Johtaminen

Lapualta Amazoniin – Jukka-Pekka Kallio kasvattaa vauhdilla lattiabisnestä verkossa ja haaveilee ”lattioiden Ikean” perustamisesta
Lapualainen Jukka-Pekka Kallio brändäsi itsensä bambumieheksi, jotta bambulattialla olisi kasvot. Nyt yritys myy myös lukuisia muita lattiamateriaaleja kansainvälisiä verkkokauppoja myöten.

Lapualta Amazoniin – Jukka-Pekka Kallio kasvattaa vauhdilla lattiabisnestä verkossa ja haaveilee ”lattioiden Ikean” perustamisesta

Kuukauden yrittäjä Jukka-Pekka Kallio uskoo kasvuun koronakriisinkin keskellä. Nyt lapualaista lattiaa saa myös Amazon-verkkokaupasta.

|

Koronan vaikutukset ovat olleet hyvin ennalta-arvaamattomat. Osa on joutunut hiljentämään tahtia tai miettimään ylipäänsä jatkon edellytyksiä. Mutta on myös yrityksiä, joiden liiketoimintaan korona on tuonut lisää kierroksia. Lapualla myydään lattiaa nyt ennennäkemättömällä tahdilla. Nordic Floors -verkkokaupan yrittäjä Jukka-Pekka Kallio on ollut tänä keväänä kiireinen.

Yhä useampi suomalainen on jäänyt kotiin remontoimaan, ja se on tarkoittanut Kalliolle tuplaantunutta tilausmäärää.

– Kauppa käy valtavaa vauhtia. Toki on vaikea ennustaa, jatkuuko sama tahti syksyllä, mutta tätä tahtia liikevaihto ei tule ainakaan tippumaan, Jukka-Pekka Kallio kertoo.

Kallion vuonna 2016 perustamalla yrityksellä on muutenkin takana nopeita kasvun vuosia. Hän perusti aluksi Nordic Bamboo -nimisen yrityksen, jonka toiminta-ajatuksena oli myydä kestäviä ja laadukkaita bambulattioita verkossa. Pelkkä bambulattian myyminen ei kuitenkaan kannattanut, joten pari vuotta myöhemmin Kallio päätti laajentaa toimintaa Nordic Floors -yrityksen nimellä.

Nordic Floors Oy
Toimiala
: Lattioiden myynti, maahantuonti ja vienti
Perustettu: 2018
Omistajat: Jukka-Pekka Kallio, Eerik Sulima ja Kai Lampinen
Liikevaihto: 120 000 (2019), yli 2 miljoonaa (2020)
Liiketulos: 10 000 (2019)
Henkilöstö: 6

Nyt saman yrityksen alla toimivat Nordic Bamboo- ja Lapua Floors -brändit sekä Vinyylilattiakauppa ja Ruotsissa toimiva Vinylgolvbutiken. Yritys on kasvanut yhden miehen yrityksestä kuusi henkilöä työllistäväksi verkkokaupaksi, jonka liikevaihto on ylittämässä jo kahden miljoonan euron rajapyykin.

Viimeisimpänä Kallio on laajentanut myyntiä muun muassa verkkokauppajätti Amazoniin.

Jatkuvaa opettelua

Verkkokaupan kasvu on vaatinut lukemattomia työtunteja. Niitä Kallio ei ole laskenut, vaan töitä on painettu välillä aamuvarhaisesta iltamyöhään.

– Alun perin tarkoituksena ei ollut edes alkaa lattiakauppiaaksi. Valmistuin ammattikorkeakoulusta tradenomiksi, ja olin ajatellut työskenteleväni jonkin ison yrityksen ostajana. Sain kuitenkin yt-neuvotteluissa kenkää, ja samaan aikaan valitsimme omaan kotiimme bambulattian. Näin siinä ison potentiaalin ja tavallaan jäin sille tielle, Kallio nauraa.

yrittäjä: Jukka-Pekka Kallio
ikä: 34
Kotipaikka
: Lapua
Tavoite yrittäjänä: ”Kasvattaa yritys hyvin suureksi.”

Yrittäjyys on vaatinut jatkuvaa uuden opettelua ja oppimista. Riskinottokykyäkin tarvitaan yhä. Asennetta vaadittiin myös, kun Kallio päätti lähteä myymään lattiaa Amazonissa.

