Johtaminen

Konkurssipesästä kukoistukseen – Yrittäjäpariskunnan suunnitelmissa kolme uutta hotellia
Katja Ikäheimo-Länkinen ja Ilkka Länkinen

Konkurssipesästä kukoistukseen – Yrittäjäpariskunnan suunnitelmissa kolme uutta hotellia

Rovaniemeläisen Santa Parkin omistaja Ilkka Länkinen vannoo hyvän liiketoimintasuunnitelman ja palautteen keräämisen nimiin.

|

Ilkka Länkinen ja Katja Ikäheimo-Länkinen miettivät reilut kymmenen vuotta sitten kolme päivää ja kolme yötä, tekisivätkö tarjouksen joulupukin teemapuisto Santa Parkin osake-enemmistöstä.

Pariskunta oli jo parin vuoden ajan ollut tiiviisti mukana Lapin matkailubisneksessä Joulukka-yrityksellään, joka tarjosi elämysmatkailua joulupukin taikametsässä. Toiminnan laajentaminen kuitenkin mietitytti, sillä Santa Park oli konkurssissa.

Länkiset tulostivat, litteroivat ja teemoittivat 250 Santa Parkin saamaa asiakaspalautetta. Niitä tutkittuaan he löysivät yhdeksän toistuvaa teemaa, joiden pohjalle saattoi rakentaa uuden liiketoimintasuunnitelman. Hyvin tehty liiketoimintasuunnitelma on yksi yrityksen kulmakivistä.

– Päätimme, että kun muutetaan nuo yhdeksän kohtaa, suunta kyllä kääntyy.

Vuonna 2009 pariskunta osti Santa Park Oy:n osake-enemmistön muun muassa Rovaniemen kaupungilta sekä työ- ja elinkeinoministeriöltä. Vaikka yrityksen ensimmäinen tilinpäätös oli puoli miljoonaa euroa enemmän pakkasella kuin Länkiset olivat luulleet, homma on silti kääntynyt menestykselliseksi. Viime vuonna yrityksen liikevaihto oli jo 7,7 miljoonaa euroa ja voittoa tuli 800 000.

Eikä vauhti suinkaan ole hiipumassa.

Joulupukin apulainen

Ilkka Länkisen tie Santa Parkin kanssa risteytyi jo 1990-luvun lopulla. Kun Santa Park vuonna 1998 avattiin, sen taustajoukot saivat EU:lta rahoitusta hankkeeseen, jossa koulutettiin joulupukin apulaisia mestarikurssilla. Rovaniemellä metsäinsinööriksi opiskellut Länkinen huomasi ilmoituksen lehdessä, haki, ja pääsi kurssille.

Vielä tätä kautta ura elämysbisneksessä ei kuitenkaan avautunut. Länkinen työskenteli useita vuosia kokoomuksen Lapin-piirin toiminnanjohtajana, piti ylityöt vapaana ja autteli joulupukkia.

Yrittäjää hänestä ei varsinaisesti koskaan pitänyt tulla, sillä hän oli nähnyt sitä touhua ihan riittävästi omien vanhempiensa kautta.

– Mutta tämä kuuluu sarjaan never say never.

Ruiskuruokinta ja tippikippo

Kun Länkiseltä nyt kysyy konkreettisia tekijöitä Santa Parkin menestystarinan taustalla, hän mainitsee ensimmäiseksi systemaattisen palautteen keruun sekä vierailta että henkilökunnalta.

– Yritämme löytää työhyvinvointiin liittyvät kultajyväset, Länkinen sanoo.

Se on oleellista, koska ala on matalapalkkainen ja sesonkiluonteinen, ja väki myös vaihtuu melko tiheästi. Tällä hetkellä Santa Parkilla on vakituista henkilöstöä jo nelisenkymmentä, mutta sesonkiaikoina työntekijöitä on palkkalistoilla peräti lähes 400.

Toinen oleellinen tekijä menestyksen takana on asiakaslupauksen ottaminen vakavasti. Esimerkiksi ennen joka sesongin alkua ammattinäyttelijät kouluttavat uusille työntekijöille neljän päivän ajan elämystuottamisen perusteita.

– Meidän pitää lunastaa asiakaslupauksemme päivittäin niin, että jokainen kohtaaminen on mieleenpainuva.

Tässä näkyy Länkisen mielestä oleellinen ero konkurssiin menneeseen Santa Parkiin.

– Siellä yrityskulttuuri oli sellainen, ettei puhuttu asiakkaista saati vieraista, vaan ruiskuruokinnasta. Ja joulupukilla oli tippikippo, mikä meni meillä ensimmäisenä roskikseen.

KUKA: ILKKA LÄNKINEN
IKÄ: 46
KOTIPAIKKA: ROVANIEMI
MOTTO YRITTÄJÄNÄ: VÄHÄN PÄIVÄSTÄ ON VIIKOSSA JOTAKIN JA VUODESSA VIELÄ PALJON ENEMMÄN.

Olennaista on hinnoittelu

Menestys on vaatinut myös riskinottoa. Länkiset ovat sijoittaneet yritykseensä ison summan rahaa, koska infran on oltava kunnossa.

