Yrittäjän osaaminen

Millaista on hyvä asiakaspalvelu? Kolme yritystä vastaa
Tuomo Luomon johtama HelppoKatsastus seuraa palvelun laatua reaaliaikaisesti.

Millaista on hyvä asiakaspalvelu? Kolme yritystä vastaa

Katsastusketju, ravintoloitsija ja internet-operaattori näkevät asiakaspalvelun kiinteänä osana jokapäiväistä toimintaa.

|

Tuskin löytyy yrittäjää, joka ei vanno hyvän asiakaspalvelun nimiin. Iso kysymys on, kuinka moni vie asiat myös käytäntöön.

Y-Studio kysyi kolmesta yrityksestä, mitä on hyvä asiakaspalvelu ja miten siinä onnistutaan. Kaikki ovat saaneet hyviä asiakasarvioita, ja asiakaspalvelu näkyy myös niiden myynnissä. Yritysten liikevaihdot ovat 1,5–3-kertaistuneet kahden edeltävän vuoden aikana.

Haastateltavat ovat yhtä mieltä siitä, että asiakaspalvelun pitää olla kiinteä osa yrityksen kulttuuria ja jokapäiväistä toimintaa. Palvelun laatua voi mitata jopa reaaliaikaisesti tai täsmällisin mittarein.

 

”Huono asiakaspalaute on hälytyksen paikka”

Katsastusasemaketju HelppoKatsastuksen toimitusjohtaja Tuomo Luoma:

”Hyvä asiakaspalvelu on muutakin kuin että hymyillään, tervehditään ja palvellaan kohteliaasti ja ammattitaitoisesti. Kyse on siitä, millainen kokemus asiakkaalle jää. Se alkaa jo siitä, miten asiakas löytää meidät aikaa varatessaan ja miten hän löytää perille liikkeeseen.

Hyvä asiakaspalvelu on yksi yrityksemme strategian kolmesta kivijalasta. Seuraamme palvelun laatua reaaliaikaisesti Net Promoter Score (NPS) -menetelmällä. Sen perusteella myös palkitsemme työntekijöitä. Palkitseminen vaikuttaa siihen, millaisella motivaatiolla henkilöstö suhtautuu meidän omiin asiakaspalvelukoulutuksiin. Hyvään asiakaspalveluun ei ole muuta tietä kuin henkilökunnan kouluttaminen ja asioiden alleviivaaminen.

Meille tulee asiakaspalautetta monta eri kautta, ja niitä käsitellään päivittäin. Jos palaute on tiettyjä arvoja huonompi, se on heti hälytyksen paikka. Usein aseman päällikkö on itse yhteydessä negatiivista palautetta antaneeseen asiakkaaseen.

Niin elämässä, liike-elämässä kuin urheilumaailmassa on varma pudotuksen merkki, jos alkaa olla tuloksiin tyytyväinen. Mutta olen tyytyväinen ja ylpeä, että meillä on erittäin kovat NPS-tulokset. 94 prosenttia asiakkaistamme suosittelisi meitä tuttavalleen.

Asiakaspalvelu lähtee kulttuurista. Asiakkaat eivät ole tyytyväisiä, jos työntekijät eivät ole tyytyväisiä. Täytyy pitää huoli, että porukalla pysyy kasetti kunnossa.”

”Tyytymättömiä ei päästetä ovesta ulos”

Lahtelaisten Ravintola Roux’n ja Bistro Popotin toinen yrittäjä Kati Häkkinen:

”Minulla on yrittäjänurani aikana ollut yksi ohjenuora: kohtele asiakkaita niin kuin kohtelet vieraita kotonasi.

Asiakaspalvelijan persoona tuo kokemukseen oman twistinsä, ja aito ystävällisyys on parasta palvelua ikinä. Yhteiseen hiileen puhaltamalla ja hyvillä tyypeillä saadaan aikaiseksi hieno kokemus. Tärkeintä on, että asiakas on tyytyväinen. Tyytymättömiä ei päästetä ovesta ulos. Se kuulostaa yksinkertaiselta, mutta vaatii monen asian onnistumista.

Asiakaspalvelu kulkee perimätietona. Ravintoloissamme vanhemmat työntekijät opettavat nuorempia, ja ravintolapäälliköt ovat sitoutuneet siihen, millaisia asioita itse ajan yrityksessä. Meillä on tarjoiluetiketti, jonka ansiosta kaikki toimivat samalla tavalla.

Kehitys päättyy tyytyväisyyteen. Ikinä ei pitäisi olla niin tyytyväinen, että jää lepäämään laakereilleen. Minusta asiakaspalvelumme toimii tällä hetkellä hyvin, ja jos ei toimi, asioita käydään uudelleen läpi. Kaikki asiakaspalautteet tulevat suoraan minulle, ja yritän pitää huolen, että samoja virheitä ei tehdä uudelleen.

