Yrittäjän osaaminen

Korona pakotti nopeisiin toimiin: Yrittäjä vei yritystreffit verkkoon kuukaudessa
BusinessMaker Solutionsin toimitusjohtaja Anneli Komi haluaa tarjoa yrittäjille ympäristön, jossa esimerkiksi asiakashankinta onnistuu täsmäiskuna.

Korona pakotti nopeisiin toimiin: Yrittäjä vei yritystreffit verkkoon kuukaudessa

Anneli Komi myöntää, että epävarmuus nousi keväällä uusiin sfääreihin.

| |

Yritystreffien merkitys kiteytyi Anneli Komille alun perin hänen tehdessään asiakashankintaa ja myyntiä logistiikka-alan yrityksessä useita vuosia sitten.

– Asiakashankinta saattoi olla todella hankalaa. Sitten osallistuin treffitapahtumaan, jossa tapasin yhdessä paikassa yhtä aikaa kymmenen kontaktia. Yli puolet niistä eteni jatkoneuvotteluihin. Silloin tajusin, että juuri tällainen täsmäisku on asiakashankinnassa se juttu, Komi sanoo.

Liikeidea omasta match making -sovelluksesta syntyi jo tuolloin, ja vuonna 2017 Komi lähti toden teolla kehittämään palvelua eteenpäin. Yhtiökumppanina ja sovelluksen kehittäjänä toimi aluksi Komin ystävän Liisa Ahan puoliso Ali Ahmaniemi. Aha otti kopin sovelluksen kehittämistyöstä, kun Ahmaniemi perusti oman yrityksen. Tekninen osaaminen löytyy siis edelleen yrityksen sisältä.

– Testasimme palvelua aluksi brändinä toisen yrityksen alla. Kun varmistuimme palvelun markkinatarpeesta, eriytimme sen omaksi yhtiökseen viime vuonna, BusinessMaker Solutionsin toimitusjohtaja Komi kertoo.

Kriisi vei yritystreffit verkkoon

Palvelun ensimmäinen vuosi lähti käyntiin vauhdikkaasti. Yrittäjät, yksityisen sekä julkisen sektorin toimijat hakivat verkostoitumistapahtumista alihankkijoita, yhteistyökumppaneita ja uusia ideoita. Myös tapahtumista saatu palaute oli hyvää. 60 prosenttia yrittäjistä on löytänyt itselleen uuden kumppanin ja 40 prosenttia uuden asiakkaan.

Yritys: BusinessMaker Solutions Oy
Toimiala: Tapahtumatuotanto
Perustettu: 2019
Liikevaihto: 92 000 (2019)
Henkilöstö: 2 osakasta + 5 henkilön ydintiimi

Asiakkailta saatu palaute on ollut isossa arvossa palvelun kehittämisen kannalta. Teknisen sovelluksen ympärille kehittyi tapahtumatuotantoyhtiö, jossa tapahtuman luonnetta oli mahdollista räätälöidä asiakkaan toiveiden mukaan.

Sitten iski korona. Kun selvisi, että tapahtumia ei saa järjestää, kaikki yritystreffit siirrettiin tai peruttiin välittömästi.

– Koska olemme pieni yritys, meidän oli mahdollista reagoida tilanteeseen alkujärkytyksen jälkeen todella nopeasti. Uskon, että olimme parin valvotun yön jälkeen ensimmäisten joukossa hakemassa Business Finlandin kehitysrahoitustukea, Komi kertoo.

Palvelun painopiste oli alun perin kasvokkaisissa kohtaamisissa, mutta koronan takia yritys siirtyi kehittämään online-yritystreffejä.

Yrittäjät joutuivat myös haastamaan itseään yllättävässä tilanteessa, vaikka digiloikkaan oli kaikki valmiudet olemassa.

– Yrittäminen on aina epävarmaa, mutta koronakevät vei sen ihan uusiin potensseihin. Se toi mukanaan vaikeita tunteita, joiden kanssa eläminen on haastavaa. Silti muuttuneeseen tilanteeseen piti saman aikaan reagoida nopeasti. Se haastoi sekä yritystä että henkilöitä meidän tiimissä, Komi sanoo.

Sovellus hoitaa käytännön asiat

Tyypillisessä treffitapahtumassa on noin sata osallistujaa, ja yksittäinen yrittäjä tapaa kymmenen muuta yrittäjää noin vartin välein. Treffit aikataulutetaan etukäteen BusinessMaker Solutionsin verkkosovelluksella, jonka kautta myös videoyhteys toteutuu.

Ensimmäinen online-treffitapahtuma järjestettiin huhtikuussa, ja palvelua pilotoitiin kevään ajan. Komin mukaan se ei olisi onnistunut ilman rohkeita asiakkaita.

– Me halusimme tarjota yrittäjille ympäristön, jossa he voivat kohdata toisiaan muuttuneessa tilanteessa. Kuukauden kotona olemisen jälkeen se oli monille todella tervetullutta. Sen lisäksi, että moni kertoi saaneensa tapahtumista uusia kumppaneita, tapahtumat tarjosivat yrittäjille myös puhtaasti vertaistukea.

