Yrittäjän osaaminen

Yrittäjä on ennen kaikkea myyjä

Heli Vuoksimaa

Kirjoittaja on NewCo Helsingin eli Helsingin Uusyrityskeskuksen yritysneuvoja.

Yrittäjä on ennen kaikkea myyjä

Tyypillinen harhakäsitys on, että myynti on tyrkyttämistä, kirjoittaa NewCo Helsingin Heli Vuoksimaa.

|

Liian moni yrittäjä laiminlyö myyntityön. Pitäisi ymmärtää, että yrittäjänä on ennen kaikkea myyjä.

Kirjoitin viimeksi perusasioista, jotka uuden yrittäjän pitää miettiä aivan ensimmäiseksi. Kun ne ovat kohdallaan, myynti ei ole vaikeaa. Se on viime kädessä aina kommunikaatiota ihmiseltä ihmiselle. Haluamme olla tekemisissä ihmisten kanssa, joiden kanssa meillä on kivaa: kun toinen kuuntelee, on empaattinen, huomioi meidät, keskustelee, kyselee, näkee tarpeemme ja vastaa niihin.

Myyntiin liittyy paljon virheellisiä mielikuvia ja ajattelua. Se ajatellaan tyrkyttämiseksi. Myynti ei ole sitä, että puhutaan hullun lailla, vaan kuuntelemista, kuulemista ja auttamista. Kaikki viestintä on myyntiä.

Vielä kymmenen vuotta sitten b2b-kaupassa lähdettiin etsimään ja lähestymään potentiaalisia asiakkaita itse, keskityttiin siis kylmäkontaktointiin. Yrityksen myynti ja markkinointi saattoivat olla kovinkin erillään toisistaan.

Sisältömarkkinointi toi palvelemisen sanoista tekoihin. Tuotetaan sisältöjä, joilla pyritään palvelemaan ja auttamaan asiakkaita. Samalla kerätään yhteystietoja, joiden pohjalta myyjän on helpompi ottaa yhteyttä. Aiempi kylmä, pitkä myyntiputki on lyhentynyt todella paljon.

Viimeisimpänä myyntiin on valjastettu digitaaliset työkalut, koneoppiminen ja tekoäly. Esimerkiksi CRM- eli asiakkuudenhallintajärjestelmät tuovat liidejä myynnille. Myös pienille yrittäjille on valmiita ratkaisuja, eikä niihin tarvitse käyttää tuhansia euroja.

Myynti on tullut työkalujen vuoksi tavallaan helpommaksi mutta myös vaikeammaksi, sillä myyjän pitää osata olla älykäs. On oltava valppaana oikealla hetkellä ja kysyttävä oikeat kysymykset. Uskon, että ne, jotka saavat tästä kiinni, ovat menestyjiä.

Jälkimarkkinointia ei saa unohtaa. Jo saaduista asiakkaista kiinni pitäminen on kustannustehokkaampaa kuin uusien haaliminen.

Liian moni yrittäjä ei kuitenkaan ole kiinni edes kylmäkontaktoinnissa. Turhan moni myös nojaa alkuvaiheessa starttirahan varaan. Ajatellaan, että on aikaa käynnistellä toimintaa eikä panosteta myyntiin ensimmäisestä päivästä alkaen.

Väitän, ettei ole ihmistä, joka ei koe iloa siitä, kun auttaa muita. Se on meihin sisäänrakennettu ominaisuus. Kun tämän oivaltaa, myynnistä tulee hauskaa.

Menestyvän yksinyrittäjän opit: Kuinka hioa yritystoiminta huippuunsa?

Juho Toivola on saavuttanut nopeasti kovan laskutustason. Keskeisiä onnistumisen elementtejä ovat olleet hyvin tehdyt pohjatyöt, tarkkaan mietitty hinnoittelu ja näkyminen somessa.

Kalakauppiaan oivaltama 95 prosentin sääntö luo pohjan hyvälle työilmapiirille ja erottuvalle asiakaspalvelulle

Turkulainen kalaliike syntyi vuonna 2007 yllytyshulluuden ja järjen äänen yhdistelmästä. Yrittäjät välttelivät velkarahaa ja tekivät ensimmäiset kaksi vuotta kaiken kahdestaan.

Kilpaillulla alalla menestyy, jos tekee toisin kuin muut – Tähän luottaa Neliöt Liikkuu

Neliöt Liikkuu LKV syntyi halusta tuulettaa kiinteistönvälitysalaa. Yrityksessä välittäjä saa luoda itsestään brändin.

Vaasalaisyritys takoo listahittejä Japanissa: Musiikkivienti vaatii taustatietoa ja riskinottoa

Musiikkikustantamo Sugar House Publishing tehtailee listahittejä pääosin Aasian-markkinoille. Sen käsialaa on peräti 50 listaykköstä Japanissa.

Asiakaspalvelun ulkoistaminen ei kannattanutkaan – Kokemus kirkasti yrityksen kilpailuvaltin

Kun korona-aika kiihdytti Weekendbee-verkkokaupan myyntilukuja, yrittäjien oli aika hankkia auttavia käsiä. Asiakaspalvelun ulkoistus ei kuitenkaan sujunut suunnitellusti.

21-vuotias yrittäjä tavoittelee kovaa kasvua – Miljoonan liikevaihto ylittyi jo

Lukiolaispoikien perustama firma on muutamassa vuodessa kasvanut yli miljoonan liikevaihtoa pyörittäväksi ohjelmistotaloksi, ja suunta on edelleen ylöspäin.

Palkata vai ei? Ensimmäisen työntekijän palkkaaminen on iso askel

Pekka Syvänen pohti tarkkaan, palkkaako hän ensimmäisen työntekijän. Nyt sopiva työntekijä on löytynyt.

Medkit Finland täräytti läpi hurjan kasvutavoitteen: Nyt horisontissa siintää 30 miljoonan raja

Kuinka menestyä yhdellä maailman kilpailluimmista toimialoista? Ensihoitotuotteisiin erikoistunut oululainen yritys on onnistunut siinä.

Ämpärikokeiluista menestykseen: Lehtikuohun kasvu sai vauhtia lähiruokabuumista

Kontiolahdelta kotoisin oleva lehtikuohu on innostuneen tuotekehityksen tulos, jonka alkumetreihin liittyy ripaus sattumaa.

Lataa lisää