Johtaminen

Haluatko eroon kiireestä? Johda oma arki stressittömäksi
Ajanhallintaa voi helpottaa kalenterilla, mutta se ei yksin riitä. Kuva: Shutterstock

Haluatko eroon kiireestä? Johda oma arki stressittömäksi

Kuka vain voi oppia hallitsemaan omaa elämäänsä ja aikaansa. Kiire on asenne, josta pääsee halutessaan eroon, väittävät asiantuntijat.

| |

Miksi sama työmäärä tuntuu toisesta ylitsepääsemättömältä, mutta toinen pitää sitä aivan normaalina? Kouluttaja, valmentaja ja konsultti Heli Bergströmistä vastaus on itsestäänselvä: ihmiset ovat erilaisia.

‒ Kuka tahansa voi oppia hallitsemaan omaa aikaansa ja sitä kautta johtamaan itseään paremmin. Asenne ratkaisee sen, miksi toiset ovat siinä parempia kuin toiset. Kiireen tunne on yleensä asenne, josta voi halutessaan päästä eroon, hän sanoo.

Bergströmillä on pitkä kokemus organisaatioiden, johtajien ja muutosjohtajuuden kehityksessä.

Hänestä itsensä johtamisessa on pohjimmiltaan aina kyse ajanhallinnasta ja siitä, miten ihminen sietää painetilanteita. Toisten paineensietokyky on luontaisesti timanttinen, kun taas joku ahdistuu jo muutamasta merkinnästä to do -listassa.

Ajanhallintaa voi luonnollisesti helpottaa kalenterin tai muistilappujen avulla, mutta se ei yksin riitä. Muutos lähtee syiden selvittämisestä. Täytyy vastata kysymyksiin, miksi minulla on kiire? Ja, mistä kiire aiheutuu?

‒ Johtuuko kiire ehkä niistä välineistä, joilla työskentelet vai pinttyneistä toimintatavoistasi vai pelkästä luomastasi mielikuvasta, Bergström kysyy.

Tunne itsesi

Yrityssparraaja Sanna Jylänki painottaa, että elämänhallinta niin työssä kuin vapaa-ajalla vaatii itsetuntemusta sekä kykyä myöntää omat heikkoudet. Molemmat ovat taitoja, jotka osaltaan määrittävät sen, miten hyvä kukin on johtamaan itseään.

‒ Itsensä johtaminen on koko elämän mittainen opintomatka. Se on haastavaa, mutta palkitsevaa, Jylänki painottaa.

Koko prosessissa kannattaa lähteä liikkeelle persoonallisuuden selvittämisestä. Tapoja tutustumiseen on monia: voi analysoida itseään, tehdä persoonallisuustestin tai kysyä omista vahvuuksista ja heikkouksista mielipidettä lähipiiriltä.

‒ Esimerkiksi se, oletko aamu- vai iltaihminen tai toimitko viime tipassa vai aina ajoissa, kertoo toiminnastasi paljon, Jylänki antaa esimerkin.

Kun ihminen tuntee itsensä läpikotaisin, hän tietää, mikä motivoi ja miten kannattaa kussakin tilanteessa toimia. Jos taitoa ei ole, syntyy kierre, jossa muun muassa kiireen tunne syntyy. Vaikka tehtävät saisi purettua, tunne on edelleen sama kuin aiemmin.

Aikataulut kaiken A ja O

Tutkimusmatka omaan minuuteen voi olla hidasta, mutta sekä Jylänki että Bergström pitävät itsensä johtamista välttämättömänä taitona yrittäjälle.

‒ Kun on vastuussa vain omasta tekemisestään, kukaan ei sano, mitä tulee tehdä, Jylänki huomioi.

Isommassa yrityksessä taas omistajan oma epävarmuus ja stressi voivat tarttua alaisiin ja näin heikentää työilmapiiriä.

Bergströmin mukaan järjestelmällinen aikatauluttaminen on ensimmäinen taito, joka pitää opetella voidakseen johtaa itseään paremmin. Kun kirjoittaa ylös kaiken, mitä pitää tehdä ja asettaa tehtävälle takarajan, työt tulevat myös tehdyksi.

Aikatauluttamalla tehtävät oman paineensietokyvyn ja ajanhallintataitojen mukaisesti kiireen tunnetta ei välttämättä synny. Tällä keinolla Bergström ja Jylänkin välttyvät turhalta paineistumiselta.

