Johtaminen

Kasvosuojainten kysyntä johti hurjaan kasvuun: Filterpak palkkasi yli 50 uutta työntekijää ja liikevaihto vähintään tuplaantuu

Kasvosuojainten kysyntä johti hurjaan kasvuun: Filterpak palkkasi yli 50 uutta työntekijää ja liikevaihto vähintään tuplaantuu

Helmikuussa Filterpak mietti, pitäisikö kasvosuojaimia alkaa valmistaa. Silloin yritysjohto totesi, ettei mukaan kannata enää lähteä. Nyt kasvosuojaimia valmistetaan ympäri vuorokauden.

| |

Kun yllättäviä mahdollisuuksia avautuu, pitkä kokemus ja vakaa talous voivat toimia hyvänä ponnahduslautana. Helmikuussa koronaviruksen levitessä Eurooppaan hankolaisessa Filterpakissa pohdittiin, pitäisikö kasvosuojaimia alkaa valmistaa. Filterpak on aikaisemmin valmistanut erilaisia ilmansuodattimia, mutta kasvosuojaimet olivat aivan uusi markkina.

– Keskustelimme asiasta helmikuussa, mutta ajattelimme olevamme liian myöhään liikenteessä, ja että emme ehtisi vauhtiin ennen kuin epidemia on jo ohi, Filterpakin toimitusjohtaja Peter Nordlund kertoo.

Kuukautta myöhemmin he kuitenkin tajusivat, ettei pandemia olisikaan hetkessä ohi. Tämän jälkeen kaikki eteni nopeasti, ja Filterpak päätti investoida useaan kasvosuojainten tuotantolinjaan.

– Periaatteessa kaikki meni liian nopeasti. Koskaan ei pitäisi aloittaa jotain uutta vain parin kuukauden varoitusajalla. Varsinkaan jos tuotteet, materiaalit ja asiakkaat ovat uusia. Ja sen päälle vielä palkkaa paljon ihmisiä, jotka eivät ole tehneet tuotantolinjalla töitä, Nordlund sanoo.

Hän ei kuitenkaan kadu päätöstä.

– Laskelmat tehtyämme emme voineet jättää tilaisuutta käyttämättä. Tiesimme kasvosuojainten tuovan kymmenien miljoonien liikevaihdon pitkällä tähtäimellä, joten se oli luonnollinen seuraava askel.

Valtava muutos 20 vuodessa

Suuresta potentiaalista huolimatta, tai ehkä juuri siksi, ovat viime kuukaudet olleet iso haaste Filterpakille, vaikka Nordlundilla ja hänen veljellään Thomas Nordlundilla on vankka kokemus yrityksen johtamisesta.

He ostivat Filterpakin 20 vuotta sitten nähtyään yrityksen suuren potentiaalin. Sen jälkeen he ovat kehittäneet yritystä aktiivisesti.

Yritys: Filterpak
Toimiala: Ilmastointi & suodattimet
Perustettu: 1994
Liikevaihto: 3,2 miljoonaa euroa (2019, arvio vuodelle 2020 yli 10 miljoonaa euroa)
Liiketulos: 286 000 euroa (2019)
Henkilöstö: 90

Yrityksen haltuunotossa tärkeintä on sitouttaa asiakkaat ja henkilökunta nopeasti.

– Tiesimme, että suodattimia käytetään yhä enemmän tulevaisuudessa. Filterpakilla oli aika pieni markkinaosuus silloin, mutta hyvät tuotteet ja hyvä perusta, Peter Nordlund sanoo.

Menneet kaksi vuosikymmentä ovat tuoneet mukanaan valtavan muutoksen. Nordlundin mukaan nykyään pelkästään kahvinkeitto tehdään samalla tapaa kuin aikoinaan. Filterpak on muun muassa sijoittanut tuotantoon ja automatisaatioon.

– Pyrimme eliminoimaan kaikki yksitoikkoiset ja rankat työtehtävät. Ei siksi, että haluaisimme vähentää henkilökuntaa, vaan siksi, että voisimme vähentää työstä johtuvia sairauspoissaoloja. Vaikka olemme investoineet paljon, olemme myös palkanneet paljon uutta henkilökuntaa.

