Johtaminen

Ämpärikokeiluista menestykseen: Lehtikuohun kasvu sai vauhtia lähiruokabuumista

Ämpärikokeiluista menestykseen: Lehtikuohun kasvu sai vauhtia lähiruokabuumista

Kontiolahdelta kotoisin oleva lehtikuohu on innostuneen tuotekehityksen tulos, jonka alkumetreihin liittyy ripaus sattumaa.

| |

Kaikki alkoi toimistosta löytyneistä vanhoista etiketeistä. Niissä kerrottiin viinimarjapensaiden lehdistä valmistettavasta juomasta. Sitä oli tehnyt marjatilan edeltävä sukupolvi, nykyisen KontioMehu Oy:n yrittäjän Pasi Kiiskisen vanhemmat.

– Äiti oli jossain kohtaa uuttanut tällaista ”Louhisaaren juomaa” marjatilamme mustaviinimarjapensaiden lehdistä ja myynyt sitä mehustamon asiakkaille.

Pasi Kiiskinen, KontioMehu Oy
KontioMehun yrittäjä Pasi Kiiskinen.

Kiiskinen oli aikoinaan maistanut mehua, mutta vasta yrittäjäksi lähtemisen jälkeen mieleen juolahti idea sen kaupallistamisesta. Hän otti sukupolvenvaihdoksessa vetovastuun yrityksestä vuonna 2004.

Kiiskinen innostui perehtymään tuotteeseen tarkemmin. Kokeilut alkoivat ämpäriin mahtuvista pieneristä.

– Mietimme, miten juoman voisi tuoda mehumaisesta tyylistä nykypäivään.

Reseptin kehittely jatkui, ja syntyi alkoholiton kuohujuoma. Ruoka-alan asiantuntijoille järjestetty tuotemaistatus kannusti jatkamaan kehitystyötä isommin.

Vuorenmaan Juha työskenteli silloin valtioneuvostossa keittiöpäällikkönä. Hän kertoi tarjonneensa samankaltaista juomaa työpaikallaan. Hän sanoi, että kyseessä on tuote, jota kannattaa lähteä viemään eteenpäin. Sille voi avautua isommatkin markkinat.

Niinpä juomalle lähdettiin etsimään sopivaa makeusastetta sekä pakkausten visuaalista ilmettä. Se nimettiin lehtikuohuksi.

Yhteensä kehitystyö ideasta kaupalliseksi tuotteeksi vei noin 1,5 vuotta. Jos etiketit eivät olisi tulleet vastaan, ei lehtikuohu välttämättä olisi saanut alkunsa.

Kasvua askel kerrallaan

Kymmenessä vuodessa alkoholiton lehtikuohu on kasvanut maanlaajuisesti tunnetuksi tuotteeksi.

– Kehitimme tuotteen, joka tuo yrityksemme liikevaihdosta nykyään noin 80 prosenttia, Kiiskinen kertoo.

YRITYS: KontioMehu Oy
TOIMIALA: Juomien valmistus
PERUSTETTU: 2015
OMISTAJA: Pasi Kiiskinen
LIIKEVAIHTO: 1 300 000 € (2019)
LIIKETULOS: 275 000 € (2019)
HENKILÖSTÖ: 6

Yrityksen valikoimiin kuuluu myös muita tuotteita, ja niitä valmistetaan vuosittain kymmeniä tuhansia litroja.

– Valmistamme useita marjapohjaisia alkoholittomia kuohujuomia. Niitä on tällä hetkellä viisi erilaista. Teemme myös luonnonmarjoista laimennettavia mehuja.

Vuonna 2019 yrityksen liikevaihto oli 1,35 miljoonaa, ja tulosta se teki 275 000 euroa. Kasvu on edennyt Kiiskisen mukaan askel askeleelta. Yksi kasvua tukenut tekijä on lehtikuohun alkuvuosille osunut kova lähiruokabuumi.

