Johtaminen

Kuukauden yrittäjän sinnikäs ponnistus tuo tulosta: Vientiä jo 30 maahan

Kuukauden yrittäjän sinnikäs ponnistus tuo tulosta: Vientiä jo 30 maahan

Lapuan Kankureiden Esko Hjelt painottaa, että luottamuksen rakentaminen kansainvälisiin asiakkaisiin vaatii malttia.

| |

Suomessa kudotuista pellava- ja villatuotteista tunnetulla Lapuan Kankureilla on mennyt viime vuodet lujaa. Yrityksen liikevaihto ja liiketulos ovat kasvaneet tasaisesti, ja vientimarkkinat ovat kurkottaneet ensin Pohjoismaihin, sitten Keski-Eurooppaan ja lopulta Japaniin asti.

Viime vuonna Lapuan Kankureiden liikevaihto ylitti jo 5,6 miljoonan euron rajapyykin, ja tulevaisuus näytti varsin valoisalta – aina tämän vuoden maaliskuuhun ja koronakriisin puhkeamiseen saakka.

– Meillä, kuten monella muullakin, on ollut lomautuksia, ja vastaan on tullut asiakkaidenkin velkasaneerauksia. Tämä vuosi menee varmaankin puhallellessa koronapölyjä, ja nyt on pakko keskittyä siihen, että meillä on jatkossa entistäkin paremmat prosessit itse tekemiseen, kertoo Lapuan Kankureiden toimitusjohtaja Esko Hjelt.

Hänen mukaansa prosessien tehostamista tarvitaan, jotta tulevassa markkinatilanteessa pärjätään. Eteenpäin mennään, kuten on menty ennenkin haastavan paikan tullen.

Kuka: Esko Hjelt
Ikä:
51
Kotipaikka
: Lapua
Tavoite yrittäjänä: Yrityksen jatkuva kokonaisvaltainen kehittäminen

Hjelt on toiminut vaimonsa Jaana Hjeltin kanssa perheyrityksen johdossa 1990-luvulta saakka. Alkujaan yrittäjän tarkoituksena oli tehdä jotain täysin muuta urallaan. Silloinkin kriisi laittoi suunnitelmat uusiksi.

– 1990-luvun laman aikaan ei ollut hirveästi mahdollisuuksia pohtia, huvittaako tähän mukaan lähteminen vai ei. Mukana oli myös velvollisuuden tunnetta, kertoo Hjelt nyt, vuosikymmeniä myöhemmin.

Takana monta murrosta

Lapuan Kankureiden juuret ovat paljon 1990-lukua kauempana. Hjeltin isoisoisä perusti suvun ensimmäisen kutomoyrityksen vuonna 1917, ja Hjeltit toimivat parhaillaan jo neljännen polven perheyrittäjinä.

Haasteelliset vuodet ovat Hjeltin mukaan opettaneet paitsi nöyryyttä, myös kykyä verkostoitua ja oppia uutta.

– 1990-luvulla meidän piti luoda uusi tuote vanhan tekniikan ympärille. Kriisi ei ollut helppo selättää, mutta sen jälkeen meillä oli sekä uusia materiaaleja että uusia asiakkaita. Vuoden 2008 taantuma taas johti siihen, että lähdimme tekemään vientiä aiempaa isommin ja panostimme siihen, että tuotteet toimivat muuallakin maailmassa. Lopulta päädyimme Keski-Eurooppaan ja Japaniin saakka.

Lapuan Kankurit Oy
Toimiala
: Sisustustekstiilien valmistus
Perustettu: 1917
Omistajat: Esko ja Jaana Hjelt 90 %, loput omistajat työntekijäosakkaita
Liikevaihto: 5,6 miljoonaa euroa (2019)
Liiketulos: 347 000 euroa
Henkilöstö: 31

Nyt tilanne on kuitenkin toinen, eikä nykyiseen kriisiin voi vastata vientiä kasvattamalla.

– Meidän pitää osata elää asiakkaiden kanssa yhdessä tämänhetkisessä maailmassa. Se tarkoittaa sitä, että tuomme aiempaa enemmän esiin omia arvojamme ja kerromme, mitä meille kuuluu, Hjelt pohtii.

