Yrittäjän osaaminen

Yrittäjä muutti oman nimensä, jotta firman nimi jäisi vessaa tarvitsevan mieleen

Yrittäjä muutti oman nimensä, jotta firman nimi jäisi vessaa tarvitsevan mieleen

PasiKuikka Oy:n toimitusjohtaja Tomi Kuikka painottaa, että firman nimi ei johda mihinkään, jos asenne, palvelu ja kalusto eivät ole kunnossa.

|

Ei nimi miestä pahenna, mutta harva on valmis tekemään saman kuin Tomi Kuikka: muuttamaan omaa nimeään, jotta saisi yritykselleen haluamansa nimen.

2010-luvun alussa Kuikka oli toimialan vaihtamista pohtiva yrittäjä. Hänellä oli visio yrityksestä, joka vuokraisi siirrettäviä vessoja, eli kansankielellä ”bajamajoja”.

Harmi vain, että Bajamaja on Lassila & Tikanojan tuotemerkki ja brändi. Kuikka tiesi, että jos vessa-alalle haluaa ryhtyä, kilpailijasta erottuminen vaatii mieleenpainuvaa nimeä.

Vuonna 2011 Kuikka oli suihkussa, kun häneen mieleensä juolahti nimi, joka on sananmuunnos ja mitä loistavin nimi vessafirmalle: Pasi Kuikka. Suihkunraikas yrittäjä avasi tietokoneen ja varasi ensi töikseen domainin pasikuikka.fi. Sen jälkeen hän alkoi tosissaan valmistella toimialan vaihdosta.

Vaihdokseen kului lopulta useampi vuosi, ja yksi hidastava tekijä oli nimenomaan yrityksen nimi.

Patentti- ja rekisterihallitus ei hyväksynyt Pasi Kuikkaa yrityksen nimeksi, sillä mikään Kuikan etunimistä ei ollut Pasi. Kuikka rekisteröi yrityksen nimeksi Lokargo ja alkoi miettiä Pasin lisäämistä etunimirivistöönsä.

Nimenmuutos vaati Kuikan vaimolta hieman sulattelua, mutta lopulta Tomi Kaijus Kuikasta tuli Tomi Pasi Kaijus Kuikka. Sen jälkeen hän sai rekisteröityä PasiKuikka Oy:n firmansa nimeksi.

Tomi Kuikka

Vessoista viemäreihin ja taas vessoihin

Siirrettävät vessat olivat käyneet Kuikalle tutuksi hänen aiemmassa palkkatyössään Lassila & Tikanojalla, joten hän tiesi, mihin oli ryhtymässä. Yrittäjyyskin oli hänelle ennestään tuttua.

– Kelasin jo teini-ikäisenä, että jos haluan saada jotain aikaiseksi, yrittäjyys antaa siihen mahdollisuuden. Koulunkäynti ei nimittäin maistunut, vaikka rahkeita olisikin ollut.

yritys: PasiKuikka Oy
toimiala: viemäri- ja jätevesihuolto
perustettu: 2007
liikevaihto: 758 000 € (tilikaudella, joka päättyi 11/ 2018)
liiketulos: 122 000 € (tilikaudella, joka päättyi 11/ 2018)
henkilöstö: 5 vakinaista ja sesonkina 2–3 lisää

Kuikan ensimmäinen yritys Sewerex aloitti tekemällä viemärien kuntotutkimuksia, mutta toiminta laajeni viemärien korjaamiseen sukittamalla.

Kuikalle kävi nopeasti selväksi, että viemäriala vie häneltä yöunet, sillä kulut juoksivat, mutta tulot olivat arpapeliä. Harmia aiheutti erityisesti se, että urakan hinta piti käytännössä arvata etukäteen, vaikka putkien syövereistä saattoi paljastua melkein mitä tahansa.

Kuikka siirtyi vuosina 2011–2014 vähitellen viemäreistä vessojen pariin. Vuonna 2013 vessapuolen toiminta lähti käyntiin sen verran suurilla kierroksilla, että yrittäjä joutui myymään ei-oota.

Vuonna 2014 yrityksellä oli jo useita kymmeniä vessoja, ja sen jälkeen käyrät ovat osoittaneet jatkuvasti koilliseen. Liikevaihdossa miljoonan euron haamuraja on menossa rikki.

Pelkkä nimi ei takaa menestystä

Kuikka teki ensimmäisinä PasiKuikka-kesinään ympäripyöreitä päiviä, sillä kassaa oli kerrytettävä, jotta investoinnit olivat mahdollisia.

Yhtiö on mainostanut radiossa ja sosiaalisessa mediassa, mutta myös puskaradio on vienyt viestiä tyytyväisiltä asiakkailta eteenpäin. Kuikka uskoo, että yrityksen mieleenpainuvasta nimestä on ollut hyötyä pienellä markkinalla, jossa kasvun mahdollisuudet ovat rajalliset.

PasiKuikka

Hän painottaa, että pelkällä firman nimellä ei pääse vielä mihinkään.

