Yrittäjän osaaminen

Pullonkaulana pullot – Juomafirman piti tilata ja maksaa 250 000 lasipulloa, jotka tuotiin pihaan kolmessa merikontissa

Pullonkaulana pullot – Juomafirman piti tilata ja maksaa 250 000 lasipulloa, jotka tuotiin pihaan kolmessa merikontissa

Kuuden kaveruksen perustama Good Guys pyörii intohimosta teehen. Oleellista yritystoiminnassa on puhua kaikesta avoimesti.

|

Usein sanotaan, että yritystä ei kannata perustaa hyvien ystävien kanssa. Näin kuitenkin tapahtui vuonna 2018, kun kuusi teestä innostunutta tamperelaista kaverusta päätti perustaa fermentoitua teetä eli kombuchaa valmistavan yrityksen.

Yrityksen nimeksi tuli Good Guys, koska yrityksessä halutaan tehdä päätöksiä, joiden takana jokainen voi seistä.

Yrityksen pyörittämiseen liittyviä riskejä on Good Guysissa hoidettu puhumalla. Esimerkiksi tuoteperäisiä riskejä varten yritys on tehnyt omavalvontasuunnitelman sekä hankkinut vakuutuksen.

Ennen osakeyhtiön perustamista osakkaat puhuivat keskenään, mitä yritys tavoittelee ja mitä tavoitteisiin pääseminen vaatii. Nykyään vastaavia keskusteluja käydään kuukausittain.

– Nyt osallistuminen ja osallistaminen ovat erilaista kuin ensimmäisenä vuonna, sanoo toimitusjohtaja Krister Häll.

Käytännössä se tarkoittaa sitä, että osakkaiden omatkin roolit yrityksessä muuttuvat liiketoiminnan mukana.

Koska yritys ei ole vielä pystynyt maksamaan osakkaille palkkaa, kyse on vapaaehtoisesta taakanjaosta. Tällä hetkellä kolme osakasta on yrityksessä mukana päätoimisesti ja kolme muuta sivutoimisesti.

Yritys: Good Guys Oy
Toimiala: Elintarvikkeet
Perustettu: 2018
Liikevaihto: 287 000 € (vahvistamaton luku 12/2019 päättyneeltä tilikaudelta)
Liiketulos: 9 000 € (vahvistamaton luku 12/2019 päättyneeltä tilikaudelta)
Henkilöstö: 6 osakasta ja 1 työntekijä

Häll myöntää, että juuri kaveruussuhteiden vuoksi esimerkiksi esimiesroolien ottaminen saattaa olla vaikeaa. Myös Good Guysin omistuspohja on ehtinyt muuttua yrityksen lyhyen historian aikana.

– Yrityksen toiminnan kannalta on tärkeää, että saadaan oikeat ihmiset oikeille paikoille.

Intohimo kantaa pitkälle

Good Guysin perustajat olivat ennen kombuchayrityksen perustamista matkailleet muun muassa Sri Lankassa teenvalmistuksen synnyinseuduilla ja tuottaneet teehen liittyvää Youtube-sarjaa.

Kun eräs Uudessa-Seelannissa reissannut kaveri intoili kombuchajuomasta, poppoo päätti ryhtyä kokeilemaan ja levittämään uuden juoman ilosanomaa Suomessa.

Mitään selkeää kynnystä yrityksen perustamiseen ei lopulta ollut.

– Meillä oli kova luotto ja intohimo tekemiseen, ja uskoimme, että se varmasti kantaa.

Tämä ei silti tarkoita, etteikö Good Guysilla olisi tavoitteita.

– Meillä ei ole ollut ääneen lausuttuna ajatuksena tehdä miljoonabisnestä, vaan tiedostaa, että kun teemme oikeita asioita ja muutamme kulttuuria, siitä tulee väkisinkin miljoonabisnes.

