Johtaminen

Kymmenen vuoden jälkeen hurjaan kasvuun: Taitonetti ymmärsi markkinoinnin arvon

Kymmenen vuoden jälkeen hurjaan kasvuun: Taitonetti ymmärsi markkinoinnin arvon

Käytettyjä tietokoneita huoltava ja myyvä oululaisyritys tajusi markkinoida myös naisille ja nuorille.

|

Mikko Veijola ehti toimia yrittäjänä kymmenisen vuotta ennen kuin hänen yrityksensä alkoi toden teolla kasvaa.

Veijola perusti vuonna 2005 Taitonetti-nimisen yrityksen, joka pyöritti Oulussa pelikahvilaa sekä huolsi ja myi tietokoneita. Toiminta jatkui melko tasaisena vuoteen 2014 saakka. Silloin yritys satsasi kunnolla verkkokauppaan ja hieman myöhemmin Veijola pestasi myös markkinointipäällikön.

– Se oli iso loikka ja siitä saimme paljon uutta virtaa, hän sanoo.

Piristysruiske näkyy myös numeroissa: Kolmen viime vuoden aikana Taitonetin liikevaihto on kasvanut noin 1,5 miljoonasta eurosta 6,5 miljoonaan euroon. Myös kannattavuus on parantunut selvästi.

YRITYS: TAITONETTI OY
TOIMIALA: KÄYTETTYJEN TIETOKONEIDEN HUOLTO JA MYYNTI
PERUSTETTU: 2005
LIIKEVAIHTO: 6,4 MILJOONAA EUROA
TULOS: 689 000 EUROA
TYÖNTEKIJÄT: 25

Veijolan mukaan suurin syy kovaan lentoon on uusien yleisöjen tavoittaminen. Vielä joitakin vuosia sitten käytettyjen tietokoneiden myyjät tavoittelivat hänen mukaansa suunnilleen samanlaisia asiakkaita eli keski-ikäisiä miehiä.

– Ryhdyimme markkinoimaan enemmän naisille ekologisesta näkökulmasta sekä nuorille peli- ja opiskelukoneita. Eli laajensimme markkinaa.

Jälleenmyynnissä paljon potentiaalia

Yksi uudistus on ollut myös jälleenmyyntiverkoston luominen. Taitonetin käytettyjä tietokoneita myydään esimerkiksi Tokmannin ja Kärkkäisen tavarataloissa.

Jälleenmyynnin käynnistäminen syntyi ajatuksesta, että yritys ei tavoita verkossa läheskään kaikkia käytetyistä tietokoneista kiinnostuneita ihmisiä. Suosituissa halpatavarataloissa taas käy paljon potentiaalisia asiakkaita.

Jälleenmyynti tuo tällä hetkellä noin 15 prosenttia yrityksen liikevaihdosta ja on ollut myös kannattavaa. Veijola näkee jälleenmyynnissä myös paljon potentiaalista kasvua tulevaisuudessa.

– Kate-euro, mikä hävitään jälleenmyyntiverkostossa, säästetään markkinoinnissa. Se on ratkaiseva tekijä.

Lisäksi jälleenmyynnillä on markkinointiarvoa: nähdessään käytettyjä koneita myynnissä ihmiset hoksaavat, että sellainenkin vaihtoehto on olemassa.

– Mitä useammasta tuutista koneita myydään, sitä enemmän ilosanoma leviää, Veijola tiivistää.

Muutama vuosi sitten Taitonetti käynnisti verkkomyynnin myös Ruotsiin. Tarkoituksena oli saada maahan nopeasti näkyvää toimintaa, joten yritys lähti tutkimaan markkinaa yhdellä maksu- ja toimitustavalla.

Strategia on osoittautunut toimivaksi: Veijolan mukaan Ruotsin-myynti on vuoden 2019 aikana kuukausittain noin tuplaantunut edellisen vuoden vastaaviin kuukausiin verrattuna.

Kasvua omarahoituksella

Vaikka Taitonetin kova kasvu on tullut yrittäjälle itselleenkin osittain yllätyksenä, nyt yrityksellä on jo strategia toiminnan kasvattamiseen.

Kuuta ei kuitenkaan tavoitella taivaalta raketilla, sillä Veijola vannoo kasvuun omarahoituksella eli ilman ulkopuolisen rahoituksen tuomia riskejä. Tavoitteena on pikkuhiljaa kehittää myyntiä, markkinointia ja yrityksen muita osa-alueita.

– Kasvun kanssa on loputon oravanpyörä. Aina jostakin meinaa alkaa lenkkaamaan, hän kuvailee kasvun haasteita.

Kova kasvu on tuonut haasteita erityisesti varastonhallintaan ja ylipäätään organisaation pyörittämiseen. Taitonetillä on jo 25 työntekijää, ja varsinkin sesonkiaikana toimitusjohtaja Veijolan rooli on sammutella erilaisia tulipaloja.

Hän sanoo suoraan, että toimitusjohtajan rooli yllättävään kasvuun lähteneessä yrityksessä ei ole aivan sitä, mitä hän aikanaan ajatteli. Hän pitääkin mahdollisena ulkopuolisen toimitusjohtajan palkkaamista itsensä tilalle tulevaisuudessa.