Valtti voi löytyä vastuullisesti toimivan yrityksen tarinasta. Kun paikallisuus nostaa suosiotaan, perinteikkäällä pitkän linjan perheyrityksellä on montakin kiinnostavaa tarinaa kerrottavanaan. Lisäksi vastuullisuus on megatrendi, joka on korostunut pitkään muutenkin.

– Meidän tuotteemme ovat poikkeuksellisen läpinäkyviä ja koko tuotantoketju helposti jäljitettävä. Tässä ajassa näistä asioista on toivottavasti aiempaa enemmän hyötyä, Hjelt sanoo.

Malttia tarvitaan

Viime vuosina etenkin Saksa ja saksankielinen Eurooppa ovat olleet Lapuan Kankureille tärkeä kasvualue. Yrityksen liikevaihdosta hieman yli puolet tulee viennistä, ja kaiken kaikkiaan lapualaisista kutomoista ponnistavia tuotteita myydään jo noin 30 maassa. Viennin kasvattamiseen on tarvittu pitkäjänteistä työtä ympäri maailmaa järjestettävillä messuilla.

Luottamuksen rakentaminen kansainvälisiin asiakkaisiin on vaatinut malttia. Hjelt muistuttaa, ettei vientimarkkinoille voi lähteä hetken mielijohteesta, vaan paikallisille asiakkaille täytyy jaksaa näyttää, että yritys on tosissaan.

– Siihen tarvitaan useamman vuoden työ ja pitkä valmistautuminen, sillä paikalliset olosuhteet ja erityispiirteet täytyy ymmärtää aidosti.

Kasvuyrityksen yrittäjäkään ei pääse Hjeltin mukaan helpolla. Avainsana on muutosjohtaminen.

– Kasvu luo itsessään haasteen. Itselleni se on tarkoittanut organisaation kasvattamisen ja sen johtamisen opettelua. On haastavaa rakentaa sellainen organisaatio, joka kehittyy ja kasvaa jatkuvasti samassa tahdissa liiketoiminnan kanssa, Hjelt sanoo.

Pienetkin onnistumiset palkitsevat

Lisähaasteita on asettanut monelle muullekin yrittäjälle tuttu pulma: ajanpuute.

– Tunnit meinaavat loppua päivästä, kun kaikki päivät kuluvat liiketoiminnan pyörittämisen parissa, ja samaan aikaan pitäisi itse kehittyä ja verkostoitua. Yrittäjän täytyy pysyä nöyränä ja jaksaa oppia koko ajan uutta. Ennen kaikkea täytyy pystyä kuuntelemaan muita, Hjelt kertoo.

Vaikka yrittäjäpariskunnan työt kulkevat kotiin, Hjeltin mukaan oman puolison kanssa yrittäminen on yllättävän helppoa ja sujuvaa. Salaisuus piilee siinä, että kummallakin on omat selkeät vastuualueensa.

– Meillä on vahvat, omat roolit. Jaana vastaa etenkin markkinoinnista ja taloushallinnosta, minä organisaatiosta, tehtaasta ja tuotannosta. Se selkeyttää tekemistä.

Lapuan Kankureiden Esko ja Jaana Hjelt
Lapuan Kankureiden Esko ja Jaana Hjelt.

Niin menneistä kuin tulevistakin haasteista huolimatta yrittäjyys on Hjeltin mukaan palkitsevaa. Hän huomauttaa, että yrittäjän kannattaa muutenkin opetella ottamaan ilo irti onnistumisista.

– On hieno tunne, kun asiat alkavat oikeasti toimia jonkin investointiprojektin tai esimerkiksi tuotekehitysprojektin aikana.

Pienillä asioilla on väliä, mutta toki isot onnistumiset tuntuvat sitäkin enemmän.

– On ollut mahtavaa huomata, että meidät on alettu ottaa saksankielisessä Euroopassa ja Japanissa vakavasti. Olimme haaveilleet siitä 1990-luvulta saakka, joten oli upeaa nähdä, että kova työ oikeasti kannatti.

