Jaksaminen

Otatko riskejä jaksamisen suhteen? Tunnista hälytysmerkit
Jos uupuminen uhkaa, työmäärän vähentäminen on keskeistä. Kuva: Shutterstock

Otatko riskejä jaksamisen suhteen? Tunnista hälytysmerkit

Uupumisesta on haitallisia seurauksia yritystoiminnalle. Ensimmäinen virhe on nipistää unesta.

|

Yrittämiseen liittyy keskeisesti riskienotto. Työterveyspsykologi Kristian Kurikan mukaan tämä voi johtaa siihen, että yrittäjä ottaa riskiä myös oman jaksamisensa suhteen.

Kurikka on itsekin sarjayrittäjä. Hän on kokenut niin yrittämiseen liittyvän innon ja vauhdin kuin unettomat yöt.

Kun puhutaan yrittäjän omasta jaksamisesta, mitkä ovat pahimmat sudenkuopat?

”Yrittämiseen liittyy riskinottohalukkuuden lisäksi taloudellinen ja maineellinen paine onnistua. Taloudellinen riski saattaa ajaa tilanteeseen, jossa ajatellaan, että omaa jaksamista voi riskeerata lyhyellä aikavälillä. Pikkuhiljaa siitä voikin tulla pitkä aikaväli ja seurauksena olla uupumus etenkin, jos on muitakin kuormittavia tekijöitä ja suojaavat tekijät eivät ole kunnossa.

Suojaavista tekijöistä keskeisimpiä ovat sosiaalinen tuki eli hyvät ihmissuhteet sekä hyvä itsetunto ja kyky käsitellä ristiriitoja. Ne lisäävät voimavaroja. Mitä suuremmat voimavarat henkilöllä on, sitä paremmin hän kestää vastoinkäymisiä.”

Miten oman hyvinvoinnin laiminlyöminen yleensä näkyy?

”Usein ihmiset nipistävät palauttavan unen määrästä eivätkä hoida hyvinvoinnin perusasioita kunnolla. Tutkimusten mukaan seurauksena on esimerkiksi heikentynyt kyky tehdä päätöksiä, ratkaista ongelmia, hakea uusia näkökulmia ja tukea toisia. Myös kyky olla vuorovaikutuksessa heikkenee. Toisin sanoen kaikki yrittäjyyden kannalta keskeiset toiminnot häiriintyvät.”

Kohtaat työssäsi myös yrittäjiä. Mihin kuntoon he päästävät itsensä?

”Tapaan liian usein yrittäjiä, jotka ovat jo uupuneet. Silloin liiketoiminnan pyörittäminen vaikeutuu. Sitä kompensoidaan pidemmillä päivillä ja isommalla kiireellä – ja soppa on valmis.

Kokemukseni mukaan yleensä jo kerran uupumuksen kohdanneet tulevat keskustelemaan tilanteesta aikaisemmassa vaiheessa. Se hoidetaan sitten yhdessä sellaiseksi, että henkilö pystyy jatkamaan liiketoiminnan ja elämänsä pyörittämistä järkevillä tavoilla.”

Miten tunnistaa uupumisen merkit?

”Yleensä kannattaa tarkastella, onko kyky olla vuorovaikutustilanteissa heikentynyt. Onko koko ajan ärtynyt? Tuleeko riitoja jopa korostuneen helposti?

Toiseksi muisti ja keskittymiskyky: Muistaako asioita suunnilleen tavalliseen tapaan? Pystyykö lukemaan kirjaa normaalisti?

Yksi uupumuksen merkki on myös kyynistyminen omaa osaamista kohtaan. Jos näitä tunnistaa, kannattaa alkaa tarkastella asiaa tarkemmin ja tarvittaessa hakeutua mahdollisimman ajoissa terveydenhuollon ammattilaisten pariin.”

Jos on jo uupunut, miten tilannetta kannattaa lähteä purkamaan?

”Ensiksi on syytä levätä. Lepäämisvaiheen jälkeen kannattaa miettiä itselle ja omaan tilanteeseen sopivat ratkaisutavat esimerkiksi psykologin kanssa. Tältä voi saada hyödyllisiä työkaluja.

On hyvä selkeyttää omia elämänarvoja ja käydä läpi omia ajattelumalleja erilaisissa tilanteissa. Millaisia tunteita ne herättävät ja miten ne ohjaavat toimintaa?

Työmäärän vähentäminen on yleensä hyvin keskeisessä roolissa. Työstä pitää irtautua välillä. Uupumisen ennaltaehkäisyä kannattaa tehdä päivittäin. Esimerkiksi taukojen pitäminen työpäivän aikana vähentää todennäköisyyttä, että on jossain vaiheessa niin väsynyt ettei jaksa lainkaan.