Yritystreffejä on kehitetty kesän aikana hybridiksi.

– Sovellus ja sen algoritmit osaavat aikatauluttaa automaattisesti nyt myös sellaiset treffit, joissa osa keskustelukumppaneista osallistuu paikan päällä ja osa etänä. Se mahdollistaa osallistumisen valtakunnallisesti, Komi sanoo.

Fakta

Näin selviät vaikeista tilanteista

Avoimuus. Uskalla olla avoin ja rohkeasti rehellinen bisnesasioissa. Mielestäni vaikeuksia kohdattaessa niistä kannattaa puhua suoraan. Yrittäjän ei kannata teeskennellä, että kaikki on hyvin, jos niin ei ole. Sillä myös varmistaa itselleen paremmat yöunet.

Ystävät. Yrittäjällä pitää olla ympärillä ystäviä ja verkostoa, jotka ymmärtävät yrittäjän syviä tuntemuksia. Se voi olla yrittäjäystävä tai ulkopuolinen konsultti, esimerkiksi yrityskummi. Kriisin keskellä tarvitaan sellaisia keskusteluyhteyksiä, jossa asioista pystytään juttelemaan aidosti ja rehellisesti ja niin, että toinen osapuoli oikeasti ymmärtää yrittäjyyttä. Se on ollut ainakin minulle kaikkein suurin pelastus tässä ajassa.

Konsultin käyttäminen. Varsinkin aloittelevalle ja yrittäjälle esimerkiksi liiketoimintasuunnitelman tai strategian tekeminen voi tuntua hankalalta. Suosittelen jokaiselle yrittäjälle ulkopuolisen konsultin käyttöä. Minulle ulkopuolinen apu ja yhdessä hiottu liiketoimintasuunnitelma ovat todentaneet sen, että me pystymme luomaan päämäärän ja menemään sitä kohti systemaattisesti. Kun suunnitelma on selvä, sitä voi myös yllättävissä tilanteissa muuttaa tarpeen mukaan.

Konkurssista kukoistukseen – Uusi omistajaviisikko käänsi huonekalutehtaan suunnan

Nastolassa sijaitseva Selka sai yrityskaupan jälkeen uuden suunnan. Miten yrittäjät ovat johtaneet yrityksen kovaan kasvuun?

Yrittäjyys jatkuu konkurssista huolimatta: 31-vuotias sarjayrittäjä on kokenut lähes kaikki yrityksen vaiheet

Noin 15 yrityksessä mukana ollut Johannes Laine ei anna yhden yrityksen konkurssin hidastaa vauhtia. Muut yritykset vievät mukanaan ja tahti vain kiihtyy.

Yrittäjä näki lähiössä hyödyntämätöntä potentiaalia: Asukkaat ottivat kahvilan heti omakseen

Linda Mustakari toivoo, että Pupusaari-kahvilat toimivat pelinavauksena lähiöiden palvelujen monipuolistumiselle. Ensimmäinen kahvila avasi ovensa keskellä koronarajoituksia.

Elämysmatkailuyritys laittoi kohderyhmän ja tuotteet uusiksi, kun ulkomaalaiset turistit kaikkosivat

Korona seisautti ulkomaalaisten turistien matkailun, ja kohderyhmäajattelu oli käännettävä päälaelleen. Adventure by Designin Elina Hutton kertoo, miten yrityksen toimintaa on ajateltu uusiksi.

Yrityskauppa pelasti suosikkileipomon konkurssista: Ostopäätös kirkastui kolmessa sekunnissa

Syyskuussa Otto Lundström sai yllättäen hyvänpäiväntutultaan puhelun. Puoli tuntia myöhemmin he olivat päättäneet ostaa Eromangan.

Miten omasta hyvinvoinnista huolehditaan epävarmoina aikoina?

Koronapandemia on jyllännyt yli puoli vuotta, ja tilanne jatkuu yhä. Miten omasta hyvinvoinnista pidetään huolta pitkittyneessä epävarmuudessa?

Kysyntä räjähti vuorokaudessa: näin yritykset vastasivat kovaan kysyntään

Korona tyrehdytti tuhansien yrityksien liiketoiminnan. Se loi myös kovaa kysyntää käsidesille ja kasvomaskeille. Kaksi yrittäjää kertoo, miten muutostilanteeseen reagoitiin nopeasti.

Koronakevät räjäytti sähköisen yhtiökokouksen suosion

Isännöintitoimisto Taloasema hyödynsi digiloikkaa. Sähköinen yhtiökokous vähensi isännöitsijöiden työtaakkaa ja lisäsi taloyhtiöiden osakkaiden osallistumismahdollisuuksia.

Porilainen perheyritys kasvoi kellarista miljoonaluokkaan: ”Kannattava kasvu on yksi yrityksen perusarvoista”

Fiblon on kokenut 40 vuoden aikana lukuisia muutoksia. Vaikka maailma muuttuu, vahva yrityskulttuuri ja yhteinen suunta ovat vankka perusta kasvulle.

Lataa lisää