Ennen yrityksen perustamista porukka kartoitti etukäteen kombuchatuotteiden markkinaa Suomessa sekä haarukoi potentiaalisia asiakkaita. Myös liiketoimintasuunnitelma ja kannattavuuslaskelma tehtiin. Yrityksen kilpailijoita ovat esimerkiksi virvoitusjuomavalmistajat.

The Good Guys pyrkii erottautumaan kilpailusta muun muassa laadulla.

– Kombuchan makuun vaikuttavat käytettävä teelaatu, valmistajan ammattitaito fermentoinnista ja muut käytettävät raaka-aineet, Häll kertoo.

Good Guys ryhtyi valmistamaan kombuchaa Espoon Omalta Panimolta ostetuilla autotallivehkeillä Tampereen Nekalassa. Alkuinvestointi oli Hällin mukaan joitakin kymmeniätuhansia euroja.

Yrityksen perustamisessa oleellista oli hoitaa kuntoon kirjanpito ja muu talouspuoli. Se tarkoitti esimerkiksi sähköisten taloushallintajärjestelmien hankkimista. Lisäksi olennaisia olivat tuoteturvallisuusasiat eli esimerkiksi valmistettujen juomaerien sekä raaka-aineiden seurannat.

– Mahdollisessa takaisinvetotilanteessa meidän pitää tietää, mille asiakkaalle on myyty mitäkin erää.

Ensimmäisenä vuonna Good Guysin osakkaat pullottivat käsin yli 60 000 pulloa, joten viime vuonna oli aika investoida käymislaitteisiin ja pullotuslinjastoon. Investoinnin arvo oli noin 300 000 euroa ja se rahoitettiin pääosin lainalla. EU-rahoitus kattoi 35 prosenttia laitehankinnoista.

Kolme merikontillista pulloja pihaan

Good Guysin lyhyen historian suurin kynnys liittyykin juuri pulloihin. Alkuvaiheessa yritys tilasi lasipulloja eräältä eurooppalaiselta toimittajalta, mutta 4–5 kuukauden kuluttua pullomallin valmistus yllättäen loppui.

– Se oli vähän huono juttu, koska brändäyksemme oli sen varassa, Häll muistelee.

Samalta valmistajalta löytyi hätiin samantyyppinen mutta erivärinen pullo, mutta pian senkin saatavuudessa ilmeni ongelmia.

Good Guys ei tahtonut löytää sopivaa pulloa yhdeltäkään toimittajalta, joten lopulta yritys päätti teettää oman pullomuotin. Yritys sai oman lasipullon, jonka pohjassa on Good Guysin logo.

– Se oli valtava investointi, koska kaikki 250 000 pulloa piti maksaa kerralla pois. Ne tuotiin kolmessa merikontissa panimon pihaan.

Investointi rahoitettiin samalla lainalla kuin käymislaitteet ja pullotuslinjasto.

Tähän saakka Good Guys on onnistunut ylittämään tielle tulleet esteet.

Hällin mukaan yritys on kehittynyt suunnilleen sitä tahtia kuin ennen sen perustamista suunniteltiin. Nyt ei esimerkiksi tarvitse enää jännittää, osaako yritys valmistaa tuotetta.

Hällin mukaan yrityksen kasvu on jatkunut hyvänä, ja nyt tarkoitus on panostaa voimakkaasti myyntiin, jotta tuotteen peitto Suomessa kasvaisi.

– Sen jälkeen tähtäämme ulkomaille. Pohjoismaat ovat kovasti kiikarissa, ja jo tällä hetkellä joitain tuotteistamme myydään Ruotsissa.

Fakta

3 x Ensimmäinen yrittäjyysvuosi

Tuote nopeasti ulos. Kombuchaa valmistavan Good Guys -yrityksen toimitusjohtaja Krister Häll oli taipuvainen hinkkaamaan koe-eriä viimeiseen saakka. Erään osakkaan patistuksesta tuote kuitenkin pantiin markkinoille hyvissä ajoin. Lopulta maksavilta asiakkailta saatu palaute kertoi ja kertoo parhaiten, ovatko tuotteet valmiita vai eivät.

