Johtaminen

Kuukauden yrittäjä vei Rautalammin takaisin maailmankartalle ja paikalliset herkut merikonteissa muualle Suomeen
Konttiravintola Mortonin yrittäjä Jarna Kaplas vei Rautalammin herkut merikonteissa eri puolille Suomea. Kuvaaja: Anne Kalliola

Kuukauden yrittäjä vei Rautalammin takaisin maailmankartalle ja paikalliset herkut merikonteissa muualle Suomeen

Konttiravintola Morton on kasvanut Jarna Kaplaksen johdolla 3 000 asukkaan paikkakunnalta valtakunnalliseksi miljoonaliikevaihtoa tekeväksi yritykseksi.

| |

Kymmenen vuotta sitten Pohjois-Savossa 3 000 asukkaan Rautalammilla alkoi tapahtua.

Kolme päälle 20-vuotiasta nuorta perusti yhteisen yrityksen, ja tavoitteet olivat korkealla. He vuokrasivat vanhan rautakaupan ja lähtivät kehittämään 300-paikkaista ravintolaa. Sinne mahtuisi kerralla 10 prosenttia koko kylän väestä.

Kantavana ajatuksena on ollut alusta pitäen se, että yhteisen pöydän äärellä syntyy hyviä asioita. Yrittäjät halusivat olla mukana tukemassa uusien ajatusten ja oivallusten syttymistä.

Ensimmäiseksi tilat oli remontoitava.

– Olimme kuitenkin nuoria, eikä meillä ollut remontointitaitoja, kertoo yrittäjä Jarna Kaplas.

Yrittäjät aloittivat työt keskenään, mutta pian mukaan tuli lukuisia kyläläisiä. Aluksi auttamaan saapuivat yrittäjien vanhemmat. Vähitellen mukaan tuli heidän ystäviään ja yrittäjien omia ystäviä.

– Pian puolet remonttiväestä oli sellaisia henkilöitä, joita emme tunteneet. Ihmiset halusivat vahvasti lähteä tekemään ravintolaa yhdessä. 60 henkeä auttoi meitä jo ennen kuin avasimme ravintolan.

Nimi täynnä historiaa

Kaplas kertoo, että Rautalampi on vanha emäpitäjä ja se on nimetty Turun lisäksi moniin Euroopan 1500- ja 1600-luvulta peräisin oleviin karttoihin Suomen kohdalle.

Yrityksen nimessä tämä historiallisuus näkyy yhä. Nykyään se tunnetaan nimellä Konttiravintola Morton – Emäpitäjän Anniskeluravintolat Oy.

Nimessä esiintyvä Morton puolestaan linkittyy paikalliseen seikkailijaan Martti Marttiseen ja hänen pojanpojanpoikaansa John Mortoniin, joka myöhemmin osallistui Yhdysvaltojen itsenäisyysjulistuksen allekirjoittamiseen.

Marttinen lähti aikoinaan maailmalle Ruotsin kautta Amerikkaan. Mukaansa hän pakkasi kotiseutunsa parhaat eväät tuohikonttiin.

Vankka visio

Rautalammilla yritys kasvoi ilmiöksi. Tarina kolmesta yrittäjänuoresta levisi ja ravintolasta tuli suosittu keikkapaikka. Siellä esiintyivät niin PMMP kuin JVG, ja väkeä saapui keikoille kauempaakin.

Rautalammille perustetulla yrityksellä on monella tasolla vahva yhteys kotipaikkakuntaansa.

–  Alusta asti visionamme on ollut viedä Rautalampi takaisin maailmankartalle, Jarna Kaplas kertoo.

Hänen mieleenpainuvin muistonsa yrittäjänä liittyykin vahvasti tähän visioon – ja sen toteutumiseen.

Vuonna 2013 yrittäjät kertoivat siitä julkisesti. Rautalampi tykästyi siihen niin kovasti, että tästä visiosta tuli koko kunnan visio.

Tästä lähdettiin kertomaan Helsinkiin asti ja esittelemään kylää myös muille. Samalla oli mietittävä, miten ravintola saataisiin mukaan. Tältä pohjalta syntyi ajatus merikonttien käyttämisestä ja konttiravintoloista, joista Morton nykyään tunnetaan.

Martti Marttisen jalanjäljissä yritys lähti valloittamaan muuta Suomea.

– Hän pakkasi aikoinaan tuohikonttiin kylän parhaat eväät ja lähti tutkimaan uteliaasti ja ennakkoluulottomasti maailma. Me ajattelimme, että laitamme herkut merikonttiin ja teemme saman.