– Amazonissa on valtava potentiaali, vaikka sieltä ei vielä ostetakaan isoja määriä lattiamateriaaleja. Ihmettelin, ettei mikään suomalainen lattia-alan yritys ollut vielä lähtenyt kokeilemaan, ja päätin yrittää itse. Nyt odottelen, miten lapualainen tammiparketti tekee kauppansa esimerkiksi Saksassa, Kallio kertoo.

Amazon-myynniltä Kallio ei odota vielä suuria voittoja. Muutaman vuoden päästä tilanne voi olla kuitenkin toinen

– Uskon, että kauppa kasvaa siellä pikkuhiljaa. Olin tosi yllättynyt siitä, miten helppoa Amazoniin meno oli. Kävin aiheesta verkkokurssin ja opettelin homman. Kummoista kielitaitoakaan Saksan-myyntiin ei tarvita, Googlen kääntäjällä pääsee hyvin pitkälle, Kallio huomauttaa.

Henkilöbrändi likoon

Bambumieheksi itsensä brändänneen nettikauppiaan on täytynyt sekä oppia heittäytymään rooliinsa että toimimaan Googlen kanssa. Esimerkiksi hakukoneoptimoinnin hallinta on ensiarvoisen tärkeää, jotta asiakkaat löytävät haluamansa.

Verkkokaupan menestyksessä hyvä asiakasymmärrys on pohja, jonka päälle rakennetaan niin myyntikanavat kuin markkinointi.

Lisäksi kasvuun on vaadittu selkeää suunnitelmaa siitä, mitä tehdään.

– Olemme puhtaasti verkkokauppa, joka maahantuo ja myy tuotteita ilman välikäsiä. Olemme lisänneet verkkosivuille valtavasti tietoa tuotteista jo ennakkoon, ja kun asiakas tilaa meiltä mallipalan lattiasta, meillä on aina valmiina strategia siitä, mitä seuraavaksi tehdään ja miten asiakkaaseen ollaan yhteydessä.

Kallio kertoo, että juuri henkilökohtainen kontakti ja uskottavuus ovat edesauttaneet verkkokaupan kasvua.

– Uskottavuus on iso osa yrityksen toimintaa, ja henkilöbrändäyksen avulla olen voinut luoda kasvot tuotteelle.

Kallio uskoo, että yrittäjyydessä ja kasvun onnistumisessa on auttanut myös mahdollisuus tavoitella omia unelmiaan.

– Olen luonteeltani vähän sellainen, että saan ideoita ja teen monia asioita yhtä aikaa. Tykkään etsiä tulevaisuuden tuotteita, ja on hauskaa tutkia esimerkiksi keskieurooppalaista sisustusmakua. Trendit tulevat sieltä Suomeen, tosin viiveellä.

Hän myöntää, että matkassa on ollut myös ripaus onnea.

– Satuimme olemaan oikeassa paikassa oikeaan aikaan.

Maahantuontia Skypessä

Nopea kasvu on ollut ajoittain myös haastavaa, eikä lattiamateriaalien tuominen esimerkiksi Aasiasta ole sujunut aina helposti.

– Kulttuurierot ovat tuoneet haasteita, samoin se, että toiselta puolelta maailmaa on vaikea ostaa käymättä paikan päällä. Esimerkiksi kiinalaisten kanssa tein kauppaa aluksi Skypellä, nyt WeChatilla. Laatu ei ole aina ollut sitä mitä olisi pitänyt olla.

Lisäpulmia myyntiin on tuonut se, etteivät kaikki lattianostajat aina tiedä, mitä ovat ostamassa. Bambulattia on yhä eksoottinen tuote, eikä asiakkaalle aina ole selvää, millaisia ominaisuuksia lattialta voi odottaa.

– Ja kun korona laittoi Kiinassa tehtaat kiinni, jouduimme myymään hetken eioota. Olimme juuri saaneet Vinyylilattiakauppaan uusia sävyjä, ja ne loppuivat heti. Toimitusajat olivat hirveän pitkät ja harmitti, ettemme voineet vastata kysyntään.

Kallio uskoo, että kauppa kestää kuitenkin pienet notkahdukset hyvin. Kasvua lienee siis luvassa jatkossakin.

– Kaukaisempana haaveena on, että voisin perustaa eräänlaisen lattioiden Ikean. Tänne Lapuan suunnalle mahtuisi hyvin isompikin lattiashowroom, josta asiakas voisi valita omansa, Kallio pohtii.

