Johtaminen

Hyvä hissipuhe vei maailman suurimpien yritysten eteen

Hyvä hissipuhe vei maailman suurimpien yritysten eteen

Necorpointin Panu Kausen mielestä verkostojen kasvu jää torsoksi ilman hyvää hissipuhetta.

|

Suomalaisyrityksen pääseminen kuuluisaan saksalaiseen kiihdyttämöohjelmaan Startup Autobahniin on harvinaista.

Konsultointi- ja palveluyritys Necorpointin toimitusjohtaja Panu Kause puhuu onnekkaiden sattumien summasta. Yhtiön Fibres-niminen strategisen johtamisen sovellus päätyi kiihdyttämöön tänä vuonna.

– Päädyimme sovelluksen kanssa ison saksalaisyrityksen tarjouskilpailuun. Voitimme tarjouskilpailun, ja koska kyseinen asiakas sattuu olemaan yksi iso tekijä Startup Autobahnissa, he ehdottivat, että hakeutuisimme mukaan, Kause kertoo.

Startup Autobahn on Stuttgartissa sijaitseva startup-kiihdyttämö, joka kokoaa yhteen eurooppalaisia tekniikan alan startup-yrityksiä ja auttaa näitä kehittymään nopealla tahdilla. Ohjelman keskeinen tarkoitus on saattaa yhteen startupeja ja isoja yrityksiä.

Se, että Necorpoint ylipäätään kehitti käyttäjälähtöisen sovelluksen, johtui alun perin halusta tuottaa omia jatkuvia konsultointipalveluita sähköisen alustan päällä.

– Päätimme lopulta kehittää oman sovelluksen, ja pian tajusimme, että sovelluksella itsellään on suurempi ja kansainvälisempi potentiaali kuin pienen yrityksemme konsultointipalveluilla. Fibres lanseerattiin kevyenä versiona vuosi sitten. Tällä hetkellä käyttäjiä on 80 organisaatiossa lähes 30 maassa.

Necorpointin matka Startup Autobahniin alkoi kilpailusta, jonka Necorpoint voitti samaan aikaan tarjouskilpailun kanssa.

– Meidän ei ollut tarkoitus hakea mukaan mihinkään kiihdyttämöohjelmaan ja olimme liikkeellä varovaisin mielin. Tämän kokemuksen perusteella olen sitä mieltä, että meidän kannattaisi kenties hakea muihinkin vastaaviin kiihdyttämöihin.

Mentorointia ja verkostoitumista

Startup-kiihdyttämö tarjoaa osallistujilleen mentorointia ja verkostoitumista, mutta Necorpointille se on avannut ensisijaisesti mahdollisuuksia tavata kansainvälisiä yritysjättejä ja näiden ylintä johtoa.

– Koko prosessi on avannut sovellukselle huikeita mahdollisuuksia. Olemme päässeet keskustelemaan sellaisten yritysjohtajien kanssa, joita meidän ei olisi mitenkään muuten ollut mahdollista tavata.

Käytännössä Kause kollegoineen on päässyt ideoimaan muun muassa Porschen, Daimlerin ja Muratan kaltaisten toimijoiden kanssa. Kuuluisa hissipuhe on tullut tutuksi ja verkostot ovat kasvaneet kohisten.

– Pitchauksen eli hissipuheen merkitys on tällaisissa tapahtumissa aivan valtava. Kiihdyttämössä tapaa jatkuvalla syötöllä paljon ihmisiä, ja ilman hyvää hissipuhetta siellä ei jää mieleen ja erotu joukosta.

Kiihdyttämön anti ei ole jäänyt pelkän puheen tasolle. Necorpoint on solminut ensimmäisen uuden sopimuksen ja ainakin kahdesta muusta jo neuvotellaan.

– Olen itsekin hämmästynyt, miten rohkeasti ja nopeasti kansainväliset suuryritykset halutessaan reagoivat. Toki heillä myös riittää varallisuutta, mutta meidän kanssamme he ovat toimineet todella nopeasti ja ketterästi. Päädyimme esimerkiksi ensimmäisistä neuvotteluista alle kahdessa kuukaudessa tilanteeseen, jossa olemme täydessä työn touhussa.

Myös suuryritysten antama palaute on ollut Kausen mielestä ilahduttavan positiivista.

– Tapaamamme asiakkaat ovat sanoneet, että sovellusalusta on juuri sellainen, jota he ovat hakeneet. Kyse on parhaimmillaan poikkeukselisesta win-win –tilanteesta: osa näistä asiakkaista on nimenomaisesti valmis panostamaan tuotteen jatkokehitykseen. Toisin sanoen voimme tehdä omaa tuotekehitystä asiakkaan rahalla.

