Johtaminen

Kuinka vaikeaa on ottaa haltuun yli satavuotias perheyritys?
Ostettuaan Carlsbergin tytäryhtiön, Polttimolla oli yhtäkkiä erittäin iso laina. Aikaisemmin lainaa ei ollut ollenkaan. Hallituksen puheenjohtajan Pär-Gustaf Relanderin mukaan tämä vaati paljon rohkeutta, mutta se kannatti.

Kuinka vaikeaa on ottaa haltuun yli satavuotias perheyritys?

Perheyritys Polttimo kasvaa nyt viidennen sukupolven voimin. Rohkeat päätökset ovat tuplanneet yrityksen liikevaihdon.

|

Sukupolvenvaihdos tehdään harvoin yhtäkkisesti. Polttimossa se kesti noin 15 vuotta.

– 22-vuotiaana minulta kysyttiin, haluanko olla sijoittaja vai aktiivinen omistaja, ja halusin olla aktiivinen omistaja, Polttimon hallituksen puheenjohtaja Pär-Gustaf Relander kertoo.

Hän otti ohjat käsiinsä kuitenkin vasta isänsä Haraldin jälkeen keväällä 2013. Tuolloin hänellä oli ikää 35 vuotta.

Kasvu on ollut tärkeää elintarvike- ja panimoalalla toimivan yrityksen perustamisvuodesta 1883 lähtien, ja Relander haluaa jättää oman jälkensä yritykseen.

– Olemme koko ajan tehneet johdonmukaisesti töitä ja kehittäneet yritystä, joten jatkan yrityksen perinnettä.

Yritys: Polttimo Group
Toimiala: Elintarvike- & panimoALA
Perustettu: 1883
Liikevaihto: 237 miljoonaa euroa
Liiketulos: 11 miljoonaa euroa
Työntekijöiden määrä: 275

Yrityksen historia on tärkeä, mutta katse on tulevaisuudessa

Vaikka sukupolvenvaihdosta suunniteltiin 15 vuotta, ei Relander tehnyt mitään tarkempia suunnitelmia tai asettanut tavoitteita yritykselle, ennen kuin hänestä virallisesti tuli hallituksen puheenjohtaja.

– Siitä alkoi yrityksen aktiivinen kehittäminen. Yritin saada johtoryhmän ymmärtämään, mitkä asiat ovat itselleni tärkeitä, ja mitkä asiat muuttuvat minun tullessani mukaan.

Astuttuaan sivuun Harald Relander ei koskaan asettanut tavoitteita tai ehdottanut, mitä Polttimon pitäisi tehdä.

– Enkä koskaan kysynyt häneltä ”mitä sinä tekisit?”. Meillä oli erittäin selkeät säännöt sukupolvenvaihdoksessa. Hänellä oli avaimet toimistolle, mutta hän ei saanut tulla ilman kutsua.

Relander arvosti kuitenkin isänsä lähes 40-vuotista kokemusta alalta.

– Hänen tehtävänsä oli saada minut ymmärtämään, mitä yrityksessä on aikaisemmin tapahtunut sekä toimia sparraajana. Hän sanoi kuitenkin usein, että ”teet toki juuri niin kuin itse haluat”.

Ei isojen riskien pelkoa

Relander on jo osoittanut kykynsä tehdä suuria, yritykseen merkittävästi vaikuttavia päätöksiä ostaessaan Carlsbergin tytäryhtiön Danish Malting Groupin.

– Nuorena uskaltaa ottaa hieman isompia riskejä. Minulla on halu kokeilla uusia asioita ja edetä nopeasti.

Tosin ennen Carlsberg-kauppaa Relander oli erittäin hermostunut ja nukkui huonosti useita kuukausia. Riski tuntui kuitenkin kannattavalta. Elintarvikeala koostuu monista pienistä toimijoista ympäri maailmaa sekä muutamista massiivisista yrityksistä – ja Polttimo haluaisi olla yksi isoista pelaajista.

– Ainoa tapa onnistua siinä on kasvu. On oltava valmis tekemään mitä tahansa, jos löytää strategiaan 100-prosenttisesti sopivan ostokohteen, Relander sanoo.

