Johtaminen

Lapualta Amazoniin – Jukka-Pekka Kallio kasvattaa vauhdilla lattiabisnestä verkossa ja haaveilee ”lattioiden Ikean” perustamisesta
Lapualainen Jukka-Pekka Kallio brändäsi itsensä bambumieheksi, jotta bambulattialla olisi kasvot. Nyt yritys myy myös lukuisia muita lattiamateriaaleja kansainvälisiä verkkokauppoja myöten.

Lapualta Amazoniin – Jukka-Pekka Kallio kasvattaa vauhdilla lattiabisnestä verkossa ja haaveilee ”lattioiden Ikean” perustamisesta

Kuukauden yrittäjä Jukka-Pekka Kallio uskoo kasvuun koronakriisinkin keskellä. Nyt lapualaista lattiaa saa myös Amazon-verkkokaupasta.

|

Koronan vaikutukset ovat olleet hyvin ennalta-arvaamattomat. Osa on joutunut hiljentämään tahtia tai miettimään ylipäänsä jatkon edellytyksiä. Mutta on myös yrityksiä, joiden liiketoimintaan korona on tuonut lisää kierroksia. Lapualla myydään lattiaa nyt ennennäkemättömällä tahdilla. Nordic Floors -verkkokaupan yrittäjä Jukka-Pekka Kallio on ollut tänä keväänä kiireinen.

Yhä useampi suomalainen on jäänyt kotiin remontoimaan, ja se on tarkoittanut Kalliolle tuplaantunutta tilausmäärää.

– Kauppa käy valtavaa vauhtia. Toki on vaikea ennustaa, jatkuuko sama tahti syksyllä, mutta tätä tahtia liikevaihto ei tule ainakaan tippumaan, Jukka-Pekka Kallio kertoo.

Kallion vuonna 2016 perustamalla yrityksellä on muutenkin takana nopeita kasvun vuosia. Hän perusti aluksi Nordic Bamboo -nimisen yrityksen, jonka toiminta-ajatuksena oli myydä kestäviä ja laadukkaita bambulattioita verkossa. Pelkkä bambulattian myyminen ei kuitenkaan kannattanut, joten pari vuotta myöhemmin Kallio päätti laajentaa toimintaa Nordic Floors -yrityksen nimellä.

Nordic Floors Oy
Toimiala
: Lattioiden myynti, maahantuonti ja vienti
Perustettu: 2018
Omistajat: Jukka-Pekka Kallio, Eerik Sulima ja Kai Lampinen
Liikevaihto: 120 000 (2019), yli 2 miljoonaa (2020)
Liiketulos: 10 000 (2019)
Henkilöstö: 6

Nyt saman yrityksen alla toimivat Nordic Bamboo- ja Lapua Floors -brändit sekä Vinyylilattiakauppa ja Ruotsissa toimiva Vinylgolvbutiken. Yritys on kasvanut yhden miehen yrityksestä kuusi henkilöä työllistäväksi verkkokaupaksi, jonka liikevaihto on ylittämässä jo kahden miljoonan euron rajapyykin.

Viimeisimpänä Kallio on laajentanut myyntiä muun muassa verkkokauppajätti Amazoniin.

Jatkuvaa opettelua

Verkkokaupan kasvu on vaatinut lukemattomia työtunteja. Niitä Kallio ei ole laskenut, vaan töitä on painettu välillä aamuvarhaisesta iltamyöhään.

– Alun perin tarkoituksena ei ollut edes alkaa lattiakauppiaaksi. Valmistuin ammattikorkeakoulusta tradenomiksi, ja olin ajatellut työskenteleväni jonkin ison yrityksen ostajana. Sain kuitenkin yt-neuvotteluissa kenkää, ja samaan aikaan valitsimme omaan kotiimme bambulattian. Näin siinä ison potentiaalin ja tavallaan jäin sille tielle, Kallio nauraa.

yrittäjä: Jukka-Pekka Kallio
ikä: 34
Kotipaikka
: Lapua
Tavoite yrittäjänä: ”Kasvattaa yritys hyvin suureksi.”

Yrittäjyys on vaatinut jatkuvaa uuden opettelua ja oppimista. Riskinottokykyäkin tarvitaan yhä. Asennetta vaadittiin myös, kun Kallio päätti lähteä myymään lattiaa Amazonissa.

