Yrittäjän osaaminen

Yrittäjä muutti oman nimensä, jotta firman nimi jäisi vessaa tarvitsevan mieleen

Yrittäjä muutti oman nimensä, jotta firman nimi jäisi vessaa tarvitsevan mieleen

PasiKuikka Oy:n toimitusjohtaja Tomi Kuikka painottaa, että firman nimi ei johda mihinkään, jos asenne, palvelu ja kalusto eivät ole kunnossa.

|

Ei nimi miestä pahenna, mutta harva on valmis tekemään saman kuin Tomi Kuikka: muuttamaan omaa nimeään, jotta saisi yritykselleen haluamansa nimen.

2010-luvun alussa Kuikka oli toimialan vaihtamista pohtiva yrittäjä. Hänellä oli visio yrityksestä, joka vuokraisi siirrettäviä vessoja, eli kansankielellä ”bajamajoja”.

Harmi vain, että Bajamaja on Lassila & Tikanojan tuotemerkki ja brändi. Kuikka tiesi, että jos vessa-alalle haluaa ryhtyä, kilpailijasta erottuminen vaatii mieleenpainuvaa nimeä.

Vuonna 2011 Kuikka oli suihkussa, kun häneen mieleensä juolahti nimi, joka on sananmuunnos ja mitä loistavin nimi vessafirmalle: Pasi Kuikka. Suihkunraikas yrittäjä avasi tietokoneen ja varasi ensi töikseen domainin pasikuikka.fi. Sen jälkeen hän alkoi tosissaan valmistella toimialan vaihdosta.

Vaihdokseen kului lopulta useampi vuosi, ja yksi hidastava tekijä oli nimenomaan yrityksen nimi.

Patentti- ja rekisterihallitus ei hyväksynyt Pasi Kuikkaa yrityksen nimeksi, sillä mikään Kuikan etunimistä ei ollut Pasi. Kuikka rekisteröi yrityksen nimeksi Lokargo ja alkoi miettiä Pasin lisäämistä etunimirivistöönsä.

Nimenmuutos vaati Kuikan vaimolta hieman sulattelua, mutta lopulta Tomi Kaijus Kuikasta tuli Tomi Pasi Kaijus Kuikka. Sen jälkeen hän sai rekisteröityä PasiKuikka Oy:n firmansa nimeksi.

Tomi Kuikka

Vessoista viemäreihin ja taas vessoihin

Siirrettävät vessat olivat käyneet Kuikalle tutuksi hänen aiemmassa palkkatyössään Lassila & Tikanojalla, joten hän tiesi, mihin oli ryhtymässä. Yrittäjyyskin oli hänelle ennestään tuttua.

– Kelasin jo teini-ikäisenä, että jos haluan saada jotain aikaiseksi, yrittäjyys antaa siihen mahdollisuuden. Koulunkäynti ei nimittäin maistunut, vaikka rahkeita olisikin ollut.

yritys: PasiKuikka Oy
toimiala: viemäri- ja jätevesihuolto
perustettu: 2007
liikevaihto: 758 000 € (tilikaudella, joka päättyi 11/ 2018)
liiketulos: 122 000 € (tilikaudella, joka päättyi 11/ 2018)
henkilöstö: 5 vakinaista ja sesonkina 2–3 lisää

Kuikan ensimmäinen yritys Sewerex aloitti tekemällä viemärien kuntotutkimuksia, mutta toiminta laajeni viemärien korjaamiseen sukittamalla.

Kuikalle kävi nopeasti selväksi, että viemäriala vie häneltä yöunet, sillä kulut juoksivat, mutta tulot olivat arpapeliä. Harmia aiheutti erityisesti se, että urakan hinta piti käytännössä arvata etukäteen, vaikka putkien syövereistä saattoi paljastua melkein mitä tahansa.

Kuikka siirtyi vuosina 2011–2014 vähitellen viemäreistä vessojen pariin. Vuonna 2013 vessapuolen toiminta lähti käyntiin sen verran suurilla kierroksilla, että yrittäjä joutui myymään ei-oota.

Vuonna 2014 yrityksellä oli jo useita kymmeniä vessoja, ja sen jälkeen käyrät ovat osoittaneet jatkuvasti koilliseen. Liikevaihdossa miljoonan euron haamuraja on menossa rikki.

Pelkkä nimi ei takaa menestystä

Kuikka teki ensimmäisinä PasiKuikka-kesinään ympäripyöreitä päiviä, sillä kassaa oli kerrytettävä, jotta investoinnit olivat mahdollisia.

Yhtiö on mainostanut radiossa ja sosiaalisessa mediassa, mutta myös puskaradio on vienyt viestiä tyytyväisiltä asiakkailta eteenpäin. Kuikka uskoo, että yrityksen mieleenpainuvasta nimestä on ollut hyötyä pienellä markkinalla, jossa kasvun mahdollisuudet ovat rajalliset.

PasiKuikka

Hän painottaa, että pelkällä firman nimellä ei pääse vielä mihinkään.

