Yrittäjän osaaminen

Näin hyödynnät somea markkinoinnissa – pari tuntia päivässä riittää

Vilma Piironen

Kirjoittaja on startup-yritys Cuitun some-ekspertti ja yksi perustajista. Yritys valittiin keväällä parhaaksi korkea-asteen NY-yritykseksi Uskalla Yrittää -kilpailussa.

Näin hyödynnät somea markkinoinnissa – pari tuntia päivässä riittää

Somessa roikkumisen pitäisi kuulua jokaisen yrittäjän työpäivään, kirjoittaa Cuitun some-ekspertti Vilma Piironen.

Monet arvelevat, että olemme saaneet yrityksellemme mukavasti näkyvyyttä Instagramissa isolla rahalla. Todellisuudessa emme ole käyttäneet sosiaalisessa mediassa mainontaan euroakaan, ja silti seuraajien määrä on noussut nopeassa ajassa nollasta tuhannen pintaan.

Ilman työtä se ei onnistu. Periaatteessa somessa pitäisi roikkua pari tuntia päivässä, jotta saa tuloksia.

Kuvaan ja kirjoitan tekstit itse. Käytän toki ammattilaistason kameraa, mutta hyvällä kännykkäkamerallakin pärjää.

Nämä 8 asiaa kannattaa muistaa, kun yrittäjänä mietit keinoja hyödyntää somea:

1. Hyödynnä bloggaajaa. Vaikuttajamarkkinointion tehokas ja melko edullinen tapa saada lisää näkyvyyttä. Saat sisältöä ja yhteyden asiakkaisiin samalla kertaa, jos löydät omaan asiakaskuntaan iskevän, suositun bloggaajan tai vaikuttajan. Ihmiset luottavat hänen sanaansa enemmän kuin tienvarsimainoksiin.

2. Hae asiakaskuntaa. Edes 10 000 seuraajaa sosiaalisessa mediassa ei välttämättä merkitse mitään, jos he eivät kuitenkaan ole potentiaalista asiakaskuntaa – maantieteellisesti, iällisesti tai vaikka varakkuudeltaan.

3. Osallista. Keksi päivityksiin asioita, joihin ihmiset kommentoivat. Mitä enemmän saat sivullesi liikennettä, sitä korkeammalle algoritmit nostavat postauksesi. Olen laittanut esimerkiksi kuvan yrityksemme laukusta ja kysynyt käytätkö itse isoja vai pieniä laukkuja? Aktivoimalla seuraajia ja vastaamalla heidän kommentteihinsa teet brändistäsi myös helpommin lähestyttävän.

4. Valitse oikeat hashtagit eli sanan risuaidan takana. Kohderyhmän pitää seurata näitä sanoja, ja sanojen täytyy olla riittävän suosittuja. Suomalaisissa avainsanoissa tulisi olla vähintään 50 000 osumaa ja englantilaisissa 1–10 miljoonaa.

5. Hyödynnä sijaintia. Instagramissa ja Facebookissa voit etsiä asiakkaita alueellisesti. Meillä esimerkiksi on potentiaalista asiakaskuntaa muun muassa Helsingissä hipsterialueilla, kuten Punavuoressa ja Kalliossa.

6. Käy läpi ihmisten tilejä systemaattisesti, eli esimerkiksi mitä kilpailijoita asiakasryhmä seuraa. Periaatteessa on mahdollista ostaa robotti tekemään samaa työtä mutta se ei toimi yhtä hyvin kuin ihminen. Tavoitteeksi voit ottaa, että käytät asiakaskunnan kartoittamiseen päivässä tunnin tai kaksi ja tavoitat siinä ajassa 100 potentiaalista tiliä.

7. Voit brändätä yritystäsi myös muille firmoille somen kautta. Tämä matalan kynnyksen tapa toimii usein paremmin kuin puhelinsoitto.

8. Mieti somekanava tarkoituksen ja kohdeyleisön mukaan – ja luo jokaiseen kanavaan oma ääni ja sisältö. Pitkälle kouluttautuneet yli 28-vuotiaat käyttävät Twitteriä ja LinkedIniä. Sekalaisen yleisön tavoitat parhaiten Facebookista. Nuoret aikuiset taas ovat ahkeria Instagramin käyttäjiä, ja esimerkiksi TikTok sekä Snapchat ovat suosittuja teini-ikäisten keskuudessa.

Yrittäjä muutti oman nimensä, jotta firman nimi jäisi vessaa tarvitsevan mieleen

PasiKuikka Oy:n toimitusjohtaja Tomi Kuikka painottaa, että firman nimi ei johda mihinkään, jos asenne, palvelu ja kalusto eivät ole kunnossa.

Kymmenen vuoden jälkeen hurjaan kasvuun: Taitonetti ymmärsi markkinoinnin arvon

Käytettyjä tietokoneita huoltava ja myyvä oululaisyritys tajusi markkinoida myös naisille ja nuorille.

5 sekunnin sääntö: Vakuuttaako verkkokauppasi markkinointi asiakkaat?

Verkkokaupan markkinointi on keino hankkia uusia asiakkaita ja pitää kauppa käynnissä. Menestys lähtee aina asiakkaan tarkasta tuntemisesta.

Miten maanrakennus alkoi kiinnostaa? Salaojayrityksen some-suosio räjähti

Oululainen Salaojamestarit löi itsensä kunnolla läpi somessa, ja nyt sen päivityksiä seuraa 36 000 henkilöä. Suosio siivittää myös yrityksen kasvua.

Pariskunta rakensi veneyrityksestä kasvumenestyksen – myyntiopit autokaupasta

Nylunds Boathouse myy kalliita veneitä hienojen videoiden avulla. Liikevaihto kasvaa myös yrityskauppojen kautta.

Autokauppiaat jättivät hyväpalkkaisen työnsä ja perustivat ravintolan – tavoitteena olla Suomen paras

Kilpailtu toimiala pakottaa erottautumaan muista. Tony Branderin ja Mikko Vettenrannan ravintolan ruokalistalla on karhua ja sirkkoja.

Yrittäjä, löydytkö vai unohdutko? Digitaalinen markkinointi ratkaisee

Digitaalinen markkinointi on loistava tapa tutustua asiakkaisiin. Viestinnän huippuammattilainen Anni Ronkainen antaa vinkit, kuinka viesti löytää perille.

Black Friday lähestyy – kuinka myyntiryntäyksistä saa kaiken irti?

Erilaiset sesonkipäivät houkuttelevat tekemään huipputarjouksia. Yritysten on tunnistettava, milloin niihin kannattaa lähteä mukaan.

Päätös pistää paukut verkkoon kannatti – tuo 80 prosenttia myynnistä

Lastenvaatevalmistaja Gugguu luottaa verkkokaupan lisäksi pop-up-tapahtumiin, sillä ne vahvistavat asiakaskuntaa ja brändiä.

Lataa lisää