Yrittäjän osaaminen

Nuorten liikeideat nojaavat vihreisiin arvoihin – jätteistä syntyy sisustuksen helmiä
Vilma Piironen, Evi Oivanen, Tuomas Mäkelä, Anna Kytövuori ja Moona Haapala tähyävät jo kansainvälisille markkinoille.

Nuorten liikeideat nojaavat vihreisiin arvoihin – jätteistä syntyy sisustuksen helmiä

Cuitu haluaa muuttaa muotiteollisuutta entistä ekologisemmaksi, kun taas Belle Maison valmistaa sisustustuotteita kierrätyspuusta ja betonista.

|

Yritysten liikeideat ammentavat yhä enemmän voimansa ekologisuudesta. Kestävä kehitys näkyy vahvasti myös nuorten yrittäjien palkituissa liikeideoissa.

Nuori yrittäjyys ry:n Uskalla yrittää -kilpailussa tuomaristo seuloi vuoden 2019 finalisteista toukokuussa parhaat NY-yritykset. Belle Maison valmistaa sisustustuotteita rakennusjätteitä kierrättäen ja valittiin toisen asteen opiskelijoista parhaaksi. Oulun seudun ammattiopistosta ponnistavat nuoret lähtevät edustamaan Suomea NY-yrittäjien EM-kilpailuihin Ranskaan heinäkuussa.

Cuitu puolestaan kaupallistaa uusia materiaaleja muotiteollisuuden käyttöön ja tavoittelee omaa ekologista mallistoaan. Korkea-asteen yritysten sarjassa kilpaillut joukko tähtää tosissaan myös ulkomaan markkinoille ja edustaa Suomea puolestaan NY-yrittäjien EM-kilpailussa Norjassa, missä he aikovat verkostoitua tosissaan.

Nuoret kertovat, kuinka liikeideat syntyivät, kuinka luoda brändi ja miltä tulevaisuus näyttää.

Tekstiiliä puusta

Vilma Piironen, 23, Cuitu

”Tavallaan palaamme juurille. Suomessahan käytettiin aikoinaan punottuja tuohikenkiä ja -reppuja, sitten siirryttiin muoviin ja taas palaamme puuhun. Tulevassa mallistossamme näkyy yhtymäkohtia tuohon historiaan.

Tapasimme muiden cuitulaisten kanssa Nuori Yrittäjyys ry:n startup-kurssilla Turussa. Emme tunteneet toisiamme entuudestaan, mutta kaikkia meitä yhdistivät kiinnostus muotiin, designiin ja ympäristöystävällisyyteen.

Itse heräsin muovi- ja ilmasto-ongelmaan, kun matkustelin Aasiassa. Siellä ilmastonmuutos näkyy ihan eri tavalla kuin Suomessa. Muotiteollisuus on hyvin epäekologista, joten minua alkoi kiinnostaa mahdollisuus tehdä puukuidusta tekstiilejä ilman muovia ja kemikaaleja.

Ensimmäiset tuotteet ovat prototyyppejä, joita ei pysty vielä ostamaan mistään. Mallisto on kaupan aikaisintaan ensi vuonna.

Tuotteidemme suunnittelusta vastaa Evi Oivanen. Meillä jokaisella on omat erikoisosaamisalueemme, ja tiimissämme on bisnes-, materiaali- ja designosaamista. Itse hoidan juristina muun muassa sopimusasiat.

Suomessa on tällä hetkellä kehitteillä erilaisia ekologisia materiaali-innovaatioita, ja lankaa voi esimerkiksi valmistaa jätteestä. Kummiyrityksenämme toimii puukuitulankaa kehittänyt Spinnova.

Suunnittelu on ydinalueemme, ja itse tuotanto ulkoistetaan. Olemme tähän saakka tehneet vasta prototyyppejä mielikuvamarkkinointia varten. Ensimmäinen oikea mallisto tulee ulos aikaisintaan ensi vuonna. Tänä vuonna keräämme rahaa sitä varten.

Olemme muotibrändi, ja lisäksi tarjoamme kaupallistamispalveluja. Kauttamme ekologiset materiaalit löytävät tiensä muotimarkkinoille.

Olemme kaikki vahvasti sitoutuneita yritykseen. Emme lähteneet pelkästään opettelemaan yritystoimintaa – aiomme luoda yrityksen, joka kantaa useita vuosia eteenpäin.”

