Yrittäjän osaaminen

Yrittäjä muutti oman nimensä, jotta firman nimi jäisi vessaa tarvitsevan mieleen

Yrittäjä muutti oman nimensä, jotta firman nimi jäisi vessaa tarvitsevan mieleen

PasiKuikka Oy:n toimitusjohtaja Tomi Kuikka painottaa, että firman nimi ei johda mihinkään, jos asenne, palvelu ja kalusto eivät ole kunnossa.

|

Ei nimi miestä pahenna, mutta harva on valmis tekemään saman kuin Tomi Kuikka: muuttamaan omaa nimeään, jotta saisi yritykselleen haluamansa nimen.

2010-luvun alussa Kuikka oli toimialan vaihtamista pohtiva yrittäjä. Hänellä oli visio yrityksestä, joka vuokraisi siirrettäviä vessoja, eli kansankielellä ”bajamajoja”.

Harmi vain, että Bajamaja on Lassila & Tikanojan tuotemerkki ja brändi. Kuikka tiesi, että jos vessa-alalle haluaa ryhtyä, kilpailijasta erottuminen vaatii mieleenpainuvaa nimeä.

Vuonna 2011 Kuikka oli suihkussa, kun häneen mieleensä juolahti nimi, joka on sananmuunnos ja mitä loistavin nimi vessafirmalle: Pasi Kuikka. Suihkunraikas yrittäjä avasi tietokoneen ja varasi ensi töikseen domainin pasikuikka.fi. Sen jälkeen hän alkoi tosissaan valmistella toimialan vaihdosta.

Vaihdokseen kului lopulta useampi vuosi, ja yksi hidastava tekijä oli nimenomaan yrityksen nimi.

Patentti- ja rekisterihallitus ei hyväksynyt Pasi Kuikkaa yrityksen nimeksi, sillä mikään Kuikan etunimistä ei ollut Pasi. Kuikka rekisteröi yrityksen nimeksi Lokargo ja alkoi miettiä Pasin lisäämistä etunimirivistöönsä.

Nimenmuutos vaati Kuikan vaimolta hieman sulattelua, mutta lopulta Tomi Kaijus Kuikasta tuli Tomi Pasi Kaijus Kuikka. Sen jälkeen hän sai rekisteröityä PasiKuikka Oy:n firmansa nimeksi.

Tomi Kuikka

Vessoista viemäreihin ja taas vessoihin

Siirrettävät vessat olivat käyneet Kuikalle tutuksi hänen aiemmassa palkkatyössään Lassila & Tikanojalla, joten hän tiesi, mihin oli ryhtymässä. Yrittäjyyskin oli hänelle ennestään tuttua.

– Kelasin jo teini-ikäisenä, että jos haluan saada jotain aikaiseksi, yrittäjyys antaa siihen mahdollisuuden. Koulunkäynti ei nimittäin maistunut, vaikka rahkeita olisikin ollut.

yritys: PasiKuikka Oy
toimiala: viemäri- ja jätevesihuolto
perustettu: 2007
liikevaihto: 758 000 € (tilikaudella, joka päättyi 11/ 2018)
liiketulos: 122 000 € (tilikaudella, joka päättyi 11/ 2018)
henkilöstö: 5 vakinaista ja sesonkina 2–3 lisää

Kuikan ensimmäinen yritys Sewerex aloitti tekemällä viemärien kuntotutkimuksia, mutta toiminta laajeni viemärien korjaamiseen sukittamalla.

Kuikalle kävi nopeasti selväksi, että viemäriala vie häneltä yöunet, sillä kulut juoksivat, mutta tulot olivat arpapeliä. Harmia aiheutti erityisesti se, että urakan hinta piti käytännössä arvata etukäteen, vaikka putkien syövereistä saattoi paljastua melkein mitä tahansa.

Kuikka siirtyi vuosina 2011–2014 vähitellen viemäreistä vessojen pariin. Vuonna 2013 vessapuolen toiminta lähti käyntiin sen verran suurilla kierroksilla, että yrittäjä joutui myymään ei-oota.

Vuonna 2014 yrityksellä oli jo useita kymmeniä vessoja, ja sen jälkeen käyrät ovat osoittaneet jatkuvasti koilliseen. Liikevaihdossa miljoonan euron haamuraja on menossa rikki.

Pelkkä nimi ei takaa menestystä

Kuikka teki ensimmäisinä PasiKuikka-kesinään ympäripyöreitä päiviä, sillä kassaa oli kerrytettävä, jotta investoinnit olivat mahdollisia.

Yhtiö on mainostanut radiossa ja sosiaalisessa mediassa, mutta myös puskaradio on vienyt viestiä tyytyväisiltä asiakkailta eteenpäin. Kuikka uskoo, että yrityksen mieleenpainuvasta nimestä on ollut hyötyä pienellä markkinalla, jossa kasvun mahdollisuudet ovat rajalliset.

PasiKuikka

Hän painottaa, että pelkällä firman nimellä ei pääse vielä mihinkään.