Tietysti myös yleinen Lapin-matkailubuumi on siivittänyt Santa Parkia. Asiakas saa pulittaa hotellissa yöpymisestä jopa tuhat euroa yöltä. Siksi on Länkisen mukaan ollut oleellista ensinnäkin löytää asiakassegmentit, jotka suostuvat maksamaan laadusta, ja toisaalta perustelemaan, miksi laatu maksaa.

Länkinen näkee monien yrityksien ongelmana sen, ettei osata hinnoitella riittävän kunnianhimoisesti.

– Jos yrityksen liikevaihto on 400 000 euroa ja viivan alle jää 10 000, voi kysyä, onko kyseessä elämystuotanto vai harrastus.

Putkessa kolme hotellia

Länkisen ja hänen vaimonsa rooli yrityksen omistajina ja johtajina on ennen kaikkea visioida tulevaa. Tällä hetkellä myydään jo vuoden 2021, osittain vuoden 2022 sesonkia. Joidenkin turistisryhmien saaminen Rovaniemelle saattaa olla jopa vuosien työ.

Pian alkavan sesongin aikana taas on olennaista pitää organisaatio kunnossa ja koneisto rasvattuna.

– Joskus vitsailen, että roolini on hyväksyä laskuja ja kuunnella ihmisten ongelmia. Mutta oikeasti myös haluan, että ongelmista kerrotaan, jotta ne voidaan ratkaista.

Sesongin päättyessä Santa Parkissa alkaa perinteisesti rakentaminen. Esimerkiksi ensi vuonna alkaa uuden, 10 miljoonaa euroa maksavan hotellin rakentaminen, ja suunnitteluputkessa on myös kaksi muuta hotellia.

– Se on vuosien varrella tullut huomattua, että kun tekee hyvän liiketoimintasuunnitelman, sillä on tapana toteutua etuajassa.

Kilpaillulla alalla menestyy, jos tekee toisin kuin muut – Tähän luottaa Neliöt Liikkuu

Neliöt Liikkuu LKV syntyi halusta tuulettaa kiinteistönvälitysalaa. Yrityksessä välittäjä saa luoda itsestään brändin.

Miten hallitus tukee kasvua? 3 keinoa kasvun kiihdyttämiseen

Hyvä hallitus tuo yritykseen sparrausapua sekä täydentävää osaamista. Myös hallituksen jäsenten omat verkostot vievät yritystä eteenpäin kasvun tiellä.

Modulight kasvoi laseralan huipputekijäksi: Kuukauden yrittäjä avaa, miten hengissäpysymiskamppailu vaihtui menestykseen

Seppo Orsila on ollut kehittämässä laseralan huippututkimuksesta maailmalla menestyvän vientiyrityksen. Tie tiedeyhteisöstä kansainväliseen menestykseen vei yli 10 vuotta, mutta se kannatti.

Pomot alas norsunluutornista: Työilmapiiri vaatii vaalimista

Raisiolaisyrityksessä hyvän työilmapiiriin tehdään aktiivisesti töitä. Kaikkia pidetään perheenjäseninä, ja ongelmat nostetaan keskusteluun heti.

Kasvu haastaa johtajan: Vincitin Mikko Kuitunen kertoo isoimmat oivalluksensa työntekijöiden johtamisesta

Vincit on kasvanut 13 vuodessa pörssiyhtiöksi ja usean sadan henkilön työyhteisöksi. Kasvu on haastanut toimitusjohtajan miettimään työntekijöiden johtamista uudella tavalla.

Moni asia on muuttunut 10 vuodessa, mutta yksi pysyy: Kuukauden yrittäjä pitää valmistuksen Suomessa

Tamperelaisen Piruetin toimitusjohtaja Susanna Etula luottaa yrityksensä toiminnassa kotimaisuuteen. Hänen johdollaan liikevaihto ja -tulos ovat kasvaneet. Nyt yrityksessä on mukana koko perhe.

Sarjayrittäjä Kim Heiniö on ollut kehittämässä yli sataa ravintolakonseptia: Olen ollut sielultani yrittäjä koko elämäni

Soupster Familyn toimitusjohtaja Kim Heiniö kertoo, että onnistumisessa keskeisiä tekijöitä ovat olleet isot riskit, tuuri, hyvät ihmiset ja ripaus uhkarohkeutta.

Miksi ideoita ei viedä käytäntöön? 4 huomiota innovaatioista

Uudenlainen ajattelukyky ja innovaatiot vaativat yritykseltä tiettyjä toimia. Yrittäjä Ari Huusko kertoo, miten pk-yrittäjät voivat tukea innovaatioiden syntyä.

21-vuotias yrittäjä tavoittelee kovaa kasvua – Miljoonan liikevaihto ylittyi jo

Lukiolaispoikien perustama firma on muutamassa vuodessa kasvanut yli miljoonan liikevaihtoa pyörittäväksi ohjelmistotaloksi, ja suunta on edelleen ylöspäin.

Lataa lisää