Jaksaminen

Tunnistatko uupumisen oireet? Näin teet muutoksen

Tunnistatko uupumisen oireet? Näin teet muutoksen

Uupumisen oireet on syytä ottaa vakavasti. Muutoksen yhtenä kulmakivenä on merkityksellisen tavoitteen asettaminen.

| |

Uupumisen oireet ja niitä seuraava uupuminen ovat vaarallinen yrittäjien ammattitauti. Y-Studion Oma Jaksaminen -testiin vastanneista neljä kymmenestä ilmoittaa jatkuvista vaikeuksista selvitä työkuormasta.

Optimal Performancen yrittäjän ja työhyvinvoinnin valmentajan Joni Jaakkolan mukaan hälytyskellojen pitäisi soida, kun arki alkaa rullata väärään suuntaan.

Uupumisen oireiden tunnistaminen on tärkeää, mutta vähintään yhtä tärkeää on reagoida niihin riittävän ajoissa.

– Joskus ulkopuolinen apu on tarpeen: personal trainer, life coach, lääkäri tai muu terveydenhuoltoalan ammattilainen. Ilman apua voi olla vaikeaa tehdä fiksua muutosta, Jaakkola sanoo.

Hän asettaisi muutokselle myös selkeän tavoitteen. Tavoitteen pitäisi olla itselle merkityksellinen.

– Muutos vaatii joskus paljon työtä ja vaikeita päätöksiä, joten mitä merkityksellisempi tavoite on, sitä paremmin jaksaa nähdä vaivaa sen saavuttamiseksi, vaikka aina ei huvita. Lisäksi muutosmatkalle täytyy asettaa välitavoitteita ja suunnitella tekemiselle aikataulua, Jaakkola listaa.

Hänen mukaansa jokainen asettaa omat tavoitteensa itse. Tavoitteen asettamiseksi riittää jo se, että arki rullaa paremmin. Yrittäjät sortuvat helposti asettamaan itselleen liian kovia tavoitteita, kun he peilaavat työelämässä asettamiaan tavoitteita omaan arkeensa.

Työhyvinvoinnin valmentaja näkee ideaalitilanteena paljon puhutun 8–8–8-mallin, jossa päivä jakautuu tasaisesti työn, vapaa-ajan ja levon välillä. Se ei välttämättä ole realismia yrittäjille.

– Etenkin erilaisissa keikkatöissä tunnit heiluvat laidasta laitaan. Varsinkaan levosta ei voi kuitenkaan lipsua kuukausia, Jaakkola kertoo.

Suositus yöunen määräksi on keskimäärin 7–8 tuntia. Pelkän tuntimäärän lisäksi unen laadulla on iso merkitys. Unilääkäri Henri Tuomilehdon mukaan 95 prosenttia ihmisen palautumisesta tapahtuu unessa. Unella on itse asiassa vaikutusta lähes kaikkeen.

Siitä huolimatta ihmiset nukkuvat nykyään vähemmän kuin koskaan. Tuomilehto kuvaa tilannetta ”masokistiseksi”. Hän mainitsee yrittäjät yhtenä ongelmaryhmänä.

Jaakkola kehottaa välttämään liian kovaa rasitusta, jos yöunen määrä on jäänyt esimerkiksi viiteen tuntiin.

– Kovatehoinen treeni on silloin huono vaihtoehto. Palautumisen kannalta on parempi tehdä kevyt kävelylenkki ja levätä, Jaakkola sanoo.

Yrittäjien jaksaminen kovalla koetuksella – Tunnistatko itse ongelman?

Yrittäjien jaksaminen on kriittistä yrityksen koko olemassaolon kannalta.

Yrittäminen ei sovi heikkohermoiselle

Sopiva määrä töitä olisi ideaali. Se harvoin toteutuu edes yrittäjällä, kirjoittaa Vesinummelan yrittäjä Timo Nummela.

Otatko riskejä jaksamisen suhteen? Tunnista hälytysmerkit

Uupumisesta on haitallisia seurauksia yritystoiminnalle. Ensimmäinen virhe on nipistää unesta.

Yrittäjä, älä juokse karkuun jaksamistasi – se on kaikki kaikessa

Yhdelle se on liikunta, toiselle uni ja kolmannelle ravinto. Omasta hyvinvoinnista huolehtiminen lisää yrittäjän vireyttä ja tehokkuutta.

Uupumus yllätti yrittäjän: Innostavatkin asiat koettelevat jaksamista

Petri Hollmén opettelee huolehtimaan jaksamisestaan silloinkin, kun olo ei ole uupunut.

Yrittäjän hyvinvointi on yrityksen kriittisin voimavara – Katso video

Yrittäjät jakautuvat kolmeen eri ryhmään: hyvinvoijat, tasapainoilijat ja sinnittelijät. Mihin ryhmään itse kuulut?

Yrittäjän hyvinvointi on yrityksen kriittisin voimavara – Katso video

Yrittäjät jakautuvat kolmeen eri ryhmään: hyvinvoijat, tasapainoilijat ja sinnittelijät. Mihin ryhmään itse kuulut?

Yrittäjä, uskalla ottaa omaa aikaa – huono omatunto on turhaa

Monelta unohtuu vastuu omasta hyvinvoinnista, kun työ on intohimo, kirjoittaa Fysio MU:n Mikko Utecht.

Kuinka yrittäjä malttaa lomailla?

Pitkät viikonloput ja sesongin ulkopuolella pidetyt lomat auttavat yrittäjiä jaksamaan kiireisten aikojen yli.

Lataa lisää