Johtaminen

Muutosta ei pidä pantata – anna se kaikkien sulateltavaksi

Tomi Lantto

Kirjoittaja on perheyrittäjä sekä ravintola- ja kahvila-alan konserni Antellin toimitusjohtaja.

Muutosta ei pidä pantata – anna se kaikkien sulateltavaksi

Kun yrityksessä etsitään ratkaisuja, sen kertominen työntekijöille on vahva luottamuksen osoitus, kirjoittaa Antellin Tomi Lantto.

|

Yrityksen johdon pitää olla visionääri, joka näkee, mihin maailma on menossa. Johdolla täytyy siis olla näkemys, miten tavoitteet saavutetaan. Samalla yrityksen strategian pitäisi täsmentyä ja elää jatkuvasti. Strategiaa on parempi kehittää askel askeleelta kuin muuttaa se kerralla kokonaan.

Kun johto esimerkiksi päättää yrityksen uudesta suunnasta, kysymys kuuluu, kuinka työntekijät saadaan mukaan siihen? Haaste on, että ihminen haluaa olla itse mukana tekemässä omaa työtään koskevia päätöksiä. Hän myös haluaa ymmärtää, miksi asioita tehdään.

Ratkaisu on viestinnässä: asia täytyy antaa ihmisille sulateltavaksi ennen kuin muutos on edes päätetty. Johdon siis pitää viestiä ennakoivasti. On uskallettava kertoa henkilökunnalle, kun johto esimerkiksi alkaa etsii ratkaisuja myynnin kasvattamiseen tai siihen, miten uutta teknologiaa voidaan hyödyntää.

Jos tätä ei uskalla kertoa, viestitään käytännössä, ettemme luota teihin. Samalla tulee sanoneeksi, ettemme edes halua hyödyntää sitä tietotaitoa, jota työntekijöillä on asiasta. Firmaa tuskin kannattaa johtaa tällä tapaa.

Meillä Antell-konsernissa ravintolapuoli on mennyt viime vuosina hyvin. Leipomopuolella sen sijaan on ollut ongelmia. Jouduimme tekemään niiden vuoksi paljon nopeita, strategisia muutoksia. Kolmen viimeisen vuoden aikana kasvatimme leipomon liikevaihtoa 50 prosenttia mutta se ei riittänyt tekemään leipomotoimintaa kannattavaksi. Lopulta leipomo päätettiin lakkauttaa.

Työntekijät, jotka tiesivät leipomon olevan kriisissä, halusivat toteuttaa muutoksia. Silti muutokset tulivat tosi vauhdilla. Jos pystyimme kertomaan ihmisille etukäteen, mitä vaihtoehtoja tutkimme, se antoi heille aikaa sulatella asiaa.

Ihmiset tarvitsevat sulattelu- ja harkinta-aikaa. He arvostavat sitä, kun heille kerrotaan, millaisia muutoksia ollaan mahdollisesti tekemässä. Työntekijän on myös helpompi mennä puhumaan heränneistä ajatuksistaan pomolle, kun hän tietää, mitä yrityksessä pohditaan isossa kuvassa.

Vasta-argumentti tälle kaikelle on, ettei ihmisiä saa rasittaa asioilla, joista ei ole päätöksiä. Sekin on totta. Olen kuitenkin havainnut, että avoin viestintä jopa tulevista strategisista valinnoista on keino, jolla johdon ja työntekijöiden maailmat tuodaan lähemmäs toisiaan.

Kalakauppiaan oivaltama 95 prosentin sääntö luo pohjan hyvälle työilmapiirille ja erottuvalle asiakaspalvelulle

Turkulainen kalaliike syntyi vuonna 2007 yllytyshulluuden ja järjen äänen yhdistelmästä. Yrittäjät välttelivät velkarahaa ja tekivät ensimmäiset kaksi vuotta kaiken kahdestaan.

Kilpaillulla alalla menestyy, jos tekee toisin kuin muut – Tähän luottaa Neliöt Liikkuu

Neliöt Liikkuu LKV syntyi halusta tuulettaa kiinteistönvälitysalaa. Yrityksessä välittäjä saa luoda itsestään brändin.

Miten hallitus tukee kasvua? 3 keinoa kasvun kiihdyttämiseen

Hyvä hallitus tuo yritykseen sparrausapua sekä täydentävää osaamista. Myös hallituksen jäsenten omat verkostot vievät yritystä eteenpäin kasvun tiellä.

Modulight kasvoi laseralan huipputekijäksi: Kuukauden yrittäjä avaa, miten hengissäpysymiskamppailu vaihtui menestykseen

Seppo Orsila on ollut kehittämässä laseralan huippututkimuksesta maailmalla menestyvän vientiyrityksen. Tie tiedeyhteisöstä kansainväliseen menestykseen vei yli 10 vuotta, mutta se kannatti.

Pomot alas norsunluutornista: Työilmapiiri vaatii vaalimista

Raisiolaisyrityksessä hyvän työilmapiiriin tehdään aktiivisesti töitä. Kaikkia pidetään perheenjäseninä, ja ongelmat nostetaan keskusteluun heti.

Kasvu haastaa johtajan: Vincitin Mikko Kuitunen kertoo isoimmat oivalluksensa työntekijöiden johtamisesta

Vincit on kasvanut 13 vuodessa pörssiyhtiöksi ja usean sadan henkilön työyhteisöksi. Kasvu on haastanut toimitusjohtajan miettimään työntekijöiden johtamista uudella tavalla.

Moni asia on muuttunut 10 vuodessa, mutta yksi pysyy: Kuukauden yrittäjä pitää valmistuksen Suomessa

Tamperelaisen Piruetin toimitusjohtaja Susanna Etula luottaa yrityksensä toiminnassa kotimaisuuteen. Hänen johdollaan liikevaihto ja -tulos ovat kasvaneet. Nyt yrityksessä on mukana koko perhe.

Sarjayrittäjä Kim Heiniö on ollut kehittämässä yli sataa ravintolakonseptia: Olen ollut sielultani yrittäjä koko elämäni

Soupster Familyn toimitusjohtaja Kim Heiniö kertoo, että onnistumisessa keskeisiä tekijöitä ovat olleet isot riskit, tuuri, hyvät ihmiset ja ripaus uhkarohkeutta.

Miksi ideoita ei viedä käytäntöön? 4 huomiota innovaatioista

Uudenlainen ajattelukyky ja innovaatiot vaativat yritykseltä tiettyjä toimia. Yrittäjä Ari Huusko kertoo, miten pk-yrittäjät voivat tukea innovaatioiden syntyä.

Lataa lisää