Yrittäjän osaaminen

Miten hioa somemarkkinointi huippuunsa? 3 vinkkiä somemarkkinointiin

Miten hioa somemarkkinointi huippuunsa? 3 vinkkiä somemarkkinointiin

Somemarkkinointi on edullinen keino lisätä yrityksen näkyvyyttä. Menestys syntyy säännöllisyyden avulla. Lue asiantuntijan parhaat vinkit ja ota some haltuun.

| |

Somemarkkinointi on tehokas ja edullinen keino saada lisää näkyvyyttä yritykselle ja sitä kautta myös uusia asiakkaita. Varsinkin pk-yrityksissä somemarkkinointia kannattaa hyödyntää, jos markkinointibudjetti on rajallinen.

– Yritys voi koosta riippumatta hyödyntää somemarkkinointia esimerkiksi yrityksen tunnettuuden rakentamiseen, asiakaspalveluun ja tiedottamiseen, sanoo somemarkkinointipalvelu Hooklen toimitusjohtaja Tero Seppälä.

Esimerkiksi oululainen Salaojamestarit on hyvä esimerkki somekanavillaan suosioon ponnahtaneesta yrityksestä.

Monille someviidakossa navigointi voi kuitenkin tuntua vaikealta. Mistä pitäisi aloittaa? Mihin kanaviin keskittyä? Ja minkälaista sisällön pitäisi olla?

– Hyvä somemarkkinointi on säännöllistä ja sitä tehdään oikeissa kanavissa oikeille kohderyhmille, Seppälä sanoo.

Lue Seppälän parhaat vinkit somemarkkinoinnissa onnistumiseen.

1. Valitse sopivat kanavat

Tero Seppälä, somemarkkinointi
Some on edullinen ja tehokas tapa tavoittaa nykyisiä sekä potentiaalisia asiakkaita. Hooklen toimitusjohtaja Tero Seppälän mukaan pieniä yrityksiä pitää kannustaa rohkeasti mukaan.

Facebook, LinkedIn, Twitter, YouTube, Instagram… Somekanavia riittää, mutta lähtökohtana kannattaa miettiä omaa kohderyhmää. Mitä somepalvelua omat asiakkaat käyttävät?

Kanavien sopiva määrä riippuu yrityksen tarpeista: mitään varsinaista minimiä tai maksimia ei ole. Seppälän mukaan kannattaa aloittaa yhdellä kanavalla, ottaa se haltuun kokonaisuudessaan ja sitten siirtyä muihin kanaviin.

– Esimerkiksi kampaajalle Instagram ja Facebook ovat hyvä parivaljakko. Instagramiin voi ladata kuvia kampauksista ja hiuksista. Ja esimerkiksi kahvilan pitäjä voi Facebookissa julkaista kuvia yrityksensä kakuista ja muista tuotteista sekä niiden esittelyjä, Seppälä sanoo.

Ylipäänsä Facebook on lähes jokaisen pk-yrityksen yksi tärkeimmistä kanavista. Toinen hyvä kanava varsinkin paikkasidonnaiselle liiketoiminnalle on Google My Business, joka toimii yrityksen profiilina hakutuloksissa ja kartalla.

Seppälän mukaan palvelu tunnetaan vielä hieman huonosti, mutta se on muun muassa hyvä tapa nousta korkeammalle Googlen hakutuloksissa.

– Kun kuluttajat hakevat lähellä olevaa paikallista yritystä tai palvelua, haluat että yrityksesi löytyy ensimmäisten hakutulosten joukosta ja kartalta.

Kanavaan voit tehdä erilaisia päivityksiä kuten kuvia, linkkejä, tapahtumia, tarjouksia ja muutenkin päivittää ajankohtaista uutisia yrityksestä kuluttajille.

2. Päivitä säännöllisesti

On tärkeää, että yrityksestä löytyy riittävästi tietoa somekanavissa. Jatkuva sisällöntuottaminen on keskeinen osa somenäkyvyyttä.

– Säännöllinen päivittäminen on iso kompastuskivi monelle: mitä päivitän ja milloin? Säännöllisyyteen löytyy erilaisia lukuja, mutta suosittelisin päivittämään useimpia kanavia kerran päivässä.

Youtubeen ja Google My Businesskseen riittää yksi päivitys viikossa, kun taas Twitteriä voi päivittää vaikka 15 kertaa päivässä.

