Johtaminen

Hyvinvoiva yritys tarvitsee hyvinvoivat työntekijät

Riku Laine

Kirjoittaja on kuntoutusyritys Easymoven toimitusjohtaja

Hyvinvoiva yritys tarvitsee hyvinvoivat työntekijät

Yritys voi hyvin, kun sen työntekijät voivat hyvin ja sekä sisäinen että ulkoinen viestintä toimivat saumattomasti, kirjoittaa Easymoven toimitusjohtaja Riku Laine.

Yrityksen hyvinvointi lähtee hyvinvoivista työntekijöistä. Tähän päästään, kun kaikki yrityksen työntekijät tietävät, että apua saa tarvittaessa ja kaikki puhaltavat yhteen hiileen. Jos esimerkiksi sairastuu, toiset paikkaavat, eikä sairaana tarvitse raahautua töihin.

Hyvinvoiva yritys ei ole kuitenkaan synny itsestään. Easymove on kasvanut lyhyessä ajassa pienestä perheyrityksestä 27 ihmistä työllistäväksi yritykseksi. Mitä isommaksi yritys on kasvanut, sitä enemmän hyvän viestinnän merkitys on korostunut.

Enää ei riitä, että kerron jostain asiasta esimerkiksi pelkästään kahvipöydän ääressä, vaan sisäiseen viestintään pitää panostaa ihan tosissaan. Se on vaatinut opettelua ja kouluttautumista myös yrityksen johdolta, sillä hyvin tehty viestintä vie yllättävän paljon aikaa.

Tässä työssä on korostunut myös se, että työolojen täytyy olla sellaiset, että ne ovat mahdollisimman hyvät työntekijöille. Lisäksi työntekijöiden ammattitaitoa on hyvä vaalia ja pitää yllä. Me kannustamme kouluttautumaan, ja työntekijät pääsevät käyttämään liikuntasaleja vapaasti.

Myös työntekijöiden oma elämäntilanne kannattaa huomioida. Meillä työntekijöiden ikärakenne on melko nuori, ja monella on pieniä lapsia. Olemme sopineet, että omia vapaita saa pitää niin paljon kuin haluaa, kunhan omat asiakkaat tulee hoidettua hyvin. Meille on tärkeää, että työntekijät saavat vaikuttaa omaan työhönsä mahdollisimman paljon ja monen hyvän asian aloite onkin tullut alun perin työntekijöiltä.

Työn rytmittämistä ja itseohjautuvuutta on kuitenkin pitänyt opetella. Meinasimme mennä yhdessä vaiheessa metsään siinä, että aloimme olla jo hieman liian itseohjautuvia. Tiettyjä raameja tarvitaan, jotta pelisäännöt ovat selvät kaikille. Epäonnistuimme aluksi tässä, ja työtä tehtiin hetken aikaa vähän turhan monella tavalla.

Vaikka tasapainon hakeminen vei aikansa, se kannatti: kun yritys voi hyvin, hyvinvointi näkyy myös asiakkaille.

Miten vahvistaa yhteishenkeä? 4 vinkkiä tiiviimpään työyhteisöön

Etätyön lisääntyessä me-hengen tärkeys kasvaa entisestään. Hyvät esimiestaidot ovat sen keskeinen peruspilari, mutta myös kollegoiden välistä vuorovaikutusta kannattaa edistää.

Matti Ruuska on silliyrittäjä henkeen ja vereen: Palasi vielä kerran yrittäjäksi johtamaan Suomen ainoaa sillitehdasta

Kun sillikonkari Matti Ruuska myi omistamansa Boyfood-silliyhtiön, hän katui sitä heti. Nyt hän johtaa Suomen Sillikonttoria ja aikoo palauttaa kotimaisen sillinjalostuksen kunnian.

Lapualta Amazoniin – Jukka-Pekka Kallio kasvattaa vauhdilla lattiabisnestä verkossa ja haaveilee ”lattioiden Ikean” perustamisesta

Kuukauden yrittäjä Jukka-Pekka Kallio uskoo kasvuun koronakriisinkin keskellä. Nyt lapualaista lattiaa saa myös Amazon-verkkokaupasta.

Kahden päivän lamaannus vaihtui toimintaan: Minna Parikka hyppäsi lentokoneeseen, otti ohjat omiin käsiinsä ja ratkaisi koko yrittäjäuransa vaikeimman tilanteen

Tunnetun kenkäsuunnittelijan 15 vuoden yrittäjäuran vaikein hetki osui yrityksen ensimmäisiin vuosiin. Valmistajan takia kokonainen kenkämallisto oli jäädä tekemättä.

Kaaoksen keskelle hyvää: Korona innosti yrittäjät lahjoittamaan yli 5 000 suojavisiiriä

Keskisuomalaiset yrittäjät lahjoittivat 60 000 eurolla suojavisiireitä hoivakodeille ympäri Suomea. Tempaus sai alkunsa, kun yrittäjät huolestuivat vanhusten turvallisuudesta korona-aikana.

Yritysjohtajan opit kriisinhallinnasta: Älä luule tietäväsi kaikkea, opi nopeasti uutta ja sopeudu tilanteeseen

Kriisit ovat usein arvaamattomia. 35 vuoden ura on opettanut Bengt Westerholmia varautumaan myös odottamattomaan. Hän jakaa oppinsa.

Näin johdat henkilöstöä kriisitilanteessa – 4 vinkkiä haastavassa tilanteessa selviämiseen

Koronakriisi pakottaa pohtimaan henkilöstön johtamista uudella tavalla. Yrittäjän on helpompi ottaa haastava tilanne haltuun, kun tietyt peruspilarit ovat kunnossa.

Pashan markkinajohtaja tulee idästä ja tähtää länteen: Tehokas tuotekehitys on kuukauden yrittäjän kasvun reseptissä tärkein ainesosa

Lieksan Laatuherkut on kasvava elintarvikeyritys, joka ponnistaa Pohjois-Karjalasta muualle Suomeen ja pian myös ulkomaille. Toiminnan pohjavireenä on toimitusjohtajan Teijo Lyytisen mukaan kotiseuturakkaus.

Selkeät suunnitelmat, sopimukset ja työnjaot veivät ohjelmistotalon gaselliksi – Tulevaa kasvua himmentää korona

Tamperelainen Unikie on kehittynyt viidessä vuodessa 250 henkilön kannattavaa kasvua tekeväksi yritykseksi. Koronavirus on ensimmäinen kasvuennusteisiin odottamattomasti vaikuttava tekijä.

Lataa lisää