Suuruus tuo tehokkuutta

Yrittäjän jalat maassa -asenteen lisäksi kasvun hallintaa helpottaa sekin, että yritys toimii Oulussa. Siellä sitoutunutta työvoimaa on saatavilla paljon, mutta kustannukset ja kilpailu eivät ole niin kovia kuin pääkaupunkiseudulla.

Se ei silti tarkoita, ettei kilpailua olisi. Veijolan mukaan Taitonetin kasvu ei kuitenkaan ole syönyt kilpailijoiden kakkua vaan se on päinvastoin kasvattanut koko käytettyjen koneiden huolto- ja jälleenmyyntimarkkinaa.

– Uusiakin yrittäjiä on, mutta ne ovat pysyneet aika pieninä. Meitä kannattelevat suuruuden edut.

Taitonetin liiketoiminta alkaa olla omassa sarjassaan jo niin suurta, että yritys saa paljon tehokkuushyötyjä myynti- ja ostovolyymeistaan. Työntekijät pystyvät keskittymään aiempaa paremmin yhteen työtehtävään ja koneita on mahdollista ostaa isoina sarjoina.

– Pienistä virroista tulee paljon tehokkuutta ja sitä myöden kannattavuutta.

Fakta

3 x Hallittu kasvu

Palkkaa ammattilaisia oikeille paikoille. Iso tekijä oululaisen Taitonetin kasvun taustalla on markkinointipäällikön palkkaaminen. Markkinoinnin kohdistamisen ja uusien yleisöjen tavottamisen ansiosta yritys on onnistunut erottautumaan kilpailijoistaan. Yrittäjä Mikko Veijola kannustaakin palkkaamaan oikeita ammattilaisia oikeisiin rooleihin. Yrittäjän ei kannata tehdä kaikkea itse.

Huolehdi varastonhallinnasta. Yrityksen kasvaessa varastonhallinta nousee arvaamattomaan arvoon. Tavaran pitää kiertää nopeasti, jotta varastointi ei aiheuta turhia pullonkauloja. Toisaalta varastotilojen pienuus saattaa pitää myös kasvun maltillisena.

Kokeile matalalla kynnyksellä. Mikko Veijolan kokemusten mukaan yrityksen kannattaa kokeilla esimerkiksi markkinoinnissa ja myynnissä erityyppisiä asioita matalalla kynnyksellä. Käytäntö kertoo Excelin pyörittelyä paremmin, mikä toimii ja mikä ei. Tällaisella taktiikalla Taitonetti laajensi Ruotsiin, jossa myynti kasvaa nyt kovaa vauhtia.

Näin hyödynnät somea markkinoinnissa – pari tuntia päivässä riittää

Somessa roikkumisen pitäisi kuulua jokaisen yrittäjän työpäivään, kirjoittaa Cuitun some-ekspertti Vilma Piironen.

Pariskunta rakensi veneyrityksestä kasvumenestyksen – myyntiopit autokaupasta

Nylunds Boathouse myy kalliita veneitä hienojen videoiden avulla. Liikevaihto kasvaa myös yrityskauppojen kautta.

Autokauppiaat jättivät hyväpalkkaisen työnsä ja perustivat ravintolan – tavoitteena olla Suomen paras

Kilpailtu toimiala pakottaa erottautumaan muista. Tony Branderin ja Mikko Vettenrannan ravintolan ruokalistalla on karhua ja sirkkoja.

Yrittäjä, löydytkö vai unohdutko? Digitaalinen markkinointi ratkaisee

Digitaalinen markkinointi on loistava tapa tutustua asiakkaisiin. Viestinnän huippuammattilainen Anni Ronkainen antaa vinkit, kuinka viesti löytää perille.

Black Friday lähestyy – kuinka myyntiryntäyksistä saa kaiken irti?

Erilaiset sesonkipäivät houkuttelevat tekemään huipputarjouksia. Yritysten on tunnistettava, milloin niihin kannattaa lähteä mukaan.

Päätös pistää paukut verkkoon kannatti – tuo 80 prosenttia myynnistä

Lastenvaatevalmistaja Gugguu luottaa verkkokaupan lisäksi pop-up-tapahtumiin, sillä ne vahvistavat asiakaskuntaa ja brändiä.

Varustefirma räjäytti markkinoinnin: Pappabrändi vaihtui paukkeeseen ja huumoriin

Pitkän linjan perheyritys Finn-Savotta ei pelkää herättää markkinoinnillaan tunteita, vaikka asiakkaana on myös viranomaisia.

Kotipizzan Tervanen kouluttaa yrittäjiä: Älä myy alihintaan – Katso koulutus

Uusimmassa Y-Koulussa puhutaan hinnoittelusta. Mikä hinnoittelumalli sopii parhaiten yrityksellesi?

Yksinkertainen neuvo myynnin johtamiseen: Muista kiittää – Katso koulutus

Y-Koulun lähetys koostuu kolmesta osasta: Myynnin johtaminen ja mittarit, lisää myyntiä B2B-yrityksissä ja lisää myyntiä B2C-yrityksissä.

Lataa lisää