– Vaikka olisi miten hyvä nimi, menestys syntyy kovasta työstä, laadukkaasta palvelusta ja erinomaisesta kalustosta.

Kuikka tavoittelee esimerkiksi sitä, että PasiKuikalla olisi uudemmat vessat kuin kilpailijoilla.

– Meillä on korkeintaan kolme vuotta vanhaa kalustoa, vaikka yritys on pyörinyt viitisen vuotta. Siitä saamme asiakkailta kiitosta.

PasiKuikan vessoja onkin näkynyt niin Länsimetron työmaalla Espoossa kuin Suomen suurimmalla partioleirillä Hämeenlinnan Evolla. Vessoja tilataan myös pienimuotoisiin tapahtumiin ja juhliin, ja onpa yrityksellä myös häävieraita silmällä pitäen kehitetty retromallinen vessa.

Yritys on kehittänyt muun toiminnan ohessa omaa vessamallia, joka toimii alipaineella samaan tapaan kuin junien ja lentokoneiden vessat.

– Uskon, että siinä on kasvun mahdollisuutta, sillä kukapa ei haluaisi asioida entistä tasokkaammassa vessassa, Kuikka huomauttaa.

Fakta

Kolme vinkkiä yrityksen nimeämiseen

Asiakkaiden pitää muistaa nimi. Mieti, toimiiko esimerkiksi kovin pitkä tai vierasperäinen nimi tai onko nimi liian samanlainen kuin kilpailijalla. PRH:n nimipalvelusta voit tarkistaa, onko yritykselle suunniteltu nimi vielä rekisteröitävissä.

Tarkkana huumorin kanssa. Jos haluat käyttää humoristista nimeä, mieti, viittaako se yrityksen toimialaan vai johtaako se ajatukset harhateille.

Älä rakastu omiin ideoihisi. Kysy rehellistä palautetta mahdollisimman monelta ihmiseltä, sillä todennäköisesti et ole itse paras henkilö arvioimaan, toimiiko nimi oikeasti.

Oivallus vei yrittäjäksi – Ajatus hyvästä heijastimesta johdatti kasvun tielle

Ovelia-heijastinolkavyö syntyi, kun tytär nolosteli heijastinliiviä käyttänyttä äitiään. Nyt sivutoimisella yrityksellä on niin paljon kasvun mahdollisuuksia, että yrittäjää hirvittää.

Yrittäjävanhempi lisää todennäköisyyttä lähteä yrittäjäksi

Oman lähipiirin esimerkki, asenteet ja tuki vaikuttavat vahvasti yrittäjyysunelman kehittymiseen. Yrittäjyyshaaveita kannattaa tukea myös korkeakoulussa, osoittaa uusi tutkimus.

Vastuullisuudesta kilpailuvaltti: Optikkoliike päätti erottua vastuullisilla kehyksillä

Vastuullisuudesta kehittyi tapa erottua alalla, joka on todella kilpailtu ja vahvasti ketjuuntunut, kertoo tamperelaisen Kind Opticalin yrittäjä Lauri Rikkonen.

Kun sopivaa palvelua ei löytynyt, Siiri Jokinen päätti perustaa oman yrityksen

Espoolainen abi oivalsi liikeidean, joka ratkaisee monelle lukiolaiselle tutun ongelman. Nyt vanhojentansseissa käytettävät mekot eivät jää kaappiin roikkumaan.

Yrittäjä näki lähiössä hyödyntämätöntä potentiaalia: Asukkaat ottivat kahvilan heti omakseen

Linda Mustakari toivoo, että Pupusaari-kahvilat toimivat pelinavauksena lähiöiden palvelujen monipuolistumiselle. Ensimmäinen kahvila avasi ovensa keskellä koronarajoituksia.

Olisiko minusta yrittäjäksi? Kevytyrittäjyys on pehmeä lasku yrittäjyyteen

Kevytyrittäjäksi voi ryhtyä nopealla aikataululla, kun laskutettavaa työtä syntyy. Kevytyrittäjyys on myös hyvä tapa kokeilla yrittäjyyttä.

Oivallus teki Antti Sipilästä yrittäjän – Kahteen kertaan

OneMinStoryn ja Honey Foodsin yrittäjä Antti Sipilä tietää, että arki kahden yrityksen kanssa sujuu, kun opettelee delegoimaan.

Franchising-yrittäjä saa ketjulta taustatukea ja uskottavuutta

Franchising-maksut saattavat pelottaa monia, mutta valmiin konseptin voi nähdä myös ajansäästönä, kirjoittaa henkilöstöpalveluja tarjoavan Eezy VMP:n Hyvinkäällä, Riihimäellä ja Järvenpäässä toimiva yrittäjä Jukka Korhonen.

Uteliaisuus voitti: Jollaksen kartanon yrittäjä painaa pitkää päivää palkkatyön ohella

Antti Tuomola yhdisti yrittäjyyden ja palkkatyön, koska halusi oppia uutta.

Lataa lisää