Kohderyhmä uusiksi

Kause korostaa, että kiihdyttämöohjelman suurin oppi on ollut kohderyhmän uudelleenajattelu.

– Pidimme aiemmin kohderyhmänä lähinnä pk-sektoria. Nyt olemme tekemisissä aivan toisen ääripään kanssa.

Fibres on aiemmin ollut myynnissä kansainvälisille yrityksille lähinnä verkossa. Jatkossa yritys jalkautunee maailmalle aiempaa enemmän

– Uskon, että meidän kannattaa jatkossa mennä yhä enemmän fyysisesti maailmalle. Suuryritysten kanssa ei voi tehdä kauppaa pelkästään verkon yli.

Kausen mukaan Necorpointin ja Fibres-sovelluksen tavoitteita on tällä hetkellä vaikea miettiä, sillä nälkä kasvaa syödessä. Selvää on, että yrityksen tulevaisuus keskittyy yhä enemmän yhteen sovellukseen.

– Viimeiset kuukaudet olemme kulkeneet niin kovalla vauhdilla, että tulevaisuuteen on ollut vaikea katsoa. Tässä on auennut sellainen mahdollisuuksien polku, jota emme olleet tajunneet aiemmin.

Fakta

3 x Lisäpotkua kiihdyttämöstä

Hissipuhe. Kiihdyttämöön ei pääse ilman hyvää pitchausta eli hissipuhetta. Panu Kausen mukaan oman tuotteen ainutlaatuisuus ja oman arvolupauksen käsittely täytyy olla kunnossa. Hissipuhetta tarvitaan joka tilanteessa, joten sen arvo on oikeasti todella iso.

Halu. Kiihdyttämöohjelmaan osallistuminen vaatii valtavaa työmäärää. Työmäärän selättämiseen taas tarvitaan vähintään yhtä suurta halua ja avoimuutta. Maailma on täynnä yrityksiä, joilla on iso halu kasvaa. Omien kasvuhalujen täytyy olla vähintään samalla tasolla.

Rohkeus. Kasvuyrittäjän täytyy olla rohkea ja uskoa siihen, että oma tuote on hyvä ja parempi kuin muilla. Panu Kausen mielestä liian monessa suomalaisyrityksessä ajatellaan, ettei omasta tuotteesta kannata tehdä isoa numeroa. Se, joka on rohkea ja uskaltaa kokeilla eri asioita, altistaa itsensä jatkoarvioinnille ja oppii siitä.

Kahden miljoonan tuotekehitys – mistä yritys löytää sellaiset rahat?

Paikanninlaitetta kehittävällä Emergencellä on paineet onnistua tuotekehityksessä. Sijoittajat ovat mukana isolla riskillä.

Yrittäjän mielessä on jo exit – mutta ensin tuote pitää saada valmiiksi

Marko Höynälän startup-yritys Kipuwex kehittää kipumittaria. Tärkein tavoite on sen markkinoille tuominen.

Tästäkö seuraava hittituote? Papujäätelö syntyi vahingossa

Kipinä oman yrityksen perustamiseen lähti tuotekehityskurssilla ideoidusta härkäpapupohjaisesta jäätelöstä.

Palvelun kehittäminen vaatii sisua ‒ varaudu muuttamaan kaikki

Alkuperäistä visiota ei saa unohtaa, vaikka vastaan tulisi minkälaisia yllätyksiä, sanoo hyvinvointipalvelu Heltiä kehittävä Heiman Khalil.

Missiona maailman pelastaminen – liikeidea syntyi halusta vaikuttaa

Minna Vidgrénin yritys sai alkunsa, kun hän havahtui ilmastomuutoksen haittoihin.

Yrittäjä iski oikeaan aikaan: Vegaanikebab syntyi puolivahingossa

Siva Parlar uskoo, että kebabilla riittää kysyntää ympäri Eurooppaa.

Kokemus vai nuoruuden into? Oululainen startup ei olisi syntynyt ilman pitkää työuraa

Kaltio Technologies sai alkunsa Microsoftin jäljiltä. Palkkatöissä hankittu osaaminen on ollut yritykselle vahvuus.

Hyppy peliyrittäjiksi vei kaverukset todella kiviselle tielle

SyraWisen perustajat Jussi Rautio ja Markus Syrjänen tukevat toisiaan vaikeina hetkinä. Nyt yritys käy kiinnostavia neuvotteluja.

Erilainen polku: Yliopistosta ponnisti yritys, joka on harvinaisuus koko maailmassa

Taideteosten aitoutta tutkiva Recenart valloittaa uutta markkinaa. Yritystä edelsi parin vuoden tutkimushanke.

Lataa lisää