– Tuote ja sen nimi alkoivat tulla tunnetuksi. Lähiruokamyymälöitä tuli esimerkiksi Helsinkiin kymmeniä.

Uudet kauppiaat kävivät tutustumassa jo olemassa oleviin myymälöihin. Samaa tahtia KontioMehulle alkoi tulla uusilta kauppiailta kyselyitä, saisivatko he tuotetta myyntiin.

Myös isot kauppaketjut kiinnostuivat, ja lehtikuohu tuli entistä tunnetummaksi.

Sopivat toimitilat

Toiminta alkoi kotitilalla pienessä, noin 100 neliön jalostustilassa. Kun kuohujuoma alkoi kasvattaa suosiota, tarvittiin lisätilaa. Sitä vuokrattiin lisää Kontiolahdesta.

Parin vuoden päästä yritys oli uudestaan samassa tilanteessa: tila loppui jälleen. Niinpä se hankki kolmannen tuotantotilan. Henkilökunta jakautui näille toimipisteille, ja niiden välillä liikkuminen vei yrittäjältä ja työntekijöiltä paljon aikaa.

Kysynnän kasvu tarkoitti myös isompia vaatimuksia laitteille ja raaka-aineille sekä toimitiloille. Yritys ratkaisi ne investoimalla omiin tuotantotiloihin. Ne valmistuivat vuonna 2018.

– Teimme yrityksemme historiassa ylivoimaisesti suurimman investoinnin. Nyt tuotantotiloja on 800 neliömetriä, ja samalla teimme kone- ja laiteinvestointeja.

Käyttöön otettiin esimerkiksi kuohujuomille automaattinen pullotuslinja. Yhteensä investoinnille tuli hintaa 1,3 miljoonaa euroa.

Kasvun haasteiden taklaaminen

Kasvuun on kuulunut myös haasteiden ratkaisemista.

– Tuotekehitys ja visuaalisen ilmeen suunnittelu olivat helpoin vaihe tuotteen markkinoille tuomisessa. Kun alettiin miettiä, miten tuotetta valmistetaan isommin ja laatu saadaan pysymään oikeanlaisena, siellä alkoi tulla haasteita vastaan, Kiiskinen kertoo.

Yksi niistä oli riittävän työvoiman järjestäminen: viinimarjapensaiden lehtiä kerätään paljon lyhyessä ajassa.

Myös valmistusprosessi vaati hiomista.

– Prosessi on pystyttävä viemään siihen, että tuote on lyhyessä ajassa myyntipakkauksissa. Sitä kehitystyötä teemme tänäkin päivänä.

Kasvu on vaatinut myös toimitusvarmuutta. Kun tilaus tulee, tuotteen on oltava kaupan hyllyllä 48 tunnin kuluessa. Jos tuotetta ei ole tarjolla, se tippuu nopeasti pois valikoimista.

Hyvä marjapakastamokumppani auttaa pyörittämään toimintaa ympäri vuoden ja taklaamaan raaka-aineiden saatavuusongelmaa.

Kasvu on yrityksen tavoitteena myös tulevaisuudessa.

– Olemme kasvuyritys. Haemme kasvua myös jatkossa. Nyt meillä on koneet ja hyvät, toimivat tilat. Haemme järkevää suunnitelmaa.

Vientikuvioitakin on mietitty lähivuosille. Keskeinen osa kasvua on myös jatkuva tuotekehitys.

Kiiskinen painottaa, että tuotteilla on tietyt elinkaaret. Hänen mukaansa on hyvin harvinaista, että tuotteet jatkaisivat myyntiä samalla tasolla vuosikymmenistä toiseen. Siksi uutta on syytä miettiä jatkuvasti.

Lue myös: 

Miten korjata vaatteet ilman neulaa, lankaa, silitysrautaa ja liimapurkkia? – Äidit kehittivät ratkaisun ja ryhtyivät yrittäjiksi

Fakta

3 oppia tuotekehittelystä

Elä ajan hermoilla. Miten nykypäivän trendit kulkevat? Tuotekehitystä tulisi tehdä niiden pohjalta.