Kannattaa muistaa, että uupumukseen liittyy yleensä niin työ, vapaa-aika kuin perhetilanne. Harvemmin kuormitusta on vain yhdellä osa-alueella.”

Mitkä ovat minimiaskeleet itsestään huolehtimiseen?

”Mielestäni se, että nukkuu oman unentarpeensa verran. Unentarve kannattaa selvittää yhdessä terveydenhuollon asiantuntijan kanssa – ei olettaa, että pärjää jollakin tietyllä unimäärällä ja nukkumistavoilla.

Liikuntaa, kuten kävelyä kannattaa harrastaa joka päivä. Ja kaikenlainen työn tekeminen olisi hyvä lopettaa viimeistään pari tuntia ennen nukkumaanmenoa.

Suosittelen myös pohtimaan omia hyvinvointiin liittyviä arvoja vähintään kerran puolessa vuodessa.”

Testaa, millä tolalla oma jaksamisesi on.

Fakta

Yrittäjän oppi: Innostus voi kääntyä itseään vastaan

Kristian Kurikka on perustanut viisi yritystä ystäviensä kanssa. Niistä ensimmäinen oli Heimo Community -startup, joka on kehittänyt vertaistukeen perustuvan verkkoyhteisön.

Kurikka jakaa kokemuksensa liian kovasta vauhdista:

”Aloittelevana yrittäjänä olin valtavan innostunut uusista liiketoiminnoista ja yhdessä tekemisestä. Homma kuitenkin meni niin sanotusti yli: tuli painettua jatkuvasti menemään ylivirittyneenä ja harkintakyky oli monesti hyvin heikko. Heräilin usein neljältä yöllä, en saanut enää unta ja aloin tehdä töitä.

Aloin huomata, että muisti ja keskittymiskyky eivät enää toimineet. Olin paljon aiempaa kärsimättömämpi, strateginen ajattelu oli varsin hankalaa ja päätöksenteko vinoutui. Töiden tekeminen vaikeutui monella tapaa paljon.

Opin, että ylivirittyneisyys ja jatkuva tekeminen eivät ole ajattelun laadun kannalta optimaalisia asioita. Ihmisen täytyy välillä pysähtyä, jotta päätöksentekokoneisto pysyy järkevänä.

Vauhdista ei ole mitään hyötyä, jos tekemisen suunta on väärä, koska silloin lopputulos on epämääräistä pöhinää ja sekoilua.”

Korona muutti yhdessä yössä kaiken: ”Ensin tuli kiukku, nyt on uusi draivi”

Sari Väisänen on yksi niistä yksinyrittäjistä, joiden liiketoiminta on viime viikkoina mullistunut. Käsityöalan yrittäjän kalenteri tyhjeni, kun alan messut peruttiin yksi toisensa jälkeen.

Yrittäjät kertovat: Näin korona vaikuttaa arkeen

Yrittäjiä on kehotettu varautumaan koronan aiheuttamiin taloudellisiin vaikutuksiin.

Kuinka varautua työttömyyteen? 5 kysymystä yrittäjän työttömyysturvasta

Myös yrittäjä voi varautua jo ennalta työttömyyteen. Nykyään noin 30 000 yrittäjää kuuluu työttömyyskassaan.

Myyntisaatavien kierron polku: Sillä on väliä, kuinka nopeasti rahat kotiutuvat

Kun yrittäjä laskuttaa asiakasta tekemästään työstä, käynnistyy polku myyntisaatavien kotiuttamiseksi. Yrittäjä voi vaikuttaa sen sujuvuuteen ja kierron nopeuteen.

Tiedätkö yrityksesi käyttöpääoman tarpeen? Laskukaava auttaa arvioinnissa

Käyttöpääoman tarve vaihtelee yrityksen toiminnan luonteen mukaan. Hahmotatko, kuinka paljon rahaa tarvitset pitämään yrityksen toimintakuntoisena läpi vuoden?

Riittävätkö rahat? Kassavirtalaskelma kertoo olennaisen

Kassavirtalaskelma auttaa varmistamaan, että yritys pysyy toimintakuntoisena myös vaikeina aikoina.

Joskus on pakko luopua työntekijästä – Tee irtisanomisilmoitus oikein

Irtisanominen voidaan tehdä joko henkilöön liittyvillä tai tuotannollis-taloudellisilla syillä.

Kuinka paljon pitäisi nukkua? Uni vaikuttaa lähes kaikkeen

Ihminen tarvitsee vähintään 7–8 tunnin yöunet. Myös unen laatu ratkaisee palautumisen.

Tuliko firma tiensä päähän? 8 vinkkiä yrityksen lopettamiseen

Yritystoiminnan lopettaminen voi viedä helposti puolikin vuotta.

Lataa lisää