Yrittäjän osaaminen

Kuolemanlaakso ylittyi helposti – kasvuvauhti yllätti yrittäjät
Simo Sutinen (vas.) perusti Duunivarusteen yhdessä Teemu Takun kanssa vuonna 2014.

Kuolemanlaakso ylittyi helposti – kasvuvauhti yllätti yrittäjät

Kuopiolainen Duunivaruste on kasvanut kolme vuotta kannattavasti.

|

Kuolemanlaakson ylittäminen on yrittäjälle tuuletuksen paikka.

Tilastojen mukaan joka toinen uusi yritys vajoaa kuolemanlaaksoon eli ei selviä kolmea ensimmäistä vuotta.

Vuonna 2014 perustettu kuopiolainen Duunivaruste on ylittänyt kuolemanlaakson kasvaen ja kannattavasti. Yrityksen liikevaihto oli ensimmäisenä vuonna 200 000 euroa ja viime vuonna jo 1,4 miljoonaa euroa.

Työvaatteita ja -varusteita myyvän yrityksen toimitusjohtaja Simo Sutinen pitää hyvän startin tärkeimpänä syynä kilpailijoista erottautumista. Hän sanoo Duunivarusteen olevan henkeen ja vereen palveluyritys. Jo liikeidea perustuu siihen, miten asiakkaiden ongelmia voitaisiin ratkaista paremmin.

Duunivarusteen missiona on työvaatehankintojen helpottaminen ja sähköisen ostamisen lisääminen. Tuotteita voi tilata yrityksen tilauspalvelusta tai verkkokaupasta. Yrityksellä on lisäksi yli 500 neliön myymälä Kuopiossa.

Sutisen mukaan valtteina ovat palvelun nopeus ja saatavuus. Yrityksellä on esimerkiksi omat paino- ja brodeerauskoneet.

– Me olemme palvelun tuotannossa omavaraisia. Se takaa asiakkaalle, että toimitukset ovat tosi nopeita. Pystymme toimittamaan isojakin eriä vaikka saman päivän aikana, Sutinen kertoo.

Nopea palvelu edellyttää isoja varastoja. Sopimusasiakkaiden tarvitsemia tuotteita ei voi lähteä tilaamaan muualta, vaan niiden on oltava heti saatavilla. Duunivarusteen varastotila on kasvanut alun 60 neliöstä 550 neliöön.

Laajan varaston ylläpito sitoo myös pääomaa. Sutisen mukaan rahoitus on järjestynyt hyvässä yhteistyössä Finnveran ja oman pankin kanssa

Odotettua nopeampi kasvu

Yritys ei ole Sutisen mukaan kohdannut juurikaan odottamattomia asioita reilussa kolmessa vuodessa. Hän näkee, että Duunivarusteen kaltaiselle yritykselle oli selvä tilaus, ja siksi matkalla ei ole ollut isoja kuoppia.

Hyvästä menestyksestä kertoo myös se, että Suomen Uusyrityskeskukset ry valitsi Duunivarusteen yrittäjät tänä vuonna Vuoden Uusyrittäjiksi.

Sutisen mielestä kasvun nopeus on ollut ehkä isoin yllätys. Vaikka hän ja liikekumppani Teemu Takku olivat suunnitelleet kaiken huolella, yritys on kasvanut ripeämmin kuin he odottivat.

Sutinen kuitenkin korostaa, että ylisuunnittelu ei kannata. Esimerkiksi sähköinen tilausjärjestelmä ja muut prosessit eivät välttämättä tule koskaan ”valmiiksi”.

– Asioita on hyvä suunnitella, mutta asiakkaat määrittävät lopullisen toimintamallin. Käytäntö opettaa, ja asioita on vain rohkeasti tehtävä, hän tiivistää.

Koska yrityksen tarkoituksena on palvella asiakkaita mahdollisimman nopeasti, myös päätöksiä on tehtävä nopeasti. Sutinen sanoo sen onnistuvan, koska yritys on itsenäinen. Lupia erilaisiin ratkaisuihin ei tarvitse hakea muualta.

Avoimuus johtaa kasvuun

Duunivarusteen työntekijämäärä on kasvanut kolmessa vuodessa kahdesta seitsemään. Vaikka yritys ei Sutisen mukaan ole törmännyt erityisiin kasvun esteisiin, juuri henkilömäärän lisääntyminen asettaa kasvulle omat haasteensa.