– Amazonissa on valtava potentiaali, vaikka sieltä ei vielä ostetakaan isoja määriä lattiamateriaaleja. Ihmettelin, ettei mikään suomalainen lattia-alan yritys ollut vielä lähtenyt kokeilemaan, ja päätin yrittää itse. Nyt odottelen, miten lapualainen tammiparketti tekee kauppansa esimerkiksi Saksassa, Kallio kertoo.

Amazon-myynniltä Kallio ei odota vielä suuria voittoja. Muutaman vuoden päästä tilanne voi olla kuitenkin toinen

– Uskon, että kauppa kasvaa siellä pikkuhiljaa. Olin tosi yllättynyt siitä, miten helppoa Amazoniin meno oli. Kävin aiheesta verkkokurssin ja opettelin homman. Kummoista kielitaitoakaan Saksan-myyntiin ei tarvita, Googlen kääntäjällä pääsee hyvin pitkälle, Kallio huomauttaa.

Henkilöbrändi likoon

Bambumieheksi itsensä brändänneen nettikauppiaan on täytynyt sekä oppia heittäytymään rooliinsa että toimimaan Googlen kanssa. Esimerkiksi hakukoneoptimoinnin hallinta on ensiarvoisen tärkeää, jotta asiakkaat löytävät haluamansa.

Verkkokaupan menestyksessä hyvä asiakasymmärrys on pohja, jonka päälle rakennetaan niin myyntikanavat kuin markkinointi.

Lisäksi kasvuun on vaadittu selkeää suunnitelmaa siitä, mitä tehdään.

– Olemme puhtaasti verkkokauppa, joka maahantuo ja myy tuotteita ilman välikäsiä. Olemme lisänneet verkkosivuille valtavasti tietoa tuotteista jo ennakkoon, ja kun asiakas tilaa meiltä mallipalan lattiasta, meillä on aina valmiina strategia siitä, mitä seuraavaksi tehdään ja miten asiakkaaseen ollaan yhteydessä.

Kallio kertoo, että juuri henkilökohtainen kontakti ja uskottavuus ovat edesauttaneet verkkokaupan kasvua.

– Uskottavuus on iso osa yrityksen toimintaa, ja henkilöbrändäyksen avulla olen voinut luoda kasvot tuotteelle.

Kallio uskoo, että yrittäjyydessä ja kasvun onnistumisessa on auttanut myös mahdollisuus tavoitella omia unelmiaan.

– Olen luonteeltani vähän sellainen, että saan ideoita ja teen monia asioita yhtä aikaa. Tykkään etsiä tulevaisuuden tuotteita, ja on hauskaa tutkia esimerkiksi keskieurooppalaista sisustusmakua. Trendit tulevat sieltä Suomeen, tosin viiveellä.

Hän myöntää, että matkassa on ollut myös ripaus onnea.

– Satuimme olemaan oikeassa paikassa oikeaan aikaan.

Maahantuontia Skypessä

Nopea kasvu on ollut ajoittain myös haastavaa, eikä lattiamateriaalien tuominen esimerkiksi Aasiasta ole sujunut aina helposti.

– Kulttuurierot ovat tuoneet haasteita, samoin se, että toiselta puolelta maailmaa on vaikea ostaa käymättä paikan päällä. Esimerkiksi kiinalaisten kanssa tein kauppaa aluksi Skypellä, nyt WeChatilla. Laatu ei ole aina ollut sitä mitä olisi pitänyt olla.

Lisäpulmia myyntiin on tuonut se, etteivät kaikki lattianostajat aina tiedä, mitä ovat ostamassa. Bambulattia on yhä eksoottinen tuote, eikä asiakkaalle aina ole selvää, millaisia ominaisuuksia lattialta voi odottaa.

– Ja kun korona laittoi Kiinassa tehtaat kiinni, jouduimme myymään hetken eioota. Olimme juuri saaneet Vinyylilattiakauppaan uusia sävyjä, ja ne loppuivat heti. Toimitusajat olivat hirveän pitkät ja harmitti, ettemme voineet vastata kysyntään.

Kallio uskoo, että kauppa kestää kuitenkin pienet notkahdukset hyvin. Kasvua lienee siis luvassa jatkossakin.

– Kaukaisempana haaveena on, että voisin perustaa eräänlaisen lattioiden Ikean. Tänne Lapuan suunnalle mahtuisi hyvin isompikin lattiashowroom, josta asiakas voisi valita omansa, Kallio pohtii.