Jos aikataulussa pysyminen tuottaa silti edelleen vaikeuksia, on pysähdyttävä tarkastelemaan omia toimintatapojaan. Jos toisten asemaan on vaikea asettua, pitää turvautua muiden mielipiteisiin. Luultavasti se on merkki siitä, etteivät omat ajatukset kohtaa todellisuuden kanssa.

Jos oman toiminnan analysointi tuntuu ylitsepääsemättömältä tai turhalta, Bergström neuvoo pohtimaan tilannetta yrityksen kannalta.

‒ Aikasyöpöt, jotka eivät ole firman menestyksen kannalta tärkeitä, kannattaa karsia. Tunnusta omat heikkoutesi ja lähde liikkeelle siitä, miten pystyt tekemään mahdollisimman tehokasta bisnestä, hän kertoo.

Jylänki johtaa itseään erityisesti rutiinien avulla.

‒ Esimerkiksi minulle on tärkeää, että avaan sähköpostin aamuisin vasta, kun aamupala ja muut aamutoimet on tehty.

Fakta

4 x Johda itseäsi paremmin

Kalenteri on paras ystävä. Opettele käyttämään kalenteria orjallisesti. Kun aikataulutat työtäsi, mieti sinulle sopiva tahti. Merkitse ylös asiat, jotka pitää tehdä ja aseta niiden valmistumiselle takaraja.

Ota mallia muilta. Etsi inspiraatiota omiin toimintatapoihin muiden kokemuksista. Haistele ilmaa, kuuntele webinaareja tai keskusteluja. Yritä rikkoa normaalit toimintatapasi ja kehity.

Pistä ruoska roskiin. Hyväksy epätäydellisyyttä ja hyväksy itsesi sellaisena kuin olet. Myönnä omat heikkoutesi ja kehitä niitä.

Pistä aivot narikkaan. Välillä on oltava muutakin ajateltavaa kuin työ. Tee jotakin, josta todella nautit. Se voi olla harrastus, sohvalla löhöilyä tai aikaa ystävien kanssa. Tärkeintä on, että unohdat kiireen ja aikataulut.

Miten kaikki pysyy hallinnassa, kun työntekijämäärä pomppaa kolmesta 17:ään?

Terveysteknologiayritys Neuro Event Labsin työntekijämäärä moninkertaistui vuonna 2018. Kasvavan yrityksen me-henki rakentuu tasa-arvosta ja yhdessä tekemisestä.

Franchising-yrittäjän täytyy jaksaa verkostoitua

Franchising-yrittäjältä vaaditaan paitsi oman toimialan tuntemusta myös verkostoitumiskykyä ja asiakaspalvelutaitoja, kirjoittaa VMP:n yrittäjäpalveluiden johtaja Jani Suominen.

Hyvinvoiva yritys tarvitsee hyvinvoivat työntekijät

Yritys voi hyvin, kun sen työntekijät voivat hyvin ja sekä sisäinen että ulkoinen viestintä toimivat saumattomasti, kirjoittaa Easymoven toimitusjohtaja Riku Laine.

Mitä on Suomen parhaan työpaikan yrityskulttuuri? Perustajien arvomaailma loi vahvan pohjan

Yrittäjien pitää näyttää esimerkkiä omalla tekemisellään, sanoo Koti Puhtaaksi Oy:n toimitusjohtaja Saana Tyni.

Työilmapiiri kuntoon – 10 tapaa, joilla jokainen voi vaikuttaa

Työilmapiiri ei tule kuntoon liikuntaseteleillä eikä esimies voi luoda hyvää henkeä yksin, kirjoittaa Antellin toimitusjohtaja Tomi Lantto.

Miksi työnantajamielikuva on yritykselle tärkeä?

Yrittäjän suurin haaste on se, että potentiaaliset työntekijät eivät tiedä yrityksestä mitään.

Miten yrittäjä voi ratkaista riidat työpaikalla? Puutu nopeasti ja puhu

Hyvän työyhteisön merkki on se, miten konfliktitilanteet pystytään käsittelemään.

Miten syntyy vahva yrityskulttuuri? Katso Juho Toivolan neuvot

Työpsykologi listaa, mitä yrityskulttuuri tarkoittaa, miten sitä voi kehittää ja miksi se on tärkeää.

Taidot opitaan koulussa, tehokkuus työmaalla

Yrittäjän resurssit eivät riitä kouluttamaan työntekijöitä pystymetsästä. Työharjoittelulle on silti perusteet, kirjoittaa Korson Sähkö-Yksikön Sami Haatanen.

Lataa lisää