Johtaminen

Näin johdat henkilöstöä kriisitilanteessa – 4 vinkkiä haastavassa tilanteessa selviämiseen

Näin johdat henkilöstöä kriisitilanteessa – 4 vinkkiä haastavassa tilanteessa selviämiseen

Koronakriisi pakottaa pohtimaan henkilöstön johtamista uudella tavalla. Yrittäjän on helpompi ottaa haastava tilanne haltuun, kun tietyt peruspilarit ovat kunnossa.

| |

Koronakriisi on ajanut yrittäjät ahtaalle. Kriisin keskellä vahva henkilöstöjohtaminen on yksi tärkeä eteenpäin kantava voima.

Accountor HR4:n johtajan Laura Sunin mukaan suomalaisyritysten henkilöstön johtamisen taso on melko vaihtelevalla tolalla.

– Osassa yrityksiä on jo syntynyt hyvää johtamisen kulttuuria ja johtamisen kehittämiseen on selvästi panostettu. Yrittäjien on hyvä tiedostaa, että koko yrityskulttuuri lähtee yrityksen ylimmästä johdosta. He näyttävät suunnan ja joko vahvistavat tai jättävät vahvistamatta hyvää johtamista, Suni kertoo.

Yrityskulttuuri tarkoittaa yksinkertaistettuna sitä, mitä yrityksessä tapahtuu, kun pomot eivät ole katsomassa. 

Se, mikä lopulta on hyvää johtamista, riippuu jonkin verran niin ajasta kuin yrityksen toimialasta.

Laura Suni henkilöstöjohtaminen

– Autoritäärinenkin eli hierarkkinen ja määräilevä johtaminen on voinut olla sopivaa tietyissä tilanteissa. Tällä hetkellä yleinen käsitys kuitenkin on, että valmentavalla otteella saadaan parempia tuloksia, Suni sanoo.

Kriisitilanteissa henkilöstön johtamiseen kannattaa panostaa entistä enemmän. Suni kertoo, miksi ja miten se onnistuu.

1. Kriisissä vuorovaikutuksen merkitys korostuu

Ihmisillä on perustarve tulla kuulluksi, ja kriisitilanteissa vuorovaikutusta kaivataan entistäkin enemmän. On luonnollista, että henkilöstö haluaa päästä keskustelemaan asioista ja purkamaan tunteitaan vaikeilla hetkillä.

– Tunteista ja niiden käsittelystä puhutaan muutenkin paljon nykypäivän johtamisessa. Keskustelulle täytyy luoda tilaa, vaikka henkilöstö ei pääsisikään purkamaan tuntojaan fyysisesti samaan paikkaan, Suni huomauttaa.

Muutostilanne luo tietynlaisen epäjatkuvuustilan, jolloin henkilöstö saattaa myös kyseenalaistaa yrityksen suuntaa, roolia ja tavoitteita.

Sunin mukaan mahdollisista muutoksista tai toisaalta normaalin arjen jatkumisesta kannattaa viestiä mahdollisimman selkeästi. Millä välineillä viestintä tapahtuu, ei ole juurikaan merkitystä.

Ylipäänsä ihmiset odottavat ja arvostavat johdonmukaisuutta johtamisessa.

– Aktiivinen keskusteluyhteys kannattaa säilyttää, oli yrityksessä tapahtumassa muutoksia tai ei.

2. Ota eri johtamistyylit haltuun

Kun kriisitilanne iskee päälle, on hyvä ottaa valmentavan johtamisen opit haltuun, kuunnella ja keskustella työntekijöiden kanssa ja olla riittävästi läsnä.

Valmentava, keskusteleva johtamistyyli sopii yleensä tilanteeseen kuin tilanteeseen. Tiukkoihin hetkiin kannattaa hakea myös yksilöllisiä ratkaisuja ja kaikkia on syytä kuulla.

Suni muistuttaa, että äkillisissä kriisitilanteissa tarvitaan myös selkeää johtajuutta.

– Esimerkiksi tulipalon sattuessa ei voi jäädä kyselemään, miten tilasta poistutaan. Tällöin johtajan on otettava johtajuus haltuun ja kaikkien noudatettava selkeitä toimintaohjeita. Sama ohjenuora soveltuu kevyempiin kriisitilanteisiin, Suni sanoo.

Kun koronakriisi yllätti kaikki, selkeälle suunnalle, vahvalle johtajuudelle ja hyvälle toimintasuunnitelmalle on ollut tarvetta.

3. Kehitä uusia toimintatapoja

Kriisitilanteessa ei kannata kangistua vanhaan. Monessa yrityksessä työskennellään nyt etänä, ja yritystoiminnan jatkuminen vaatii uudenlaisten käytäntöjen ja toimintatapojen omaksumista.

– Monessa yrityksessä on jo otettu käyttöön erilaiset virtuaaliset kahvihetket ja tarinatuokiot, jotta työntekijöihin säilyy kontakti. Etätyön toimivuuteen kannattaa kiinnittää enemmän huomiota etenkin, jos se ei ole aiemmin kuulunut yrityksen toimintakulttuuriin, Suni sanoo.

Työntekijöiltä vaaditaan nyt poikkeuksellisen paljon itseohjautuvuutta, ja Suni muistuttaa, että moni kaipaa siihenkin tukea. Joku saattaa tarvita tukea ihan jo siinä, että osaa tauottaa työnsä oikein, toinen taas ei malta keskittyä töihin kotona.

– Valmiudet etätöiden tekemiseen liittyvät toki toimialaan ja työntekijöihin, mutta johdon on hyvä muistaa, että ihmisten edellytykset toimia itseohjautuvasti vaihtelevat. Esimies voi olla tässä avainasemassa ja luoda tiimilleen paitsi yhteisiä etäkahvihetkiä myös esimerkiksi tarvittaessa lukujärjestyksiä, joiden mukaan työt voi rytmittää. Kekseliäisyydestä on nyt apua.

