Yrittäjän osaaminen

Yrittäjä on ennen kaikkea myyjä

Heli Vuoksimaa

Kirjoittaja on NewCo Helsingin eli Helsingin Uusyrityskeskuksen yritysneuvoja.

Yrittäjä on ennen kaikkea myyjä

Tyypillinen harhakäsitys on, että myynti on tyrkyttämistä, kirjoittaa NewCo Helsingin Heli Vuoksimaa.

|

Liian moni yrittäjä laiminlyö myyntityön. Pitäisi ymmärtää, että yrittäjänä on ennen kaikkea myyjä.

Kirjoitin viimeksi perusasioista, jotka uuden yrittäjän pitää miettiä aivan ensimmäiseksi. Kun ne ovat kohdallaan, myynti ei ole vaikeaa. Se on viime kädessä aina kommunikaatiota ihmiseltä ihmiselle. Haluamme olla tekemisissä ihmisten kanssa, joiden kanssa meillä on kivaa: kun toinen kuuntelee, on empaattinen, huomioi meidät, keskustelee, kyselee, näkee tarpeemme ja vastaa niihin.

Myyntiin liittyy paljon virheellisiä mielikuvia ja ajattelua. Se ajatellaan tyrkyttämiseksi. Myynti ei ole sitä, että puhutaan hullun lailla, vaan kuuntelemista, kuulemista ja auttamista. Kaikki viestintä on myyntiä.

Vielä kymmenen vuotta sitten b2b-kaupassa lähdettiin etsimään ja lähestymään potentiaalisia asiakkaita itse, keskityttiin siis kylmäkontaktointiin. Yrityksen myynti ja markkinointi saattoivat olla kovinkin erillään toisistaan.

Sisältömarkkinointi toi palvelemisen sanoista tekoihin. Tuotetaan sisältöjä, joilla pyritään palvelemaan ja auttamaan asiakkaita. Samalla kerätään yhteystietoja, joiden pohjalta myyjän on helpompi ottaa yhteyttä. Aiempi kylmä, pitkä myyntiputki on lyhentynyt todella paljon.

Viimeisimpänä myyntiin on valjastettu digitaaliset työkalut, koneoppiminen ja tekoäly. Esimerkiksi CRM- eli asiakkuudenhallintajärjestelmät tuovat liidejä myynnille. Myös pienille yrittäjille on valmiita ratkaisuja, eikä niihin tarvitse käyttää tuhansia euroja.

Myynti on tullut työkalujen vuoksi tavallaan helpommaksi mutta myös vaikeammaksi, sillä myyjän pitää osata olla älykäs. On oltava valppaana oikealla hetkellä ja kysyttävä oikeat kysymykset. Uskon, että ne, jotka saavat tästä kiinni, ovat menestyjiä.

Jälkimarkkinointia ei saa unohtaa. Jo saaduista asiakkaista kiinni pitäminen on kustannustehokkaampaa kuin uusien haaliminen.

Liian moni yrittäjä ei kuitenkaan ole kiinni edes kylmäkontaktoinnissa. Turhan moni myös nojaa alkuvaiheessa starttirahan varaan. Ajatellaan, että on aikaa käynnistellä toimintaa eikä panosteta myyntiin ensimmäisestä päivästä alkaen.

Väitän, ettei ole ihmistä, joka ei koe iloa siitä, kun auttaa muita. Se on meihin sisäänrakennettu ominaisuus. Kun tämän oivaltaa, myynnistä tulee hauskaa.

Yrittäjä, hallitsetko hissipuheen? Neljä neuvoa auttaa alkuun

Hyvä hissipuhe on yrittäjälle tärkeä työkalu myyntiin. Valmentaja Elsa Ervasti tietää, kuinka kuulija saadaan innostumaan.

Yrittäminen ei sovi heikkohermoiselle

Sopiva määrä töitä olisi ideaali. Se harvoin toteutuu edes yrittäjällä, kirjoittaa Vesinummelan yrittäjä Timo Nummela.

Myyntilaskelma kertoo, mitä myydään ja millä hinnalla

Myyntilaskelma on tarpeellinen yritystä perustettaessa mutta myös myöhemmin. Se ohjaa taloudellisesti kohti kannattavaa yritystoimintaa.

Yrittäjä, tunnetko itsesi? Kaikki lähtee siitä

Jos haluaa onnistua myynnissä, pohjatyön merkitystä ei voi väheksyä, kirjoittaa NewCo Helsingin Heli Vuoksimaa.

Mitä uusi verkkolaskulaki tarkoittaa?

Jos yrityksen asiakkaana on suomalaisia suuryrityksiä tai julkishallintoa, tilannetta kannattaa seurata rauhassa, kirjoittaa Taloushallintoliiton Janne Fredman.

Black Friday lähestyy – kuinka myyntiryntäyksistä saa kaiken irti?

Erilaiset sesonkipäivät houkuttelevat tekemään huipputarjouksia. Yritysten on tunnistettava, milloin niihin kannattaa lähteä mukaan.

Uusi omistaja käänsi hiipuvan bisneksen kelkan – myyntiä joka mantereelle

Palkkatöistä yrittäjäksi lähtenyt Mika Purhonen uskoo kovaan jalkatyöhön. Matkapäiviä kertyy vuodessa vähintään sata.

Tiedätkö, mitä uusi asiakas maksaa yrityksellesi?

Ihannetilanteessa jokainen asiakkaan hankintaan käytetty euro tulee takaisin moninkertaisena.

Yksinkertainen neuvo myynnin johtamiseen: Muista kiittää – Katso koulutus

Y-Koulun lähetys koostuu kolmesta osasta: Myynnin johtaminen ja mittarit, lisää myyntiä B2B-yrityksissä ja lisää myyntiä B2C-yrityksissä.

Lataa lisää