Yrittäjän osaaminen

Muutkin mokaa – ja se on harvoin kohtalokasta

Mika Nikula

Kirjoittaja on Maskun Talotekniikkatiimin yrittäjä.

Muutkin mokaa – ja se on harvoin kohtalokasta

Kaikki ei mene aina putkeen, mutta sen takia on turha valvoa öitä, kirjoittaa Maskun Talotekniikkatiimin Mika Nikula.

Ajattelen, että mokia pitää tapahtua. Olen aina sanonut henkilökunnallekin, että moka on merkki siitä, että on yrittänyt jotain.

Kun mietin yrittäjäurani isointa mokaa, mieleen tuli tilanne vajaan kymmenen vuoden takaa. Yrityksemme pääsi silloin kasvamaan hallitsemattomasti ja suunnittelematta vauhdilla. Se tuotti ongelmia, ja tilanne olisi pitänyt hoitaa aivan eri tavalla.

Teemme liikevaihtoa pääasiassa urakoiden kautta. Kävi niin, että turhan monta työtä tuli samaan aikaan kotiin ja jouduimme vähän pulaan niiden kanssa. Ensiajatus oli, että jollain tavalla tämä täytyy nyt vain hoitaa.

Resurssipula alkoi näkyä niin, että rupesimme olemaan töistä jäljessä emmekä pystyneet vastaamaan asiakkaille suoraan. Jouduimme rekrytoimaan porukkaa hätäisesti – suunnilleen kaikki, jotka vaan astuivat ovesta sisään. Kiireellä tulee kuitenkin väistämättä virherekrytointeja, ja laatu alkaa kärsiä. Loppujen lopuksi ongelmat alkoivat näkyä suoraan viivan alla.

Kun töistä selvittiin kunnialla, sen jälkeen pidettiin aikamoista kulukuuria useampi vuosi. Kun rakentamisen suhdanteet laskivat, jouduimme saneeraustoimiin ja vähentämään henkilöstöä.

Nyt on eletty taas vuosi kasvun aikaa, pikkuhiljaa askel askeleelta. Vanhoista virheistä on opittu ja ne pyritään välttämään. Osa opeista on selkärangassa. Esimerkiksi jokaista rekrytointia tulee mietittyä kerrallaan. Toisaalta pitää ajatella myös myynnin kasvua, että on ne resurssit, joita myy. Enää emme kuitenkaan kasva niin, että tarvitsemme ensi kuussa kymmenen ihmistä lisää.

Työntekijäni tuli sanomaan jokin aika sitten, että on valvonut koko yön tekemänsä virheen vuoksi. Vastasin, että mitä olet valvonut – nämä ovat vain työasioita. Kyllä me tästä yli päästään.

Jos joku tulee kertomaan mokasta, sitä lähdetään ratkaisemaan heti. Emme etsi syyllisiä emmekä syyllistä ketään. Kaikista tärkeintä on virheen myöntäminen. Piilottelu ei kannata. Mitä nopeammin moka on hoidettu, sitä nopeammin se on pois mielestä. Sen jälkeen voidaan katsoa, kuinka siihen jouduttiin. Virheistä pitää pysytä oppimaan.

Joskus kun jotakin sattuu, soitan Pauli Hanhiniemen biisin Muutkin mokaa. Se muistuttaa, että mokat kuuluvat elämään. Joskus ne voivat tietysti olla kohtalokkaita, mutta 99 prosenttia on sellaisia, joista päästään yli.

Myyntilaskelma kertoo, mitä myydään ja millä hinnalla

Myyntilaskelma on tarpeellinen yritystä perustettaessa mutta myös myöhemmin. Se ohjaa taloudellisesti kohti kannattavaa yritystoimintaa.

Kasvu koettelee kassaa – myyntifirma opetteli hinnoittelemaan oikein

Liian halvalla myyminen uhkasi Nordic Sales Crew’n toimintaa. Yrityksen on ollut pakko saada rekrytointiin tehoa.

Yrittäjät muistelevat vaaran paikkoja: Silloin riski oli suurin

Yrittäjän uralla tulee vastaan aikoja, jolloin jälkeen päin ajateltuna olisi voinut käydä huonosti. Kolme yrittäjää kertoo, millaisen riskin he ovat ottaneet.

Tee kannattavuuslaskelma – se paljastaa, onko ideassa järkeä

Kannattavuuslaskelma tekee selväksi yritystoiminnan kulut ja auttaa määrittämään liikevaihtotavoitteen.

Uuden yrityksen merkkipaalu: Kuolemanlaakson ylittäminen

Yhtä huolestuttaa raha, toista jaksaminen. Sandy Talarmolla ja Tuuli Tarukanteleella on ollut hyvin erilaiset alkuvaiheen haasteet.

Kovan kasvun pohja mureni yhdessä yössä – miten selvitä, kun myynnistä häviää puolet?

Yrittäjänä ei ole ikinä täysin valmistautunut. Micke Paqvalén oppi tämän, kun Kioskedin liikevaihto romahti ja hänen oma terveytensä petti.

Yrityksen tilinpäätös edessä – miten tulokseen voi vaikuttaa?

Yrityksen tilinpäätös pitää laatia niin, että se antaa liiketoiminnasta todenmukaisen kuvan.

Startup-konkari Jussi Muurikaisen oppi: Uskon pitää riittää takaiskujen yli

Fintech-yritys Balancionin tarinan päätös oli perustajalle pettymys. Käteen jäi kuitenkin paljon arvokkaita oppeja.

Maksuehdolla on väliä: Yli 30 päivää vaatii jo toimenpiteitä

Tarpeisiin sopiva maksuehto on yrityksen elinehto, yritysneuvoja Teemu Vähätalo muistuttaa.

Lataa lisää