Yrittäjän osaaminen

Yrittäjä on ennen kaikkea myyjä

Heli Vuoksimaa

Kirjoittaja on NewCo Helsingin eli Helsingin Uusyrityskeskuksen yritysneuvoja.

Yrittäjä on ennen kaikkea myyjä

Tyypillinen harhakäsitys on, että myynti on tyrkyttämistä, kirjoittaa NewCo Helsingin Heli Vuoksimaa.

|

Liian moni yrittäjä laiminlyö myyntityön. Pitäisi ymmärtää, että yrittäjänä on ennen kaikkea myyjä.

Kirjoitin viimeksi perusasioista, jotka uuden yrittäjän pitää miettiä aivan ensimmäiseksi. Kun ne ovat kohdallaan, myynti ei ole vaikeaa. Se on viime kädessä aina kommunikaatiota ihmiseltä ihmiselle. Haluamme olla tekemisissä ihmisten kanssa, joiden kanssa meillä on kivaa: kun toinen kuuntelee, on empaattinen, huomioi meidät, keskustelee, kyselee, näkee tarpeemme ja vastaa niihin.

Myyntiin liittyy paljon virheellisiä mielikuvia ja ajattelua. Se ajatellaan tyrkyttämiseksi. Myynti ei ole sitä, että puhutaan hullun lailla, vaan kuuntelemista, kuulemista ja auttamista. Kaikki viestintä on myyntiä.

Vielä kymmenen vuotta sitten b2b-kaupassa lähdettiin etsimään ja lähestymään potentiaalisia asiakkaita itse, keskityttiin siis kylmäkontaktointiin. Yrityksen myynti ja markkinointi saattoivat olla kovinkin erillään toisistaan.

Sisältömarkkinointi toi palvelemisen sanoista tekoihin. Tuotetaan sisältöjä, joilla pyritään palvelemaan ja auttamaan asiakkaita. Samalla kerätään yhteystietoja, joiden pohjalta myyjän on helpompi ottaa yhteyttä. Aiempi kylmä, pitkä myyntiputki on lyhentynyt todella paljon.

Viimeisimpänä myyntiin on valjastettu digitaaliset työkalut, koneoppiminen ja tekoäly. Esimerkiksi CRM- eli asiakkuudenhallintajärjestelmät tuovat liidejä myynnille. Myös pienille yrittäjille on valmiita ratkaisuja, eikä niihin tarvitse käyttää tuhansia euroja.

Myynti on tullut työkalujen vuoksi tavallaan helpommaksi mutta myös vaikeammaksi, sillä myyjän pitää osata olla älykäs. On oltava valppaana oikealla hetkellä ja kysyttävä oikeat kysymykset. Uskon, että ne, jotka saavat tästä kiinni, ovat menestyjiä.

Jälkimarkkinointia ei saa unohtaa. Jo saaduista asiakkaista kiinni pitäminen on kustannustehokkaampaa kuin uusien haaliminen.

Liian moni yrittäjä ei kuitenkaan ole kiinni edes kylmäkontaktoinnissa. Turhan moni myös nojaa alkuvaiheessa starttirahan varaan. Ajatellaan, että on aikaa käynnistellä toimintaa eikä panosteta myyntiin ensimmäisestä päivästä alkaen.

Väitän, ettei ole ihmistä, joka ei koe iloa siitä, kun auttaa muita. Se on meihin sisäänrakennettu ominaisuus. Kun tämän oivaltaa, myynnistä tulee hauskaa.

Vastavirtaan kulkija: Kaiutinyritys vie tuotteitaan yli sataan maahan, mutta tuotanto pysyy Suomessa

Genelecin maailmanmenestys perustuu innovaatioihin, musiikin kuluttamisen murrokseen sekä poikkeukselliseen yritysfilosofiaan.

Mieti loppukäyttäjän tarpeita – Näin pitkäikäinen lankakauppa sai verkosta piristysruiskeen myyntiinsä

Novitan Markus Haakana kertoo, miten digitaalisia yhteisöjä luodaan perinteisellä liiketoiminta-alalla.

Verkkokauppa syntyi kaljapuheiden jälkeen – Nyt tähtäimessä ovat ulkomaat ja miljoonaliikevaihto

Valco myy vain muutamaa tuotetta kerrallaan. Yritys aikoo laajentaa toimintaansa elektroniikkavalmistukseen.

Myyntisaatavien kierron polku: Sillä on väliä, kuinka nopeasti rahat kotiutuvat

Kun yrittäjä laskuttaa asiakasta tekemästään työstä, käynnistyy polku myyntisaatavien kotiuttamiseksi. Yrittäjä voi vaikuttaa sen sujuvuuteen ja kierron nopeuteen.

Näin hyödynnät somea markkinoinnissa – pari tuntia päivässä riittää

Somessa roikkumisen pitäisi kuulua jokaisen yrittäjän työpäivään, kirjoittaa Cuitun some-ekspertti Vilma Piironen.

Yrityksen teineinä perustaneet näyttävät asennetta: Puhelin käteen ja soita

Kangaskassien myyminen omalle koululle oli Palsin lähtölaukaus. Kaksi nuorta kaveria pyörittää nyt yritystä, jonka liikevaihto on reilut 300 000 euroa.

Pieni limutehdas Ahvenanmaalla kasvaa 256 omistajan voimin

Amalias Limonadfabrik lisäsi kapasiteettiaan joukkorahoituksen avulla. Myynnin kasvattaminen vaatisi isoja investointeja markkinointiin.

Yrittäjä, hallitsetko hissipuheen? Neljä neuvoa auttaa alkuun

Hyvä hissipuhe on yrittäjälle tärkeä työkalu myyntiin. Valmentaja Elsa Ervasti tietää, kuinka kuulija saadaan innostumaan.

Yrittäminen ei sovi heikkohermoiselle

Sopiva määrä töitä olisi ideaali. Se harvoin toteutuu edes yrittäjällä, kirjoittaa Vesinummelan yrittäjä Timo Nummela.

Lataa lisää