Varaa tuotekehitykseen riittävät edellytykset. Huomaa arkiset työn ohella leimahtavat ideat ja varaa tuotekehitykselle aikaa.

Pohdi edellytyksiä kriittisesti. Onko uuden tuotteen vaatimaa raaka-ainetta riittävästi saatavilla? Tarvitaanko investointeja uusiin koneisiin ja laitteisiin? Onko henkilöstöä riittävästi? Kiinnostaako tuote oikeasti?

Kasvosuojainten kysyntä johti hurjaan kasvuun: Filterpak palkkasi yli 50 uutta työntekijää ja liikevaihto vähintään tuplaantuu

Helmikuussa Filterpak mietti, pitäisikö kasvosuojaimia alkaa valmistaa. Silloin yritysjohto totesi, ettei mukaan kannata enää lähteä. Nyt kasvosuojaimia valmistetaan ympäri vuorokauden.

Turhautumisen jälkeen uuteen nousuun – Järki Särki tuplasi viime vuonna myynnin ja korona toi uuden kysyntäpiikin

Kun korona sai ihmiset hamstraamaan ruokaa, Järki Särki -säilykettä valmistettiin 1,5 kuukauden ajan lähes yötä päivää. Tie tunnetuksi ei ole käynyt hetkessä, vaan takana on vuosien työ.

Pashan markkinajohtaja tulee idästä ja tähtää länteen: Tehokas tuotekehitys on kuukauden yrittäjän kasvun reseptissä tärkein ainesosa

Lieksan Laatuherkut on kasvava elintarvikeyritys, joka ponnistaa Pohjois-Karjalasta muualle Suomeen ja pian myös ulkomaille. Toiminnan pohjavireenä on toimitusjohtajan Teijo Lyytisen mukaan kotiseuturakkaus.

Ideasta kaupan hyllyille: Hiilineutraalin pakkausmateriaalin matka valmiiksi tuotteeksi on kestänyt jo vuosia

Startup-yritys Woodly on kehittänyt hiilineutraaleja pakkausmateriaaleja pitkään. Matka varsinaiseen tuotantoon on vaatinut pitkällistä tutkimustyötä.

Uusi strategia siivitti muumit miljoonien arvoiseen menestykseen: Yritys sanoo nykyään mieluummin kyllä kuin ei

Vuonna 2019 Moomin Characters teki yli 10 miljoonaa euroa voittoa. Tavoitteena on jatkaa kasvua, mutta se toteutetaan muumien ja Tove Janssonin arvojen mukaisesti.

Vastavirtaan kulkija: Kaiutinyritys vie tuotteitaan yli sataan maahan, mutta tuotanto pysyy Suomessa

Genelecin maailmanmenestys perustuu innovaatioihin, musiikin kuluttamisen murrokseen sekä poikkeukselliseen yritysfilosofiaan.

Miksi rakas muisto ei voisi kulkea aina mukana? Anna Koskimäen oivalluksesta syntyi moderni käsityötuote

Huttaroon yrittäjien käsissä käsityö kohtaa teknologian. Koruiksi ja avaimenperiksi taipuvat niin piirrokset kuin äänetkin.

5 faktaa IPR-oikeuksista – Älä tee ilmaista työtä kilpailijalle, vaan suojaa yksinoikeutesi

Yrittäjä, kiinnostaako tuotteesi tai brändisi muitakin kuin itseäsi? Jos kyllä, toivottavasti IPR-asiasi ovat ajan tasalla. Huolehdi ainakin nämä asiat kuntoon.

Koiranruokayhtiö iski tehokkaasti markkinarakoon: Vuodessa ideasta kaupan hyllyille

Dagsmark sai sopimukset Suomen suurimpien päivittäistavarakauppojen kanssa jo ennen kuin tuotteet olivat valmiina.

Lataa lisää