Johtaminen

Kilpaillulla alalla menestyy, jos tekee toisin kuin muut – Tähän luottaa Neliöt Liikkuu

Kilpaillulla alalla menestyy, jos tekee toisin kuin muut – Tähän luottaa Neliöt Liikkuu

Neliöt Liikkuu LKV syntyi halusta tuulettaa kiinteistönvälitysalaa. Yrityksessä välittäjä saa luoda itsestään brändin.

| |

Kiinteistönvälitysala on kilpailtu ja kaavoihin kangistunut, joten jos alalla haluaa menestyä, kannattaa tehdä toisin kuin muut. Suunnilleen tähän tiivistyi neljän ystävyksen ajatus uudenlaisesta kiinteistönvälitysyrityksestä.

Loppuvuonna 2018 Andrei Koivumäki, Samu Siponen, Tuomas Kukko ja Daniel Levi pistivät toimeksi, ja tammikuussa 2019 aluehallintovirasto antoi luvan kiinteistönvälitysliikkeen perustamiselle. Siitä kahden viikon kuluttua firma olikin jo pystyssä.

Nelikosta Koivumäki, Siponen ja Kukko ovat kiinteistönvälitysalalta ja kaikkia heitä yhdisti halu tuulettaa alaa ja tehdä työnsä omalla persoonallisella tyylillään. Levi on ollut mukana useissa startup-yrityksissä, ja hän tuli mukaan advisor-roolissa.

– Kaikilla on kova palo tekemiseen ja jokainen toi oman osaamisensa yritykseen. Yhdistelmä osoittautui toimivaksi, Koivumäki kertoo.

Hän oli jo muutaman vuoden ajan käyttänyt sosiaalisessa mediassa aihetunnistetta #neliötliikkuu, joka oli jäänyt monien asiakkaidenkin mieleen. Hashtagista syntyi myös yrityksen nimi, Neliöt Liikkuu LKV.

Yrityksen alkuun riittivät Kukon vanhat 30 neliön liiketilat Helsingin Huopalahdentiellä.

– Investoimme peräti sata euroa vähän parempaan tulostimeen, ja siinä sitten istuimme kolmistaan pikku keittiönpöydän ääressä, Koivumäki muistelee yrityksen nykyisessä toimistossa Etu-Töölössä.

Brändi ei ole kirosana

Puolen vuoden käynnistysvaiheen jälkeen toiminta rullasi jo siihen malliin, että oli aika palkata lisäkäsiä. Perustajille on ollut alusta asti selvää, että myös työntekijät saavat laittaa työssään persoonansa kehiin ja luoda itsestään brändin.

Vetovoimaisen brändin rakentaminen vaatii usein suunnitelmallisuutta ja asiakkaiden kuuntelua.

Koivumäellä on edellisistä työpaikoistaan kokemusta siitä, että työnantajayritystä pelottaa välittäjän brändin kasvaminen yritystä suuremmaksi. Koivumäestä itsestään onkin vuosien varrella tullut Suomen kiinteistönvälitysalan some-kuningas. Hän loi brändiään jo viime vuosikymmenen alussa, jolloin juuri kukaan muu välittäjä ei näkynyt somessa. Sittemmin hän on tullut tunnetuksi myös Nelosen Asuntokaupat sokkona -ohjelmasta.

nimi: Neliöt Liikkuu Lkv Oy Ab
toimiala: kiinteistönvälitys
perustettu: 2018
liikevaihto: 1,6 miljoonaa euroa (arvio 12/ 2020)
liiketulos: plussalla (arvio 12/ 2020)
henkilöstö: 18 + 3–4 freelanceria

Neliöt Liikkuu LKV:ssä välittäjän henkilöbrändi ei ole kirosana, ja yritys onkin onnistunut saamaan tiimiinsä monia kiinteistönvälitysalan isoja nimiä.

– Jos joku lähtee meiltä, se tarkoittaa, että olemme epäonnistuneet työpaikkana ja meidän on syytä katsoa peiliin. Ainakin toistaiseksi vaikuttaa kyllä vahvasti siltä, että olemme onnistuneet luomaan puitteet, jotka ruokkivat itsevarmaa tekemistä, Koivumäki kertoo.

Kaikki lähtee siitä, keitä rekrytoidaan remmiin mukaan, hän kertoo. Pelkkien euromääräisten tulosten tuijottelu ei auta, jos henkilö ei istu yrityksen yhteishenkeen tai jos asiakastyytyväisyysmittaukset osoittavat muuta kuin myönteistä.

Koivumäki pohtii, että alalla erottumisessa yksi keskeisimpiä asioita on juuri se yrityksen sisäinen fiilis, jota kilpailijoiden on mahdoton kopioida.