– Vaikka olisi miten hyvä nimi, menestys syntyy kovasta työstä, laadukkaasta palvelusta ja erinomaisesta kalustosta.

Kuikka tavoittelee esimerkiksi sitä, että PasiKuikalla olisi uudemmat vessat kuin kilpailijoilla.

– Meillä on korkeintaan kolme vuotta vanhaa kalustoa, vaikka yritys on pyörinyt viitisen vuotta. Siitä saamme asiakkailta kiitosta.

PasiKuikan vessoja onkin näkynyt niin Länsimetron työmaalla Espoossa kuin Suomen suurimmalla partioleirillä Hämeenlinnan Evolla. Vessoja tilataan myös pienimuotoisiin tapahtumiin ja juhliin, ja onpa yrityksellä myös häävieraita silmällä pitäen kehitetty retromallinen vessa.

Yritys on kehittänyt muun toiminnan ohessa omaa vessamallia, joka toimii alipaineella samaan tapaan kuin junien ja lentokoneiden vessat.

– Uskon, että siinä on kasvun mahdollisuutta, sillä kukapa ei haluaisi asioida entistä tasokkaammassa vessassa, Kuikka huomauttaa.

Fakta

Kolme vinkkiä yrityksen nimeämiseen

Asiakkaiden pitää muistaa nimi. Mieti, toimiiko esimerkiksi kovin pitkä tai vierasperäinen nimi tai onko nimi liian samanlainen kuin kilpailijalla. PRH:n nimipalvelusta voit tarkistaa, onko yritykselle suunniteltu nimi vielä rekisteröitävissä.

Tarkkana huumorin kanssa. Jos haluat käyttää humoristista nimeä, mieti, viittaako se yrityksen toimialaan vai johtaako se ajatukset harhateille.

Älä rakastu omiin ideoihisi. Kysy rehellistä palautetta mahdollisimman monelta ihmiseltä, sillä todennäköisesti et ole itse paras henkilö arvioimaan, toimiiko nimi oikeasti.

Koiranruokayhtiö iski tehokkaasti markkinarakoon: Vuodessa ideasta kaupan hyllyille

Dagsmark sai sopimukset Suomen suurimpien päivittäistavarakauppojen kanssa jo ennen kuin tuotteet olivat valmiina.

Nälkä oppia vei yrittäjäkaksikon täysin uudelle alalle

Tiivis yhteys asiakkaisiin on ohjannut vertikaaliviljelyyn erikoistuneen Pinoa Foodsin toimintaa alusta pitäen. Asiakaspalaute ja data ovat tärkeitä kehityksen moottoreita.

Miten korjata vaatteet ilman neulaa, lankaa, silitysrautaa ja liimapurkkia? – Äidit kehittivät ratkaisun ja ryhtyivät yrittäjiksi

Jetta Liukkosen ja Anne Jurvelin-Pummilan yritys syntyi palkkatöiden ohessa. Tavoitteena on kokopäiväinen yrittäjyys ja vahva kansainvälistyminen.

Yritys ratkaisi käytettyjen kalusteiden myynnin mahdottomuuden

Kalustepalvelu Mjukin perustajat tajusivat, että käytettyjen kalusteiden markkinat ovat valtavat. Nyt he haluavat pienentää myyjän ja ostajan välistä kitkaa.

Yrittäjyys on ajanhallinnan korkeakoulu

Yrittäjyyttä kannattaa kokeilla siksi, että silloin saa ottaa vastuun omasta tekemisestä, kertoo Vihdin lukion opiskelija Kaarlo Kauriinvaha.

Tiedätkö yrityksesi käyttöpääoman tarpeen? Laskukaava auttaa arvioinnissa

Käyttöpääoman tarve vaihtelee yrityksen toiminnan luonteen mukaan. Hahmotatko, kuinka paljon rahaa tarvitset pitämään yrityksen toimintakuntoisena läpi vuoden?

Haaveiletko yrittäjyydestä? – Kunnollinen markkinakartoitus maksaa itsensä takaisin ja tuo varmuutta tekemiseen

Markkinakartoituksen tekemiseen on rajattomat mahdollisuudet. Aluksi voi vaikka soittaa mahdolliset asiakkaat läpi, kirjoittaa henkilöstöpalvelu Linnanväen toimitusjohtaja Kari-Matti Markus.

Tunnettu talouden ennustaja ryhtyi yrittäjäksi – ”Haaveeni on ollut päästä työllistämään myös muita”

Palkkatyössä tehty havainto jalostui Juha Itkosen mielessä menestyksekkääksi yritysideaksi. Kulunut puoli vuotta yrittäjänä on ollut nousujohteista oppimiskäyrää.

Pakko muuttui mahdollisuudeksi – kolme irtisanottua työntekijää yhdisti voimansa ja alkunsa sai menestyvä yritys

Sopivan markkinaraon löytäminen oli Metsäpalvelu FourForestin yrittäjille helppoa. Päätös yrittäjäksi lähtemisestä vaati enemmän pohdintaa.

Lataa lisää