Johtaminen

Vettä vientiin ja kotimaan suurimmaksi lähdeveden pullottajaksi
Finn Spring on ollut osa suomalaisten juomatottumusten muuttumista – nyt juodaan enemmän makuvesiä ja kuplavettä, kertoo hallintojohtaja Virpi Ali-Haapala.

Vettä vientiin ja kotimaan suurimmaksi lähdeveden pullottajaksi

Finn Spring lähti aikoinaan viennin tielle, mutta viime vuosina se on tehnyt läpimurron myös kotimaassa. Tuote itsessään, sitä tukeva muotoilu sekä aitous muodostavat vahvan perustan brändille.

| |

Hyvä brändi menestyy luotettavuutensa ja läpinäkyvyytensä avulla. Kotimaista vettä maailmalle vievä Finn Spring luottaa puhtaan suomalaisen veden luonnonmukaiseen brändiin, kertoo yrityksen hallintojohtaja Virpi Ali-Haapala.

Ali-Haapala perusti Finn Springin yhdessä miehensä Hannu Ali-Haapalan kanssa vuonna 1991. Silloin pariskunta toimi maanviljelijöinä, mutta halusi muutosta elämäänsä. Ajatus suomalaisen pulloveden myymisestä maailmalla tuli Hannun siskolta, joka asui Lontoossa.

– Raaka-aine on loistavaa tällä alueella. Kotimaassa ei ollut kysyntää, joten toiminta oli heti vientilähtöistä, Virpi Ali-Haapala kertoo.

Finn Springin 7 ensimmäistä vuotta olivat haasteellisia – entisinä maanviljelijöinä Ali-Haapalat opettelivat täysin uutta liiketoimintaa.

– Siihen ei ollut mitään valmista mallia. Vahva tahtotila, asenne ja yrittäjähenkisyys ovat olleet onnistumisen perusasioita.

Usein menestyneitä yrittäjiä yhdistää vahva usko siihen, että he voivat vaikuttaa elämäänsä.

Kaikki lähti viennistä

Alusta lähtien Multilan lähteen vettä vietiin muun muassa Japaniin, Venäjälle ja Taiwaniin. Vasta 1990-luvun lopulla suomalaisten juomatottumukset lähtivät muuttumaan, ja sitä kautta kotimaisen lähdeveden ja kivennäisvesien kulutus alkoi kasvamaan pikkuhiljaa myös Suomessa.

– Suomen kansa joi siihen aikaan maitoa, piimää ja virvoitusjuomia. Veden ja kuplaveden myynti on kasvanut useiden vuosien ajan, muutos on tapahtunut koko segmentissä, Ali-Haapala sanoo.

Yritys: Finn Spring Oy
Toimiala: Virvoitusjuomien valmistus
Perustettu: 1991
Liikevaihto: 28,1 miljoonaa euroa
Liiketulos: 493 000 euroa
Henkilöstö: noin 80 Suomessa

Viime vuonna Finn Springin liikevaihto oli 28,1 miljoonaa euroa. Yrityksen alkuvuosina jopa 80 prosenttia liikevaihdosta tuli viennistä, nyt tilanne on keikahtanut toisin päin: alle 10 prosenttia liikevaihdosta koostuu viennistä.

– Vienti on haasteellisempaa liiketoimintaa ja muutokset nopeita. Pelkästään viennin varassa toimiminen on hyvin haavoittuvaista, Ali-Haapala sanoo.

Vaikka suurin osa liikevaihdosta tulee nykyään kotimaasta, haluaa Finn Spring kasvaa myös viennin avulla. Vuonna 2011 yritys osti ruotsalaisen virvoitusjuomatehtaan Guttsta Källan, joka toimii tytäryhtiönä Ruotsissa ja Ruotsin markkinoilla.

Yrityskaupan polku noudattaa samaa kaavaa, olitpa sitten ostaja tai myyjä. Tärkeintä on varata riittävästi aikaa.

Kotimaisen hanaveden kanssa ei kilpailla

Markkinoiden ja kulutustottumusten muuttuessa erilaiset maku- ja kuplavedet ovat kasvattaneet suosiotaan, ja Finn Spring on kehittänyt uusia juomia suomalaisille markkinoille.

Aina on ollut selvää, ettei kotimaisen hyvän hanaveden kanssa haluttu kilpailla.

– Alusta pitäen olemme kehittäneet vaihtoehtoja sokerillisille juomille.

Yritys pyrkii kuuntelemaan markkinoita herkällä korvalla. Tänä vuonna se lanseerasi uuden Villi-brändin, joka perustuu vastuullisuuteen. Pullo on valmistettu sataprosenttisesti kierrätysmateriaalista ja tuotannon hiilijalanjälki on hyvitetty.

Nämä asiat huomioitiin jo tuotteen suunnitteluvaiheessa – brändi oli selkeästi hahmoteltu.

– Hyvä brändi vahvistaa yrityksen arvoa ja brändi menestyy luotettavuutensa ja läpinäkyvyytensä avulla.

Virpi Ali-Haapala kuvaa Villiä luonnonvaraiseksi, kesyttämättömäksi ja omia polkuja kulkevaksi.

