Yrittäjän osaaminen

Simo Kosunen

Ovatko toiset yrittäjät sinulle vihollisia vai kumppaneita?

Hyvät kumppanuudet auttavat varmistamaan, että asiakas on tyytyväinen, kirjoittaa Mittasähkön Simo Kosunen.

|

Olen tykännyt sähköhommista koko ikäni. Jo nuorena poikana tehtiin itse vilkut polkupyöriin, kun sellaisia ei ollut.

Yrittäjänä minulle on ollut luontevaa panostaa laajaan ja monipuoliseen osaamiseen. En ole halunnut sitoa käsiäni liikaa tiettyihin asioihin. Meidän toiminta-alue on kuitenkin rajattu, joten erikoisosaamista vaativaa työtä ei välttämättä ole aina tarjolla. Vahvassa erikoistumisessa on kovemmat riskit.

Se antaa lisäpotkua, kun asiakas on tyytyväinen. Olen nähnyt sen, kun asiakas soittaa tai tulee käymään ja sanotaan, ettei tämä homma kuulu meille. En haluaisi tehdä niin vaan sanoa, että hoidetaan homma alusta loppuun asti – keksimme siihen kyllä konstit. Jos asiakas vain on siihen valmis, niin työmaalle ei tarvitse työntää kolmea, neljää eri kaveria. Yleensä asiakas on erittäin tyytyväinen, kun saa kokonaispalvelun. Silloin hän helposti soittaa myös uudelleen.

Meille moniosaaminen ja laaja kohteiden kirjo tarkoittaa ennen kaikkea tasaisempaa työskentelyä. Ei ole niitä hetkiä, jolloin olisi hiljaista, vaan kierrokset ovat koko ajan hyvinkin tapissa. Monesti tarvitaan nopeaa toimintaa, kun laite on lopettanut toimintansa tai uusi laite ei vielä toimi.

Jos meillä ei riitä paukut kaikkeen, neuvon soittamaan jollekin yhteistyökumppanillemme, joka hoitaa sen siitä eteenpäin. Tai voin soittaa itsekin. Olen halunnut pitää lähellä niitä toimijoita, jotka pystyvät antamaan hyötyä meille ja toisinpäin. Uskon, että pystymme tarjoamaan näin lisäarvoa asiakkaalle, ja jossain vaiheessa se näkyy myös viivan alla.

Kumppanimme ovat pääosin muita pk-yrityksiä, jotka ovat erikoistuneet omalla alallaan. He antavat työn toteuttamiseen riittävän nopeuden, ja erikoistarvikkeita on saatavilla lähellä. Ilman valmiita yhteistyökuvioita olisi paljon vaikeampaa.

Joskus 80-luvun lopulla mentiin kerran Jämsään töihin. Mittauspöytäkirja oli jäänyt matkasta, joten menimme kyselemään sellaista toisesta suunnilleen samankokoisesta alan firmasta. Ensimmäinen kysymys oli: taidat olla vihollinen? Se jäi päähän loppuiäkseni. Minulla ei ole sellaisia ollut.

Kun ollaan samalla alalla ja tehdään jopa samoja hommia, yritän pitää suhteet muihin hyvinä. Ei olla kilpailijoita tai vihollisia vaan yhteistyökumppaneita. Jos toisella on tarve ja pystyy itse auttamaan siinä, se on lopulta kaikkien etu.

Olivatpa asiakkaat kenen hyvänsä, tärkeintä on saada heidät kaikki tyytyväisiksi.

Kirjoittaja Simo Kosunen on leppävirtalaisen Mittasähkö Oy:n toimitusjohtaja ja yrittäjä. Yritys valittiin vuoden 2017 sähköurakoitsijaksi.

5 sekunnin sääntö: Vakuuttaako verkkokauppasi markkinointi asiakkaat?

Verkkokaupan markkinointi on keino hankkia uusia asiakkaita ja pitää kauppa käynnissä. Menestys lähtee aina asiakkaan tarkasta tuntemisesta.

Ruokahävikkiyhteistyö johti uuteen tuotteeseen: kotimainen tomaattikastike haastaa italialaiset kilpailijat

Pitkän tuotekehittelyn jälkeen Jävla Sås Bolag tekee tomaattikastiketta Närpiön Vihanneksen hävikkitomaateista.

Pakko muuttui mahdollisuudeksi – kolme irtisanottua työntekijää yhdisti voimansa ja alkunsa sai menestyvä yritys

Sopivan markkinaraon löytäminen oli Metsäpalvelu FourForestin yrittäjille helppoa. Päätös yrittäjäksi lähtemisestä vaati enemmän pohdintaa.

Pienyrittäjät saman katon alle – etuina verkostoituminen ja edullinen vuokra

Kuopiolaisille pienyrittäjille avautui mahdollisuus päästä remontoituihin liiketiloihin, joissa verkostoituminen on helppoa.

Yhteistyö on voimaa – 7 pienyrittäjää perusti kivijalkakaupan

Yhteinen myymälä säästää aikaa ja rahaa. Kuopiolaisille yrittäjille jää entistä enemmän aikaa oman brändin ja liiketoiminnan kehittämiseen.

Verkosto laittaa hyvän kiertämään – ja se palaa takaisin

Kollegoiden verkostossa ei ole tarpeen olla kateellisia tai mustasukkaisia, kirjoittaa Fysio MU:n Mikko Utecht.

Mökkitie avasi pelin – musamiehet metsästävät seuraavaa isoa hittiä

Tuotanto- ja levy-yhtiö Mökkitie Records syntyi Arttu Wiskarin uran tueksi. Musiikkibisneksen murros pakottaa miettimään yrityksen ansaintalogiikkaa.

Yksinkertainen sopimus on tyhjää parempi

Sopimusten merkitys on kasvanut, ja niiden kanssa pitää olla todella tarkkana, kirjoittaa LVI-Trion Martti Saarnio.

Tulipalo tuhosi hotellin – kuinka yrittäjä selviää kriisistä?

Pudasjärvellä Hotelli Iso-Syötettä yli 20 vuotta pyörittänyt Juha Kuukasjärvi ei ole tuntenut vihaa tapahtuneesta. Katse on jo tulevassa.

Lataa lisää