– Kyniä ja värimaailmaa voi kopioida, mutta ei yrityksen toimintatapa sellaisella matkimisella mihinkään muutu.

Uskallus tehdä räväkästi

Jos haluaa mullistaa kiinteistönvälitysalan, se vaatii kajoamista myös alan syvälle juurtuneisiin perusrakenteisiin. Koivumäki antaa esimerkin: hän oli jo pitkään pitänyt yleisnäyttöjä aikansa eläneenä juttuna.

Yleisnäytöt olivat toimivia aikana, jolloin sanomalehteen painettiin postimerkin kokoiseen ilmoitukseen asunnon tiedot, sijainti ja esittelyaika, mutta nykyään maailma on aivan erilainen.

– Nykyään voidaan tuottaa valtavasti laadukasta sisältöä, videoita ja 3D-esittelyjä joka kohteesta, joten eikö ole parempi, että kohteesta oikeasti kiinnostuneet pääsevät henkilökohtaisesti juttelemaan siitä välittäjän kanssa paikan päällä ilman, että 57 muuta pyörii ympärillä?

Kun koronapandemia jysähti päälle, Neliöt Liikkuu LKV lopetti yleisnäytöt kertarysäyksellä, eikä muutos näkynyt euromäärissä mitenkään.

Yrityksen omaperäiset toimintatavat ulottuvat myös markkinointiin. Monelle on jäänyt mieleen esimerkiksi kuva Tuomas Kukosta ja yrityksen markkinointipäälliköksi nimetystä Hefe-koirasta lähettämässä terveisiä presidentti Sauli Niinistön Lennu-koiralle.

– Kun kerran osakkaiden omilla rahoilla toimitaan, meillä on täysin vapaat kädet tehdä omanlaisia juttuja, Koivumäki tiivistää.

Jotta yritys voi olla rohkea ja räväkkä liikkeissään, juridisen puolen on oltava kunnossa viimeisen päälle. Yrityksellä onkin oma juridinen osasto.

Premium-taso joka kohteeseen

Koivumäki näkee itsensä edelleen työntekijänä.

– Ei pomo voi nykyaikana istua kopissaan siirtelemässä papereita, vaan pitää olla kentällä tekemässä ja tukea työntekijöitä.

Vajaan kahden toimintavuotensa aikana Neliöt Liikkuu LKV:n toiminta on Koivumäen mukaan hioutunut ja täsmentynyt, ja siinä apuna ovat olleet myös ulkopuoliset konsultit. Viimeksi tavoitteita kirkastettiin kesällä, ja nyt yrityksen missiona on esimerkiksi luoda alan paras työpaikka.

– Tietenkin tekijät ovat löytäneet omat roolinsa ja muutenkin prosesseja on saatu eteenpäin. Tällaiset taustalla tapahtuvat muutokset eivät tietenkään näy ulkopuolelle, mutta ne vaikuttavat kaikkeen tekemiseen, Koivumäki pohtii.

Yrityksen henkilömäärä on vajaassa kahdessa vuodessa viisinkertaistunut, ja tänä vuonna liikevaihto lähes kolminkertaistuu viime vuoteen verrattuna.

Sosiaalinen media on yrityksen pelikenttä, ja siellä näkyvyyttä tulee orgaanisesti. Myös puskaradio on vienyt viestiä eteenpäin.

Somemarkkinointipalvelu Hooklen toimitusjohtaja Tero Seppälä on aiemmin kertonut Y-Studiolle kolme vinkkiä somemarkkinoinnin tekemiseen.

Koivumäki haluaa, että kaikki kohteet myydään premium-tasoisesti. Hänelle premium-taso tarkoittaa sitä, että jokainen osa-alue hoidetaan parhaiden ammattilaisten kanssa, eikä tämä koske pelkästään välittäjiä, vaan myös esimerkiksi kuvaajat ovat huippuluokkaa.

– Premium-taso koostuu useista tekijöistä, ja tärkeintä on, että tiedetään tarkkaan, mitä myydään. Siten kaikki osapuolet ovat tyytyväisiä ja kokevat, että heitä on palveltu hyvin ja asianmukaisesti ja ennen kaikkea läpinäkyvästi, eli reilusti ja rehellisesti. Meillä mitataan viikko-, kuukausi -ja vuositasolla tarkkaan asiakastyytyväisyyksiä, ja keskiarvo viime vuonna on ollut koko firmalla yli 4,9/5.