– Vierastan tarina-sanaa, koska se kuulostaa keksityltä ajatukselta, mutta se miten me kuvaamme omia tuotteita on tärkeää, kuvauksen on oltava aito.

Lähdevesi toimii sellaisenaan vientituotteena

Ulkomailla Finn Springin pulloveden brändi perustuu suomalaiseen puhtaaseen veteen – se on vahva perusta, jolle brändiä voidaan rakentaa, kun itse tuote on hyvä.

– Meillä on vientituotteina vain lähdevedet, Ali-Haapala kertoo.

Finn Springin juomat ovat saaneet kansainvälistä hehkutusta. Lähinnä vientituotteena tehty Aqua Premium -pullo on voittanut kolme designpalkintoa skandinaavisen selkeän muotoilunsa ansioista.

– Meillä oli aikoinaan lasipullo, jossa oli kiva muotokieli ja mietimme, saisiko muovipullosta lasipullon näköisen, Ali-Haapala kertoo.

Myös Villi-tuotteissa on panostettu pullon muotoon. Ali-Haapalan mukaan se on myös keino erottautua kilpailijoista.

– Muotokielen, etiketin ja visuaalisuuden pitää sopia tuotteeseen ja sen arvoihin. Se on peruslähtökohta, Virpi Ali-Haapala sanoo.

Fakta

4 x menestyvän vientiyrityksen peruspilarit

Yhteiset arvot. Omassa toiminnassaan Finn Spring luottaa aitouteen, läpinäkyvyyteen ja rehellisyyteen. Nämä asiat sisäistetään myös henkilökunnalle.

Oikeat ihmiset oikeilla paikoilla. Yksi yrityksen tärkeimmistä valttikorteista on oikeat ihmiset oikeilla paikoilla. ”Olemme tietoisesti rakentaneet organisaation niin, että meillä on yrityksen jokaisella osa-alueella vahvaa osaamista ”, Ali-Haapala sanoo.

Markkinoiden tunteminen. Mikä tuote sopii millekin markkinalle? Yrityksen pitää keskittyä siihen, mitä markkina haluaa ja vaati.

Erinomainen asiakaspalvelu. Finn Springin uudet työntekijät sitoutuvat jo työsopimusta allekirjoittaessa yrityksen strategiaan, johon muun muassa kuuluu ylivertainen asiakaspalvelu. ”Asiakasta palvellaan ja kuunnellaan. On ratkaisevaa, että koko porukka sitoutuu siihen”, Virpi Ali-Haapala sanoo.

Miten hioa somemarkkinointi huippuunsa? 3 vinkkiä somemarkkinointiin

Somemarkkinointi on edullinen keino lisätä yrityksen näkyvyyttä. Menestys syntyy säännöllisyyden avulla. Lue asiantuntijan parhaat vinkit ja ota some haltuun.

Kaaoksen keskelle hyvää: Korona innosti yrittäjät lahjoittamaan yli 5 000 suojavisiiriä

Keskisuomalaiset yrittäjät lahjoittivat 60 000 eurolla suojavisiireitä hoivakodeille ympäri Suomea. Tempaus sai alkunsa, kun yrittäjät huolestuivat vanhusten turvallisuudesta korona-aikana.

Turhautumisen jälkeen uuteen nousuun – Järki Särki tuplasi viime vuonna myynnin ja korona toi uuden kysyntäpiikin

Kun korona sai ihmiset hamstraamaan ruokaa, Järki Särki -säilykettä valmistettiin 1,5 kuukauden ajan lähes yötä päivää. Tie tunnetuksi ei ole käynyt hetkessä, vaan takana on vuosien työ.

Verkkokaupalla asiakkaiden luo – Designyritys vie karttojaan ympäri maailmaa

Koronan aikana verkkokauppa on vilkastunut. Papurino on panostanut verkkokaupassaan nopeuteen, joustavuuteen ja ostokokemukseen.

Yrittäjä muutti oman nimensä, jotta firman nimi jäisi vessaa tarvitsevan mieleen

PasiKuikka Oy:n toimitusjohtaja Tomi Kuikka painottaa, että firman nimi ei johda mihinkään, jos asenne, palvelu ja kalusto eivät ole kunnossa.

Kymmenen vuoden jälkeen hurjaan kasvuun: Taitonetti ymmärsi markkinoinnin arvon

Käytettyjä tietokoneita huoltava ja myyvä oululaisyritys tajusi markkinoida myös naisille ja nuorille.

5 sekunnin sääntö: Vakuuttaako verkkokauppasi markkinointi asiakkaat?

Verkkokaupan markkinointi on keino hankkia uusia asiakkaita ja pitää kauppa käynnissä. Menestys lähtee aina asiakkaan tarkasta tuntemisesta.

Miten maanrakennus alkoi kiinnostaa? Salaojayrityksen some-suosio räjähti

Oululainen Salaojamestarit löi itsensä kunnolla läpi somessa, ja nyt sen päivityksiä seuraa 36 000 henkilöä. Suosio siivittää myös yrityksen kasvua.

Näin hyödynnät somea markkinoinnissa – pari tuntia päivässä riittää

Somessa roikkumisen pitäisi kuulua jokaisen yrittäjän työpäivään, kirjoittaa Cuitun some-ekspertti Vilma Piironen.

Lataa lisää