Johtaminen

21-vuotias yrittäjä tavoittelee kovaa kasvua – Miljoonan liikevaihto ylittyi jo

21-vuotias yrittäjä tavoittelee kovaa kasvua – Miljoonan liikevaihto ylittyi jo

Lukiolaispoikien perustama firma on muutamassa vuodessa kasvanut yli miljoonan liikevaihtoa pyörittäväksi ohjelmistotaloksi, ja suunta on edelleen ylöspäin.

| |

Ohjelmistotalo Verticsistä puhuminen kannattaa aloittaa katsomalla numeroita. Vuosien 2017 ja 2019 välillä yrityksen liikevaihto loikkasi 18 000 eurosta 675 000 euroon, ja tänä vuonna miljoonan haamuraja on jo mennyt rikki. Kasvukäyrät osoittivat vahvasti yläviistoon jo puolitoista vuotta sitten, kun Verticsin nuoret yrittäjät Atte Pohjanmaa ja Max Kalhama kertoivat tulevaisuudensuunnitelmistaan Y-Studiossa.

He perustivat yrityksensä ennen kuin heillä oli ylioppilaslakkeja päässä, ja yrityksen meno on ollut numeroiden valossa koko ajan vauhdikasta.

Yrityksen johdossa on viime haastattelun jälkeen tapahtunut muutoksia sen verran, että Kalhama on siirtynyt operatiivisesta toiminnasta hallitustyöhön. Lisäksi Pohjanmaan rooli yrityksessä on muuttunut myynnistä, koodauksesta ja jokapaikanhöylänä olemisesta enemmän taloushallinnon suuntaan.

– Pidän silti edelleen käteni savessa erityisesti softahankkeissa, toimitusjohtaja Pohjanmaa kertoo.

Rekrytoinneissa käsijarru pois päältä

Kasvu on ollut Verticsin tavoite alusta asti.

Pohjanmaa painottaa moneen otteeseen, että kasvu on mahdollista vain, jos henkilöstöä ei ajattele masentavana kulueränä. Pohjanmaa palkkasi ensimmäisen työntekijän 17-vuotiaana, ja alussa yrityksen ainoan tilipussin sai työntekijä.

Viime vuoden loppupuolella Verticsillä oli 12 työntekijää, nyt 35. Kasvavan yrityksen seuraava, järjestyksessään jo kahdeksas, muutto on luvassa vuodenvaihteessa. Tällä kertaa yritys siirtyy 450 neliöön Espoon Leppävaaraan.

– En oikeasti ymmärrä, miksi käsijarrua pidetään päällä eikä uskalleta rekrytoida. Ei kasvua voi saavuttaa, jos omat rajat ovat jo tulleet vastaan. Työntekijöiden palkkaamiseen suhtaudutaan kuitenkin niin, että nyt firma menee nurin, Pohjanmaa pohtii.

Hän huomauttaa, että niin raadolliselta kuin se voikin kuulostaa, myös työnantajalla on oikeuksia. Työsopimuksessa ei lue koeaikaa turhan takia, vaan siksi, että hudiksi osoittautunut rekrytointi voidaan tarvittaessa purkaa.

Työntekijöistä on alalla kilpailua. Verticsin ratkaisu rekrytointihaasteeseen on yrityskulttuuri, jossa yhteishenki pidetään tapissa.

– Lisäksi tietenkin excel-faktat, kuten palkat, on sovitettu noudattamaan alan standardeja, Atte Pohjanmaa lisää.

nimi: Vertics Oy
toimiala: ohjelmistojen suunnittelu ja valmistus
liikevaihto: 1,3 miljoonaa euroa (arvio 12/2020)
Liiketulos: tavoitteena jatkaa kasvua vuonna 2020
henkilökunta: 34

Verticsin rekrytoinnit ovat Pohjanmaan mukaan olleet lähes aina täysosumia. Tärkeintä on löytää oikea tyyppi ja luoda ilmapiiri, jossa työntekijä ei koe tekevänsä töitä vain, koska pomo käskee.