Fakta

3 x Jukka-Pekka Kallion tärkeimmät opit

Ymmärrä asiakkaan tarpeet. Opettele ymmärtämään asiakkaan tarpeet ja toiveet – ja se, ettei asiakas aina itse tiedä, mitä on tilaamassa. Selvitä siksi asiakkaalle verkkosivuilla mahdollisimman tarkkaan se, mistä tuotteessa on kyse. Näin vältyt muun muassa turhilta reklamaatioilta.

Huomioi kulttuurierot. Kulttuurierot vaikuttavat sekä maahantuontiin, valmistukseen että myyntiin. Erilaisia kaupankäyntitapoja täytyy jaksaa opetella ymmärtämään, lisäksi ulkomaille myytäessä on ymmärrettävä, että eri maissa arvostetaan erilaista designia ja erilaisia materiaaleja. Muista, että moni trendi kulkeutuu Suomeen vasta vuosien viiveellä.

Jaksa innostua ja opetella. Kasvua tavoittelevalta yrittäjältä vaaditaan innostunutta asennetta ja kykyä sekä halua oppia jatkuvasti uutta.

5 oppia yrittäjän eläkkeelle siirtymisestä

Tyypillisiä eläköityvän yrittäjän kompastuskiviä ovat liian vähäinen suunnittelu ja uran aikana minimissä pidetty YEL.

Miten kasvun lasikatto rikotaan? Yrittäjä itse on usein kasvun suurin este

Kasvun lasikatto syntyy, kun yrittäjät eivät uskalla palkata itseään parempia kasvun johtajia.

Hiihtopummista kahvialan vaikuttajaksi – erikoiskahvit veivät Arttu Muukkosen menestyksen tielle

Kahvi vei Lehmus Roasteryn toimitusjohtajan Arttu Muukkosen mennessään. Samalla yrittäjyys on opettanut, että ajoitus on kaikki kaikessa.

Nuorten sitouttamisessa korostuu kuuntelun taito: 4 huomiota nuorten johtamisesta

Nuorten taitava johtaminen on tärkeä keino sitouttaa tekijöitä yrityksiin. Asiantuntija kertoo tärkeimmät huomiot nuorten tekijöiden johtamisesta.

Milla Tarnanen luotsaa kovassa kasvussa olevaa konevuokraamo Vatupassia – ”Päätimme, ettemme halua kulkea pörssiyhtiöiden vanavedessä”

Kuukauden yrittäjä Milla Tarnanen pitää perheyrityksen valttina joustavuutta. Yritys on sopivan pieni ja ketterä, mutta samalla riittävän iso ja uskottava.

Miten vahvistaa yhteishenkeä? 4 vinkkiä tiiviimpään työyhteisöön

Etätyön lisääntyessä me-hengen tärkeys kasvaa entisestään. Hyvät esimiestaidot ovat sen keskeinen peruspilari, mutta myös kollegoiden välistä vuorovaikutusta kannattaa edistää.

Matti Ruuska on silliyrittäjä henkeen ja vereen: Palasi vielä kerran yrittäjäksi johtamaan Suomen ainoaa sillitehdasta

Kun sillikonkari Matti Ruuska myi omistamansa Boyfood-silliyhtiön, hän katui sitä heti. Nyt hän johtaa Suomen Sillikonttoria ja aikoo palauttaa kotimaisen sillinjalostuksen kunnian.

Kahden päivän lamaannus vaihtui toimintaan: Minna Parikka hyppäsi lentokoneeseen, otti ohjat omiin käsiinsä ja ratkaisi koko yrittäjäuransa vaikeimman tilanteen

Tunnetun kenkäsuunnittelijan 15 vuoden yrittäjäuran vaikein hetki osui yrityksen ensimmäisiin vuosiin. Valmistajan takia kokonainen kenkämallisto oli jäädä tekemättä.

Kaaoksen keskelle hyvää: Korona innosti yrittäjät lahjoittamaan yli 5 000 suojavisiiriä

Keskisuomalaiset yrittäjät lahjoittivat 60 000 eurolla suojavisiireitä hoivakodeille ympäri Suomea. Tempaus sai alkunsa, kun yrittäjät huolestuivat vanhusten turvallisuudesta korona-aikana.

Lataa lisää