Yrittäjän osaaminen

Korona pakotti nopeisiin toimiin: Yrittäjä vei yritystreffit verkkoon kuukaudessa
BusinessMaker Solutionsin toimitusjohtaja Anneli Komi haluaa tarjoa yrittäjille ympäristön, jossa esimerkiksi asiakashankinta onnistuu täsmäiskuna.

Korona pakotti nopeisiin toimiin: Yrittäjä vei yritystreffit verkkoon kuukaudessa

Anneli Komi myöntää, että epävarmuus nousi keväällä uusiin sfääreihin.

| |

Yritystreffien merkitys kiteytyi Anneli Komille alun perin hänen tehdessään asiakashankintaa ja myyntiä logistiikka-alan yrityksessä useita vuosia sitten.

– Asiakashankinta saattoi olla todella hankalaa. Sitten osallistuin treffitapahtumaan, jossa tapasin yhdessä paikassa yhtä aikaa kymmenen kontaktia. Yli puolet niistä eteni jatkoneuvotteluihin. Silloin tajusin, että juuri tällainen täsmäisku on asiakashankinnassa se juttu, Komi sanoo.

Liikeidea omasta match making -sovelluksesta syntyi jo tuolloin, ja vuonna 2017 Komi lähti toden teolla kehittämään palvelua eteenpäin. Yhtiökumppanina ja sovelluksen kehittäjänä toimi aluksi Komin ystävän Liisa Ahan puoliso Ali Ahmaniemi. Aha otti kopin sovelluksen kehittämistyöstä, kun Ahmaniemi perusti oman yrityksen. Tekninen osaaminen löytyy siis edelleen yrityksen sisältä.

– Testasimme palvelua aluksi brändinä toisen yrityksen alla. Kun varmistuimme palvelun markkinatarpeesta, eriytimme sen omaksi yhtiökseen viime vuonna, BusinessMaker Solutionsin toimitusjohtaja Komi kertoo.

Kriisi vei yritystreffit verkkoon

Palvelun ensimmäinen vuosi lähti käyntiin vauhdikkaasti. Yrittäjät, yksityisen sekä julkisen sektorin toimijat hakivat verkostoitumistapahtumista alihankkijoita, yhteistyökumppaneita ja uusia ideoita. Myös tapahtumista saatu palaute oli hyvää. 60 prosenttia yrittäjistä on löytänyt itselleen uuden kumppanin ja 40 prosenttia uuden asiakkaan.

Yritys: BusinessMaker Solutions Oy
Toimiala: Tapahtumatuotanto
Perustettu: 2019
Liikevaihto: 92 000 (2019)
Henkilöstö: 2 osakasta + 5 henkilön ydintiimi

Asiakkailta saatu palaute on ollut isossa arvossa palvelun kehittämisen kannalta. Teknisen sovelluksen ympärille kehittyi tapahtumatuotantoyhtiö, jossa tapahtuman luonnetta oli mahdollista räätälöidä asiakkaan toiveiden mukaan.

Sitten iski korona. Kun selvisi, että tapahtumia ei saa järjestää, kaikki yritystreffit siirrettiin tai peruttiin välittömästi.

– Koska olemme pieni yritys, meidän oli mahdollista reagoida tilanteeseen alkujärkytyksen jälkeen todella nopeasti. Uskon, että olimme parin valvotun yön jälkeen ensimmäisten joukossa hakemassa Business Finlandin kehitysrahoitustukea, Komi kertoo.

Palvelun painopiste oli alun perin kasvokkaisissa kohtaamisissa, mutta koronan takia yritys siirtyi kehittämään online-yritystreffejä.

Yrittäjät joutuivat myös haastamaan itseään yllättävässä tilanteessa, vaikka digiloikkaan oli kaikki valmiudet olemassa.

– Yrittäminen on aina epävarmaa, mutta koronakevät vei sen ihan uusiin potensseihin. Se toi mukanaan vaikeita tunteita, joiden kanssa eläminen on haastavaa. Silti muuttuneeseen tilanteeseen piti saman aikaan reagoida nopeasti. Se haastoi sekä yritystä että henkilöitä meidän tiimissä, Komi sanoo.

Sovellus hoitaa käytännön asiat

Tyypillisessä treffitapahtumassa on noin sata osallistujaa, ja yksittäinen yrittäjä tapaa kymmenen muuta yrittäjää noin vartin välein. Treffit aikataulutetaan etukäteen BusinessMaker Solutionsin verkkosovelluksella, jonka kautta myös videoyhteys toteutuu.

Ensimmäinen online-treffitapahtuma järjestettiin huhtikuussa, ja palvelua pilotoitiin kevään ajan. Komin mukaan se ei olisi onnistunut ilman rohkeita asiakkaita.

– Me halusimme tarjota yrittäjille ympäristön, jossa he voivat kohdata toisiaan muuttuneessa tilanteessa. Kuukauden kotona olemisen jälkeen se oli monille todella tervetullutta. Sen lisäksi, että moni kertoi saaneensa tapahtumista uusia kumppaneita, tapahtumat tarjosivat yrittäjille myös puhtaasti vertaistukea.

Yritystreffejä on kehitetty kesän aikana hybridiksi.