Tuotantoa ympäri vuorokauden

Filterpakin liikevaihto on Nordlundin veljesten johtamana noussut vuonna 2000 tehdystä 600 000 eurosta viime vuoden noin 3,2 miljoonaan euroon. Työntekijöiden määrä on kasvanut tasaisesti parista hengestä noin kolmeenkymmeneen – kunnes kasvosuojainten tuotanto alkoi toukokuussa.

– Olemme palkanneet 51 uutta ihmistä kahdessa kuukaudessa, joten hommaa on riittänyt.

Muun muassa paperityö on pitänyt Nordlundin kiireisenä, mutta myös rutiinien opettaminen uusille työntekijöille on vienyt aikaa.

Tänä vuonna Filterpakin liikevaihto noussee yli 10 miljoonaan. Kasvua selittävät uudet tuotantolinjat ja kasvosuojainten suuri kysyntä.

Kaikki mikä tuotetaan, on jo myyty – vaikka tuotantolinjat käyvät kuumina. Nyt Filterpak valmistaa kasvosuojaimia jatkuvasti viidessä vuorossa, seitsemänä päivänä viikossa.

– Tässä on ollut monta ylämäkeä, ja työ on ollut raskaampaa kuin mitä osasimme odottaa. Mutta nyt meillä on isompi valikoima ja laajempi pohja liiketoiminnalle, Nordlund sanoo.

Hän toivoo myös joskus vielä kertovansa menneistä kuukausista omille lapsenlapsilleen – kuinka hurja muutos kevät 2020 oli yrityksen historiassa.

Suuret muutokset vaativat vakaata taloutta

Vankka kokemus alasta ja Filterpakin vakaa talous olivat kaksi syytä siihen, että Filterpak ylipäänsä uskalsi satsata kasvosuojainten valmistukseen.

– Kymmenen vuotta sitten emme olisi uskaltaneet tarttua tilaisuuteen, Nordlund sanoo.

Hänen mukaansa on tärkeää, että yritys on vakaalla pohjalla ennen kuin lähdetään tekemään tämänkokoista muutosta.

– Käyntiin pääseminen ja kymmenien työntekijöiden palkkaaminen vaativat paljon rahaa. Miljoona euroa haihtui savuna ilmaan.

Uudet tuotteet ovat myös vaatineet paljon opettelua ja uusia menettelytapoja. Osa kasvosuojaimista myydään sairaaloihin, ja silloin tuotteille pitää tehdä tiettyjä testejä ja saada niille tietyt sertifikaatit.

Toistaiseksi kaikki kasvosuojaimet myydään kotimaahan – Suomessa kysyntä on niin suurta, ettei tuotteita jää yli vientiin.

Jossain vaiheessa kasvosuojainten kysyntä kuitenkin vähenee, mutta Filterpakin tavoitteena on rakentaa laadukas brändi ja laaja tuotevalikoima.

– Laskemme sen varaan, että voimme jatkossakin pitää kiinni uudesta markkinaosuudesta. Se mahdollistaisi sen, että voimme pitää kaikki työntekijät palkkalistoilla, ja toivottavasti jopa palkata lisää henkilökuntaa, Nordlund sanoo.

Fakta

5 x menestyvän yrityksen vinkit

Tuotekehitys, myynti ja valmistus. Kaikki alkaa ideasta ja kysynnästä. Pitää myös olla oikeat puitteet valmistaa tuotetta, myydä sitä ja tehdä voittoa. Kuinka helppoa ja kannattavaa tuotteen valmistaminen on?

Verkostoidu. On tärkeää olla näkyvillä ja uskaltaa kehua itseään. Peter Nordlundin mukaan lähes kaikki Filterpakin kyselyt tulevat verkostojen kautta. Messut ovat hyvä tapa luoda uusia kontakteja. On myös tärkeää ylläpitää kontakteja asiakkaisiin.

Älä koskaan sano ei. Käy aina läpi kaikki mahdollisuudet, vaikka saisit mahdottomalta tuntuvan kyselyn. ”Kunhan asiaa vääntää ja kääntää tarpeeksi monta kertaa, keksii aina jotain”, Peter Nordlund sanoo.

