Yrittäjän osaaminen

Nuorten liikeideat nojaavat vihreisiin arvoihin – jätteistä syntyy sisustuksen helmiä
Vilma Piironen, Evi Oivanen, Tuomas Mäkelä, Anna Kytövuori ja Moona Haapala tähyävät jo kansainvälisille markkinoille.

Nuorten liikeideat nojaavat vihreisiin arvoihin – jätteistä syntyy sisustuksen helmiä

Cuitu haluaa muuttaa muotiteollisuutta entistä ekologisemmaksi, kun taas Belle Maison valmistaa sisustustuotteita kierrätyspuusta ja betonista.

|

Yritysten liikeideat ammentavat yhä enemmän voimansa ekologisuudesta. Kestävä kehitys näkyy vahvasti myös nuorten yrittäjien palkituissa liikeideoissa.

Nuori yrittäjyys ry:n Uskalla yrittää -kilpailussa tuomaristo seuloi vuoden 2019 finalisteista toukokuussa parhaat NY-yritykset. Belle Maison valmistaa sisustustuotteita rakennusjätteitä kierrättäen ja valittiin toisen asteen opiskelijoista parhaaksi. Oulun seudun ammattiopistosta ponnistavat nuoret lähtevät edustamaan Suomea NY-yrittäjien EM-kilpailuihin Ranskaan heinäkuussa.

Cuitu puolestaan kaupallistaa uusia materiaaleja muotiteollisuuden käyttöön ja tavoittelee omaa ekologista mallistoaan. Korkea-asteen yritysten sarjassa kilpaillut joukko tähtää tosissaan myös ulkomaan markkinoille ja edustaa Suomea puolestaan NY-yrittäjien EM-kilpailussa Norjassa, missä he aikovat verkostoitua tosissaan.

Nuoret kertovat, kuinka liikeideat syntyivät, kuinka luoda brändi ja miltä tulevaisuus näyttää.

Tekstiiliä puusta

Vilma Piironen, 23, Cuitu

”Tavallaan palaamme juurille. Suomessahan käytettiin aikoinaan punottuja tuohikenkiä ja -reppuja, sitten siirryttiin muoviin ja taas palaamme puuhun. Tulevassa mallistossamme näkyy yhtymäkohtia tuohon historiaan.

Tapasimme muiden cuitulaisten kanssa Nuori Yrittäjyys ry:n startup-kurssilla Turussa. Emme tunteneet toisiamme entuudestaan, mutta kaikkia meitä yhdistivät kiinnostus muotiin, designiin ja ympäristöystävällisyyteen.

Itse heräsin muovi- ja ilmasto-ongelmaan, kun matkustelin Aasiassa. Siellä ilmastonmuutos näkyy ihan eri tavalla kuin Suomessa. Muotiteollisuus on hyvin epäekologista, joten minua alkoi kiinnostaa mahdollisuus tehdä puukuidusta tekstiilejä ilman muovia ja kemikaaleja.

Ensimmäiset tuotteet ovat prototyyppejä, joita ei pysty vielä ostamaan mistään. Mallisto on kaupan aikaisintaan ensi vuonna.

Tuotteidemme suunnittelusta vastaa Evi Oivanen. Meillä jokaisella on omat erikoisosaamisalueemme, ja tiimissämme on bisnes-, materiaali- ja designosaamista. Itse hoidan juristina muun muassa sopimusasiat.

Suomessa on tällä hetkellä kehitteillä erilaisia ekologisia materiaali-innovaatioita, ja lankaa voi esimerkiksi valmistaa jätteestä. Kummiyrityksenämme toimii puukuitulankaa kehittänyt Spinnova.

Suunnittelu on ydinalueemme, ja itse tuotanto ulkoistetaan. Olemme tähän saakka tehneet vasta prototyyppejä mielikuvamarkkinointia varten. Ensimmäinen oikea mallisto tulee ulos aikaisintaan ensi vuonna. Tänä vuonna keräämme rahaa sitä varten.

Olemme muotibrändi, ja lisäksi tarjoamme kaupallistamispalveluja. Kauttamme ekologiset materiaalit löytävät tiensä muotimarkkinoille.

Olemme kaikki vahvasti sitoutuneita yritykseen. Emme lähteneet pelkästään opettelemaan yritystoimintaa – aiomme luoda yrityksen, joka kantaa useita vuosia eteenpäin.”

Sisustustavaraa rakennusjätteestä

Venla Vaarala, 17, Belle Maison

”Onhan ekologisuus nyt trendikästä, ei sitä voi kieltää. Toisaalta me kaikki tykkäämme liikkua luonnossa. Jos luonto voi hyvin, niin mekin voimme.

