Jaksaminen

Tunnista jaksamisen 4 varoitusvaloa ja reagoi ajoissa

Kun jaksaminen hiipuu, syttyy varoitusvaloja. Animaatiomme kertoo, mihin merkkeihin on syytä kiinnittää huomiota ja milloin tahtia on rauhoitettava.

| |

Yrittäjällä työt ovat herkästi jatkuvasti mielessä. Varsinkin korona-aikana huoli taloudellisesta tilanteesta ja selviämisestä on todellinen.

Vaikeassa tilanteessa korostuu jaksamisen merkitys.

Jaksamisen pitkäaikaisen laiminlyönnin seuraukset ovat vakavat. Orastava uupumus saattaa johtaa masennukseen ja jopa kuukausien työkyvyttömyyteen.

– Ihminen jaksaa mennä kaikki mittarit punaisella jonkin aikaa, vaikka on todella kuormittunut ja stressaantunut. Jos tietää, että projektin loppu on tulossa, se ei ole vaarallista. Mutta jos sen päälle tulee uusi projekti, eikä ikinä palaudu, eikä ole taukoja, tilanne kumuloituu, kertoo Mieli Ry:n suunnittelija Paula Noresvuo.

Myös syvä innostus omaan työhönsä voi verottaa jaksamista, jos taukoja ei yksinkertaisesti malta pitää.

Pärjääminen on yrittäjän perusasennetta

Yrittäjien ajatusmaailma keskittyy Noresvuon mukaan usein ennemmin yrityksen kuntoon kuin siihen, miten itse jaksaa. Silloin tinkii helpommin omasta hyvinvoinnistaan.

Yrittäjillä on Noresvuon mukaan myös vahva pärjäämisen mentaliteetti: kun kerran on lähtenyt yrittäjäksi, yrittäjänä haluaa pärjätä. Yksin yritetään usein pärjätä liian kauan.

– Ei haeta apua, vaan eteenpäin mennään sisulla ja sinnikkyydellä. Eikä välttämättä ole tukiverkostoa, jonka kanssa jakaa kokemuksia.

Noresvuo muistuttaa, että yrittäjäelämän lisäksi yrittäjällä on tavallisen ihmisen haasteita ja ongelmia, jotka heijastuvat jaksamiseen. Joku omasta lähipiiristä saattaa sairastua tai iäkkäiden vanhempien hoitaminen aiheuttaa huolta.

– Ihmisiä yrittäjätkin ovat. Riskitekijöitä on paljon.

Hyvä jaksaminen ja merkityksellinen elämä

Entä mitä hyvä jaksaminen ylipäänsä on?

Noresvuon mukaan kyse on siitä, että normaali arki sujuu ja päivästä selviää hyvin. Hyvinvoiva yrittäjä jaksaa suunnitella, eikä sammuttele tulipaloja ja ajattele reaktiivisesti.

– Aamulla herää levänneenä ja virkeänä ja kokee innostusta päivän toimista. Totta kai jokainen väsyy ja kuormittuu. Mutta sitten taas palautuu nukkumalla ja rentoutumalla ja osaa käyttää omia selviytymiskeinoja ja ottaa apua vastaan. Ei tule sellaista oloa, että pitää väkisin puskea.

Hyvään jaksamiseen kuuluu myös realistinen ja todenmukainen käsitys siitä, missä mennään. Kuormittaako arki liikaa?

Kun jaksaminen on kunnossa, elämästä osaa nauttia ja pitää hauskaa. Elämällä on merkitys ja siihen kuuluu mukavia ihmisiä ja mukavaa tekemistä työn lisäksi.

Kun jaksaminen hiipuu

Uupuminen ja sitä seuraava alamäki eivät tule yllättäen, vaan matkan varrella syttyy varoitusvaloja. Keskeistä on tunnistaa niiden syttyminen ja havahtua toimimaan.

Jaksamista voikin Noresvuon mukaan verrata autoon: kun jotain on tarve tehdä, syttyy punaisia varoitusvaloja. Jos bensan merkkivalo syttyy, on auto vietävä tankattavaksi.

– Autoa pitää myös huoltaa. Ethän aja autollakaan, jos kaikki merkkivalot palavat. Mitä teet itsesi kanssa? Otat pari buranaa ja jatkat tekemistä? Se on sama kuin irrottaisi varoitusvalon ja ajaisi niin kauan, kunnes moottori leikkaa kiinni.

Jaksamisen ylläpito vaatii säännöllisesti pysähtymistä ja sen kysymistä, miten itsellä menee. Usein etenkin suorittamismoodissa vain painaa eteenpäin.

– Jos varoitusvaloihin ei reagoi, pysähtyminen tulee varmasti. Keho kyllä osaa sen homman.

Keho tekee sen vaikka väkisin, jos uupumista ei muuten huomaa tai siihen ei reagoi millään tavalla. Kun havaitsee varoitusvalojen syttyvän, on tärkeää pysähtyä ja rauhoittaa meno.

– Silloin, kun on niin kiire, ettei ehdi tehdä yhtään mitään, pitäisi tehdä paniikkijarrutus ja pysähtyä siihen paikkaan, ottaa se tauko ja selvittää miten voi.

