Yrittäjän osaaminen

Näin hyödynnät somea markkinoinnissa – pari tuntia päivässä riittää

Vilma Piironen

Kirjoittaja on startup-yritys Cuitun some-ekspertti ja yksi perustajista. Yritys valittiin keväällä parhaaksi korkea-asteen NY-yritykseksi Uskalla Yrittää -kilpailussa.

Näin hyödynnät somea markkinoinnissa – pari tuntia päivässä riittää

Somessa roikkumisen pitäisi kuulua jokaisen yrittäjän työpäivään, kirjoittaa Cuitun some-ekspertti Vilma Piironen.

Monet arvelevat, että olemme saaneet yrityksellemme mukavasti näkyvyyttä Instagramissa isolla rahalla. Todellisuudessa emme ole käyttäneet sosiaalisessa mediassa mainontaan euroakaan, ja silti seuraajien määrä on noussut nopeassa ajassa nollasta tuhannen pintaan.

Ilman työtä se ei onnistu. Periaatteessa somessa pitäisi roikkua pari tuntia päivässä, jotta saa tuloksia.

Kuvaan ja kirjoitan tekstit itse. Käytän toki ammattilaistason kameraa, mutta hyvällä kännykkäkamerallakin pärjää.

Nämä 8 asiaa kannattaa muistaa, kun yrittäjänä mietit keinoja hyödyntää somea:

1. Hyödynnä bloggaajaa. Vaikuttajamarkkinointion tehokas ja melko edullinen tapa saada lisää näkyvyyttä. Saat sisältöä ja yhteyden asiakkaisiin samalla kertaa, jos löydät omaan asiakaskuntaan iskevän, suositun bloggaajan tai vaikuttajan. Ihmiset luottavat hänen sanaansa enemmän kuin tienvarsimainoksiin.

2. Hae asiakaskuntaa. Edes 10 000 seuraajaa sosiaalisessa mediassa ei välttämättä merkitse mitään, jos he eivät kuitenkaan ole potentiaalista asiakaskuntaa – maantieteellisesti, iällisesti tai vaikka varakkuudeltaan.

3. Osallista. Keksi päivityksiin asioita, joihin ihmiset kommentoivat. Mitä enemmän saat sivullesi liikennettä, sitä korkeammalle algoritmit nostavat postauksesi. Olen laittanut esimerkiksi kuvan yrityksemme laukusta ja kysynyt käytätkö itse isoja vai pieniä laukkuja? Aktivoimalla seuraajia ja vastaamalla heidän kommentteihinsa teet brändistäsi myös helpommin lähestyttävän.

4. Valitse oikeat hashtagit eli sanan risuaidan takana. Kohderyhmän pitää seurata näitä sanoja, ja sanojen täytyy olla riittävän suosittuja. Suomalaisissa avainsanoissa tulisi olla vähintään 50 000 osumaa ja englantilaisissa 1–10 miljoonaa.

5. Hyödynnä sijaintia. Instagramissa ja Facebookissa voit etsiä asiakkaita alueellisesti. Meillä esimerkiksi on potentiaalista asiakaskuntaa muun muassa Helsingissä hipsterialueilla, kuten Punavuoressa ja Kalliossa.

6. Käy läpi ihmisten tilejä systemaattisesti, eli esimerkiksi mitä kilpailijoita asiakasryhmä seuraa. Periaatteessa on mahdollista ostaa robotti tekemään samaa työtä mutta se ei toimi yhtä hyvin kuin ihminen. Tavoitteeksi voit ottaa, että käytät asiakaskunnan kartoittamiseen päivässä tunnin tai kaksi ja tavoitat siinä ajassa 100 potentiaalista tiliä.

7. Voit brändätä yritystäsi myös muille firmoille somen kautta. Tämä matalan kynnyksen tapa toimii usein paremmin kuin puhelinsoitto.

8. Mieti somekanava tarkoituksen ja kohdeyleisön mukaan – ja luo jokaiseen kanavaan oma ääni ja sisältö. Pitkälle kouluttautuneet yli 28-vuotiaat käyttävät Twitteriä ja LinkedIniä. Sekalaisen yleisön tavoitat parhaiten Facebookista. Nuoret aikuiset taas ovat ahkeria Instagramin käyttäjiä, ja esimerkiksi TikTok sekä Snapchat ovat suosittuja teini-ikäisten keskuudessa.

Black Friday lähestyy – kuinka myyntiryntäyksistä saa kaiken irti?

Erilaiset sesonkipäivät houkuttelevat tekemään huipputarjouksia. Yritysten on tunnistettava, milloin niihin kannattaa lähteä mukaan.

Päätös pistää paukut verkkoon kannatti – tuo 80 prosenttia myynnistä

Lastenvaatevalmistaja Gugguu luottaa verkkokaupan lisäksi pop-up-tapahtumiin, sillä ne vahvistavat asiakaskuntaa ja brändiä.

Varustefirma räjäytti markkinoinnin: Pappabrändi vaihtui paukkeeseen ja huumoriin

Pitkän linjan perheyritys Finn-Savotta ei pelkää herättää markkinoinnillaan tunteita, vaikka asiakkaana on myös viranomaisia.

Kotipizzan Tervanen kouluttaa yrittäjiä: Älä myy alihintaan – Katso koulutus

Uusimmassa Y-Koulussa puhutaan hinnoittelusta. Mikä hinnoittelumalli sopii parhaiten yrityksellesi?

Yksinkertainen neuvo myynnin johtamiseen: Muista kiittää – Katso koulutus

Y-Koulun lähetys koostuu kolmesta osasta: Myynnin johtaminen ja mittarit, lisää myyntiä B2B-yrityksissä ja lisää myyntiä B2C-yrityksissä.

Kalsarifirma tarvitsi uuden alun: ”Rahaa paloi kuin krematoriossa”

The other danish guy houkutteli sijoittajaksi Supercell-miljonäärin ja tähtää edelleen 300 miljoonan euron myyntiin.

Hattufirma nuorentui kerralla – saa markkinointiin vetoapua bloggaajilta

Kati Niemi laittoi uusiksi mallistot, markkinoinnin ja myynnin. Niin perheyrityksestä kuoriutui KN Collection.

Perheyritys oli jo lopettamisen partaalla – tytär puuttui peliin

Annaleena Hämäläinen palautti Hakola Huonekalun uskon tulevaisuuteen tekemällä tukun muutoksia.

Yrittäjä teki ison jalkatyön – pelkkä hinnalla kilpaileminen ei enää toimi

Puhelinhuoltofirma iTapsan liikevaihdosta 10 prosenttia menee markkinointiin. Yrittäjä uskoo hyvän palvelun voimaan.

Lataa lisää