– Vaikka olisi miten hyvä nimi, menestys syntyy kovasta työstä, laadukkaasta palvelusta ja erinomaisesta kalustosta.

Kuikka tavoittelee esimerkiksi sitä, että PasiKuikalla olisi uudemmat vessat kuin kilpailijoilla.

– Meillä on korkeintaan kolme vuotta vanhaa kalustoa, vaikka yritys on pyörinyt viitisen vuotta. Siitä saamme asiakkailta kiitosta.

PasiKuikan vessoja onkin näkynyt niin Länsimetron työmaalla Espoossa kuin Suomen suurimmalla partioleirillä Hämeenlinnan Evolla. Vessoja tilataan myös pienimuotoisiin tapahtumiin ja juhliin, ja onpa yrityksellä myös häävieraita silmällä pitäen kehitetty retromallinen vessa.

Yritys on kehittänyt muun toiminnan ohessa omaa vessamallia, joka toimii alipaineella samaan tapaan kuin junien ja lentokoneiden vessat.

– Uskon, että siinä on kasvun mahdollisuutta, sillä kukapa ei haluaisi asioida entistä tasokkaammassa vessassa, Kuikka huomauttaa.

Fakta

Kolme vinkkiä yrityksen nimeämiseen

Asiakkaiden pitää muistaa nimi. Mieti, toimiiko esimerkiksi kovin pitkä tai vierasperäinen nimi tai onko nimi liian samanlainen kuin kilpailijalla. PRH:n nimipalvelusta voit tarkistaa, onko yritykselle suunniteltu nimi vielä rekisteröitävissä.

Tarkkana huumorin kanssa. Jos haluat käyttää humoristista nimeä, mieti, viittaako se yrityksen toimialaan vai johtaako se ajatukset harhateille.

Älä rakastu omiin ideoihisi. Kysy rehellistä palautetta mahdollisimman monelta ihmiseltä, sillä todennäköisesti et ole itse paras henkilö arvioimaan, toimiiko nimi oikeasti.

Tofuyritys oli aikaansa edellä – Toiminta kääntyi kunnolla kannattavaksi vasta 20 vuoden jälkeen

Yrityksen perustaminen liian aikaisessa vaiheessa saattaa tulla kalliiksi. Varhainen panostus voi kuitenkin luoda myös hyvän perustan toiminnalle: Jalotofun valttikortti on nyt suuri etumatka kilpailijoihin.

Pullonkaulana pullot – Juomafirman piti tilata ja maksaa 250 000 lasipulloa, jotka tuotiin pihaan kolmessa merikontissa

Kuuden kaveruksen perustama Good Guys pyörii intohimosta teehen. Oleellista yritystoiminnassa on puhua kaikesta avoimesti.

Kun yhteinen matka päättyy – Yrittäjä ratkaisi lemmikinomistajien pulman

Tuhkaamoyrittäjä halusi tehdä palveluksen pääkaupunkiseudun lemmikinomistajille ja luoda samalla itselleen työpaikan.

Kutsumus ajaa eteenpäin: Meri Saarinen rakentaa haaveidensa hoivakotia

Tuoreen hoivakotiyrittäjän filosofiaan kuuluu, että asiakkaan tarpeita kunnioitetaan ja että hoitajat keskittyvät hoitotyöhön. Kipinä hoitotyöhön roihahti jo vuosia sitten.

Insinööri halusi palavasti yrittäjäksi – Ruumiskylmiö vaihtui salaatiksi

Kuukauden yrittäjä Samuli Laurikainen viljelee salaattia espoolaisessa teollisuushallissa. Menestys on vaatinut positiivista elämänasennetta ja epämukavuusalueella viihtymistä.

Starttirahaa tuhansille joka vuosi – Vihanneskaivertaja sai apua markkinointiin

Starttiraha vauhditti Nittiya Kosan Fruit Garden -yrityksen liiketoimintaa ensimmäisen yrittäjyysvuoden aikana.

Miksi rakas muisto ei voisi kulkea aina mukana? Anna Koskimäen oivalluksesta syntyi moderni käsityötuote

Huttaroon yrittäjien käsissä käsityö kohtaa teknologian. Koruiksi ja avaimenperiksi taipuvat niin piirrokset kuin äänetkin.

5 faktaa IPR-oikeuksista – Älä tee ilmaista työtä kilpailijalle, vaan suojaa yksinoikeutesi

Yrittäjä, kiinnostaako tuotteesi tai brändisi muitakin kuin itseäsi? Jos kyllä, toivottavasti IPR-asiasi ovat ajan tasalla. Huolehdi ainakin nämä asiat kuntoon.

Koiranruokayhtiö iski tehokkaasti markkinarakoon: Vuodessa ideasta kaupan hyllyille

Dagsmark sai sopimukset Suomen suurimpien päivittäistavarakauppojen kanssa jo ennen kuin tuotteet olivat valmiina.

Lataa lisää