Yrittäjän osaaminen

Verkkokauppa syntyi kaljapuheiden jälkeen – Nyt tähtäimessä ovat ulkomaat ja miljoonaliikevaihto

Verkkokauppa syntyi kaljapuheiden jälkeen – Nyt tähtäimessä ovat ulkomaat ja miljoonaliikevaihto

Valco myy vain muutamaa tuotetta kerrallaan. Yritys aikoo laajentaa toimintaansa elektroniikkavalmistukseen.

|

Idea verkkokauppa Valcoon syntyi vitsailusta.

Tamperelainen Jani Rajaniemi ja oululainen Henri Heikkinen istuivat syksyllä 2017 oluella ja päättivät ryhtyä maahantuomaan tavaraa. Tarkoituksena ei ollut tehdä bisnestä, vaan myydä sen verran tuotteita ulkopuolisille, että kaksikko saisi tarvitsemaansa tavaraa itselleen ilmaiseksi käyttöön.

– Lähtöajatus oli hyvinkin kunnianhimoton, Heikkinen sanoo.

Jo verkkokaupan nimen valinta kertoo, millaisella asenteella ja viestintäkärjellä Heikkinen ja Rajaniemi ovat liikkeellä. Valco oli Suomen valtion 1970-luvulla enemmistöomistama kuvaputkitehdas, jota ei koskaan saatu kannattavaksi.

Maahantuojasta elektroniikkavalmistajaksi

Asioilla on kuitenkin joskus tapana eskaloitua. Viimeistään kesällä 2018 myyntiä alkoi olla niin paljon, että Rajaniemi ja Heikkinen alkoivat tosissaan pohtia mahdollisuutta tehdä verkkokaupasta oikeaa bisnestä.

– Kun kuukausimyynnit alkoivat liikkua tonneissa, totesimme, että kyllä me ainakin asiakkaita löydämme.

Verkkokaupan ideana on alusta saakka ollut myydä vain muutamaa tuotetta kerrallaan niin kauan kuin tavaraa riittää. Rajaniemi ja Heikkinen ovat myös kokeilleet kaikkia tuotteita pitkään itse, jotta he ovat saaneet parhaan mahdollisen kuvan ja tuntuman siihen, mitä myyvät.

YRITYS: VALCO OY
TOIMIALA: TUKKUKAUPPA
PERUSTETTU: 2018
LIIKEVAIHTO: 79 000 EUROA (2018)
LIIKETULOS: 5 000 EUROA (2018)
HENKILÖSTÖ: 2

Maahantuontibisneksessä kilpailu on kuitenkin kovaa. Niinpä Valco päätti ryhtyä elektroniikkavalmistajaksi.

Ensimmäinen oma tuote olivat vastamelukuulokkeet, jotka teetettiin kiinalaisessa tehtaassa. Niiden suunnittelussa avusti tamperelainen musiikki- ja ääniteknikko Jasse Kesti, joka oli aiemmin tilannut Valcosta kuulokkeet ja antanut yrittäjille palautetta, miten niistä saisi tehtyä paremmat.

Myös Valcon omat kuuloke-erät on myyty nopeasti loppuun.

Alkuinvestointi vain satasia

Itse verkkokaupan perustamista ja pyörittämistä Heikkinen kuvailee yksinkertaiseksi touhuksi. Valco on käyttänyt valmiita alustoja ja maksunvälittäjiä, joten olennaiset asiat tekniikasta tietosuojaan tulevat valmiina. Alkuinvestointi oli vain joitakin satasia.

Se on kuitenkin tullut yrittäjille yllätyksenä, kuinka paljon pieniä kuluja verkkokaupan pyörittämiseen uppoaa. Esimerkiksi maksunvälittäjät ja verkkokaupan palveluntarjoaja ottavat omat siivunsa, ja lisäksi kustannuksia tulee esimerkiksi logistiikasta. Tällä hetkellä yritys vuokraa varastotilaa tavaroiden säilytykseen.

– Kun tällaisia pieniä kahden prosentin kustannuksia kasautuu, ne syövät merkittävästi katetta.

Valcon kasvu näyttää nyt sellaiselta, että mahdollisesti jo ensi vuonna verkkokauppaan on tehtävä isompi investointi. Heikkisen mukaan investointi on kokoluokaltaan uuden pienen henkilöauton hankintaa vastaava.

Rahalla Valco voi hankkia palveluntarjoajalta paremman lisenssin eli lisäominaisuuksia ja parempaa muokattavuutta verkkokauppaan. Tällä hetkellä esimerkiksi ostosten maksaminen ei ole Heikkisen mukaan niin sujuvaa kuin yrittäjät toivoisivat.

– Valmiiden ratkaisujen kääntöpuolena saattaa olla juuri kankeus, eli niitä ei voi muokata niin hyvin kuin olisi tarve.

Tärkeintä on erottua

Valcon pitkän tähtäimen tavoitteena on ansaita niin paljon rahaa, että yrittäjät voivat lähettää kuolemantähden avaruuteen.

Sitä ennen aikomuksena on suunnata Suomen rajallisilta markkinoilta ulkomaille. Valco on jo tehnyt brasilialaisen yrityksen kanssa sopimuksen Valcon tuotteiden maahantuonnista. Muualle maailmaan kauppa käy oman verkkokaupan tai Amazonin kautta.

Tarkoituksena on myös entisestään laajentaa toimintaa tukkukaupasta elektroniikkavalmistuksen suuntaan. Suunnitelmissa on esimerkiksi omien nappikuulokkeiden ja bluetooth-soittimen valmistaminen.

Heikkinen näkee, että elektroniikkavalmistajanakin Valco voi erottua kilpailijoista poikkeavalla viestinnällään ja mainonnallaan.