Yrityksen työntekijät saavat työskennellä vaikka yöllä, jos se tuntuu heille sopivalta. Lisäksi työntekijöiden kehitysideat otetaan heti käyttöön, eikä niitä kierrätetä kehityspalaverien kautta.

Referenssit, myynti ja laatu kunnossa

Kasvu ei synny ilman myyntiä. Pohjanmaan mukaan IT-ala on vahvasti referenssibisnestä: hyvin tehty työ ja myönteinen asiakastarina toimivat mainoksena tuleville toimeksiannoille.

Haittaa ei ole siitäkään, että Verticsillä on hyvä tarina siitä, miten lukiolaispoikien perustama yritys on kasvanut nykyisiin mittoihinsa tinkimättömällä asenteella.

Pohjanmaalle on tärkeää, että palvelun laatu säilyy korkeana. Hän huomauttaa, että keskimäärin 30 prosenttia IT-hankkeista epäonnistuu jollakin tavalla, kuten Apotti-keissi osoittaa.

– Olemme ottaneet epäonnistumiset oppimiskokemuksena ja kehitämme jatkuvasti osaamistamme. Toimintamalliimme, kuten budjetointiin, kuuluu joustavuus. Teemme aina kaikkemme, jotta lopputulos olisi kaikkien mielestä onnistunut.

Kuluva vuosi on ollut koronapandemian vuoksi Pohjanmaalle haastava. Pandemia alkoi maaliskuussa juuri sellaiseen aikaan, kun yrityksen kassa oli tyhjentynyt esimerkiksi kalusteostoksiin ja muihin kasvavan yrityksen hankintoihin.

Korona laittoi projekteja jäihin, ja myynti oli tahmeaa.

– Kirjanpidossa maalis–huhtikuu näytti kaamealta, ja haimme kaiken varalta yritykseen rahoitusinstrumentteja muun muassa Finnveralta, mutta onneksi kesää kohden alkoi näyttää paremmalta. Yrittäjän näkökulmasta oli kyllä upeaa nähdä, miten henkilöstökin taisteli firman puolesta, Pohjanmaa kuvailee.

Kevään ja kesän aikana Verticsin toimintamallia muutettiin ja skaalattiin, ja yritys pääsi omalla mittapuullaan lähes normaalille tasolle. Syksyllä olikin jo aika ottaa seuraava kasvuloikka ja palkata seitsemän työntekijää kahdessa viikossa.

Nuori ikä takaa rohkeuden

Ikää Pohjanmaalla on 21 vuotta, mutta yrittäjä hän on ollut jo kahdeksan vuotta. Jossain vaiheessa teini-ikäänsä hän huomasi, että ikätoverit tekivät koulun jälkeen ja viikonloppuisin varsin eri asioita kuin hän: hänellä oli nimittäin tarve tehdä töitä.

Pohjanmaa kertoo olleensa aina hyvä oppimaan ja ymmärtämään asioita. Kuitenkin yrityksen alkumetreillä nuori ikä vaati selittelyä. Kun yritys kasvoi ja referenssitarinoita kertyi, ikäkin alettiin nähdä vain numerona. Atte Pohjanmaa kokee, että nuori ikä on ennemminkin taannut sen, että hän on uskaltanut tehdä rohkeita päätöksiä.

Pohjanmaan mukaan kompetenssin luomiseen ja asiakkaiden luottamuksen saavuttamiseen on vaadittu useita eri asioita kovasta draivista osaavaan henkilöstöön ja hallituksen jäseniin. Kaikilla on myös ollut halu edistää yhteistä tarinaa.

– Nykyisin nuori ikäni on nähty bonuksena, sillä tarinassamme on jotain erityistä.

Myös tulevaisuus vaikuttaa työntäyteiseltä. Vaikka pandemian alku aiheuttikin Pohjanmaalle maaliskuussa ylimääräistä stressiä, hän näkee, että korona on yksi tekijä digitalisaation megatrendissä, joka johtaa ajasta ja paikasta riippumattoman työnteon lisääntymiseen.

