Tilaa uudistunut yrittäjäkirje

Kirjeessä kootusti Kuukauden teema ja paljon yrittäjille hyödyllistä tietoa.

Yrittäjän osaaminen

Kotipizzan Tervanen kouluttaa yrittäjiä: Älä myy alihintaan – Katso koulutus

Kotipizzan Tervanen kouluttaa yrittäjiä: Älä myy alihintaan – Katso koulutus

Uusimmassa Y-Koulussa puhutaan hinnoittelusta. Mikä hinnoittelumalli sopii parhaiten yrityksellesi?

|

Tuotteen tai palvelun alihinnoittelu on yksi suurimmista synneistä, joihin yrittäjät sortuvat. Siihen langetaan erityisesti yrityksen alkuvaiheessa, mutta myös murrosvaiheessa olevat yritykset hakevat halvemmilla hinnoilla itselleen lisää tilauksia tai kauppaa.

– Alihinnoittelua syntyy, kun ei tunneta asiakkaita, markkinoita eikä välttämättä yrityksen kustannusrakennetta. Kuinka laatu voi pysyä, jos jatkuvasti alihinnoitellaan? ihmettelee Kotipizza Groupin toimitusjohtaja Tommi Tervanen.

Hänellä on alihinnoittelusta myös omakohtaisia kokemuksia. Parhaimmillaan tai pahimmillaan asiakas sai Kotipizzasta pitsan alle vitosella. Hintaan sisältyi myös juoma.

Tervanen kouluttaa yrittäjiä uusimmassa Y-Koulussa, jonka aiheena on hinnoittelu.

Pitkän yrittäjäuran tehnyt Tervanen puhuu koulutuksessa muun muassa kolmesta hinnoittelun mallista, käänteisestä halpuuttamisesta ja kannustaa yrittäjiä rohkeasti nostamaan hintoja.

– Markkinapohjaisessa hinnoittelussa pitää tehdä hintapositiotutkimus, jossa asetetaan kilpailijat x- ja y-akselille hinnan ja laadun perusteella. Sen jälkeen pistetään oma yritys akselille. Katetuottohinnoittelu on puolestaan yleisin hinnoittelun malli ja se sopii kaikille yrityksille. Arvopohjaisessa hinnoittelussa näkyy brändivaikutus. Arvojen kautta yritykset pääsevät todella paljon parempiin katteisiin, Tervanen sanoo.

Yrittäjät kokevat oikean hinnoittelun haasteellisena ja jopa vaikeana. Y-Studion Hallitse talouttasi -testiin vastanneista 56 prosenttia ilmoittaa osaavansa hinnoitella tuotteen tai palvelun oikein. Käänteisesti, 46 prosenttia vastaa myyneensä välillä alihintaan, eikä myöskään huomioi hinnoittelussa kaikkia kuluja. Pääset tekemään testin täältä.

Aiemmat Y-Koulut ovat katsottavissa täältä. Aiheina ovat talouden hallinta, tietoturva, rekrytointi, yrittäjän hyvinvointi ja myynti.

Kuinka oppisimme pyytämään työstämme riittävän korvauksen?

Kannattavuus on jokapäiväinen haaste, kirjoittaa Mäkelän Sähkön toimitusjohtaja Sami Lari.

Taiteilija otti uuden kulman yrittäjyyteen – opettelee vetävää hissipuhetta

Tero Annanolli jätti opetustyöt ja ryhtyi toteuttamaan liikeideaansa taiteilijan uransa rinnalla.

Haave omasta parturiliikkeestä toteutui – hinnoittelu herättänyt keskustelua

Parturiliike BGD Barbers pyörii irakilais-suomalaisella yhteistyöllä.

Oppi hinnoittelusta: Satasella on turha antaa tonnin panostusta

Rohkeus ja avoimuus kannattaa hinnoittelussa. Jos kaikki tarjoukset hyväksytään, yrittäjä myy liian halvalla.

Jokaisen yrittäjän dna:sta pitää löytyä kolme asiaa: Hinnoittelu, ajanhallinta ja myynti

Oikea hinnoittelu vaikuttaa lähes kaikkeen. Y-Studion testi kertoo, että hinnoittelussa riittää paljon kehitettävää.

Milloin kannattavuus on kohdillaan? Kolme näkökulmaa

Ravintoloitsija, hieroja ja kunnossapitoalan yrittäjä kertovat, miten he varmistavat yrityksensä kannattavuuden.

Laita kannattavuus kuntoon – näin se onnistuu

Kannattavuus on yrityksen elinehto. Se vaatii kustannustietoisuutta ja tarkkaa seurantaa.

Hinnoittelu kaikki kaikessa: tili pitää tehdä 100 päivässä

Teemu Hiltunen aloitti kalastusmatkojen tarjoamisen Tervossa nollasta.

Intohimo vie luovia tekijöitä eteenpäin – hinnoittelu alan ongelma

Suomalaiset ovat välillä liiankin nöyriä. Se johtaa oman työnsä alankanttiin hinnoitteluun.

Lataa lisää