– Ei kannata olla liialti huolissaan siitä, jos kanavia ei tule päivitettyä suositusten mukaisesti. Sen voi aina korjata tulevaisuudessa.

Nykyään löytyy myös useita työkaluja, joita voi käyttää apuna. Seppälä mainitsee muun muassa Hootsuiten, Crowdfiren sekä Hooklen.

– Kun viesti on ajastettu, ei aina tarvitse olla postaamassa. Työkalun avulla saa monet kanavat keskitetysti hallintaan yhdellä silmäyksellä.

Työkalujen avulla voi esimerkiksi ajastaa sisältöjä useampaan kanavaan. Vuosittain toistuvia juhlapäiviä, kuten vappua, joulua ja juhannusta, kannattaa myös hyödyntää postauksissa. Suunnitteluapuna voi käyttää esimerkiksi vuosikelloa.

Seppälä muistuttaa, että seuraajat jopa odottavat postauksia, sen takiahan he ovat alun alkaen aloittaneet yrityksen seuraamisen somessa. Säännölliset postaukset ovat myös hyvä tapa rakentaa brändiä, pysyä kuluttajien mielessä sekä kasvattaa yrityksen luotettavuutta.

3. Mieti sisältöä

Sisällöntuotantoa voi ostaa ulkopuoliselta freelancerilta, mutta hyvää sisältöä voi myös tehdä itse.

– Sisällölläsi olisi hyvä olla jokin tavoite, joita voit seurata some-palveluissa ”engagement”-mittareilla. On myös hyvä kysyä itseltä, mitä tahdon saavuttaa, kun julkaisen tämän, ja miksi asiakkaani haluavat nähdä kyseisen sisällön? Sillä pääsee jo pitkälle.

Seppälän mukaan kannattaa myös vilkuilla kilpailijoita: Minkälaista sisältöä he tuottavat? Mitä ja miten he ovat postanneet sisältöä? Mikä vaikuttaa toimivan, mikä ei? Tältä pohjalta voi erottua muista some-markkinoijista ja täten menestyä paremmin.

Asiasta ei kuitenkaan kannata tehdä liian vaikeaa itselleen. Seppälän mukaan asiakkaita kiinnostavat firmaan liittyvät tarinat.

Kun postauksia on jo tehnyt jonkin verran, kannattaa niitä käydä läpi ja katsoa, minkälaiset postaukset ovat sujuneet paremmin kuin toiset. Työkalut auttavat tässäkin ja säästävät merkittävästi yrittäjän aikaa.

– Hyvin menestyneitä päivityksiä voidaan myös postata uudelleen, Seppälä vinkkaa.

Hänen mukaansa kannattaa myös rohkeasti kokeilla eri sisältöjä.

– Ei ole maailmanloppu, jos kokeilee jotain, mikä ei toimi. Ota some rohkeasti haltuun. Se ei enää ole valtava mörkö, vaikka se iso viidakko onkin, Seppälä sanoo.

Lue myös:

Varustefirma räjäytti markkinoinnin: Pappabrändi vaihtui paukkeeseen ja huumoriin

5 sekunnin sääntö: Vakuuttaako verkkokauppasi markkinointi asiakkaat?

Fakta

Somekanavien aakkoset

Facebook on lähes tunnetuin kanava ja sillä on Suomessa 2,8 miljoonaa käyttäjää. Facebook-sivut viestivät yrityksen olemassaolosta asiakkaille. Se on paikka luoda yhteisöjä ja tavoittaa myös uusia asiakkaita. Somekanava on erityisesti hyvä kuluttajatuotteita ja -palveluita tarjoaville yrityksille. Erilaiset kilpailut ovat myös olleet suosittuja Facebookissa.

Instagram on noussut suosituksi kanavaksi Suomessa 2,4 miljoonalla käyttäjällä. Instagramiin sopivat hyvin tuotteet ja palvelut, joissa korostuu visuaalisuus. Esimerkiksi matkailu-, ravintola-, ruoka-, vaatetus-, hyvinvointi-, ylellisyys- ja kauneudenhoitoalat ovat visuaalisuutta korostavan Instagramin tyyppialoja. Instagramissa yritys voi myös osallistaa kuluttajia.

