Yrittäjän osaaminen

Näin hyödynnät somea markkinoinnissa – pari tuntia päivässä riittää
Somessa roikkumisen pitäisi kuulua jokaisen yrittäjän työpäivään, kirjoittaa Cuitun some-ekspertti Vilma Piironen.
Monet arvelevat, että olemme saaneet yrityksellemme mukavasti näkyvyyttä Instagramissa isolla rahalla. Todellisuudessa emme ole käyttäneet sosiaalisessa mediassa mainontaan euroakaan, ja silti seuraajien määrä on noussut nopeassa ajassa nollasta tuhannen pintaan.
Ilman työtä se ei onnistu. Periaatteessa somessa pitäisi roikkua pari tuntia päivässä, jotta saa tuloksia.
Kuvaan ja kirjoitan tekstit itse. Käytän toki ammattilaistason kameraa, mutta hyvällä kännykkäkamerallakin pärjää.
Nämä 8 asiaa kannattaa muistaa, kun yrittäjänä mietit keinoja hyödyntää somea:
1. Hyödynnä bloggaajaa. Vaikuttajamarkkinointion tehokas ja melko edullinen tapa saada lisää näkyvyyttä. Saat sisältöä ja yhteyden asiakkaisiin samalla kertaa, jos löydät omaan asiakaskuntaan iskevän, suositun bloggaajan tai vaikuttajan. Ihmiset luottavat hänen sanaansa enemmän kuin tienvarsimainoksiin.
2. Hae asiakaskuntaa. Edes 10 000 seuraajaa sosiaalisessa mediassa ei välttämättä merkitse mitään, jos he eivät kuitenkaan ole potentiaalista asiakaskuntaa – maantieteellisesti, iällisesti tai vaikka varakkuudeltaan.
3. Osallista. Keksi päivityksiin asioita, joihin ihmiset kommentoivat. Mitä enemmän saat sivullesi liikennettä, sitä korkeammalle algoritmit nostavat postauksesi. Olen laittanut esimerkiksi kuvan yrityksemme laukusta ja kysynyt käytätkö itse isoja vai pieniä laukkuja? Aktivoimalla seuraajia ja vastaamalla heidän kommentteihinsa teet brändistäsi myös helpommin lähestyttävän.
4. Valitse oikeat hashtagit eli sanan risuaidan takana. Kohderyhmän pitää seurata näitä sanoja, ja sanojen täytyy olla riittävän suosittuja. Suomalaisissa avainsanoissa tulisi olla vähintään 50 000 osumaa ja englantilaisissa 1–10 miljoonaa.
5. Hyödynnä sijaintia. Instagramissa ja Facebookissa voit etsiä asiakkaita alueellisesti. Meillä esimerkiksi on potentiaalista asiakaskuntaa muun muassa Helsingissä hipsterialueilla, kuten Punavuoressa ja Kalliossa.
6. Käy läpi ihmisten tilejä systemaattisesti, eli esimerkiksi mitä kilpailijoita asiakasryhmä seuraa. Periaatteessa on mahdollista ostaa robotti tekemään samaa työtä mutta se ei toimi yhtä hyvin kuin ihminen. Tavoitteeksi voit ottaa, että käytät asiakaskunnan kartoittamiseen päivässä tunnin tai kaksi ja tavoitat siinä ajassa 100 potentiaalista tiliä.
7. Voit brändätä yritystäsi myös muille firmoille somen kautta. Tämä matalan kynnyksen tapa toimii usein paremmin kuin puhelinsoitto.
8. Mieti somekanava tarkoituksen ja kohdeyleisön mukaan – ja luo jokaiseen kanavaan oma ääni ja sisältö. Pitkälle kouluttautuneet yli 28-vuotiaat käyttävät Twitteriä ja LinkedIniä. Sekalaisen yleisön tavoitat parhaiten Facebookista. Nuoret aikuiset taas ovat ahkeria Instagramin käyttäjiä, ja esimerkiksi TikTok sekä Snapchat ovat suosittuja teini-ikäisten keskuudessa.