– Sovellus ja sen algoritmit osaavat aikatauluttaa automaattisesti nyt myös sellaiset treffit, joissa osa keskustelukumppaneista osallistuu paikan päällä ja osa etänä. Se mahdollistaa osallistumisen valtakunnallisesti, Komi sanoo.

Fakta

Näin selviät vaikeista tilanteista

Avoimuus. Uskalla olla avoin ja rohkeasti rehellinen bisnesasioissa. Mielestäni vaikeuksia kohdattaessa niistä kannattaa puhua suoraan. Yrittäjän ei kannata teeskennellä, että kaikki on hyvin, jos niin ei ole. Sillä myös varmistaa itselleen paremmat yöunet.

Ystävät. Yrittäjällä pitää olla ympärillä ystäviä ja verkostoa, jotka ymmärtävät yrittäjän syviä tuntemuksia. Se voi olla yrittäjäystävä tai ulkopuolinen konsultti, esimerkiksi yrityskummi. Kriisin keskellä tarvitaan sellaisia keskusteluyhteyksiä, jossa asioista pystytään juttelemaan aidosti ja rehellisesti ja niin, että toinen osapuoli oikeasti ymmärtää yrittäjyyttä. Se on ollut ainakin minulle kaikkein suurin pelastus tässä ajassa.

Konsultin käyttäminen. Varsinkin aloittelevalle ja yrittäjälle esimerkiksi liiketoimintasuunnitelman tai strategian tekeminen voi tuntua hankalalta. Suosittelen jokaiselle yrittäjälle ulkopuolisen konsultin käyttöä. Minulle ulkopuolinen apu ja yhdessä hiottu liiketoimintasuunnitelma ovat todentaneet sen, että me pystymme luomaan päämäärän ja menemään sitä kohti systemaattisesti. Kun suunnitelma on selvä, sitä voi myös yllättävissä tilanteissa muuttaa tarpeen mukaan.

Koronakevät yritysneuvojan silmin: ”Tilanteen alussa moni oli epätoivon partaalla”

Kevään koronakriisi on pakottanut hyvinkin toimeentulevat yrittäjät hakemaan apua. Uusyrityskeskusten korona-apu on tavoittanut tuhannet yrittäjät ympäri maata.

Sesonkialalla on pärjättävä, oli vastassa mitä vain: Yrittäjä kertoo, mitkä ovat marjabisneksen menestyksen avaimet

Korona on tänä kesänä luonut paineita niille aloille, joiden myynti tapahtuu erityisen lyhyen ajan sisällä. Helsinkiläisen Marjapuodin kauppias Vili Auvinen kertoo, miten sesonkiluonteisella alalla pärjätään poikkeusaikana ja sen ulkopuolella.

Kasvosuojainten kysyntä johti hurjaan kasvuun: Filterpak palkkasi yli 50 uutta työntekijää ja liikevaihto vähintään tuplaantuu

Helmikuussa Filterpak mietti, pitäisikö kasvosuojaimia alkaa valmistaa. Silloin yritysjohto totesi, ettei mukaan kannata enää lähteä. Nyt kasvosuojaimia valmistetaan ympäri vuorokauden.

Vahva visio siivitti eteenpäin – Kampaamoyrittäjien ensimmäinen vuosi ei takunnut koronaan

Laura Santasen ja Tiina Junnon perustama matkailuteemainen kampaamo Aroha Helsinki syntyi pikavauhdilla, jotta maailmanmatkaajat ehtivät matkoilleen.

Korona pakotti palvelualan digiloikkaan – Hyödyt ovat kiistattomat

Digitalisaatio on tullut palvelualalle jäädäkseen, ja alan kannattaa ottaa siitä kaikki irti, kirjoittaa M Roomin toimitusjohtaja Markku Kosonen.

Parempaa tietoa yritysten taloudesta

Koronakriisin vuoksi yrityksille jaetut rahoitustuet ja niitä koskeva kritiikki ovat nostaneet esiin tarpeen saada nykyistä luotettavampaa tietoa yrityksen maksukyvystä, kirjoittaa ekonomi Lassi Mäkinen.

Kun korona iski, yrittäjät toimivat: Kaksi yrittäjää kertoo, miten he käynnistivät myymäläautotoiminnan nollasta viikossa

Tänä keväänä nopeat päätökset ja ketteryys ovat olleet valtteja. Muutosten keskellä on korostunut myös yhteistyökumppaneiden merkitys.

Äkkihypyllä toimitusjohtajaksi ja keskelle koronakriisiä – Miikka Väänänen ryhtyi luotsaamaan perheyhtiötä poikkeusoloissa

Tutustumisvaiheen jälkeen Miikka Väänänen suunnittelee jo kiinteistöihin ja rakentamiseen keskittyneen Master Yhtiöiden kehittämistä ja yritysostoja.

Millaista on hyvä asiakaspalvelu? Koronan aikana aito kohtaaminen ja yhteisöllisyys korostuvat

Yrittäjä ovat huomanneet, että asiakkailla on nyt tarve arkisille kohtaamisille. Kaksi kivijalkayrittäjää kertoo, mitä hyvä asiakaspalvelu on ja mikä on sen rooli poikkeusoloissa.

Lataa lisää