– Kasvun este on usein siinä, että tietoa on vain rajatulla ihmisjoukolla. Kun jonossa on vaikkapa kymmeniä tai tuhat tilausta, jokaisen organisaatiossa pitää toimia samalla tavalla. Asioita pitää ennakoida huomattavasti aiempaa enemmän.

Sutinen ja Takku pyrkivät keskustelemaan työntekijöidensä kanssa mahdollisimman paljon tuotantoprosessin toimivuudesta. Avoimuus ja ihmisten mukaan ottaminen poikivat selkeämpiä toimintaohjeita, jotka puolestaan parantavat tuotantoprosessia ja sitä kautta helpottavat kasvua.

Myös oikeat rekrytoinnit ovat tärkeässä osassa.

– Olemme sielultamme palveluyritys, ja meille hyvä henki töissä on tosi tärkeää. Kun tiimi on ylpeä ja tyytyväinen, se välittyy asiakkaille parempana palveluna.

Duunivaruste tähtää kasvuun myös tulevaisuudessa. Tarkoituksena on avata lähivuosina uusia toimipisteitä ympäri Suomea.

Fakta

3 x Kuolemanlaakson yli

Asiakaslähtöisyys. Ilman asiakkaita ei ole yritystä. Duunivarusteen tarkoituksena on ratkaista asiakkaiden ongelmia. Kun se pysyy kirkkaana mielessä, lähtökohdat ovat hyvät.

Jalkatyö. Duunivarusteen perustajat ovat tehneet valtavasti työtä ja tavanneet henkilökohtaisesti ison joukon potentiaalisia asiakkaita. Ovia koputtelemalla on muodostunut asiakaskunta, joka on hyvä perusta kasvulle.

Kilpailijoista erottautuminen. Duunivarusteen lähtökohtana on työvaatehankintojen sähköistäminen. Tavoitteena on olla Suomen parhaiten palveleva työvaatemyymälä.

Uuden yrityksen merkkipaalu: Kuolemanlaakson ylittäminen

Yhtä huolestuttaa raha, toista jaksaminen. Sandy Talarmolla ja Tuuli Tarukanteleella on ollut hyvin erilaiset alkuvaiheen haasteet.

Vuosi paketissa – seuraavalta toivotaan läpimurtoa ja isompaa vaihdetta

Neljän yrityksen vetäjät niputtavat yhteen menneen vuoden ja odotukset tulevalle.

Haluatko perustaa yrityksen? Torju vaaran paikat – Katso video

Uusin Y-Koulu paneutuu kuolemanlaakson ylittämiseen. Hyvin tehty liiketoimintasuunnitelma on tärkeä työkalu ennen yrityksen perustamista.

Yrittäjän liiketoimintasuunnitelma on punainen lanka

Hyvin tehty liiketoimintasuunnitelma toimii yritystoiminnan runkona myös myöhemmin.

Mikä tekee hyvän yhtiökumppanin?

Vahva luottamus ja hyvä vuorovaikutus luovat pohjan markkinointitoimiston perustajien yhtiökumppanuudelle.

Yrittäjäksi uudelle alalle: Liikeidea kumpusi puhjenneesta renkaasta

Vapaus Bikes Finlandin Mikko Ampujan liikeidea on mullistaa suomalainen työmatkapyöräily.

Uusi yrittäjä jää helposti liian nopeasti yksin

Pienikin lisäpotku voisi auttaa yrittäjiä pärjäämään ensimmäisinä vuosina, kirjoittaa Suomen Uusyrityskeskukset ry:n Jari Jokilampi.

Yrittäjän tärkeät opit kuolemanlaaksosta: Oppirahat eivät ole pikkujuttu

Ola Sundell ajattelee nyt, ettei uskaltanut tehdä ensimmäisinä vuosina riittävän isoja muutoksia.

Kilpailu kuluttajien huomiosta ei pelota – virtuaalipuisto löysi paikkansa kauppakeskuksista

Virtuaalitodellisuuden markkinat kasvavat. Pikseli Arcaden perustaja haistoi markkinaraon.

Lataa lisää