Tuotteissa käytetään esimerkiksi rautalampilaisten lehmien maidosta valmistettua juustoa. Burgerien makuyhdistelmät ovat Kaplaksen mukaan hieman jännittäviä ja asiakkaita ”seikkailutetaan”.

Yrittäjyys on itsensä toteuttamista

Kaplas kasvoi yrittäjäperheessä. Vielä 16-vuotiaana hän oli sitä mieltä, ettei hänestä tule yrittäjää. Pari vuotta myöhemmin mielipide kuitenkin kääntyi.

– 18-vuotiaana oivalsin, että jos haluan kehittää itseäni nopealla tahdilla, yrittäjyys on siihen nopein keino. Tajusin, ettei vastuita opi siinä iässä niin paljoa muuten kuin toimimalla itse yrittäjänä.

KUKA: Jarna Kaplas
IKÄ33
KOTIPAIKKA: Kuopio
Tavoite yrittäjänä: ”Valloittaa sydämiä ja saada ihmiset kokoontumaan yhteen. Parhaat tarinat alkavat yhteisen pöydän ääreltä.”

Pari vuotta vierähti yrittäjänä. Sitten Kaplas päätti lähteä opiskelemaan lisää yrittäjyyttä. Tie vei Jyväskylään, ja opintojen kautta hän tutustui Petri Virtaan ja Iiro Lyytiseen. Heidän kanssaan löytyi yhteinen sävel.

Opintojen aikana Kaplas oivalsi, että oma ravintola olisi hänen unelmansa. Virta haaveili samasta. Tältä pohjalta alkunsa sai Morton.

Yrityksen osto

Selvää oli jo alusta pitäen, ettei yhteinen ravintolayritys olisi kolmikolle loppuelämän työ. Yritystä perustaessa nuoret yrittäjät sopivat viidestä vuodesta: niiden aikana katsottaisiin, millainen seikkailu on kyseessä.

Kun aikaraja lähestyi, Virta ja Lyytinen päättivät jättäytyä pois yrityksestä. Kaplas jatkoi konttiravintoloiden kehittämistä.

– Halusin katsoa vielä pidemmälle, mihin tie vie ja ostin koko ravintolan itselleni. Silloin olemassa oli kaksi konttiravintolaa, Kaplas kertoo.

Perustajäsen Virta on kuitenkin yhä nykyäänkin yrityksessä vakituisena työntekijänä ja ystävyys jatkuu kaikkien kanssa.

Yritys: Konttiravintola Morton – Emäpitäjän anniskeluravintolat Oy
TOIMIALA: Ravintola-ala
PERUSTETTU: 2010
OMISTAJA: Jarna Kaplas
Liikevaihto: 2 048 000 € (2019)
LIIKETULOS: 202 000 € (2019)
HENKILÖSTÖ: 60

Yrityksen oston aikoihin toimintaa lähdettiin kehittämään uuteen suuntaan. Vuoden 2014 loppupuolella Rautalammin kivijalkaliike suljettiin ja toiminnassa keskityttiin merikonttiravintoloihin.

– Ajattelimme silloin, että on hyvä aika lähteä valloittamaan sydämiä laajemminkin, Kaplas kertoo.

Vuodesta 2015 lähtien konttiravintolat ovat toimineet kesäisin ja yritystoiminnan kehittäminen talvikaudella on tärkeä osa toimintaa.

– Laiva on niin sanotusti parkissa talvet, ja kesällä lähdemme seilaamaan uudella varustuksella ja hieman vaihtuneella miehistöllä.

Kasvun vuosia

Yrittäjävuodet ovat opettaneet Kaplasta tekemään itselle tärkeitä asioita ja luottamaan omaan visioon.

Hänen johdollaan Morton on myös kasvanut tasaisesti. Viime kesänä se toimi Pieksämäellä, Varkaudessa, Joensuussa, Kuopiossa ja Jyväskylässä. Yritys on mennyt sinne, minne sitä on toivottu.

– Teemme aina parhaamme ja vähän enemmänkin. Vaikka olemme kasvaneet, emme ole pitäneet kiirettä. Olemme pitäneet laadun koko ajan vahvassa asemassa. Olisimme voineet kasvaa paljon nopeamminkin, jos olisimme halunneet, Kaplas sanoo ja jatkaa.

– Ensin tulevat ihmiset. Uskon siihen, että business is people.

Viime kesänä Mortonilla oli noin 60 työntekijää.

Kuva: Anne Kalliola

Vuonna 2015 yrityksen liikevaihto oli 500 000 euroa. Nyt se on lähes 3 miljoonaa euroa. Tulosta Morton teki vuonna 2019 yhteensä reilut 200 000 euroa.

