Johtaminen

Franchising-yrittäjän täytyy jaksaa verkostoitua

Jani Suominen

Kirjoittaja on VMP:n yrittäjäpalveluiden johtaja

Franchising-yrittäjän täytyy jaksaa verkostoitua

Franchising-yrittäjältä vaaditaan paitsi oman toimialan tuntemusta myös verkostoitumiskykyä ja asiakaspalvelutaitoja, kirjoittaa VMP:n yrittäjäpalveluiden johtaja Jani Suominen.

Franchising-yrittäjä pärjää, kun asenne on kohdallaan. Hyvän asenteen lisäksi yrittäjältä vaaditaan paikallistuntemusta ja kykyä verkostoitua.

Franchising-ketjut kehittävät jatkuvasti toimintojaan muokkaamalla palveluvalikoimaansa asiakkaiden tarpeita paremmin vastaaviksi. Siksi kyky omaksua uutta ja sopeutua muutoksiin on myös hyväksi.

Toimialan tuntemusta ei välttämättä tarvita alussa, sillä koulutuksesta huolehtii franchise-antaja. Meillä hyvällä asenteella ja asiakaspalvelutaidoilla selvitään haastavistakin tilanteista.

Toimimme koko maassa, joten paikallistuntemuksen merkitys korostuu. Erityisesti henkilöstövuokrausalalla toimivalla yrittäjällä täytyy olla hallussa oikeat kanavat, joiden kautta sopivat työntekijät löytyvät. Usein paikalliset yrittäjät ostavat mieluiten muiden paikallisten yrittäjien palveluita, joten paikallinen verkostoituminen on erittäin tärkeää.

Yrittäjältä vaaditaan myös ennakkoluulottomuutta ja yhteistyökykyisyyttä – ja taitoa pysyä muutoksessa mukana. Franchising-yrittäjä ei voi nimittäin jäädä polkemaan paikalleen, koska esimerkiksi työelämä ja asiakkaiden sekä työntekijöiden tarpeet muuttuvat jatkuvasti.

Itsenäisyydestä on hyötyä, mutta ylhäältä päin tulevia ohjeita täytyy pystyä noudattamaan franchise-ketjun yhtenäisyyden varmistamiseksi. Jos emoketju päättää muokata koko yrityksen ulkoasua, pyyntöön on sopeuduttava ja uusi ulkoasu täytyy ottaa käyttöön kautta linjan.

Eri osaamistarpeet korostuvat hieman riippuen siitä, missä franchising-yrittäjä toimii. Jos yrittäjä aloittaa franchising-toiminnan täysin uudella paikkakunnalla, verkostot ja asiakaskunta täytyy jaksaa rakentaa itse käytännössä nollasta, vaikka ketjun brändi olisi miten hyvä.

Franchising-yrittäjän kuolemanlaaksoksi ei suotta kutsuta aloittavan yrityksen ensimmäiseen puoleen vuoteen tai vuoteen kuuluvaa ajanjaksoa. Silloin tuntuu monesti siltä, ettei mikään onnistu. Sinnikkyys ja omaan toimintaan uskominen kuitenkin palkitaan. Kun kuolemanlaakson ylittää, yritystoiminta usein vakiintuu ja yrittäjänä toimiminen helpottuu.

Oli yritys sitten minkä ikäinen hyvänsä ja toimipa se missä päin maata tahansa, franchising-yrittäjän ei tarvitse tuskailla yksin. Franchising-yrittäjä saa tukiverkoston, joten kollegoiden apu on saatavilla eikä yksin tarvitse puurtaa. Myös konsepti on valmiiksi hyväksi todettu.

Lopulta franchising-yrittäjyydessä on kyse tasapainon hakemisesta, sillä yhteistyön täytyy hyödyttää molempia osapuolia. Sekä emoyrityksellä että yrittäjillä täytyy olla kaikessa tekemisessään sama suunta.

Mikä tekee Suomen tyytyväisimmän yrittäjän?

Minulla on ihanat asiakkaat, mahtava tiimi ja työ, josta nautin, kirjoittaa Musti ja Mirri -yrittäjä Heidi Rantanen.

Konkurssi muutti Rollsin strategian: Elintila löytyi huoltoasemilta

Hampurilaisketju kilpailee ennemmin pikkupaikkakuntien grillien kanssa kuin pikaruokajättien puristuksessa.

Hävittäjälentäjä löysi uuden uran yllättävältä taholta

Mikko Römpötti päätyi tilitoimistoyrittäjäksi ystävänsä houkuttelemana.

Mitä ravintolaketjun rakentaminen vaatii? ”Riski kulminoituu liikepaikkaan”

Teerenpeli on laajentanut harkiten. Tavoitteena on aina kannattavuuden parantaminen.

Muutoksen vuosi osoitti: Välillä on pakko pysähtyä ja ottaa opiksi

Yönsä nukkuu paljon paremmin, kun yrityksen suunta on selvä, kirjoittaa M Roomin Markku Kosonen.

Pitsaketjun huippuunsa hiominen otti aikaa – kuinka oma paikka vallataan?

Splizzerian konseptia on monistettu franchising-mallilla. Nyt ketjun tavoitteena on tuplata ravintoloiden määrä vuodessa.

Menestyjissä yhdistyy nöyryys ja ylpeys

Hyvä yrittäjä ymmärtää, että hänen yrityksensä on olemassa asiakkaita varten, kirjoittaa Kotipizzan Tommi Tervanen.

Yhden naisen yrityksestä tuli kasvava franchising-ketju

Emmi Salon oli aluksi tarkoitus työllistää vain itsensä. Pian hänen yrityksensä Fitverstas toimii jo 18 paikkakunnalla.

MRoomin yrittäjä: franchising-malli puree myös palveluyrityksiin

Parturiyrittäjä Toni Kylätasku löysi viennistä keinon kasvaa. Nyt MRoomilla on jo yli 60 liikettä seitsemässä maassa.

Lataa lisää