LinkedIn on alun perin asiantuntijuuden ja ammatillisen verkoston kanava. Se auttaa kasvattamaan asiantuntijuutta ja löytämään kontakteja. LinkedIn on erityisesti liike-elämän työväline. Voit perustaa sinne yritykselle LinkedIn-sivun ja itsellesi henkilöprofiilin, ja näin jakaa sisältöä molemmissa kanavissa. LinkedIn on myös tärkeä kanava rekrytoinnissa.

YouTube on videoita varten tehty alusta, jossa käyttäjät voivat katsella muiden käyttäjien palveluun lataamia videoita sekä lisätä omia videoitaan. Monet yritykset käyttävät kanavaa ohjaamaan liikennettä verkkosivuilleen. YouTube-videoita varten riittää hyvin omankin älypuhelimen kameralla otetut videot, ja näin ei tarvitse hankkia ammattilaistason kuvauskalustoa itselleen. YouTubea voi hyödyntää eri tavoilla; ota videota päivän tapahtumista yrityksestä, tee tuote- tai palveluesittelyitä, ota henkilökunta mukaan videotervehdykseen, tai haastattele omia asiakkaitasi ja niin edelleen.

Twitterissä luetaan uutisia ja käydään keskusteluja ajankohtaisista aiheista. Twitter on erityisesti paikka jakaa informaatiota ja mielipiteitä. Twitter-viestit ovat lyhyitä maksimissaan 280 merkin pituisia viestejä. Twitter-viestissä voi jakaa lisäksi kuvia, linkkejä ja videoita. Kanavassa yrityksellä on myös mahdollisuus luoda brändin ääntä eli “tone of voicea” Twitterin avulla, sekä osallistua ja aloittaa keskusteluja liittyen esimerkiksi toimialaan.

5 vinkkiä yrityksen maineenhallintaan

Maineenhallinta on pitkäjänteistä työtä, joka kantaa yrityksen vaikeuksien yli. Viestintävalmentaja Katleena Kortesuo kertoo, miten maine otetaan haltuun.

Yrittäjän visio sähkökiukaasta heräsi vuosien kehitystyön jälkeen eloon

Kun Aino-kiuas päätettiin uudistaa, yrittäjien ja verkostojen intohimo kiritti uuden tuotteen markkinoille vuodessa.

Kaaoksen keskelle hyvää: Korona innosti yrittäjät lahjoittamaan yli 5 000 suojavisiiriä

Keskisuomalaiset yrittäjät lahjoittivat 60 000 eurolla suojavisiireitä hoivakodeille ympäri Suomea. Tempaus sai alkunsa, kun yrittäjät huolestuivat vanhusten turvallisuudesta korona-aikana.

Turhautumisen jälkeen uuteen nousuun – Järki Särki tuplasi viime vuonna myynnin ja korona toi uuden kysyntäpiikin

Kun korona sai ihmiset hamstraamaan ruokaa, Järki Särki -säilykettä valmistettiin 1,5 kuukauden ajan lähes yötä päivää. Tie tunnetuksi ei ole käynyt hetkessä, vaan takana on vuosien työ.

Verkkokaupalla asiakkaiden luo – Designyritys vie karttojaan ympäri maailmaa

Koronan aikana verkkokauppa on vilkastunut. Papurino on panostanut verkkokaupassaan nopeuteen, joustavuuteen ja ostokokemukseen.

Yrittäjä muutti oman nimensä, jotta firman nimi jäisi vessaa tarvitsevan mieleen

PasiKuikka Oy:n toimitusjohtaja Tomi Kuikka painottaa, että firman nimi ei johda mihinkään, jos asenne, palvelu ja kalusto eivät ole kunnossa.

Kymmenen vuoden jälkeen hurjaan kasvuun: Taitonetti ymmärsi markkinoinnin arvon

Käytettyjä tietokoneita huoltava ja myyvä oululaisyritys tajusi markkinoida myös naisille ja nuorille.

5 sekunnin sääntö: Vakuuttaako verkkokauppasi markkinointi asiakkaat?

Verkkokaupan markkinointi on keino hankkia uusia asiakkaita ja pitää kauppa käynnissä. Menestys lähtee aina asiakkaan tarkasta tuntemisesta.

Miten maanrakennus alkoi kiinnostaa? Salaojayrityksen some-suosio räjähti

Oululainen Salaojamestarit löi itsensä kunnolla läpi somessa, ja nyt sen päivityksiä seuraa 36 000 henkilöä. Suosio siivittää myös yrityksen kasvua.

Lataa lisää