Pyydä ja ota vastaan apua

Noresvuo kertoo keinoja lähteä purkamaan jaksamisen ongelmia:

  • Jos tuntuu siltä, ettet selviä tai jaksa, ota yhteys tarvittavaan tahoon: pankkiin, verottajaan tai vakuutusyhtiöön. Kysy neuvoa jo aikaisessa vaiheessa
  • Myös puhuminen läheisten, ystävän tai toisen yrittäjän kanssa auttaa ja laittaa asioita oikeisiin mittasuhteisiin. Aamulla kolmelta asioiden pyörittely omassa päässä on tuhoisin tie
  • Käytännön apua ja vinkkejä tarjoavat myös:
  • Hae apua työterveydestä tai terveyskeskuksesta ja ota apu vastaan
    • Pohdi, mitä on oikeasti pakko tehdä. Noresvuon mukaan yrittäjät kokevat monesti, että heillä ei ole varaa pitää parin viikon lomaa. Mutta jos uupumisen seurauksena on esimerkiksi masennus, työkyvyttömyys voi kestää paljon pidempäänkin. Onko siihen varaa?

Fakta

Tue palautumista

Palautuminen on jaksamisen kannalta todella tärkeä taito. Palautumiseen kuuluu Mieli Ry:n suunnittelija Paula Noresvuon mukaan esimerkiksi taukojen pitäminen pitkin päivää, vapaan ja työn erottaminen sekä perustarpeista eli riittävästä unesta, ravitsevasta ruuasta ja mieluisasta liikunnasta huolehtiminen.

Niihin kaikkiin on syytä kiinnittää huomiota ja antaa niille aikaa.

– Kun on yrittäjä, kaikki on omissa käsissä. Voi päättää ja sopia itsensä kanssa tauoista. Laita esimerkiksi työpäivän aikana kerran tunnissa hälytys soimaan ja pidä lyhyt 2–5 minuutin mittainen tauko.

Myös lomat ja vapaapäivät kannattaa merkitä kalenteriin ja päättää, ettei niiden yli mene mikään – ei edes viimetinkaan tullut asiakkaan toive.

Tärkeää on myös miettiä, mitkä asiat ovat omassa elämässä tärkeitä ja mitä haluaa priorisoida.

– Mihin omaa aikaansa käyttää? Elääkö omien arvojen mukaisesti? Jos ystävät ja perhe ovat tärkeitä, jäävätkö he sivuun? Miten mieli saadaan irti töistä? Jokaisella on siihen omia keinoja.

Tärkeää on myös tunnistaa ja löytää itselle sopivat keinot rentoutua sekä hyödyntää niitä omassa arjessaan. Olennaista on selvittää, mikä tuo itselle hyvää mieltä ja rentouttaa oloa. Henkilökohtaisten selviytymiskeinojen tuntemisesta on apua myös kriisitilanteista selviämisessä.

Apuna voivat toimia:

  • Lempimusiikin kuuntelu
  • Ystävän kanssa juttelu
  • Lenkkeily tai muu liikunta ja omat harrastukset
  • Kissavideoiden katselu
  • Rauhoittuminen ja rentoutuminen: Jokaisen tulisi tuntea itsensä niin hyvin, että tietää, mikä itseä auttaa

Pikkuhiljaa pohjalta pinnalle – ”Pahimmillaan istuin kippurassa suihkussa ja mietin, miten olen joutunut tähän tilanteeseen”

Diivadesignsin yrittäjä Heidi Julkunen uupui ja mursi kätensä. Intohimo ja oman vision toteuttaminen saavat hänet edelleen jatkamaan yrittäjänä.

Milloin jaksamisen raja tulee vastaan? ”Olen varoittava esimerkki muille”

Janne Gylling osasi ja uskalsi hakea ammattiapua. Uupuminen on vaarallinen yrittäjien ammattitauti.

Tunnistatko uupumisen oireet? Näin teet muutoksen

Uupumisen oireet on syytä ottaa vakavasti. Muutoksen yhtenä kulmakivenä on merkityksellisen tavoitteen asettaminen.

Kuinka paljon pitäisi nukkua? Uni vaikuttaa lähes kaikkeen

Ihminen tarvitsee vähintään 7–8 tunnin yöunet. Myös unen laatu ratkaisee palautumisen.

Yrittäjien jaksaminen kovalla koetuksella – Tunnistatko itse ongelman?

Yrittäjien jaksaminen on kriittistä yrityksen koko olemassaolon kannalta.

Yrittäminen ei sovi heikkohermoiselle

Sopiva määrä töitä olisi ideaali. Se harvoin toteutuu edes yrittäjällä, kirjoittaa Vesinummelan yrittäjä Timo Nummela.

Otatko riskejä jaksamisen suhteen? Tunnista hälytysmerkit

Uupumisesta on haitallisia seurauksia yritystoiminnalle. Ensimmäinen virhe on nipistää unesta.

Yrittäjä, älä juokse karkuun jaksamistasi – se on kaikki kaikessa

Yhdelle se on liikunta, toiselle uni ja kolmannelle ravinto. Omasta hyvinvoinnista huolehtiminen lisää yrittäjän vireyttä ja tehokkuutta.

Uupumus yllätti yrittäjän: Innostavatkin asiat koettelevat jaksamista

Petri Hollmén opettelee huolehtimaan jaksamisestaan silloinkin, kun olo ei ole uupunut.

Lataa lisää