Johtaminen

Vettä vientiin ja kotimaan suurimmaksi lähdeveden pullottajaksi
Finn Spring lähti aikoinaan viennin tielle, mutta viime vuosina se on tehnyt läpimurron myös kotimaassa. Tuote itsessään, sitä tukeva muotoilu sekä aitous muodostavat vahvan perustan brändille.
Hyvä brändi menestyy luotettavuutensa ja läpinäkyvyytensä avulla. Kotimaista vettä maailmalle vievä Finn Spring luottaa puhtaan suomalaisen veden luonnonmukaiseen brändiin, kertoo yrityksen hallintojohtaja Virpi Ali-Haapala.
Ali-Haapala perusti Finn Springin yhdessä miehensä Hannu Ali-Haapalan kanssa vuonna 1991. Silloin pariskunta toimi maanviljelijöinä, mutta halusi muutosta elämäänsä. Ajatus suomalaisen pulloveden myymisestä maailmalla tuli Hannun siskolta, joka asui Lontoossa.
– Raaka-aine on loistavaa tällä alueella. Kotimaassa ei ollut kysyntää, joten toiminta oli heti vientilähtöistä, Virpi Ali-Haapala kertoo.
Finn Springin 7 ensimmäistä vuotta olivat haasteellisia – entisinä maanviljelijöinä Ali-Haapalat opettelivat täysin uutta liiketoimintaa.
– Siihen ei ollut mitään valmista mallia. Vahva tahtotila, asenne ja yrittäjähenkisyys ovat olleet onnistumisen perusasioita.
Usein menestyneitä yrittäjiä yhdistää vahva usko siihen, että he voivat vaikuttaa elämäänsä.
Kaikki lähti viennistä
Alusta lähtien Multilan lähteen vettä vietiin muun muassa Japaniin, Venäjälle ja Taiwaniin. Vasta 1990-luvun lopulla suomalaisten juomatottumukset lähtivät muuttumaan, ja sitä kautta kotimaisen lähdeveden ja kivennäisvesien kulutus alkoi kasvamaan pikkuhiljaa myös Suomessa.
– Suomen kansa joi siihen aikaan maitoa, piimää ja virvoitusjuomia. Veden ja kuplaveden myynti on kasvanut useiden vuosien ajan, muutos on tapahtunut koko segmentissä, Ali-Haapala sanoo.
Yritys: Finn Spring Oy
Toimiala: Virvoitusjuomien valmistus
Perustettu: 1991
Liikevaihto: 28,1 miljoonaa euroa
Liiketulos: 493 000 euroa
Henkilöstö: noin 80 Suomessa
Viime vuonna Finn Springin liikevaihto oli 28,1 miljoonaa euroa. Yrityksen alkuvuosina jopa 80 prosenttia liikevaihdosta tuli viennistä, nyt tilanne on keikahtanut toisin päin: alle 10 prosenttia liikevaihdosta koostuu viennistä.
– Vienti on haasteellisempaa liiketoimintaa ja muutokset nopeita. Pelkästään viennin varassa toimiminen on hyvin haavoittuvaista, Ali-Haapala sanoo.
Vaikka suurin osa liikevaihdosta tulee nykyään kotimaasta, haluaa Finn Spring kasvaa myös viennin avulla. Vuonna 2011 yritys osti ruotsalaisen virvoitusjuomatehtaan Guttsta Källan, joka toimii tytäryhtiönä Ruotsissa ja Ruotsin markkinoilla.
Kotimaisen hanaveden kanssa ei kilpailla
Markkinoiden ja kulutustottumusten muuttuessa erilaiset maku- ja kuplavedet ovat kasvattaneet suosiotaan, ja Finn Spring on kehittänyt uusia juomia suomalaisille markkinoille.
Aina on ollut selvää, ettei kotimaisen hyvän hanaveden kanssa haluttu kilpailla.
– Alusta pitäen olemme kehittäneet vaihtoehtoja sokerillisille juomille.
Yritys pyrkii kuuntelemaan markkinoita herkällä korvalla. Tänä vuonna se lanseerasi uuden Villi-brändin, joka perustuu vastuullisuuteen. Pullo on valmistettu sataprosenttisesti kierrätysmateriaalista ja tuotannon hiilijalanjälki on hyvitetty.
Nämä asiat huomioitiin jo tuotteen suunnitteluvaiheessa – brändi oli selkeästi hahmoteltu.
– Hyvä brändi vahvistaa yrityksen arvoa ja brändi menestyy luotettavuutensa ja läpinäkyvyytensä avulla.
Virpi Ali-Haapala kuvaa Villiä luonnonvaraiseksi, kesyttämättömäksi ja omia polkuja kulkevaksi.
– Vierastan tarina-sanaa, koska se kuulostaa keksityltä ajatukselta, mutta se miten me kuvaamme omia tuotteita on tärkeää, kuvauksen on oltava aito.
Lähdevesi toimii sellaisenaan vientituotteena
Ulkomailla Finn Springin pulloveden brändi perustuu suomalaiseen puhtaaseen veteen – se on vahva perusta, jolle brändiä voidaan rakentaa, kun itse tuote on hyvä.
– Meillä on vientituotteina vain lähdevedet, Ali-Haapala kertoo.
Finn Springin juomat ovat saaneet kansainvälistä hehkutusta. Lähinnä vientituotteena tehty Aqua Premium -pullo on voittanut kolme designpalkintoa skandinaavisen selkeän muotoilunsa ansioista.
– Meillä oli aikoinaan lasipullo, jossa oli kiva muotokieli ja mietimme, saisiko muovipullosta lasipullon näköisen, Ali-Haapala kertoo.
Myös Villi-tuotteissa on panostettu pullon muotoon. Ali-Haapalan mukaan se on myös keino erottautua kilpailijoista.
– Muotokielen, etiketin ja visuaalisuuden pitää sopia tuotteeseen ja sen arvoihin. Se on peruslähtökohta, Virpi Ali-Haapala sanoo.
Fakta
4 x menestyvän vientiyrityksen peruspilarit
Yhteiset arvot. Omassa toiminnassaan Finn Spring luottaa aitouteen, läpinäkyvyyteen ja rehellisyyteen. Nämä asiat sisäistetään myös henkilökunnalle.
Oikeat ihmiset oikeilla paikoilla. Yksi yrityksen tärkeimmistä valttikorteista on oikeat ihmiset oikeilla paikoilla. ”Olemme tietoisesti rakentaneet organisaation niin, että meillä on yrityksen jokaisella osa-alueella vahvaa osaamista ”, Ali-Haapala sanoo.
Markkinoiden tunteminen. Mikä tuote sopii millekin markkinalle? Yrityksen pitää keskittyä siihen, mitä markkina haluaa ja vaati.
Erinomainen asiakaspalvelu. Finn Springin uudet työntekijät sitoutuvat jo työsopimusta allekirjoittaessa yrityksen strategiaan, johon muun muassa kuuluu ylivertainen asiakaspalvelu. ”Asiakasta palvellaan ja kuunnellaan. On ratkaisevaa, että koko porukka sitoutuu siihen”, Virpi Ali-Haapala sanoo.