Fakta

3 x Esko Hjeltin tärkeimmät opit

Ole valmis oppimaan. Yrittäjän tehtävänä on pysyä ajan hermoilla ja opetella uutta silloin, kun siihen on aihetta. Kun maailma muuttuu, uuden opettelusta on entistä enemmän hyötyä.

Verkostoidu. Yrittäjän täytyy jaksaa verkostoitua. Vientiyritykselle verkostoituminen voi tarkoittaa esimerkiksi sitä, että alan messuille jaksaa osallistua sinnikkäästi. Meille etenkin Keski-Euroopassa pidettävät tekstiilialan messut ovat osoittautuneet todella tärkeiksi verkostoitumiskanaviksi.

Iloitse pienistä onnistumisista. Kehittyvän ja kasvavan yrityksen johtajan täytyy oppia ottamaan ilo irti silloin, kun siihen on aihetta. Pientenkin kehitysprojektien onnistuminen on palkitsevaa, sillä ne vievät yritystä eteenpäin oikeaan suuntaan.

Näin karaokealan pioneeri aikoo menestyä kansainvälisillä areenoilla

Singa on täysin digitaalinen karaokepalvelu, joka syntyi halusta uudistaa koko toimiala kertaheitolla. Pääomasijoittajien innostus mahdollisti suuren tavoitteen.

16-vuotiaat vitsailivat 100 000 euron liikevaihdosta – Neljä vuotta myöhemmin liikevaihto on lähes puoli miljoonaa

Oma podcast, ensimmäinen työntekijä ja kasvava liikevaihto. Palsin nuorella yrittäjäkaksikolla on takanaan onnistunut vuosi.

Lapualta Amazoniin – Jukka-Pekka Kallio kasvattaa vauhdilla lattiabisnestä verkossa ja haaveilee ”lattioiden Ikean” perustamisesta

Kuukauden yrittäjä Jukka-Pekka Kallio uskoo kasvuun koronakriisinkin keskellä. Nyt lapualaista lattiaa saa myös Amazon-verkkokaupasta.

Pohjanmaalainen perheyritys on arvostettu maailmalla: Sarins båtar vie veneitä 16 maahan

Sarins båtar -perheyrityksellä on asiakkaita ympäri maailmaa. Hyvä maine, pitkä historia ja tiiviit suhteet perheenjäseniin ovat kasvattaneet liikevaihtoa tasaisesti.

Vientiyrityksen kasvutekijöinä vankka maine ja uudet patentit: ”Elämme tämän kriisin yli”

Vienti ei koskaan ole riskitöntä. Koronavirus osui yllättäen myös maatalouskoneita yli 40 maahan vievään Elhoon. Tärkeintä on nyt pitää kassa toimintakykyisenä.

Pashan markkinajohtaja tulee idästä ja tähtää länteen: Tehokas tuotekehitys on kuukauden yrittäjän kasvun reseptissä tärkein ainesosa

Lieksan Laatuherkut on kasvava elintarvikeyritys, joka ponnistaa Pohjois-Karjalasta muualle Suomeen ja pian myös ulkomaille. Toiminnan pohjavireenä on toimitusjohtajan Teijo Lyytisen mukaan kotiseuturakkaus.

Selkeät suunnitelmat, sopimukset ja työnjaot veivät ohjelmistotalon gaselliksi – Tulevaa kasvua himmentää korona

Tamperelainen Unikie on kehittynyt viidessä vuodessa 250 henkilön kannattavaa kasvua tekeväksi yritykseksi. Koronavirus on ensimmäinen kasvuennusteisiin odottamattomasti vaikuttava tekijä.

Vastavirtaan kulkija: Kaiutinyritys vie tuotteitaan yli sataan maahan, mutta tuotanto pysyy Suomessa

Genelecin maailmanmenestys perustuu innovaatioihin, musiikin kuluttamisen murrokseen sekä poikkeukselliseen yritysfilosofiaan.

8 miljoonan euron investointi täyskäyttöön: Ahvenanmaalainen panimo tähtää suuriin kasvulukuihin Ruotsissa

Ahvenanmaalainen Stallhagen pyrkii ruotsalaisten kauppojen hyllyille uuden sivukonttorin voimin.

Lataa lisää