Johtaminen

Hyvä hissipuhe vei maailman suurimpien yritysten eteen

Hyvä hissipuhe vei maailman suurimpien yritysten eteen

Necorpointin Panu Kausen mielestä verkostojen kasvu jää torsoksi ilman hyvää hissipuhetta.

|

Suomalaisyrityksen pääseminen kuuluisaan saksalaiseen kiihdyttämöohjelmaan Startup Autobahniin on harvinaista.

Konsultointi- ja palveluyritys Necorpointin toimitusjohtaja Panu Kause puhuu onnekkaiden sattumien summasta. Yhtiön Fibres-niminen strategisen johtamisen sovellus päätyi kiihdyttämöön tänä vuonna.

– Päädyimme sovelluksen kanssa ison saksalaisyrityksen tarjouskilpailuun. Voitimme tarjouskilpailun, ja koska kyseinen asiakas sattuu olemaan yksi iso tekijä Startup Autobahnissa, he ehdottivat, että hakeutuisimme mukaan, Kause kertoo.

Startup Autobahn on Stuttgartissa sijaitseva startup-kiihdyttämö, joka kokoaa yhteen eurooppalaisia tekniikan alan startup-yrityksiä ja auttaa näitä kehittymään nopealla tahdilla. Ohjelman keskeinen tarkoitus on saattaa yhteen startupeja ja isoja yrityksiä.

Se, että Necorpoint ylipäätään kehitti käyttäjälähtöisen sovelluksen, johtui alun perin halusta tuottaa omia jatkuvia konsultointipalveluita sähköisen alustan päällä.

– Päätimme lopulta kehittää oman sovelluksen, ja pian tajusimme, että sovelluksella itsellään on suurempi ja kansainvälisempi potentiaali kuin pienen yrityksemme konsultointipalveluilla. Fibres lanseerattiin kevyenä versiona vuosi sitten. Tällä hetkellä käyttäjiä on 80 organisaatiossa lähes 30 maassa.

Necorpointin matka Startup Autobahniin alkoi kilpailusta, jonka Necorpoint voitti samaan aikaan tarjouskilpailun kanssa.

– Meidän ei ollut tarkoitus hakea mukaan mihinkään kiihdyttämöohjelmaan ja olimme liikkeellä varovaisin mielin. Tämän kokemuksen perusteella olen sitä mieltä, että meidän kannattaisi kenties hakea muihinkin vastaaviin kiihdyttämöihin.

Mentorointia ja verkostoitumista

Startup-kiihdyttämö tarjoaa osallistujilleen mentorointia ja verkostoitumista, mutta Necorpointille se on avannut ensisijaisesti mahdollisuuksia tavata kansainvälisiä yritysjättejä ja näiden ylintä johtoa.

– Koko prosessi on avannut sovellukselle huikeita mahdollisuuksia. Olemme päässeet keskustelemaan sellaisten yritysjohtajien kanssa, joita meidän ei olisi mitenkään muuten ollut mahdollista tavata.

Käytännössä Kause kollegoineen on päässyt ideoimaan muun muassa Porschen, Daimlerin ja Muratan kaltaisten toimijoiden kanssa. Kuuluisa hissipuhe on tullut tutuksi ja verkostot ovat kasvaneet kohisten.

– Pitchauksen eli hissipuheen merkitys on tällaisissa tapahtumissa aivan valtava. Kiihdyttämössä tapaa jatkuvalla syötöllä paljon ihmisiä, ja ilman hyvää hissipuhetta siellä ei jää mieleen ja erotu joukosta.

Kiihdyttämön anti ei ole jäänyt pelkän puheen tasolle. Necorpoint on solminut ensimmäisen uuden sopimuksen ja ainakin kahdesta muusta jo neuvotellaan.

– Olen itsekin hämmästynyt, miten rohkeasti ja nopeasti kansainväliset suuryritykset halutessaan reagoivat. Toki heillä myös riittää varallisuutta, mutta meidän kanssamme he ovat toimineet todella nopeasti ja ketterästi. Päädyimme esimerkiksi ensimmäisistä neuvotteluista alle kahdessa kuukaudessa tilanteeseen, jossa olemme täydessä työn touhussa.

Myös suuryritysten antama palaute on ollut Kausen mielestä ilahduttavan positiivista.

– Tapaamamme asiakkaat ovat sanoneet, että sovellusalusta on juuri sellainen, jota he ovat hakeneet. Kyse on parhaimmillaan poikkeukselisesta win-win –tilanteesta: osa näistä asiakkaista on nimenomaisesti valmis panostamaan tuotteen jatkokehitykseen. Toisin sanoen voimme tehdä omaa tuotekehitystä asiakkaan rahalla.

Kohderyhmä uusiksi

Kause korostaa, että kiihdyttämöohjelman suurin oppi on ollut kohderyhmän uudelleenajattelu.

– Pidimme aiemmin kohderyhmänä lähinnä pk-sektoria. Nyt olemme tekemisissä aivan toisen ääripään kanssa.

Fibres on aiemmin ollut myynnissä kansainvälisille yrityksille lähinnä verkossa. Jatkossa yritys jalkautunee maailmalle aiempaa enemmän

– Uskon, että meidän kannattaa jatkossa mennä yhä enemmän fyysisesti maailmalle. Suuryritysten kanssa ei voi tehdä kauppaa pelkästään verkon yli.

