia valmistavan Weekend Snacksin liikevaihdon ja laittoi sen imagon uusiksi.

Kahden miljoonan tuotekehitys – mistä yritys löytää sellaiset rahat?

Paikanninlaitetta kehittävällä Emergencellä on paineet onnistua tuotekehityksessä. Sijoittajat ovat mukana isolla riskillä.

Lataa lisää