Lukujärjestyksiin voi ottaa mallia esimerkiksi koulumaailmasta.

4. Kysy apua

Kriisitilanteessa on tärkeää, ettei kukaan – johtajakaan – jää yksin.

– Ulkopuolista apua kannattaa käyttää, jos se on suinkaan mahdollista. Kriisitilanteita ammatikseen pohtivat valmentajat osaavat miettiä tilannetta monelta kannalta ja pystyvät tarjoamaan apua ja ajatuksia laatikon ulkopuolelta, Suni vinkkaa.

Fakta

3 x Laura Sunin vinkit tiukkoihin paikkoihin

Peruspilarit kuntoon. Paras tapa varautua tulevien kriisitilanteiden varalta on varmistaa ennalta se, että organisaatiossa on hyvää johtamista ja toimiva toimintakulttuuri. Vahvaa johtamista tarvitaan tavallisestikin, mutta se kantaa hedelmää erityisesti kriisitilanteissa. Muista, että johtamista ja toimintakulttuuria ei voi muuttaa yhdessä yössä. Kriisistä selviää helpommin, kun peruspilarit ovat jo ennalta kunnossa. Pitkäjänteinen ja hyvin ennakoitu johtamisen kehittäminen kantaa tiukkojenkin aikojen yli.

Suunnittele ja varaudu. Erilaisiin kriisitilanteisiin voi varautua luomalla toimintamalleja ja työkaluja eri tilanteiden varalle. Suunnittele jo ennakkoon, miten viestit kriisitilanteessa esimerkiksi asiakkaille tai sidosryhmille. Käytä apuna muistilistoja tai tarvittaessa esimerkiksi ulkopuolista apua.

Varmista onnistumiset. Johtamisen tarkoitus on mahdollistaa ihmisten ja toiminnan onnistuminen. Muista, että työntekijöiden hyvällä motivaatiolla ja onnistumisen tunteilla on suora yhteys toiminnan tuloksellisuuteen, ja se näkyy suoraan myös yritystoiminnan viivan alla. Sillä, että ihmiset voivat hyvin työssään – niin tavallisessa tilanteessa kuin kriisinkin keskellä – on isot vaikutukset kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin ja lopulta esimerkiksi sairauspoissaolojen kustannuksiin.

Pashan markkinajohtaja tulee idästä ja tähtää länteen: Tehokas tuotekehitys on kuukauden yrittäjän kasvun reseptissä tärkein ainesosa

Lieksan Laatuherkut on kasvava elintarvikeyritys, joka ponnistaa Pohjois-Karjalasta muualle Suomeen ja pian myös ulkomaille. Toiminnan pohjavireenä on toimitusjohtajan Teijo Lyytisen mukaan kotiseuturakkaus.

Selkeät suunnitelmat, sopimukset ja työnjaot veivät ohjelmistotalon gaselliksi – Tulevaa kasvua himmentää korona

Tamperelainen Unikie on kehittynyt viidessä vuodessa 250 henkilön kannattavaa kasvua tekeväksi yritykseksi. Koronavirus on ensimmäinen kasvuennusteisiin odottamattomasti vaikuttava tekijä.

Ideasta kaupan hyllyille: Hiilineutraalin pakkausmateriaalin matka valmiiksi tuotteeksi on kestänyt jo vuosia

Startup-yritys Woodly on kehittänyt hiilineutraaleja pakkausmateriaaleja pitkään. Matka varsinaiseen tuotantoon on vaatinut pitkällistä tutkimustyötä.

Kuinka varautua työttömyyteen? 5 kysymystä yrittäjän työttömyysturvasta

Myös yrittäjä voi varautua jo ennalta työttömyyteen. Nykyään noin 30 000 yrittäjää kuuluu työttömyyskassaan.

Pia Erlundin toinen yritys kasvoi menestystarinaksi: ”Jumankauta, nyt minä olen se musta hevonen”

Entinen parturi-kampaaja tiesi aina, että jotain suurempaa on tulossa. Hänelle on tärkeää todistaa, että muotifirmakin voi olla hyvää bisnestä. Nyt yritys hipoo 2 miljoonan euron tulosta.

Tofuyritys oli aikaansa edellä – Toiminta kääntyi kunnolla kannattavaksi vasta 20 vuoden jälkeen

Yrityksen perustaminen liian aikaisessa vaiheessa saattaa tulla kalliiksi. Varhainen panostus voi kuitenkin luoda myös hyvän perustan toiminnalle: Jalotofun valttikortti on nyt suuri etumatka kilpailijoihin.

Yrittäjä on kokenut menestyksen ja tappion – Nyt hän vetää jättiketjun hotellia

Uuden oppiminen kiehtoo Ville Virkkiä, mutta omassa yrityksessä oppimisen rajat tulivat vastaan. Siksi hän haki töihin tien toiselle puolelle maailman suurimman hotelliketjun palvelukseen.

Muutosjohtaminen on kasvuyrityksessä arkipäivää – ”Vanhan toiminnan pitää muuttua uudeksi”

Yrittäjyyden professori Jarna Heinonen sanoo, että kasvuun ei voi vastata vain tekemällä enemmän.

Yrittäjä, opi katkaisemaan stressikierre – avainasemassa on oman vallan ja hallinnan vähentäminen

Yrittäjän kannattaa opetella erottamaan, mitä on pakko hoitaa itse ja mitä voi delegoida, kertoo nurmijärveläisen VJ Maa-aineksen perustaja ja omistaja Ville Sainio.

Lataa lisää