Kausen mukaan Necorpointin ja Fibres-sovelluksen tavoitteita on tällä hetkellä vaikea miettiä, sillä nälkä kasvaa syödessä. Selvää on, että yrityksen tulevaisuus keskittyy yhä enemmän yhteen sovellukseen.

– Viimeiset kuukaudet olemme kulkeneet niin kovalla vauhdilla, että tulevaisuuteen on ollut vaikea katsoa. Tässä on auennut sellainen mahdollisuuksien polku, jota emme olleet tajunneet aiemmin.

Fakta

3 x Lisäpotkua kiihdyttämöstä

Hissipuhe. Kiihdyttämöön ei pääse ilman hyvää pitchausta eli hissipuhetta. Panu Kausen mukaan oman tuotteen ainutlaatuisuus ja oman arvolupauksen käsittely täytyy olla kunnossa. Hissipuhetta tarvitaan joka tilanteessa, joten sen arvo on oikeasti todella iso.

Halu. Kiihdyttämöohjelmaan osallistuminen vaatii valtavaa työmäärää. Työmäärän selättämiseen taas tarvitaan vähintään yhtä suurta halua ja avoimuutta. Maailma on täynnä yrityksiä, joilla on iso halu kasvaa. Omien kasvuhalujen täytyy olla vähintään samalla tasolla.

Rohkeus. Kasvuyrittäjän täytyy olla rohkea ja uskoa siihen, että oma tuote on hyvä ja parempi kuin muilla. Panu Kausen mielestä liian monessa suomalaisyrityksessä ajatellaan, ettei omasta tuotteesta kannata tehdä isoa numeroa. Se, joka on rohkea ja uskaltaa kokeilla eri asioita, altistaa itsensä jatkoarvioinnille ja oppii siitä.

Ämpärikokeiluista menestykseen: Lehtikuohun kasvu sai vauhtia lähiruokabuumista

Kontiolahdelta kotoisin oleva lehtikuohu on innostuneen tuotekehityksen tulos, jonka alkumetreihin liittyy ripaus sattumaa.

Vettä vientiin ja kotimaan suurimmaksi lähdeveden pullottajaksi

Finn Spring lähti aikoinaan viennin tielle, mutta viime vuosina se on tehnyt läpimurron myös kotimaassa. Tuote itsessään, sitä tukeva muotoilu sekä aitous muodostavat vahvan perustan brändille.

Porilainen perheyritys kasvoi kellarista miljoonaluokkaan: ”Kannattava kasvu on yksi yrityksen perusarvoista”

Fiblon on kokenut 40 vuoden aikana lukuisia muutoksia. Vaikka maailma muuttuu, vahva yrityskulttuuri ja yhteinen suunta ovat vankka perusta kasvulle.

Hiihtopummista kahvialan vaikuttajaksi – erikoiskahvit veivät Arttu Muukkosen menestyksen tielle

Kahvi vei Lehmus Roasteryn toimitusjohtajan Arttu Muukkosen mennessään. Samalla yrittäjyys on opettanut, että ajoitus on kaikki kaikessa.

Kasvosuojainten kysyntä johti hurjaan kasvuun: Filterpak palkkasi yli 50 uutta työntekijää ja liikevaihto vähintään tuplaantuu

Helmikuussa Filterpak mietti, pitäisikö kasvosuojaimia alkaa valmistaa. Silloin yritysjohto totesi, ettei mukaan kannata enää lähteä. Nyt kasvosuojaimia valmistetaan ympäri vuorokauden.

Turhautumisen jälkeen uuteen nousuun – Järki Särki tuplasi viime vuonna myynnin ja korona toi uuden kysyntäpiikin

Kun korona sai ihmiset hamstraamaan ruokaa, Järki Särki -säilykettä valmistettiin 1,5 kuukauden ajan lähes yötä päivää. Tie tunnetuksi ei ole käynyt hetkessä, vaan takana on vuosien työ.

Pashan markkinajohtaja tulee idästä ja tähtää länteen: Tehokas tuotekehitys on kuukauden yrittäjän kasvun reseptissä tärkein ainesosa

Lieksan Laatuherkut on kasvava elintarvikeyritys, joka ponnistaa Pohjois-Karjalasta muualle Suomeen ja pian myös ulkomaille. Toiminnan pohjavireenä on toimitusjohtajan Teijo Lyytisen mukaan kotiseuturakkaus.

Ideasta kaupan hyllyille: Hiilineutraalin pakkausmateriaalin matka valmiiksi tuotteeksi on kestänyt jo vuosia

Startup-yritys Woodly on kehittänyt hiilineutraaleja pakkausmateriaaleja pitkään. Matka varsinaiseen tuotantoon on vaatinut pitkällistä tutkimustyötä.

Uusi strategia siivitti muumit miljoonien arvoiseen menestykseen: Yritys sanoo nykyään mieluummin kyllä kuin ei

Vuonna 2019 Moomin Characters teki yli 10 miljoonaa euroa voittoa. Tavoitteena on jatkaa kasvua, mutta se toteutetaan muumien ja Tove Janssonin arvojen mukaisesti.

Lataa lisää