Olemme Noora Anetjärven ja Pinja Halosen kanssa niin sanottuja ammattilukiolaisia – valmistumme ylioppilaiksi ja yrittäjämerkonomeiksi kukin hieman eri aikoihin.

Lähdimme mukaan Nuori Yrittäjyys -projektiin ilman, että meillä olisi ollut laittaa omaa rahaa likoon. Koetimme keksiä jotain sisustukseen liittyvää.

Nooran isä on rakennusalan yrittäjä, ja heidän kotonaan lojui jouten betonisäkki. Olimme kuulleet ja nähneet, että betonista tehdään monia juttuja. Siitä se lähti: ensin tuikkukuppi ja sitten kukkapöytä, joka ei tosin enää ole valikoimissa.

Pinja Halonen, Noora Anetjärvi ja Venla Vaarala muuttavat jätettä sisustustavaraksi.

Ryhdyimme hankkimaan rakennusjätettä, lähinnä kierrätyspuuta ja betonia. Niitä yhdistelemällä on syntynyt muun muassa talouspaperi- ja vessapaperitelineet sekä erilaisia sisustustuotteita.

Tilauksia saamme lähinnä Instagramin ja sähköpostin kautta. Ensi vuonna ajattelimme perustaa verkkokaupan. Keräämme ennakkotilaukset, teemme tuotteet jonkun kotona autotallissa ja toimitamme ne parin viikon kuluessa tilauksesta.

Ehdimme valmistaa tuotteita vain rajallisen määrän kolmestaan. Voi olla, että palkkaamme tulevaisuudessa osa-aikaisen työntekijän.

Ranskan EM-kisoja varten teemme täällä Suomessa ennakkotehtävinä raporttia sekä yritysesittelyä englanniksi. Harjoittelemme esiintymistä ja opettelemme muutaman sanan ranskaa, jotta voimme puhutella kisaisäntiä ja tehdä hyvän vaikutuksen.”

Pakko muuttui mahdollisuudeksi – kolme irtisanottua työntekijää yhdisti voimansa ja alkunsa sai menestyvä yritys

Sopivan markkinaraon löytäminen oli Metsäpalvelu FourForestin yrittäjille helppoa. Päätös yrittäjäksi lähtemisestä vaati enemmän pohdintaa.

Kannattaako perheen kanssa yrittää? Äiti ja tytär ottivat riskin

Tammisaarelaisen Sonjan Herkun yrittäjät tietävät, että yrityksen pyörittäminen on mahdollista ilman riitoja. Välillä pelkkä katse kertoo riittävästi.

Mikä liiketoimintasuunnitelma? Ota nämä asiat huomioon

Liiketoimintasuunnitelma on ennen kaikkea työkalu yrittäjälle itselleen, ja siksi on olennaista olla realisti.

Missä on paras paikka yrittää?

Paras yrittäjyysilmapiiri ei synny aktiivisesti odottamalla. Tarvitaan tekoja, myös yrittäjältä, kirjoittaa Suomen Uusyrityskeskukset ry:n toimitusjohtaja Susanna Kallama.

Inkivääri juurtui Pohjois-Karjalaan – tuottaja voi sanella hinnan

Suomen ensimmäiset ja ainoat inkiväärinviljelijät Hanne ja Jukka Kinnunen saavat moninkertaisen voiton inkiväärikilosta, ja silti kauppa käy.

Anna apu köyhälle – aurinkolasit syntyvät Keniassa suomalaisesta koivusta

Kahdeksan suomalaisyrittäjää perusti Afrikkaan aurinkolaseja valmistavan verstaan. Shadeshares mielii globaaliksi brändiksi.

Eeva Laajoki rakastaa riskejä ja hulluja ideoita

Keltainen bussi kytkettiin ravintolaan, kun asiakaspaikat loppuivat. Hullu ajatus jalostui liikeideaksi ja lopulta hampurilaisketjuksi.

Tutkija teki ison uraloikan tofuyrittäjäksi – rutiinit vaihtuivat yllätyksiin

Ha Hoangin äidin huippuunsa hioma tofuresepti kannusti perustamaan oman yrityksen Mama Mem'sin.

Yritysneuvoja auttaa menestyksen tielle

Yritysneuvonnalla näyttää olevan selkeä vaikutus yrityksen ikään ja menestykseen, kirjoittaa Suomen Uusyrityskeskukset ry:n Susanna Kallama.

Lataa lisää