Hänen mukaansa Danish Malting Group oli täydellinen strateginen mahdollisuus. Oli joko kyse siitä tai yrityksen täyskäännöksestä – ja sitä Relander ei halunnut tehdä.

Yrityskaupan ansiosta olemme varteenotettava pelaaja omalla alallamme.

Orgaanista kasvua

Nyt Polttimon tähtäimessä on olla isompi vaikuttaja elintarvikealalla. Suurin kysymys kuuluu, miten yritys jatkaa kasvuaan?

– Koemme, että tällä hetkellä kapasiteettia on vaikeaa ostaa, suurin kasvu tapahtuu orgaanisesti. Teemme itse ja kehitämme omaa tekemistämme. Mahdollisuuksien ilmaantuessa voimme taas tehdä yrityskauppoja.

Ja 20 vuoden päästä Relander keskustelee tulevaisuudesta omien lapsiensa kanssa – haluavatko he jatkaa perheyritystä vai tehdä jotain ihan muuta? Aika näyttää.

Hänen kannustimensa on tehdä omat työt paremmin kuin aikaisemmat sukupolvet.

– Omistajana pitää tuntea suurta paloa kehittää yritystä.

Fakta

Relanderin vinkit yrityksen menestykseen

Uskalla soittaa ja kysyä apua. ”En tunne ketään, joka ei vastaisi, jos soittaa ja kysyy apua. Jokainen auttaa mielellään ja keskustelee asiasta, kunhan kyseessä ei ole kovin kilpailija. On tärkeää ylläpitää henkilökohtaisia kontakteja, ne eivät maksa mitään ja kehittävät myös itseäni.”

Suuntaa katse lähemmäs. ”Useimmiten ratkaisut löytyvät luultua lähempää. Ei tarvitse keksiä mitään uutta ja erikoista. Mieti omaa tuotantoasi ja mitä asiakkaasi tarvitsevat – silloin keksit paljon ratkaisuja, jotka vievät yritystäsi eteenpäin. Kyseessä ei aina tarvitse olla täysin uusi tuotantolinja.”

Löydä mentori. ”Hanki itsellesi mentori – joku, joka on itseäsi hieman kokeneempi tai ymmärtää ongelmasi, ja jonka kanssa voit keskustella.”

Et ole yrityksesi. ”Mielestäni on tärkeää erottaa itsensä yrityksestä, maailmassa on muutakin. Mutta yrittäjät kokevat usein paljon paineita.”

Hullut haasteet houkuttelivat – Kanada sai jäädä, kun vanhemmat pyysivät perheyrityksen jatkajaksi

Milla Korpela otti veljensä kanssa vastuun vanhempiensa yrityksestä. Puolentoista vuoden siirtymäaika antoi hyvät valmiudet työhön.

Hattufirma nuorentui kerralla – saa markkinointiin vetoapua bloggaajilta

Kati Niemi laittoi uusiksi mallistot, markkinoinnin ja myynnin. Niin perheyrityksestä kuoriutui KN Collection.

Tytär otti ohjat muovisaumaamossa: Turha väliporras jäi historiaan

Saintexin toimitusjohtajan Susanna Blomqvistin mukaan yhteishenki on parantunut, kun työntekijät on otettu mukaan tekemään päätöksiä.

Tytär mylläsi perheyrityksen täysin – jäljelle jäi brändi ja hyvä henki

Elina Illukka on kasvattanut Eläinlääkäriasema Pet-Vetiä rohkeasti uudistaen. Muutoksen johtaminen on vaatinut kylmähermoisuutta.

Liika rönsyily on iso riski – yrittäjä tajusi sen vaikeimman kautta

Kuopiolainen Medikro oli mennä nurin 1990-luvun lamassa. Paluu vanhaan visioon auttoi oikeille raiteille.

Uusi omistaja pisti tuulemaan – näin yritys muuttui

Muovialan yritystä johtavan Wille Viittasen halu uudistua potkii eteenpäin.

Lataa lisää