Sisustustavaraa rakennusjätteestä

Venla Vaarala, 17, Belle Maison

”Onhan ekologisuus nyt trendikästä, ei sitä voi kieltää. Toisaalta me kaikki tykkäämme liikkua luonnossa. Jos luonto voi hyvin, niin mekin voimme.

Olemme Noora Anetjärven ja Pinja Halosen kanssa niin sanottuja ammattilukiolaisia – valmistumme ylioppilaiksi ja yrittäjämerkonomeiksi kukin hieman eri aikoihin.

Lähdimme mukaan Nuori Yrittäjyys -projektiin ilman, että meillä olisi ollut laittaa omaa rahaa likoon. Koetimme keksiä jotain sisustukseen liittyvää.

Nooran isä on rakennusalan yrittäjä, ja heidän kotonaan lojui jouten betonisäkki. Olimme kuulleet ja nähneet, että betonista tehdään monia juttuja. Siitä se lähti: ensin tuikkukuppi ja sitten kukkapöytä, joka ei tosin enää ole valikoimissa.

Pinja Halonen, Noora Anetjärvi ja Venla Vaarala muuttavat jätettä sisustustavaraksi.

Ryhdyimme hankkimaan rakennusjätettä, lähinnä kierrätyspuuta ja betonia. Niitä yhdistelemällä on syntynyt muun muassa talouspaperi- ja vessapaperitelineet sekä erilaisia sisustustuotteita.

Tilauksia saamme lähinnä Instagramin ja sähköpostin kautta. Ensi vuonna ajattelimme perustaa verkkokaupan. Keräämme ennakkotilaukset, teemme tuotteet jonkun kotona autotallissa ja toimitamme ne parin viikon kuluessa tilauksesta.

Ehdimme valmistaa tuotteita vain rajallisen määrän kolmestaan. Voi olla, että palkkaamme tulevaisuudessa osa-aikaisen työntekijän.

Ranskan EM-kisoja varten teemme täällä Suomessa ennakkotehtävinä raporttia sekä yritysesittelyä englanniksi. Harjoittelemme esiintymistä ja opettelemme muutaman sanan ranskaa, jotta voimme puhutella kisaisäntiä ja tehdä hyvän vaikutuksen.”

Rakkaus savustettuun lihaan tempaisi yrittäjäksi – taakse jäi päivätyö hitsaajana

Salolainen Jari-Jukka Kallunki aloitti yrittämisen itse rakentamillaan savustamilla. Nyt hän on tapahtumia kiertävä ruokayrittäjä ja tuore ravintoloitsija.

Mökkitie avasi pelin – musamiehet metsästävät seuraavaa isoa hittiä

Tuotanto- ja levy-yhtiö Mökkitie Records syntyi Arttu Wiskarin uran tueksi. Musiikkibisneksen murros pakottaa miettimään yrityksen ansaintalogiikkaa.

Haluatko yrittäjäksi? Tältä näyttää yrityksen perustamisen polku

Yrityksen perustaminen on iso päätös, johon on syytä valmistautua huolella.

Kissakahvila herätti idean – toteutus vaati luovan ratkaisun

Terhi Kankaan ja Anna Aallon Merkityskirjat yhdistää hyväntekeväisyyden ja bisneksen. Tuloksena on lastenkirjoja.

Miten idea muuttuu hyväksi liikeideaksi? 7 vinkkiä

Ideaa pitää arvioida faktoin ja numeroin. Varo kehittämästä sitä vain oman kiinnostuksesi perusteella.

Uupuuko liikeidea? Ehkä voisit ostaa toimivan yrityksen

Yrityksen ostaminen tarjoaa hyvän reitin yrittäjäksi, kunhan tunnistaa myös sen riskit, kirjoittaa Suomen Uusyrityskeskus ry:n Jari Jokilampi.

Sankari, suorasuu tai itsekäs pamppu – millaisina yrittäjät nähdään?

Yritystutkijan mukaan yrittäjät esitetään mediassa usein sankareina. Stereotyyppinen kuva on kuitenkin muuttumassa.

Mistä tunnistaa hyvän yrittäjän? Bisnesenkeli katsoo kolmea H:ta

Ihanneyrittäjä on yhtä aikaa nöyrä, nälkäinen ja inspiroiva, listaa enkelisijoittajien yhdistyksen Fibanin vetäjä Reidar Wasenius.

Miten uusi yritys löytää paikkansa? Markkinarako pitää etsiä tarkkaan

Astialiisan perustaja Tiina Westerlund tekee asiakkailleen salapoliisityötä haluttujen astioiden löytämiseksi.

Lataa lisää