Johtaminen

Konkurssipesästä kukoistukseen – Yrittäjäpariskunnan suunnitelmissa kolme uutta hotellia
Katja Ikäheimo-Länkinen ja Ilkka Länkinen

Konkurssipesästä kukoistukseen – Yrittäjäpariskunnan suunnitelmissa kolme uutta hotellia

Rovaniemeläisen Santa Parkin omistaja Ilkka Länkinen vannoo hyvän liiketoimintasuunnitelman ja palautteen keräämisen nimiin.

|

Ilkka Länkinen ja Katja Ikäheimo-Länkinen miettivät reilut kymmenen vuotta sitten kolme päivää ja kolme yötä, tekisivätkö tarjouksen joulupukin teemapuisto Santa Parkin osake-enemmistöstä.

Pariskunta oli jo parin vuoden ajan ollut tiiviisti mukana Lapin matkailubisneksessä Joulukka-yrityksellään, joka tarjosi elämysmatkailua joulupukin taikametsässä. Toiminnan laajentaminen kuitenkin mietitytti, sillä Santa Park oli konkurssissa.

Länkiset tulostivat, litteroivat ja teemoittivat 250 Santa Parkin saamaa asiakaspalautetta. Niitä tutkittuaan he löysivät yhdeksän toistuvaa teemaa, joiden pohjalle saattoi rakentaa uuden liiketoimintasuunnitelman. Hyvin tehty liiketoimintasuunnitelma on yksi yrityksen kulmakivistä.

– Päätimme, että kun muutetaan nuo yhdeksän kohtaa, suunta kyllä kääntyy.

Vuonna 2009 pariskunta osti Santa Park Oy:n osake-enemmistön muun muassa Rovaniemen kaupungilta sekä työ- ja elinkeinoministeriöltä. Vaikka yrityksen ensimmäinen tilinpäätös oli puoli miljoonaa euroa enemmän pakkasella kuin Länkiset olivat luulleet, homma on silti kääntynyt menestykselliseksi. Viime vuonna yrityksen liikevaihto oli jo 7,7 miljoonaa euroa ja voittoa tuli 800 000.

Eikä vauhti suinkaan ole hiipumassa.

Joulupukin apulainen

Ilkka Länkisen tie Santa Parkin kanssa risteytyi jo 1990-luvun lopulla. Kun Santa Park vuonna 1998 avattiin, sen taustajoukot saivat EU:lta rahoitusta hankkeeseen, jossa koulutettiin joulupukin apulaisia mestarikurssilla. Rovaniemellä metsäinsinööriksi opiskellut Länkinen huomasi ilmoituksen lehdessä, haki, ja pääsi kurssille.

Vielä tätä kautta ura elämysbisneksessä ei kuitenkaan avautunut. Länkinen työskenteli useita vuosia kokoomuksen Lapin-piirin toiminnanjohtajana, piti ylityöt vapaana ja autteli joulupukkia.

Yrittäjää hänestä ei varsinaisesti koskaan pitänyt tulla, sillä hän oli nähnyt sitä touhua ihan riittävästi omien vanhempiensa kautta.

– Mutta tämä kuuluu sarjaan never say never.

Ruiskuruokinta ja tippikippo

Kun Länkiseltä nyt kysyy konkreettisia tekijöitä Santa Parkin menestystarinan taustalla, hän mainitsee ensimmäiseksi systemaattisen palautteen keruun sekä vierailta että henkilökunnalta.

– Yritämme löytää työhyvinvointiin liittyvät kultajyväset, Länkinen sanoo.

Se on oleellista, koska ala on matalapalkkainen ja sesonkiluonteinen, ja väki myös vaihtuu melko tiheästi. Tällä hetkellä Santa Parkilla on vakituista henkilöstöä jo nelisenkymmentä, mutta sesonkiaikoina työntekijöitä on palkkalistoilla peräti lähes 400.

Toinen oleellinen tekijä menestyksen takana on asiakaslupauksen ottaminen vakavasti. Esimerkiksi ennen joka sesongin alkua ammattinäyttelijät kouluttavat uusille työntekijöille neljän päivän ajan elämystuottamisen perusteita.

– Meidän pitää lunastaa asiakaslupauksemme päivittäin niin, että jokainen kohtaaminen on mieleenpainuva.

Tässä näkyy Länkisen mielestä oleellinen ero konkurssiin menneeseen Santa Parkiin.

– Siellä yrityskulttuuri oli sellainen, ettei puhuttu asiakkaista saati vieraista, vaan ruiskuruokinnasta. Ja joulupukilla oli tippikippo, mikä meni meillä ensimmäisenä roskikseen.

KUKA: ILKKA LÄNKINEN
IKÄ: 46
KOTIPAIKKA: ROVANIEMI
MOTTO YRITTÄJÄNÄ: VÄHÄN PÄIVÄSTÄ ON VIIKOSSA JOTAKIN JA VUODESSA VIELÄ PALJON ENEMMÄN.

Olennaista on hinnoittelu

Menestys on vaatinut myös riskinottoa. Länkiset ovat sijoittaneet yritykseensä ison summan rahaa, koska infran on oltava kunnossa.