– Luvut ovat vain yksi osa. Itselleni on tärkeämpää valloittaa sydämiä, muuttaa maailmaa ja tuoda hyviä hetkiä ihmisten elämään ja tuoda heitä yhteisen pöydän äärelle. Katsotaan, minne tarina vie.

Seuraava kasvuloikka on ainakin ympärivuotisen ravintolan avaaminen Helsinkiin loppuvuodesta 2020.

Kasvun lisäksi yritys on myös osoittanut, että pieneltä paikkakunnalta voi ponnistaa maanlaajuiseksi yritykseksi.

Tämä ja Kaplaksen päättäväinen yrittäjäasenne on huomattu, ja hänet valittiin vuoden 2019 nuoreksi yrittäjäksi.

– Erityisesti se oli hieno hetki niille ihmisille, jotka ovat olleet mukana hiomassa tätä timanttia. Itse olen keulakuva, mutta eihän yksi ihminen saa mitään aikaan. Morton on kaikkien yhteinen juttu. Sitä on ollut satoja ihmisiä kehittämässä intensiivisesti vuosien varrella.

Lue myös elokuun kuukauden yrittäjän tarina. Joni Jaakkola oppi kantapään kautta miettimään ajankäyttöään.

Fakta

4 x Jarna Kaplaksen tärkeimmät opit

1. Keskity asioihin, joihin voit vaikuttaa. Suuntaa energia oikeisiin asioihin. Esimerkiksi korona-aikana Morton toi yhteisen pöydän ääreen kokoontumisen asiakkaiden koteihin.

2. Luota omaan vaistoon ja intuitioon.

3. Tee omat hommasi aina niin hyvin kuin mahdollista. Silloin ei ole tarpeen verrata itseään muihin.

4. Gandhin sanoin: ”Meidän itsemme on oltava se muutos, jota maailmalta haluamme. Se vaatii rohkeutta ja päättäväisyyttä.”

Mitä yrittäjyys merkitsee? Kaksi yrittäjää kertoo

Yrittäjyys haastaa tekijänsä joka päivä. Se on myös keino edistää itselle tärkeitä asioita. Suomessa sadattuhannet ovat valinneet yrittäjyyden tien.

5 vinkkiä yrityksen maineenhallintaan

Maineenhallinta on pitkäjänteistä työtä, joka kantaa yrityksen vaikeuksien yli. Viestintävalmentaja Katleena Kortesuo kertoo, miten maine otetaan haltuun.

5 oppia yrittäjän eläkkeelle siirtymisestä

Tyypillisiä eläköityvän yrittäjän kompastuskiviä ovat liian vähäinen suunnittelu ja uran aikana minimissä pidetty YEL.

Miten kasvun lasikatto rikotaan? Yrittäjä itse on usein kasvun suurin este

Kasvun lasikatto syntyy, kun yrittäjät eivät uskalla palkata itseään parempia kasvun johtajia.

Hiihtopummista kahvialan vaikuttajaksi – erikoiskahvit veivät Arttu Muukkosen menestyksen tielle

Kahvi vei Lehmus Roasteryn toimitusjohtajan Arttu Muukkosen mennessään. Samalla yrittäjyys on opettanut, että ajoitus on kaikki kaikessa.

Nuorten sitouttamisessa korostuu kuuntelun taito: 4 huomiota nuorten johtamisesta

Nuorten taitava johtaminen on tärkeä keino sitouttaa tekijöitä yrityksiin. Asiantuntija kertoo tärkeimmät huomiot nuorten tekijöiden johtamisesta.

Milla Tarnanen luotsaa kovassa kasvussa olevaa konevuokraamo Vatupassia – ”Päätimme, ettemme halua kulkea pörssiyhtiöiden vanavedessä”

Kuukauden yrittäjä Milla Tarnanen pitää perheyrityksen valttina joustavuutta. Yritys on sopivan pieni ja ketterä, mutta samalla riittävän iso ja uskottava.

Miten vahvistaa yhteishenkeä? 4 vinkkiä tiiviimpään työyhteisöön

Etätyön lisääntyessä me-hengen tärkeys kasvaa entisestään. Hyvät esimiestaidot ovat sen keskeinen peruspilari, mutta myös kollegoiden välistä vuorovaikutusta kannattaa edistää.

Matti Ruuska on silliyrittäjä henkeen ja vereen: Palasi vielä kerran yrittäjäksi johtamaan Suomen ainoaa sillitehdasta

Kun sillikonkari Matti Ruuska myi omistamansa Boyfood-silliyhtiön, hän katui sitä heti. Nyt hän johtaa Suomen Sillikonttoria ja aikoo palauttaa kotimaisen sillinjalostuksen kunnian.

Lataa lisää