– Ja siihen, jos mihin, tarvitaan ohjelmistoratkaisuja.

Fakta

Vinkit kasvuloikkaa tavoittelevalle yrittäjälle

Yksikertainen totuus: ole valmis tekemään töitä. Firma ei kasva, jos yrittäjä ei ole joka ikinen hetki sitoutunut sitä kasvattamaan.

Turha ennakointi on kassalle tappiota. Voihan esimerkiksi uudesta työntekijästä ajatella jo etukäteen, että hän ei varmaan tee töitään tai jää heti äitiyslomalle, mutta ketä tällainen negatiivisuus hyödyttää?

Käy läpi pahin skenaario, mutta tavoittele parasta. Mieti, kuinka paljon voi oikeasti mennä pieleen. Meneekö firma konkurssiin, jos uskallat kokeilla uutta ja tavoitella isompaa? Keskity siihen, mihin uskaltaminen voi parhaimmillaan johtaa.

Pahan päivän varalle on tarjolla apua. Ota selvää esimerkiksi kotimaisille yrityksille tarkoitetusta Finnvera-takauksesta. Ei sitä rahaa ole pakko käyttää, mutta sitä voi pitää joustovarana.

Kasvua ei ole luvassa, jos ei uskalla ajatella isosti. ”No enhän minä nyt sellaista” -ajattelu ei johda kasvuun, se vain on fakta.

Vinkit antoi yrittäjä Atte Pohjanmaa.

Hahmotatko palkan sivukulut? Älä putoa palkkaamisen sudenkuoppaan

Työntekijän palkkaamista harkitsevan yrittäjän pitää osata laskea palkan sivukulut. Animaatiomme tiivistää palkkauksen kokonaiskustannuksista olennaisen.

Oppisopimuskoulutus on yksi tapa saada yritykselle työntekijä kohtuullisin kustannuksin

Oppisopimuskoulutus vaatii niin yrittäjiltä kuin opiskelijoilta oma-aloitteisuutta, kertoo Meri-Lapin aluepäällikkö Kari Lilleberg Oulun Kuivaustekniikka Oy:stä.

Onko työsopimus rekrytoinnin päätepiste? ”Se on vaarallista ajattelua yrittäjiltä”

Rekrytointi ja palkkaus pitää erotella toinen toisestaan. Muuten syntyy kalliita virheitä, ja laskun maksaa aina yrittäjä.

Koska on järkevää tehdä määräaikainen työsopimus?

Määräaikainen työsopimus sitoo molempia osapuolia, eikä sitä voi irtisanoa.

Työsopimuksen ABC – Kiinnitä huomiota, mitä kirjoitat työtehtäviin

Työsopimus on syytä tehdä aina kirjallisesti. Kirjaa työsopimukseen myös koeaika.

Joskus on pakko luopua työntekijästä – Tee irtisanomisilmoitus oikein

Irtisanominen voidaan tehdä joko henkilöön liittyvillä tai tuotannollis-taloudellisilla syillä.

Kasvu koettelee kassaa – myyntifirma opetteli hinnoittelemaan oikein

Liian halvalla myyminen uhkasi Nordic Sales Crew’n toimintaa. Yrityksen on ollut pakko saada rekrytointiin tehoa.

Ensivaikutelma ratkaisee työhaastattelussa – ammattiylpeys ja halu kehittyä tärkeintä

Hyvä työntekijä on hyvä annos intoa ja nöyryyttä, kirjoittaa VJ Maa-aineksen Ville Sainio.

Yrittäjän tärkeä oppi: Johtajan pitää osata olla empaattinen

Eläinklinikka Avecin toimitusjohtajan Chita Wahlroosin mielestä hyvä johtaminen vaatii vuorovaikutustaitoja ja ihmistuntemusta.

Lataa lisää