Tietysti myös yleinen Lapin-matkailubuumi on siivittänyt Santa Parkia. Asiakas saa pulittaa hotellissa yöpymisestä jopa tuhat euroa yöltä. Siksi on Länkisen mukaan ollut oleellista ensinnäkin löytää asiakassegmentit, jotka suostuvat maksamaan laadusta, ja toisaalta perustelemaan, miksi laatu maksaa.

Länkinen näkee monien yrityksien ongelmana sen, ettei osata hinnoitella riittävän kunnianhimoisesti.

– Jos yrityksen liikevaihto on 400 000 euroa ja viivan alle jää 10 000, voi kysyä, onko kyseessä elämystuotanto vai harrastus.

Putkessa kolme hotellia

Länkisen ja hänen vaimonsa rooli yrityksen omistajina ja johtajina on ennen kaikkea visioida tulevaa. Tällä hetkellä myydään jo vuoden 2021, osittain vuoden 2022 sesonkia. Joidenkin turistisryhmien saaminen Rovaniemelle saattaa olla jopa vuosien työ.

Pian alkavan sesongin aikana taas on olennaista pitää organisaatio kunnossa ja koneisto rasvattuna.

– Joskus vitsailen, että roolini on hyväksyä laskuja ja kuunnella ihmisten ongelmia. Mutta oikeasti myös haluan, että ongelmista kerrotaan, jotta ne voidaan ratkaista.

Sesongin päättyessä Santa Parkissa alkaa perinteisesti rakentaminen. Esimerkiksi ensi vuonna alkaa uuden, 10 miljoonaa euroa maksavan hotellin rakentaminen, ja suunnitteluputkessa on myös kaksi muuta hotellia.

– Se on vuosien varrella tullut huomattua, että kun tekee hyvän liiketoimintasuunnitelman, sillä on tapana toteutua etuajassa.

Miten vahvistaa yhteishenkeä? 4 vinkkiä tiiviimpään työyhteisöön

Etätyön lisääntyessä me-hengen tärkeys kasvaa entisestään. Hyvät esimiestaidot ovat sen keskeinen peruspilari, mutta myös kollegoiden välistä vuorovaikutusta kannattaa edistää.

Matti Ruuska on silliyrittäjä henkeen ja vereen: Palasi vielä kerran yrittäjäksi johtamaan Suomen ainoaa sillitehdasta

Kun sillikonkari Matti Ruuska myi omistamansa Boyfood-silliyhtiön, hän katui sitä heti. Nyt hän johtaa Suomen Sillikonttoria ja aikoo palauttaa kotimaisen sillinjalostuksen kunnian.

Lapualta Amazoniin – Jukka-Pekka Kallio kasvattaa vauhdilla lattiabisnestä verkossa ja haaveilee ”lattioiden Ikean” perustamisesta

Kuukauden yrittäjä Jukka-Pekka Kallio uskoo kasvuun koronakriisinkin keskellä. Nyt lapualaista lattiaa saa myös Amazon-verkkokaupasta.

Kahden päivän lamaannus vaihtui toimintaan: Minna Parikka hyppäsi lentokoneeseen, otti ohjat omiin käsiinsä ja ratkaisi koko yrittäjäuransa vaikeimman tilanteen

Tunnetun kenkäsuunnittelijan 15 vuoden yrittäjäuran vaikein hetki osui yrityksen ensimmäisiin vuosiin. Valmistajan takia kokonainen kenkämallisto oli jäädä tekemättä.

Kaaoksen keskelle hyvää: Korona innosti yrittäjät lahjoittamaan yli 5 000 suojavisiiriä

Keskisuomalaiset yrittäjät lahjoittivat 60 000 eurolla suojavisiireitä hoivakodeille ympäri Suomea. Tempaus sai alkunsa, kun yrittäjät huolestuivat vanhusten turvallisuudesta korona-aikana.

Yritysjohtajan opit kriisinhallinnasta: Älä luule tietäväsi kaikkea, opi nopeasti uutta ja sopeudu tilanteeseen

Kriisit ovat usein arvaamattomia. 35 vuoden ura on opettanut Bengt Westerholmia varautumaan myös odottamattomaan. Hän jakaa oppinsa.

Näin johdat henkilöstöä kriisitilanteessa – 4 vinkkiä haastavassa tilanteessa selviämiseen

Koronakriisi pakottaa pohtimaan henkilöstön johtamista uudella tavalla. Yrittäjän on helpompi ottaa haastava tilanne haltuun, kun tietyt peruspilarit ovat kunnossa.

Pashan markkinajohtaja tulee idästä ja tähtää länteen: Tehokas tuotekehitys on kuukauden yrittäjän kasvun reseptissä tärkein ainesosa

Lieksan Laatuherkut on kasvava elintarvikeyritys, joka ponnistaa Pohjois-Karjalasta muualle Suomeen ja pian myös ulkomaille. Toiminnan pohjavireenä on toimitusjohtajan Teijo Lyytisen mukaan kotiseuturakkaus.

Selkeät suunnitelmat, sopimukset ja työnjaot veivät ohjelmistotalon gaselliksi – Tulevaa kasvua himmentää korona

Tamperelainen Unikie on kehittynyt viidessä vuodessa 250 henkilön kannattavaa kasvua tekeväksi yritykseksi. Koronavirus on ensimmäinen kasvuennusteisiin odottamattomasti vaikuttava tekijä.

Lataa lisää