Kommunikoi avoimesti. Yrittäjien on olennaista puhua keskenään paljon ja avoimesti kaikesta yritystoimintaan liittyvästä, jotta kaikille on varmasti selvää, mihin yritys tähtää ja millä keinoilla. Kun ongelmistakin puhutaan ääneen, yhteisö alkaa ikään kuin automaattisesti ratkoa asioita.

Tähtää kulttuurin muuttamiseen, älä miljooniin. Good Guys syntyi teeintohimon ympärille. Alkuvaiheessa yrityksen tavoitteeksi ei asetettu miljoonabisneksen rakentamista, vaan teenjuontikulttuurin muuttaminen. Kun tavoite toteutuu, miljoonabisnes syntyy kuin itsestään.

Tofuyritys oli aikaansa edellä – Toiminta kääntyi kunnolla kannattavaksi vasta 20 vuoden jälkeen

Yrityksen perustaminen liian aikaisessa vaiheessa saattaa tulla kalliiksi. Varhainen panostus voi kuitenkin luoda myös hyvän perustan toiminnalle: Jalotofun valttikortti on nyt suuri etumatka kilpailijoihin.

Kun yhteinen matka päättyy – Yrittäjä ratkaisi lemmikinomistajien pulman

Tuhkaamoyrittäjä halusi tehdä palveluksen pääkaupunkiseudun lemmikinomistajille ja luoda samalla itselleen työpaikan.

Kutsumus ajaa eteenpäin: Meri Saarinen rakentaa haaveidensa hoivakotia

Tuoreen hoivakotiyrittäjän filosofiaan kuuluu, että asiakkaan tarpeita kunnioitetaan ja että hoitajat keskittyvät hoitotyöhön. Kipinä hoitotyöhön roihahti jo vuosia sitten.

Insinööri halusi palavasti yrittäjäksi – Ruumiskylmiö vaihtui salaatiksi

Kuukauden yrittäjä Samuli Laurikainen viljelee salaattia espoolaisessa teollisuushallissa. Menestys on vaatinut positiivista elämänasennetta ja epämukavuusalueella viihtymistä.

Starttirahaa tuhansille joka vuosi – Vihanneskaivertaja sai apua markkinointiin

Starttiraha vauhditti Nittiya Kosan Fruit Garden -yrityksen liiketoimintaa ensimmäisen yrittäjyysvuoden aikana.

Miksi rakas muisto ei voisi kulkea aina mukana? Anna Koskimäen oivalluksesta syntyi moderni käsityötuote

Huttaroon yrittäjien käsissä käsityö kohtaa teknologian. Koruiksi ja avaimenperiksi taipuvat niin piirrokset kuin äänetkin.

5 faktaa IPR-oikeuksista – Älä tee ilmaista työtä kilpailijalle, vaan suojaa yksinoikeutesi

Yrittäjä, kiinnostaako tuotteesi tai brändisi muitakin kuin itseäsi? Jos kyllä, toivottavasti IPR-asiasi ovat ajan tasalla. Huolehdi ainakin nämä asiat kuntoon.

Yrittäjä muutti oman nimensä, jotta firman nimi jäisi vessaa tarvitsevan mieleen

PasiKuikka Oy:n toimitusjohtaja Tomi Kuikka painottaa, että firman nimi ei johda mihinkään, jos asenne, palvelu ja kalusto eivät ole kunnossa.

Koiranruokayhtiö iski tehokkaasti markkinarakoon: Vuodessa ideasta kaupan hyllyille

Dagsmark sai sopimukset Suomen suurimpien päivittäistavarakauppojen kanssa jo ennen kuin tuotteet olivat valmiina.

Lataa lisää