Pidä kokonaisuus hallussa. Yhden lenkin katketessa koko korttitalo luhistuu kasaan. Myynnin, hankintojen, varaston ja tuotantosuunnittelun täytyy olla linjassa. Osta komponentteja oikeaan aikaan, jotteivat kaikki rahat ole kiinni varastossa. Mikään komponentti ei kuitenkaan saa loppua, silloin tuotanto tyssää.

Selkeä tavoite. Aseta selkeät tavoitteet toiminnalle. Ei tarvitse tähdätä siihen, että olisi markkinoiden suurin pelaaja, vaan kannattaa keskittyä yhteen asiaan. Esimerkiksi siihen, että tekee parhaan tuotteen – ei halvinta tai parhaiten myyvää tuotetta.

Vinkit perustuvat haastatteluun Peter Nordlundin kanssa.

Hiihtopummista kahvialan vaikuttajaksi – erikoiskahvit veivät Arttu Muukkosen menestyksen tielle

Kahvi vei Lehmus Roasteryn toimitusjohtajan Arttu Muukkosen mennessään. Samalla yrittäjyys on opettanut, että ajoitus on kaikki kaikessa.

Turhautumisen jälkeen uuteen nousuun – Järki Särki tuplasi viime vuonna myynnin ja korona toi uuden kysyntäpiikin

Kun korona sai ihmiset hamstraamaan ruokaa, Järki Särki -säilykettä valmistettiin 1,5 kuukauden ajan lähes yötä päivää. Tie tunnetuksi ei ole käynyt hetkessä, vaan takana on vuosien työ.

Pashan markkinajohtaja tulee idästä ja tähtää länteen: Tehokas tuotekehitys on kuukauden yrittäjän kasvun reseptissä tärkein ainesosa

Lieksan Laatuherkut on kasvava elintarvikeyritys, joka ponnistaa Pohjois-Karjalasta muualle Suomeen ja pian myös ulkomaille. Toiminnan pohjavireenä on toimitusjohtajan Teijo Lyytisen mukaan kotiseuturakkaus.

Ideasta kaupan hyllyille: Hiilineutraalin pakkausmateriaalin matka valmiiksi tuotteeksi on kestänyt jo vuosia

Startup-yritys Woodly on kehittänyt hiilineutraaleja pakkausmateriaaleja pitkään. Matka varsinaiseen tuotantoon on vaatinut pitkällistä tutkimustyötä.

Uusi strategia siivitti muumit miljoonien arvoiseen menestykseen: Yritys sanoo nykyään mieluummin kyllä kuin ei

Vuonna 2019 Moomin Characters teki yli 10 miljoonaa euroa voittoa. Tavoitteena on jatkaa kasvua, mutta se toteutetaan muumien ja Tove Janssonin arvojen mukaisesti.

Vastavirtaan kulkija: Kaiutinyritys vie tuotteitaan yli sataan maahan, mutta tuotanto pysyy Suomessa

Genelecin maailmanmenestys perustuu innovaatioihin, musiikin kuluttamisen murrokseen sekä poikkeukselliseen yritysfilosofiaan.

Miksi rakas muisto ei voisi kulkea aina mukana? Anna Koskimäen oivalluksesta syntyi moderni käsityötuote

Huttaroon yrittäjien käsissä käsityö kohtaa teknologian. Koruiksi ja avaimenperiksi taipuvat niin piirrokset kuin äänetkin.

5 faktaa IPR-oikeuksista – Älä tee ilmaista työtä kilpailijalle, vaan suojaa yksinoikeutesi

Yrittäjä, kiinnostaako tuotteesi tai brändisi muitakin kuin itseäsi? Jos kyllä, toivottavasti IPR-asiasi ovat ajan tasalla. Huolehdi ainakin nämä asiat kuntoon.

Koiranruokayhtiö iski tehokkaasti markkinarakoon: Vuodessa ideasta kaupan hyllyille

Dagsmark sai sopimukset Suomen suurimpien päivittäistavarakauppojen kanssa jo ennen kuin tuotteet olivat valmiina.

Lataa lisää