Asiakkailla voi olla kovat odotukset, ja jokaisen kohdalla pitää onnistua. Jos asiakkaan odotus on kovempi kuin saavutettu asiakaspalvelun taso, se on pettymys. Jos on luvattu kuuta, maata, tähtiä ja seuraava galaksi, toteutuksen pitää olla lupauksia vastaava.”

”Asiakaspalvelu on meillä kulttuurissa”

Oululaisen internetoperaattorin Netplazan toimitusjohtaja Tommi Linna:

”Tulkitsen niin, että jos meillä on tyytyväisiä asiakkaita, olemme onnistuneet tarjoamaan hyvää asiakaspalvelua. Tietysti hinnoittelun ja tuotteiden pitää olla kohdallaan, mutta tärkeää on, että asiakkaat pysyvät ja antavat positiivistakin palautetta suoraan meidän asiakaspalveluumme tai muille asiakkaille.

Asiakaspalvelu on meillä kulttuurissa. Meillä on ilta- ja viikonloppupäivystyksiä, joita minäkin toimitusjohtajana teen, samoin yrityksen muut omistajat ja esimiesasemassa olevat. Saamme olla asiakkaiden kanssa tekemisissä ja nähdä asiakaspalvelutyön arkea. Silloin ymmärtää myös henkilökuntaa ja asiakaspalvelun haasteita paremmin.

Olemme panostaneet siihen, että asiakaspalvelussa on riittävästi väkeä. Esimerkiksi lyhyet vastausajat ovat tärkeitä. Keskimääräinen vastausaikamme on 6,1 sekuntia. Ruuhkatilanteissa soitamme asiakkaille takaisin. Asiakas siis saa meidät kiinni hyvin nopeasti.

Meillä on asiakaspalvelussa myös henkilöstöä, jolla on kyvykkyyttä selvittää, mistä vika voisi johtua. Aika suurella todennäköisyydellä pystymme ratkaisemaan asiakkaan ongelman yhden puhelun aikana.

Suomalaisten työntekijöiden ammattiylpeys on älyttömän korkea. He toivovat resursseja ja aikaa, jotta voivat tehdä työnsä niin hyvin kuin pystyvät. On tärkeää, että henkilöstö kokee työnsä tulokset hyviksi ja on tyytyväistä.”

Kun yhteinen matka päättyy – Yrittäjä ratkaisi lemmikinomistajien pulman

Tuhkaamoyrittäjä halusi tehdä palveluksen pääkaupunkiseudun lemmikinomistajille ja luoda samalla itselleen työpaikan.

Alussa oli lama ja vanha ompelukone – Nyt Artistiasu on Suomen johtava yksityinen puvusto

Minna Gröhnille yritys on väline oman ammattitaidon hyödyntämiseen. Asiakkaan tarpeen täyttäminen ja korkea laatu ovat pitäneet Artistiasun pinnalla erikoisella alalla vuosikymmenestä toiseen.

Verkkokaupan edelläkävijä: Vaikka kauppaa käydään verkossa, ei asiakaskontaktia saa unohtaa

Oma verkkokauppa on Dermoshopille tärkeä myyntikanava. Hyvät tuotteet ja tyytyväiset asiakkaat ovat kuitenkin pääasia.

Kutsumus ajaa eteenpäin: Meri Saarinen rakentaa haaveidensa hoivakotia

Tuoreen hoivakotiyrittäjän filosofiaan kuuluu, että asiakkaan tarpeita kunnioitetaan ja että hoitajat keskittyvät hoitotyöhön. Kipinä hoitotyöhön roihahti jo vuosia sitten.

Miksi rakas muisto ei voisi kulkea aina mukana? Anna Koskimäen oivalluksesta syntyi moderni käsityötuote

Huttaroon yrittäjien käsissä käsityö kohtaa teknologian. Koruiksi ja avaimenperiksi taipuvat niin piirrokset kuin äänetkin.

Yrittäjä on palveluammattilainen – jos sitä ei ymmärrä, menettää rahaa

Asiakaspalvelun aika on aina, kirjoittaa Stream Industries Oy:n toimitusjohtaja Lauri Kröger.

Kannattaako perheen kanssa yrittää? Äiti ja tytär ottivat riskin

Tammisaarelaisen Sonjan Herkun yrittäjät tietävät, että yrityksen pyörittäminen on mahdollista ilman riitoja. Välillä pelkkä katse kertoo riittävästi.

Missä on paras paikka yrittää?

Paras yrittäjyysilmapiiri ei synny aktiivisesti odottamalla. Tarvitaan tekoja, myös yrittäjältä, kirjoittaa Suomen Uusyrityskeskukset ry:n toimitusjohtaja Susanna Kallama.

Miljoonan pizzan mies hamuaa edelleen kasvua: ”Tyytyväisyys on taantumisen merkki”

Vesa Säkkinen pyörittää Rovaniemellä Suomen suurinta Kotipizzaa. Franchising sopii hänelle, mutta ei tarkoita automaattista menestystä.

Lataa lisää