Fakta

4 x vinkit erottautumiseen kilpaillulla alalla

1. Ymmärrä, että rahaa voisi saada pienemmälläkin vaivalla. Olen itse sinut sen ajatuksen kanssa, että voisin tehdä jotain muutakin ja että rahaa saisi pienemmälläkin ajankäytöllä esimerkiksi sijoittamalla. Teen kuitenkin tätä työtä siksi, että nautin tästä älyttömästi. Olemme kasanneet loistavan tiimin, josta olen myös tietyllä tavalla vastuussa. Koen, että tästä voidaan rakentaa vielä kestävämpi tarina ja firma, joten en laske työaikaa tai rahaa.

2. Älä ammu sokkona ilmaan. Ulkopuolinen konsultti havaitsee turhat rönsyt. Ainakin itselleni oli tärkeää oivallus, että oma tekeminen menee helposti heittelyksi, mikä ei välttämättä johda mihinkään. Ulkopuolinen osaa kirkastaa strategian ja viedä polulle, jonka on itsekin ehkä tiennyt, mutta jota ei ole ihan konkreettisesti osannut kulkea.

3. Kokeile! Ei taidettakaan tehdä vain tietyllä värillä ja yhdellä pensselillä. Bisneksessä on ihan vastaava määrä eri mahdollisuuksia, jos vain uskaltaa kokeilla.

4. Oikeat henkilöt mahdollistavat menestyksen. Tai kasvun tai hyvän olon, mitä kukin haluaa tavoitella. Yhteishengen luominen ja vastuiden delegoiminen vievät koko yritystä eteenpäin.

Vinkit antoi Neliöt Liikkuu LKV:n perustaja Andrei Koivumäki.

Miten hallitus tukee kasvua? 3 keinoa kasvun kiihdyttämiseen

Hyvä hallitus tuo yritykseen sparrausapua sekä täydentävää osaamista. Myös hallituksen jäsenten omat verkostot vievät yritystä eteenpäin kasvun tiellä.

Modulight kasvoi laseralan huipputekijäksi: Kuukauden yrittäjä avaa, miten hengissäpysymiskamppailu vaihtui menestykseen

Seppo Orsila on ollut kehittämässä laseralan huippututkimuksesta maailmalla menestyvän vientiyrityksen. Tie tiedeyhteisöstä kansainväliseen menestykseen vei yli 10 vuotta, mutta se kannatti.

Pomot alas norsunluutornista: Työilmapiiri vaatii vaalimista

Raisiolaisyrityksessä hyvän työilmapiiriin tehdään aktiivisesti töitä. Kaikkia pidetään perheenjäseninä, ja ongelmat nostetaan keskusteluun heti.

Kasvu haastaa johtajan: Vincitin Mikko Kuitunen kertoo isoimmat oivalluksensa työntekijöiden johtamisesta

Vincit on kasvanut 13 vuodessa pörssiyhtiöksi ja usean sadan henkilön työyhteisöksi. Kasvu on haastanut toimitusjohtajan miettimään työntekijöiden johtamista uudella tavalla.

Moni asia on muuttunut 10 vuodessa, mutta yksi pysyy: Kuukauden yrittäjä pitää valmistuksen Suomessa

Tamperelaisen Piruetin toimitusjohtaja Susanna Etula luottaa yrityksensä toiminnassa kotimaisuuteen. Hänen johdollaan liikevaihto ja -tulos ovat kasvaneet. Nyt yrityksessä on mukana koko perhe.

Sarjayrittäjä Kim Heiniö on ollut kehittämässä yli sataa ravintolakonseptia: Olen ollut sielultani yrittäjä koko elämäni

Soupster Familyn toimitusjohtaja Kim Heiniö kertoo, että onnistumisessa keskeisiä tekijöitä ovat olleet isot riskit, tuuri, hyvät ihmiset ja ripaus uhkarohkeutta.

Miksi ideoita ei viedä käytäntöön? 4 huomiota innovaatioista

Uudenlainen ajattelukyky ja innovaatiot vaativat yritykseltä tiettyjä toimia. Yrittäjä Ari Huusko kertoo, miten pk-yrittäjät voivat tukea innovaatioiden syntyä.

21-vuotias yrittäjä tavoittelee kovaa kasvua – Miljoonan liikevaihto ylittyi jo

Lukiolaispoikien perustama firma on muutamassa vuodessa kasvanut yli miljoonan liikevaihtoa pyörittäväksi ohjelmistotaloksi, ja suunta on edelleen ylöspäin.

Välivuosi venyi ja vei perheyrityksen johtoon: Nyt Toni Keinänen pyörittää kansainvälistä romukauppaa

Kuukauden yrittäjä on työskennellyt lähes puolet elämästään perheyrityksessä. Hänen johdollaan Romu Keinänen Oy tekee noin 36 miljoonan euron liikevaihtoa.

Lataa lisää