Yrittäjän osaaminen

Teetkö töitä asiakkaalle vai asiakkaan kanssa?

Linda Kokkonen

Kirjoittaja on peli- ja ohjelmistosuunnittelutoimisto NordicEdu Oy:n luova johtaja ja yrittäjä. Yritys on tuottanut opetus- ja hyötypelejä muun muassa Suomen Partiolaisille, Väestöliitolle ja Suomen Metsäyhdistykselle.

Teetkö töitä asiakkaalle vai asiakkaan kanssa?

Asiakasta pitää oppia lukemaan tarkasti, jotta saa kiinni odotuksista ja toiveista, kirjoittaa NordicEdun Linda Kokkonen.

Kun tekee projekteja alihankintana tai ulkoistettuna tuotekehitystiiminä, jollaiseksi me miellämme itsemme, pitää ajatella koko ajan me-henkeä. Tärkeintä on sisäistää, että projekteja ei tehdä vain asiakkaalle vaan yhdessä asiakkaan kanssa.

Toteutamme räätälöityjä opetus- ja hyötypelejä, jotka ovat usein julkisen kilpailutuksen alla. Se on yllättänyt, miten tarjousta joutuu kirjoittamaan kuin silmät sidottuna: asiakkaaseen ei monesti voi ottaa yhteyttä suoraan kilpailutuksen aikana, mutta silti pitää ideoida, mitä tämä voisi haluta. Varsinainen vuorovaikutus ja työ asiakkaan kanssa alkaa vasta, kun tulee valituksi, joten suunnitelmia pitää yleensä vielä muuttaa ja määritellä uusiksi.

Tärkeä vuorovaikutus

Tärkeintä on ymmärtää asiakkaan idea ja projektin alkuperäiset syyt. Vaatii hienovaraisuutta yrittää kaivaa esille sitä, sopiiko idea valitulle kohderyhmälle vai onko kyseessä enemmänkin asiakkaan omasta mielestä hyvä idea. Yritämme painottaa paljon kohderyhmälähtöisyyttä ja käyttäjäkokemusta. Pyrimme ottamaan kohderyhmä mukaan suunnitteluun ja testaamiseen – itse käyttäjien mielipide kun on lopulta se kaikkein tärkein.

Olemme kokemuksen kautta oppineet, kuinka asiakkaita luetaan tarkasti. Vaihtelee paljon, miten aktiivisesti asiakkaat haluavat osallistua projektiin. Toisille riittää tilanteen läpikäynti parin kuukauden välein, kunhan vain asiat edistyvät. Tällöin asiakkaan tulkitseminen on isommassa roolissa. Toiset taas haluavat olla läsnä kehityksessä, jolloin viestit välittyvät suoraan ja paremmin.

Oma kysymyksensä on, miten eri asiakkaiden kanssa toimiminen hinnoitellaan. On kallista olla yhteydessä jatkuvasti. Toisaalta vielä kalliimmaksi saattaa tulla asiakas, joka pitkän tauon jälkeen projektin pariin palatessaan onkin sen suunnasta aivan eri mieltä kuin aluksi. Tilanne on erityisen hankala, jos muuttuneisiin toiveisiin ei pystytä vastaamaan budjetin tai projektin myöhäisen kehitysasteen takia.

Ajattelen itse, että asiakas on tärkeää pitää mukana mahdollisimman paljon, sillä tämä tuntee parhaiten sekä kohderyhmänsä että projektinsa toiveet ja tavoitteet.

Asiakastyön kultaiset hyveet

Yhteisymmärrys asiakkaan kanssa täytyy hakea heti alussa. Pyrimme olemaan mahdollisimman rehellisiä ja läpinäkyviä siitä, miten etenemme. Asiakkaalle on järkevää kertoa, jos jotain menee pieleen, vaikka korjauksen saisi tehtyä jo seuraavalla viikolla.

Vähemmän kokeneena ajattelimme, että jos emme pysy budjetissa, meidän täytyy itse joustaa. Nykyisellä kokemuksella tiedämme, että asiakas halua enemmin tietää tilanteesta ja olla alusta asti itse mukana päättämässä, jos myöhemmin täytyy vaikka leikata jokin ominaisuus pois. Kuulostaa selvältä, vaikkei aina hetkessä olekaan sitä.

Luottamus rakentuu pikkuhiljaa. Kun se on ansaittu, yllättäviäkin asioita alkuperäisestä suunnitelmasta voidaan muuttaa projektin parhaaksi. Tärkeintä on mahdollisimman onnistunut lopputulos.

Yrittäjä, tunnetko itsesi? Kaikki lähtee siitä

Jos haluaa onnistua myynnissä, pohjatyön merkitystä ei voi väheksyä, kirjoittaa NewCo Helsingin Heli Vuoksimaa.

Hoitolayrittäjä ei kilpaile vaan palvelee: ”En osaa olla mustasukkainen asiakkaista”

Anne Vuotari on yksinyrittäjä, joka on kerännyt ympärilleen muiden yrittäjien muodostaman yhteisön.

Yksinkertainen sopimus on tyhjää parempi

Sopimusten merkitys on kasvanut, ja niiden kanssa pitää olla todella tarkkana, kirjoittaa LVI-Trion Martti Saarnio.

Tulipalo tuhosi hotellin – kuinka yrittäjä selviää kriisistä?

Pudasjärvellä Hotelli Iso-Syötettä yli 20 vuotta pyörittänyt Juha Kuukasjärvi ei ole tuntenut vihaa tapahtuneesta. Katse on jo tulevassa.

Kalakauppias laittaa itsensä likoon joka päivä

Max Grönholmin yrityksen taustalla vaikuttavat vahva visio ja arvot.

Yrittäjäksi ryhtyminen opetti rohkeutta

Yrittäjä tarvitsee sitoutumiskykyä ja mielikuvitusta. Pettymyksiä on myös siedettävä, kirjoittaa Fitbeastin Anni Meriläinen.

Yrittäjä, olisiko aika nostaa hintoja? Kipuraja selviää kokeilemalla

Hintojen nostaminen ei ole helppoa, mutta sitä pitää tehdä silti. Kulut kasvavat kuitenkin aina.

Hullut haasteet houkuttelivat – Kanada sai jäädä, kun vanhemmat pyysivät perheyrityksen jatkajaksi

Milla Korpela otti veljensä kanssa vastuun vanhempiensa yrityksestä. Puolentoista vuoden siirtymäaika antoi hyvät valmiudet työhön.

Yrittäjä, tiedätkö mitä asiakaskokemus tarkoittaa? Katso koulutus

Hyvä asiakaskokemus ohjaa parhaimmillaan ostokäyttäytymistä ja sitouttaa asiakasta.

Lataa lisää