Yrittäjän osaaminen

5 sekunnin sääntö: Vakuuttaako verkkokauppasi markkinointi asiakkaat?

5 sekunnin sääntö: Vakuuttaako verkkokauppasi markkinointi asiakkaat?

Verkkokaupan markkinointi on keino hankkia uusia asiakkaita ja pitää kauppa käynnissä. Menestys lähtee aina asiakkaan tarkasta tuntemisesta.

| |

Verkkokaupan suosio vaatii hyvän liikeidean ja vahvan asiakastuntemuksen. Myös verkkokaupan markkinointi on elintärkeää.

– Jos yrityksen kohderyhmää ei tunne, ei ole työkaluja kaupan tekemiseen. Yleensäkin yrityksen liiketoiminta perustuu puhtaasti siihen, että asiakkaalla on jokin ongelma ja sinulla on siihen ratkaisu, sanoo e-commerce-toiminnan koordinaattori Milja Köpsi ohjelmisto- ja e-business ry:stä.

Mahdollista on myös se, että yrittäjä luo asiakkaalle jonkin tarpeen ja herättää ostohalun.

Myös verkkokaupan menestyksessä hyvä asiakasymmärrys on pohja, jonka päälle rakennetaan niin myyntikanavat kuin markkinointi.

Hyvä asiakaskokemus sitouttaa

Menestyviä verkkokauppoja yhdistää Köpsin mukaan se, että ne ovat löytäneet asiakaskunnan lisäksi oman äänen ja tavan puhutella kohderyhmäänsä. Tätä äänensävyä yrittäjä voi hyödyntää myös somessa. Esimerkiksi oululainen Salaojamestarit tunnetaan somessa rouheasta sävystä.

Parhaimmillaan oma tarina ja persoonallinen ote ovat keinoja sitouttaa asiakkaita. Myös Finn-Savotta on onnistunut tässä tavoitteessa mainiosti.

– Nykyaikana tärkeää on, että on tarinoita. Yrittäjä on persoonallinen ja erottuu muista. Ei toimi, että koettaa miellyttää kaikkia ja olla mahdollisimman mauton ja hajuton, Köpsi kertoo.

verkkokaupan markkinointi

Asiakaskokemus on syytä ottaa huomioon myös verkkokaupan ratkaisuissa. Heti etusivulla on tärkeä tehtävä houkutella asiakas perehtymään tarkemmin yrityksen tarjontaan.

Onko verkkokaupan markkinointiviesti kirkas ja kertooko se nopeasti, mitä asiakas saa sieltä ja miksi sivusto on parempi kuin kilpailijan?

– Jos asiakas ei saa ensimmäisen viiden sekunnin aikana selville, mitä myyt ja miksi olet parempi kuin muut, tämä lähtee pois.

Hyödynnä verkostot ja koulutukset

Verkkokauppa saattaa olla yrittäjälle uusi askel omalla uralla. Tämän ei kannata jäädä yksin pohtimaan asioita, vaan ennemmin kannattaa kääntyä verkostojen puoleen. Ne auttavat monella tapaa.

Suosittelen vilpittömästi kaikille verkkokauppiaille verkostoitumista. Facebookissa on esimerkiksi hyviä ryhmiä, missä voi kysyä tukea ja apua. Sieltä löytää samanlaisia yrittäjiä, joilla on samanlaisia ongelmia.

Muun muassa verkkokaupan käytettävyyteen ja ymmärrettävyyteen voi pyytää kommentteja. Köpsin mukaan verkkokaupan epäselvyys on nimittäin melko yleinen ongelma. Asiaa saattaa olla liikaa, ja sivu rönsyilee.

Ongelman voi välttää kokeilemalla erilaisia ratkaisuja ja pyytää niihin kommentteja myös omalta lähipiiriltä tai kollegoilta. Palautteen avulla yrittäjä voi muokata sivustoa käyttäjäystävällisemmäksi. Tähtäimessä kannattaa pitää helppokäyttöinen sekä selkeä verkkokauppa.

Toinen verkkokauppiaita koskeva ongelma on Köpsin mukaan se, ettei heillä ole yhteistä identiteettiä – vaikka siitä olisi paljon hyötyä.­ Ongelmat ja ratkaisut kun voivat olla yhteisiä.

– Verkkokauppiaiden identiteetti liittyy harvoin siihen, että he ovat verkkokauppiaita. Ennemmin he ovat vaatekauppiaita, kenkäkauppiaita, hevostarvikekauppiaita, kosmetiikka- tai käsityökauppiaita, vaikka heillä kaikilla on sama tekninen alusta ja markkinoinnin tapa.