Fakta

3 x Jukka-Pekka Kallion tärkeimmät opit

Ymmärrä asiakkaan tarpeet. Opettele ymmärtämään asiakkaan tarpeet ja toiveet – ja se, ettei asiakas aina itse tiedä, mitä on tilaamassa. Selvitä siksi asiakkaalle verkkosivuilla mahdollisimman tarkkaan se, mistä tuotteessa on kyse. Näin vältyt muun muassa turhilta reklamaatioilta.

Huomioi kulttuurierot. Kulttuurierot vaikuttavat sekä maahantuontiin, valmistukseen että myyntiin. Erilaisia kaupankäyntitapoja täytyy jaksaa opetella ymmärtämään, lisäksi ulkomaille myytäessä on ymmärrettävä, että eri maissa arvostetaan erilaista designia ja erilaisia materiaaleja. Muista, että moni trendi kulkeutuu Suomeen vasta vuosien viiveellä.

Jaksa innostua ja opetella. Kasvua tavoittelevalta yrittäjältä vaaditaan innostunutta asennetta ja kykyä sekä halua oppia jatkuvasti uutta.

Kalakauppiaan oivaltama 95 prosentin sääntö luo pohjan hyvälle työilmapiirille ja erottuvalle asiakaspalvelulle

Turkulainen kalaliike syntyi vuonna 2007 yllytyshulluuden ja järjen äänen yhdistelmästä. Yrittäjät välttelivät velkarahaa ja tekivät ensimmäiset kaksi vuotta kaiken kahdestaan.

Kilpaillulla alalla menestyy, jos tekee toisin kuin muut – Tähän luottaa Neliöt Liikkuu

Neliöt Liikkuu LKV syntyi halusta tuulettaa kiinteistönvälitysalaa. Yrityksessä välittäjä saa luoda itsestään brändin.

Miten hallitus tukee kasvua? 3 keinoa kasvun kiihdyttämiseen

Hyvä hallitus tuo yritykseen sparrausapua sekä täydentävää osaamista. Myös hallituksen jäsenten omat verkostot vievät yritystä eteenpäin kasvun tiellä.

Modulight kasvoi laseralan huipputekijäksi: Kuukauden yrittäjä avaa, miten hengissäpysymiskamppailu vaihtui menestykseen

Seppo Orsila on ollut kehittämässä laseralan huippututkimuksesta maailmalla menestyvän vientiyrityksen. Tie tiedeyhteisöstä kansainväliseen menestykseen vei yli 10 vuotta, mutta se kannatti.

Pomot alas norsunluutornista: Työilmapiiri vaatii vaalimista

Raisiolaisyrityksessä hyvän työilmapiiriin tehdään aktiivisesti töitä. Kaikkia pidetään perheenjäseninä, ja ongelmat nostetaan keskusteluun heti.

Kasvu haastaa johtajan: Vincitin Mikko Kuitunen kertoo isoimmat oivalluksensa työntekijöiden johtamisesta

Vincit on kasvanut 13 vuodessa pörssiyhtiöksi ja usean sadan henkilön työyhteisöksi. Kasvu on haastanut toimitusjohtajan miettimään työntekijöiden johtamista uudella tavalla.

Moni asia on muuttunut 10 vuodessa, mutta yksi pysyy: Kuukauden yrittäjä pitää valmistuksen Suomessa

Tamperelaisen Piruetin toimitusjohtaja Susanna Etula luottaa yrityksensä toiminnassa kotimaisuuteen. Hänen johdollaan liikevaihto ja -tulos ovat kasvaneet. Nyt yrityksessä on mukana koko perhe.

Sarjayrittäjä Kim Heiniö on ollut kehittämässä yli sataa ravintolakonseptia: Olen ollut sielultani yrittäjä koko elämäni

Soupster Familyn toimitusjohtaja Kim Heiniö kertoo, että onnistumisessa keskeisiä tekijöitä ovat olleet isot riskit, tuuri, hyvät ihmiset ja ripaus uhkarohkeutta.

Miksi ideoita ei viedä käytäntöön? 4 huomiota innovaatioista

Uudenlainen ajattelukyky ja innovaatiot vaativat yritykseltä tiettyjä toimia. Yrittäjä Ari Huusko kertoo, miten pk-yrittäjät voivat tukea innovaatioiden syntyä.

Lataa lisää