– Kilpailijoidemme mainokset ovat tismalleen identtisiä. Niissä joku malli hymyilee kuulokkeet päässä. Meidän mallimme voivat olla vaikka alkoholistin näköisiä, tavallisia kadunmiehiä.

Yrityksen laajempana filosofiana on olla asiakkailleen tuttavallinen ja helposti lähestyttävä.

– Toivon, että meillä ei olisi vain asiakkaita, vaan sellaisia kavereita ja seuraajia, jotka kokisivat mielekkääksi olla kanssamme interaktiossa, vaikka eivät ostaisikaan mitään.

Tänä vuonna Valcon liikevaihto nelin–viisinkertaistuu ensimmäisestä toimintavuodesta. Jos myynti pysyy vähintään samalla tasolla, Heikkinen povaa ensi vuodelle jo noin 1,5 miljoonan euron liikevaihtoa.

Kasvusta huolimatta yrityksen organisaatio on tarkoitus pitää mahdollisimman virtuaalisena. Vielä tällä hetkellä Heikkinen itsekin käy päivätöissä muualla, mutta ajatuksena on viimeistään keväällä ryhtyä tekemään täysipäiväisesti Valcoa.

– Jos tarvitsemme lisää ihmisiä esimerkiksi asiakaspalveluun, he voivat aivan hyvin tehdä töitä kotoaan. Ja logistiikkaa voidaan ostaa ulkopuolelta.

Fakta

3 x Verkkokaupan perustaminen

Erotu kilpailijoista. Henri Heikkinen sanoo, että verkkokaupan on pystyttävä perustelemaan asiakkailleen, miksi kannattaa ostaa juuri sieltä. Valcon tapa erottua on rouhea ja humoristinen viestintä, jota yritys toteuttaa erityisesti Facebookissa ja uutiskirjeissään. Vitsikkyys on yrittäjille luontaista, joten siksi se myös vaikuttaa aidolta eikä opetellulta.

Panosta asiakaspalveluun. Verkkokaupassa asiakkaita on mahdollisuus palvella nopeasti ja vaikka useita kerrallaan. Siksi asiakkaiden viesteihin on syytä vastata nopeasti. Valco on ollut erittäin höveli takuu- ja palautusasioissa. Käytännössä kaikille tuotepalautuksia tehneille on hyvitetty tuotteet kokonaisuudessaan.

Toimi avoimesti. Heikkinen sanoo, että asiakkaat eivät suutu yrityksen tekemistä virheistä vaan siitä, jos virheistä ei kerrota. Siksi verkkokaupan viestintä kannattaa pitää mahdollisimman avoimena ja kertoa myös omista mokista ja niiden vaikutuksesta asiakkaisiin.

Keittiönpöydän ääressä liikesalaisuudet lähtevät helposti epähuomiossa liikkeelle – 4 vinkkiä tietoturvalliseen etätyöskentelyyn

Moni on siirtynyt etätöihin koronan takia. Kuinka tietoturvasta huolehditaan etänä? Asiantuntija kertoo vinkkinsä.

Koronashokki pakotti reagoimaan ennätysnopeasti – Jo tehdystä digiloikasta oli iso apu

Poikkeustila on vähitellen muuttunut uudeksi normaaliksi. Tilanteesta tekee helpomman hyväksyä se, että se on aivan yhtä epäreilu kaikille osapuolille, kirjoittaa MRoomin toimitusjohtaja Markku Kosonen.

Verkkokaupalla asiakkaiden luo – Designyritys vie karttojaan ympäri maailmaa

Koronan aikana verkkokauppa on vilkastunut. Papurino on panostanut verkkokaupassaan nopeuteen, joustavuuteen ja ostokokemukseen.

Ota etätyö haltuun – Neljä vinkkiä toimivampaan etätyöhön

Vahinkoja sattuu myös etätöissä. Katso animaatioltamme, millaiset työntekijän tapaturmat lakisääteinen työtapaturmavakuutus korvaa.

Korona tyhjensi taikurin keikkakalenterin, mutta kokenut yrittäjä ei hätkähdä: ”Selvisimme myös 1990-luvun lamasta, vaikka kovaa aikaa silloinkin elettiin”

Taikuri Simo Aallon pitäisi nyt olla kiertueella. Korona kuitenkin muutti suunnitelmaa, ja Aalto juhlistaa 30-vuotista yrittäjätaivaltaan kotona. Millainen tie koko kansan tuntemaksi taikuriksi on ollut?

Verkkokaupan edelläkävijä: Vaikka kauppaa käydään verkossa, ei asiakaskontaktia saa unohtaa

Oma verkkokauppa on Dermoshopille tärkeä myyntikanava. Hyvät tuotteet ja tyytyväiset asiakkaat ovat kuitenkin pääasia.

Mieti loppukäyttäjän tarpeita – Näin pitkäikäinen lankakauppa sai verkosta piristysruiskeen myyntiinsä

Novitan Markus Haakana kertoo, miten digitaalisia yhteisöjä luodaan perinteisellä liiketoiminta-alalla.

5 sekunnin sääntö: Vakuuttaako verkkokauppasi markkinointi asiakkaat?

Verkkokaupan markkinointi on keino hankkia uusia asiakkaita ja pitää kauppa käynnissä. Menestys lähtee aina asiakkaan tarkasta tuntemisesta.

Miten maanrakennus alkoi kiinnostaa? Salaojayrityksen some-suosio räjähti

Oululainen Salaojamestarit löi itsensä kunnolla läpi somessa, ja nyt sen päivityksiä seuraa 36 000 henkilöä. Suosio siivittää myös yrityksen kasvua.

Lataa lisää