Yrittäjän osaaminen

Yrittäjä on ennen kaikkea myyjä

Heli Vuoksimaa

Kirjoittaja on NewCo Helsingin eli Helsingin Uusyrityskeskuksen yritysneuvoja.

Yrittäjä on ennen kaikkea myyjä

Tyypillinen harhakäsitys on, että myynti on tyrkyttämistä, kirjoittaa NewCo Helsingin Heli Vuoksimaa.

|

Liian moni yrittäjä laiminlyö myyntityön. Pitäisi ymmärtää, että yrittäjänä on ennen kaikkea myyjä.

Kirjoitin viimeksi perusasioista, jotka uuden yrittäjän pitää miettiä aivan ensimmäiseksi. Kun ne ovat kohdallaan, myynti ei ole vaikeaa. Se on viime kädessä aina kommunikaatiota ihmiseltä ihmiselle. Haluamme olla tekemisissä ihmisten kanssa, joiden kanssa meillä on kivaa: kun toinen kuuntelee, on empaattinen, huomioi meidät, keskustelee, kyselee, näkee tarpeemme ja vastaa niihin.

Myyntiin liittyy paljon virheellisiä mielikuvia ja ajattelua. Se ajatellaan tyrkyttämiseksi. Myynti ei ole sitä, että puhutaan hullun lailla, vaan kuuntelemista, kuulemista ja auttamista. Kaikki viestintä on myyntiä.

Vielä kymmenen vuotta sitten b2b-kaupassa lähdettiin etsimään ja lähestymään potentiaalisia asiakkaita itse, keskityttiin siis kylmäkontaktointiin. Yrityksen myynti ja markkinointi saattoivat olla kovinkin erillään toisistaan.

Sisältömarkkinointi toi palvelemisen sanoista tekoihin. Tuotetaan sisältöjä, joilla pyritään palvelemaan ja auttamaan asiakkaita. Samalla kerätään yhteystietoja, joiden pohjalta myyjän on helpompi ottaa yhteyttä. Aiempi kylmä, pitkä myyntiputki on lyhentynyt todella paljon.

Viimeisimpänä myyntiin on valjastettu digitaaliset työkalut, koneoppiminen ja tekoäly. Esimerkiksi CRM- eli asiakkuudenhallintajärjestelmät tuovat liidejä myynnille. Myös pienille yrittäjille on valmiita ratkaisuja, eikä niihin tarvitse käyttää tuhansia euroja.

Myynti on tullut työkalujen vuoksi tavallaan helpommaksi mutta myös vaikeammaksi, sillä myyjän pitää osata olla älykäs. On oltava valppaana oikealla hetkellä ja kysyttävä oikeat kysymykset. Uskon, että ne, jotka saavat tästä kiinni, ovat menestyjiä.

Jälkimarkkinointia ei saa unohtaa. Jo saaduista asiakkaista kiinni pitäminen on kustannustehokkaampaa kuin uusien haaliminen.

Liian moni yrittäjä ei kuitenkaan ole kiinni edes kylmäkontaktoinnissa. Turhan moni myös nojaa alkuvaiheessa starttirahan varaan. Ajatellaan, että on aikaa käynnistellä toimintaa eikä panosteta myyntiin ensimmäisestä päivästä alkaen.

Väitän, ettei ole ihmistä, joka ei koe iloa siitä, kun auttaa muita. Se on meihin sisäänrakennettu ominaisuus. Kun tämän oivaltaa, myynnistä tulee hauskaa.

Ensin urheilu, sitten työ: Huippu-urheilun ja yrittäjyyden yhdistäminen vaatii tiukkaa aikatauluttamista

Keskimatkojen Suomen mestari Joonas Rinne on oppinut, että huippu-urheilijalta vaaditaan luottamusta omaan tekemiseen. Samat opit pätevät myös yrittäjyyteen.

Hakukoneoptimointi haltuun: Miten myydä enemmän ja saada lisää näkyvyyttä ja toimeksiantoja?

Sen sijaan että jahtaisit asiakkaita, voivat asiakkaat löytää sinut hakukoneoptimoinnin avulla – juuri silloin kun se heille sopii. Lue asiantuntijan parhaat vinkit hakukoneoptimointiin.

Tulipalo tuhosi yrityksen tilat – Nyt yrittäjä ajattelee riskeistä uudella tavalla

Aatu Miettisen yrityksen tilat paloivat poroksi viime marraskuussa, mutta yrittäjä ei menettänyt toimintakykyään. Hänen ripeän toimintansa ansiosta yritys pääsi nopeasti takaisin jaloilleen.

Mitä yrittäjyys merkitsee? Kaksi yrittäjää kertoo

Yrittäjyys haastaa tekijänsä joka päivä. Se on myös keino edistää itselle tärkeitä asioita. Suomessa sadattuhannet ovat valinneet yrittäjyyden tien.

5 vinkkiä yrityksen maineenhallintaan

Maineenhallinta on pitkäjänteistä työtä, joka kantaa yrityksen vaikeuksien yli. Viestintävalmentaja Katleena Kortesuo kertoo, miten maine otetaan haltuun.

Näin karaokealan pioneeri aikoo menestyä kansainvälisillä areenoilla

Singa on täysin digitaalinen karaokepalvelu, joka syntyi halusta uudistaa koko toimiala kertaheitolla. Pääomasijoittajien innostus mahdollisti suuren tavoitteen.

Kuukauden yrittäjän sinnikäs ponnistus tuo tulosta: Vientiä jo 30 maahan

Lapuan Kankureiden Esko Hjelt painottaa, että luottamuksen rakentaminen kansainvälisiin asiakkaisiin vaatii malttia.

Matti Ruuska on silliyrittäjä henkeen ja vereen: Palasi vielä kerran yrittäjäksi johtamaan Suomen ainoaa sillitehdasta

Kun sillikonkari Matti Ruuska myi omistamansa Boyfood-silliyhtiön, hän katui sitä heti. Nyt hän johtaa Suomen Sillikonttoria ja aikoo palauttaa kotimaisen sillinjalostuksen kunnian.

16-vuotiaat vitsailivat 100 000 euron liikevaihdosta – Neljä vuotta myöhemmin liikevaihto on lähes puoli miljoonaa

Oma podcast, ensimmäinen työntekijä ja kasvava liikevaihto. Palsin nuorella yrittäjäkaksikolla on takanaan onnistunut vuosi.

Lataa lisää