Verkostoiden hyödyntämisessä on vielä Köpsin mukaan tehtävää, mutta joitain hyviä yhteisöllisiä esimerkkejä on jo olemassa. Yksi niistä on Facebook-ryhmä Verkkokauppiaat, joka tuo vertaistukea ja apua ongelmien ratkontaan. Markkinointikollektiivi on puolestaan markkinointiin keskittynyt yhteisö. Köpsi kannustaa yrittäjiä verkostoitumaan myös Linkedinissä.

Myös koulutuksiin osallistuminen on nykyään helppoa. Seminaareista ja webinaareista saa apua ongelmiin, joiden selvittämiseen saattaisi muuten kulua paljon aikaa. Niitä järjestävät esimerkiksi Business Finland ja maksujärjestelmien tarjoajat.

 

Verkkokaupan markkinointi on jatkuvaa kehittämistä

Verkkokaupan kehittäminen on jatkuvaa työtä. Myös virheet ovat oppimisen paikka. The other danish guy teki alkuaikoinaan noin 40 000 euron verkkokauppaliikevaihdolla peräti 300 000 euron tappiot. Nyt tilanne on täysin toinen.

Kun verkkokauppa on aloittanut toimintansa, on markkinointi elintärkeä osa sen toimintaa. Jos verkkokauppaa ei markkinoi, ei se käytännössä ole olemassa.

– Ei voi pysähtyä ja ajatella, että kaikki toimii tällaisenaan. Täytyy koko ajan tutkia ja analysoida, mikä on toiminut. Facebook-markkinoinnissa selkeä sääntö on, että mainos vanhenee noin viikossa.

Vaikka tuote ja slogan olisivat hyvät, niihin turrutaan nopeasti. Siksi markkinointia tehdään aina uudestaan. Kokeilemalla yrittäjä löytää ratkaisut, jotka osuvat juuri omaan kohderyhmään. Esimerkiksi eri sanamuotojen vaikuttavuutta on syytä tarkkailla.

Tavoitteena on pitää asiakkaan mielenkiinto yllä kaudesta toiseen. Tämä on tarpeellista myös sen takia, että kilpailijoita syntyy koko ajan. Pysähtyminen olisi yrityksen liiketoiminnan kannalta riskialtista.

Myös asiakkaiden käyttäytymisen ja ostotottumusten seuraaminen auttaa kehittämään verkkokauppaa entistä paremmaksi.

Autokauppiaat jättivät hyväpalkkaisen työnsä ja perustivat ravintolan – tavoitteena olla Suomen paras

Kilpailtu toimiala pakottaa erottautumaan muista. Tony Branderin ja Mikko Vettenrannan ravintolan ruokalistalla on karhua ja sirkkoja.

Yrittäjä, löydytkö vai unohdutko? Digitaalinen markkinointi ratkaisee

Digitaalinen markkinointi on loistava tapa tutustua asiakkaisiin. Viestinnän huippuammattilainen Anni Ronkainen antaa vinkit, kuinka viesti löytää perille.

Black Friday lähestyy – kuinka myyntiryntäyksistä saa kaiken irti?

Erilaiset sesonkipäivät houkuttelevat tekemään huipputarjouksia. Yritysten on tunnistettava, milloin niihin kannattaa lähteä mukaan.

Päätös pistää paukut verkkoon kannatti – tuo 80 prosenttia myynnistä

Lastenvaatevalmistaja Gugguu luottaa verkkokaupan lisäksi pop-up-tapahtumiin, sillä ne vahvistavat asiakaskuntaa ja brändiä.

Varustefirma räjäytti markkinoinnin: Pappabrändi vaihtui paukkeeseen ja huumoriin

Pitkän linjan perheyritys Finn-Savotta ei pelkää herättää markkinoinnillaan tunteita, vaikka asiakkaana on myös viranomaisia.

Kotipizzan Tervanen kouluttaa yrittäjiä: Älä myy alihintaan – Katso koulutus

Uusimmassa Y-Koulussa puhutaan hinnoittelusta. Mikä hinnoittelumalli sopii parhaiten yrityksellesi?

Yksinkertainen neuvo myynnin johtamiseen: Muista kiittää – Katso koulutus

Y-Koulun lähetys koostuu kolmesta osasta: Myynnin johtaminen ja mittarit, lisää myyntiä B2B-yrityksissä ja lisää myyntiä B2C-yrityksissä.

Kalsarifirma tarvitsi uuden alun: ”Rahaa paloi kuin krematoriossa”

The other danish guy houkutteli sijoittajaksi Supercell-miljonäärin ja tähtää edelleen 300 miljoonan euron myyntiin.

Hattufirma nuorentui kerralla – saa markkinointiin vetoapua bloggaajilta

Kati Niemi laittoi uusiksi mallistot, markkinoinnin ja myynnin. Niin perheyrityksestä kuoriutui KN Collection.

Lataa lisää