Johtaminen

Muutosta ei pidä pantata – anna se kaikkien sulateltavaksi

Tomi Lantto

Kirjoittaja on perheyrittäjä sekä ravintola- ja kahvila-alan konserni Antellin toimitusjohtaja.

Muutosta ei pidä pantata – anna se kaikkien sulateltavaksi

Kun yrityksessä etsitään ratkaisuja, sen kertominen työntekijöille on vahva luottamuksen osoitus, kirjoittaa Antellin Tomi Lantto.

|

Yrityksen johdon pitää olla visionääri, joka näkee, mihin maailma on menossa. Johdolla täytyy siis olla näkemys, miten tavoitteet saavutetaan. Samalla yrityksen strategian pitäisi täsmentyä ja elää jatkuvasti. Strategiaa on parempi kehittää askel askeleelta kuin muuttaa se kerralla kokonaan.

Kun johto esimerkiksi päättää yrityksen uudesta suunnasta, kysymys kuuluu, kuinka työntekijät saadaan mukaan siihen? Haaste on, että ihminen haluaa olla itse mukana tekemässä omaa työtään koskevia päätöksiä. Hän myös haluaa ymmärtää, miksi asioita tehdään.

Ratkaisu on viestinnässä: asia täytyy antaa ihmisille sulateltavaksi ennen kuin muutos on edes päätetty. Johdon siis pitää viestiä ennakoivasti. On uskallettava kertoa henkilökunnalle, kun johto esimerkiksi alkaa etsii ratkaisuja myynnin kasvattamiseen tai siihen, miten uutta teknologiaa voidaan hyödyntää.

Jos tätä ei uskalla kertoa, viestitään käytännössä, ettemme luota teihin. Samalla tulee sanoneeksi, ettemme edes halua hyödyntää sitä tietotaitoa, jota työntekijöillä on asiasta. Firmaa tuskin kannattaa johtaa tällä tapaa.

Meillä Antell-konsernissa ravintolapuoli on mennyt viime vuosina hyvin. Leipomopuolella sen sijaan on ollut ongelmia. Jouduimme tekemään niiden vuoksi paljon nopeita, strategisia muutoksia. Kolmen viimeisen vuoden aikana kasvatimme leipomon liikevaihtoa 50 prosenttia mutta se ei riittänyt tekemään leipomotoimintaa kannattavaksi. Lopulta leipomo päätettiin lakkauttaa.

Työntekijät, jotka tiesivät leipomon olevan kriisissä, halusivat toteuttaa muutoksia. Silti muutokset tulivat tosi vauhdilla. Jos pystyimme kertomaan ihmisille etukäteen, mitä vaihtoehtoja tutkimme, se antoi heille aikaa sulatella asiaa.

Ihmiset tarvitsevat sulattelu- ja harkinta-aikaa. He arvostavat sitä, kun heille kerrotaan, millaisia muutoksia ollaan mahdollisesti tekemässä. Työntekijän on myös helpompi mennä puhumaan heränneistä ajatuksistaan pomolle, kun hän tietää, mitä yrityksessä pohditaan isossa kuvassa.

Vasta-argumentti tälle kaikelle on, ettei ihmisiä saa rasittaa asioilla, joista ei ole päätöksiä. Sekin on totta. Olen kuitenkin havainnut, että avoin viestintä jopa tulevista strategisista valinnoista on keino, jolla johdon ja työntekijöiden maailmat tuodaan lähemmäs toisiaan.

Yritysjohtajan opit kriisinhallinnasta: Älä luule tietäväsi kaikkea, opi nopeasti uutta ja sopeudu tilanteeseen

Kriisit ovat usein arvaamattomia. 35 vuoden ura on opettanut Bengt Westerholmia varautumaan myös odottamattomaan. Hän jakaa oppinsa.

Näin johdat henkilöstöä kriisitilanteessa – 4 vinkkiä haastavassa tilanteessa selviämiseen

Koronakriisi pakottaa pohtimaan henkilöstön johtamista uudella tavalla. Yrittäjän on helpompi ottaa haastava tilanne haltuun, kun tietyt peruspilarit ovat kunnossa.

Pashan markkinajohtaja tulee idästä ja tähtää länteen: Tehokas tuotekehitys on kuukauden yrittäjän kasvun reseptissä tärkein ainesosa

Lieksan Laatuherkut on kasvava elintarvikeyritys, joka ponnistaa Pohjois-Karjalasta muualle Suomeen ja pian myös ulkomaille. Toiminnan pohjavireenä on toimitusjohtajan Teijo Lyytisen mukaan kotiseuturakkaus.

Selkeät suunnitelmat, sopimukset ja työnjaot veivät ohjelmistotalon gaselliksi – Tulevaa kasvua himmentää korona

Tamperelainen Unikie on kehittynyt viidessä vuodessa 250 henkilön kannattavaa kasvua tekeväksi yritykseksi. Koronavirus on ensimmäinen kasvuennusteisiin odottamattomasti vaikuttava tekijä.

Ideasta kaupan hyllyille: Hiilineutraalin pakkausmateriaalin matka valmiiksi tuotteeksi on kestänyt jo vuosia

Startup-yritys Woodly on kehittänyt hiilineutraaleja pakkausmateriaaleja pitkään. Matka varsinaiseen tuotantoon on vaatinut pitkällistä tutkimustyötä.

Kuinka varautua työttömyyteen? 5 kysymystä yrittäjän työttömyysturvasta

Myös yrittäjä voi varautua jo ennalta työttömyyteen. Nykyään noin 30 000 yrittäjää kuuluu työttömyyskassaan.

Pia Erlundin toinen yritys kasvoi menestystarinaksi: ”Jumankauta, nyt minä olen se musta hevonen”

Entinen parturi-kampaaja tiesi aina, että jotain suurempaa on tulossa. Hänelle on tärkeää todistaa, että muotifirmakin voi olla hyvää bisnestä. Nyt yritys hipoo 2 miljoonan euron tulosta.

Tofuyritys oli aikaansa edellä – Toiminta kääntyi kunnolla kannattavaksi vasta 20 vuoden jälkeen

Yrityksen perustaminen liian aikaisessa vaiheessa saattaa tulla kalliiksi. Varhainen panostus voi kuitenkin luoda myös hyvän perustan toiminnalle: Jalotofun valttikortti on nyt suuri etumatka kilpailijoihin.

Yrittäjä on kokenut menestyksen ja tappion – Nyt hän vetää jättiketjun hotellia

Uuden oppiminen kiehtoo Ville Virkkiä, mutta omassa yrityksessä oppimisen rajat tulivat vastaan. Siksi hän haki töihin tien toiselle puolelle maailman suurimman hotelliketjun palvelukseen.

Lataa lisää