Johtaminen

Vastavirtaan kulkija: Kaiutinyritys vie tuotteitaan yli sataan maahan, mutta tuotanto pysyy Suomessa

Vastavirtaan kulkija: Kaiutinyritys vie tuotteitaan yli sataan maahan, mutta tuotanto pysyy Suomessa

Genelecin maailmanmenestys perustuu innovaatioihin, musiikin kuluttamisen murrokseen sekä poikkeukselliseen yritysfilosofiaan.

|

Iisalmelainen Genelec on luultavasti yksi menestyneimpiä kotimaisia vientiyrityksiä, josta vain harva suomalainen on kuullut.

Tällä hetkellä Genelecin valmistamia kaiuttimia myydään yli sadassa maassa, konsernin liikevaihto on jo noin 35 miljoonaa euroa ja kannattavuuskin huippuluokkaa. Liikevaihdosta noin 80 prosenttia tulee viennistä.

Menestys ei tietenkään ole tullut sattumalta. Genelecin toiminnan ytimessä ovat teknologiaan perustuvat innovaatiot, joita syntyy tiuhaan yrityksen tehtaalla Iisalmessa.

Poikkeuksellista on, että Genelecin kaikki tuotteet piirilevyistä saakka suunnitellaan ja tehdään Suomessa.
 Toimitusjohtajan Siamäk Naghianin mukaan linjauksessa on kyse yrityksen filosofiasta ja yhtenäisyydestä.

Naghian muistaa, miten yritystä yritettiin takavuosina painostaa siirtämään toimintaa Asiaan, jossa monet kilpailijatkin jo tekivät tuotteitaan halvalla.

– Loppuyhteenvetona totesimme, että tuotekehityksemme ja tuotantomme on Suomessa sen takia, että kokonaislaadultaan paras konsepti on täällä, Naghian sanoo.

Vuosien varrella Genelecistä on tehty useita ostotarjouksia, mutta omistus on haluttu pitää Suomessa. Hauska yksityiskohta on, että viime vuosina juuri Kiina on noussut Genelecin päämarkkina-alueeksi.

Ennakkoluulottomuus siivittänyt maailmanvalloitusta

Naghian sanoo, että yrityksiin liittyvässä keskustelussa otetaan harvoin huomioon sitä, miten yrityksen perustajien maailmankatsomus vaikuttaa yrityksen kehitykseen.

Genelecin perusti 1970-luvun lopulla kaksi akustiikan opiskelijaa, Ilpo Martikainen ja Topi Partanen, joilta tilattiin Ylelle aktiivinen tarkkailukaiutin. Koska tällaisten äänentoistolaitteiden käyttäjäkunta oli kapea, uusia markkinoita oli etsittävä ulkomailta.

Kaksikko kiersi messuja ja kävi Italiassakin esittelemässä yhtiön kaiuttimia. Sieltä asiakkaaksi löytyi yleisradioyhtiö RAI, joka on edelleen Genelecin asiakas.

Genelecin maine alkoi kiiriä maailmalla jo 1980-luvulla, siis paljon ennen kuin yhtiö löi läpi Suomessa.

Naghianin mielestä vientimarkkinoiden avaamisessa olennaisessa osassa olivat yrittäjien persoonat.

– Heillä oli kaikki tarvittavat elementit: sitkeys, rohkeus, ennakkoluulottomuus ja ymmärrys alan realiteeteista. Jos halutaan rakentaa isoa juttua, on selvää, että kotimarkkinat eivät riitä.

Genelecin 2000-luvun kasvun ja kansainvälistymisen taustalla taas on musiikkituotannon ja siihen liittyvän teknologian murros. Kun musiikin tekeminen ja jakelu ovat siirtyneet digimaailmaan, se on mahdollistanut yhä useammalle kotikäyttäjällekin laadukkaan tuotannon.

Genelecin näkökulmasta murros on luonut uudet markkinat pienille kotikäyttöön tarkoitetuille kaiuttimille, joiden myötä yritys on tullut tunnetummaksi myös Suomessa.

– Olemme pystyneet olemaan teknologiassa ja tuotteissa edelläkävijä ja saaneet nostettua tasoamme niin kansainvälisesti kuin kotimaassa.

Myynnin lisäksi yhteiskunnallista ymmärrystä

Olennaista Genelecin viennin onnistumisessa on jakeluverkoston toimivuus. Yrityksellä on satoja jälleenmyyjiä ja maahantuojia ympäri maailmaa.

Kultakin markkina-alueelta on löydettävä juuri oikeat yhteistyökumppanit, jotka ovat paitsi valmiita panostamaan juuri Genelecin tuotteiden markkinointiin myös sisäistämään yrityksen arvot.

Käytännössä tämä onnistuu vain käymällä läpi, haastattelemalla ja motivoimalla potentiaalisia yhteistyökumppaneita.

Jos yrittäjä pystyy uskottavasti kertomaan yrityksensä visiosta, se näkyy myös myyntituloksissa.

Naghianin mukaan uuteen maahan ei voi mennä vain myymään tuotteita, vaan toimialan lisäksi yhteistyökumppanin on ymmärrettävä yhteiskuntaa ja kulttuurihistoriaa.

Maahantuojaverkoston hankkimisessa ja ylläpitämisessä puolestaan auttaa digiteknologia. Naghianin mukaan Genelec pystyy pitämään Iisalmesta käsin paljon koulutuksia eri alueilla maailmalla toimiville yhteistyöverkostoilleen.

Tämä auttaa heitä Genelecin toimintafilosofian sisäistämisessä.

Yrityksen rooli määriteltävä uudelleen

Naghianin mielestä näköpiirissä ei ole ainuttakaan syytä, miksi Genelecin menestys maailmalla ei jatkossakin onnistuisi.

Ehkä olennaisin tekijä on hänen mielestään se, että yrityksen omistajat ovat sitoutuneet kehittämään yritystä pitkäjänteisesti Suomessa.

Näin henkilöstökin voi keskittyä omaan työhönsä eli innovaatioihin sen sijaan, että tarvitsisi jännittää esimerkiksi yrityksen myyntiä ulkomaille.

Naghian sanoo, että yrityksellä voi ja pitää olla annettavaa muutenkin kuin liiketoiminnan, teknologian tai asiakkaidensa kautta. Hän näkee, että yrityksiä ei pitäisi ajatella vain elinkeinotoimintaa harjoittavina koneina, vaan ne pitäisi määritellä uudelleen.

– Yritys on ennemmin työyhteisö, jonka kautta ihmiset voivat vaikuttaa maailmaan, Naghian sanoo.

– Olemme yhteiskunnallisessa kehityksessä sellaisessa vaiheessa, että tämäntyyppisten yritysten merkitys ja asema tulevat koko ajan tärkeämmiksi.

Fakta

3 x Vientimarkkinoilla menestyminen

Asennoidu kansainvälisyyteen. Genelecin kansainvälistyminen alkoi heti yrityksen perustamisen jälkeen 1970-luvun lopulla. Toimitusjohtaja Siamäk Naghianin mukaan kansainvälistyminen onnistuu parhaiten, kun yrityksen perustajilla ja henkilöstöllä on siihen aito asenne ja halu. Se tarkoittaa syvällistä tahtoa ymmärtää erilaisia ihmisiä ja yhteiskuntia sekä olla halukas auttamaan ihmisiä esimerkiksi kumppaniverkostoissa.

Rakenna toimiva kumppaniverkosto. Naghianin mukaan verkostossa eläminen on osa Genelecin DNA:ta. Käytännössä se tarkoittaa vientiyritykselle sitä, että yritys onnistuu haarukoimaan joka maasta sellaiset yhteistyökumppanit, jotka myös allekirjoittavat yhtiön arvot eivätkä pelkästään myy tuotteita.

Panosta innovaatioihin ja henkilöstöön. Genelecin teknologisen menestyksen ytimessä on osaava henkilöstö. Toimitusjohtaja Naghianin mielestä parhaat olosuhteet innovaatioille luodaan, kun yrityksen omistajatkin ovat sitoutuneet kehittämään yritystä pitkäjänteisesti. Näin henkilöstöllä on rauha keskittyä työhönsä esimerkiksi ilman pelkoa yrityksen myymisestä.

Skipperi kasvaa pelottomasti uusille vesille – ”Olemme uskaltaneet tavoitella riittävän isoja asioita”

Suomessa ja Ruotsissa suosion saavuttanut kaupunkivenepalvelu laajenee syksyllä Uuteen-Seelantiin.

Näin karaokealan pioneeri aikoo menestyä kansainvälisillä areenoilla

Singa on täysin digitaalinen karaokepalvelu, joka syntyi halusta uudistaa koko toimiala kertaheitolla. Pääomasijoittajien innostus mahdollisti suuren tavoitteen.

Kuukauden yrittäjän sinnikäs ponnistus tuo tulosta: Vientiä jo 30 maahan

Lapuan Kankureiden Esko Hjelt painottaa, että luottamuksen rakentaminen kansainvälisiin asiakkaisiin vaatii malttia.

16-vuotiaat vitsailivat 100 000 euron liikevaihdosta – Neljä vuotta myöhemmin liikevaihto on lähes puoli miljoonaa

Oma podcast, ensimmäinen työntekijä ja kasvava liikevaihto. Palsin nuorella yrittäjäkaksikolla on takanaan onnistunut vuosi.

Lapualta Amazoniin – Jukka-Pekka Kallio kasvattaa vauhdilla lattiabisnestä verkossa ja haaveilee ”lattioiden Ikean” perustamisesta

Kuukauden yrittäjä Jukka-Pekka Kallio uskoo kasvuun koronakriisinkin keskellä. Nyt lapualaista lattiaa saa myös Amazon-verkkokaupasta.

Pohjanmaalainen perheyritys on arvostettu maailmalla: Sarins båtar vie veneitä 16 maahan

Sarins båtar -perheyrityksellä on asiakkaita ympäri maailmaa. Hyvä maine, pitkä historia ja tiiviit suhteet perheenjäseniin ovat kasvattaneet liikevaihtoa tasaisesti.

Vientiyrityksen kasvutekijöinä vankka maine ja uudet patentit: ”Elämme tämän kriisin yli”

Vienti ei koskaan ole riskitöntä. Koronavirus osui yllättäen myös maatalouskoneita yli 40 maahan vievään Elhoon. Tärkeintä on nyt pitää kassa toimintakykyisenä.

Pashan markkinajohtaja tulee idästä ja tähtää länteen: Tehokas tuotekehitys on kuukauden yrittäjän kasvun reseptissä tärkein ainesosa

Lieksan Laatuherkut on kasvava elintarvikeyritys, joka ponnistaa Pohjois-Karjalasta muualle Suomeen ja pian myös ulkomaille. Toiminnan pohjavireenä on toimitusjohtajan Teijo Lyytisen mukaan kotiseuturakkaus.

Selkeät suunnitelmat, sopimukset ja työnjaot veivät ohjelmistotalon gaselliksi – Tulevaa kasvua himmentää korona

Tamperelainen Unikie on kehittynyt viidessä vuodessa 250 henkilön kannattavaa kasvua tekeväksi yritykseksi. Koronavirus on ensimmäinen kasvuennusteisiin odottamattomasti vaikuttava tekijä.

Lataa lisää